Asunnottomien yö 17.10.
Melko vähän on uutisissa, kun ei ole media seksikästä muistaa, että meillä on Suomessa kodittomia ihmisiä.
Joista iso osa nuoria.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ade10d6a-33b0-413c-b85f-0089e8e56e52
Kysymys mitä sinä olet tehnyt kodittomien hyväksi viimeisen vuoden aikana? Meinasitko tehdä jotain?
Kommentit (40)
Miksi tukisin muiden omaisuuden tuhoamista? Asunnottomat on asunnottomia ihan omasta syystä, turha heitä on paapoa. jos ei kykene asumaan kuin ihmiset, saa luvan opetella elämään asunnotta. Turha selittää, että en minä, mutta kaverit. Ovessa on lukko, ei sitä ole pakko kavereille avata.
Valaseeko joku miten on edes mahdollista olla ilman asuntoa suomessa? 99% oma vika.
Olen ollut itsekin koditon. Joku on mennyt vikaan koska kodittomina on niin paljon nuoria. Nuoret naiset löytää helpommin yöpaikan kun nuoret miehet. Siksi naiset ei aina näy tilastoissa. Olisi tarpeen rakentaa jokin paikka johon kaikilla asunnottomilla on mahdollisuus mennä yöksi nukkumaan. Joku kapselihotelli. Julkisissa metsissä pitkäaikainen telttaileminen katsotaan häiriöksi ja ongelmaksi. Silti on vaikeaa saada kaupungilta vakituinen yöpaikka. Valtion tässä asiassa pitäisi olla enemmän aloitteellinen. Näille nuorille tulisi tarjota omanlaisia paikkoja jossa eläminen on vapaampaa kuin tavallisessa kerrostalossa.
Vierailija wrote:
Valaseeko joku miten on edes mahdollista olla ilman asuntoa suomessa? 99% oma vika.
Sellaisia tapauksia on ollut kerrostaloissa jossa on haluttu tietty asunto kaverille. Sitten jostain asukkaasta on tehty häiriöilmoituksia, jotta se saa häädön. Joku vuoranantaja haluaa itselleen asunnon ja häätää asukkaan. Asukkaalla ei ole toista asuntoa tai rahaa hankkia uutta asuntoa. Vaikka saa sossusta yöpaikan niin voi olla silti asunnoton ja osoitteena poste restante.
Vai tällainen. En edes tiennyt, vaikka itse olen asunnoton. Lämmittää kuin postikortti roskiksessa tämä teemailta. Kadulla en kuitenkaan nuku, jos se jotain kiinnostaa. Eli huonomminkin voisi mennä.
Suurinosa asunnottomista on asunnottomia omasta halustaan tai ei elämänhallintaongelmien takia sopeudu normaaliin ydinperheympäristöön. Ei niitä huume- ja pussikalja tukiasuntojakaan riitä jokaiselle jaettavaksi.
Vierailija wrote:
Miksi tukisin muiden omaisuuden tuhoamista? Asunnottomat on asunnottomia ihan omasta syystä, turha heitä on paapoa. jos ei kykene asumaan kuin ihmiset, saa luvan opetella elämään asunnotta. Turha selittää, että en minä, mutta kaverit. Ovessa on lukko, ei sitä ole pakko kavereille avata.
Amen for that.
Nuori nainen ei voi olla asunnoton, ei normaali nainen yleensäkään. Tämä vakava yhteiskunnallinen ongelma koskee miehiä. Heille lämmin ajatus täältä, koittakaa jaksaa, jokainen ansaitsee oman kodin.
Vierailija wrote:
Itse juon olutta takan lämmössä ja huutistelen kodittomille.
Ei ole kuitenkaan varaa maksaa Ulilaudan maksuja?
Nykypäivänä ollaan liian nirsoja asunnon suhteen ja missä se sijaitsee. Moni asunnoton ei lähde edes mihinkään kaupungin laitamille asumaan.
Vierailija wrote:
Nykypäivänä ollaan liian nirsoja asunnon suhteen ja missä se sijaitsee. Moni asunnoton ei lähde edes mihinkään kaupungin laitamille asumaan.
Itse etsin nimenomaan jotain vanhaa tönöä hevonkuusesta. Olen nyt tilapäisesti asunnoton sen sijaan että välissä muuttaisin johonkin betoniluukkuun. Onneksi on vuosien varrella tullut majoitettua ystäviä edellisessä talossani välillä moniakin kuukausia putkeen, niin nyt on myös ystäviä joiden sohville pääsee.
Vierailija wrote:
Voidaan puhua myös yhteiskunnan arvoista.
Hirveä haloo 20millin leikkauksista kulttuuri/urheilu. Paljonko varoja asunnottomuuden poistoon ja ehkäisyyn käytetään?
Eikö Suomessa ole silti panostettu asunnottomuuden ehkäisyyn/asunnottomien tukeen varsin hyvin, meillä ei ole samanlainen asunnottomuusepidemia onneksi kuin joissain suurissa kaupungeissa. Varmaan johtuu osin ilmastostakin. Sekin on muistettava että osa asunnottomista pärjää vain tukiasunnoissa. Kyllähän tuo isosti liittyy päihde- ja mt-ongelmiin, tai velkaannutaan äkkiä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hirveä haloo 20millin leikkauksista kulttuuri/urheilu. Paljonko varoja asunnottomuuden poistoon ja ehkäisyyn käytetään?Eikö Suomessa ole silti panostettu asunnottomuuden ehkäisyyn/asunnottomien tukeen varsin hyvin, meillä ei ole samanlainen asunnottomuusepidemia onneksi kuin joissain suurissa kaupungeissa. Varmaan johtuu osin ilmastostakin. Sekin on muistettava että osa asunnottomista pärjää vain tukiasunnoissa. Kyllähän tuo isosti liittyy päihde- ja mt-ongelmiin, tai velkaannutaan äkkiä.
Mikä on tämä asunnottomien tuki, johon on panostettu? Ei ole yksikään KELA:n virkailija ottanut edes koko asunnottomuutta puheeksi. Työkkärissä jatkuu samat velvollisuudet kuin ennenkin. Ainut vaikutus minkä olen huomannut on, että toimeentulotuki on pienempi kuin asunnollisilla. Kun ei ole kämppää niin ei ole asumiskustannuksiakaan. Peseytyminen yms. on yhtäkkiä ilmaista olevinaan.
Kävin Seurasaaressa ja mietin että siellä olisi ollut pari ok paikkaa yöpyä kodittomalle. Yhdessä pihassa oli omenoita joita olisi voinut poimia. Peurojakin oon nähnyt siellä että niitä voisi grillata ja kalastaa.
Suomeen tarvitaan asunnollisuutta, koteja, rahallisuutta. Ei tätä manipuloitua systeemiä jossa osa jää ilman. Pitäisi olla helpompi saada koti. Ja myös mini-ok taloja jos ei muuta ole hätätilanteessa. Ollaan kekseliäitä.
Toiset ei edes halua sitä asuntoa kun haluavat pitää sen rahan mitä saavat. Tiedän ainakin yhden työtoiminnasta ja kun kaikki raha menee asuntoon niin haluaa luopua siitä. Pyysin että pitäisi asunnon edes talven ajan. En tiedä saavatko kaikkia tukia kun eivät osaa hakea niitä. Tarvittaisiin näille ihmisille pysyvä toimeentulo ilman mitää hakemuksia koska osa ei pysty siihen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hirveä haloo 20millin leikkauksista kulttuuri/urheilu. Paljonko varoja asunnottomuuden poistoon ja ehkäisyyn käytetään?Ei penniäkään, koska ne asunnot menee agbarin tyypeille ja gazasta on tulossa varmasti porukkaa tänne ja niille pitää kyllä kämppä saada. On se kumma, kun omat ei saa edes asuntoa tässä maassa.
Asunnottomaksi pääsemiseen nähdään vaivaa- Toiset eivät vain halua maksaa. -5uomessa on runsaasti vapaita asuntoja. Ei yksistään purkukuntoisia. -Kapanteri.-
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sellaisia tapauksia on ollut kerrostaloissa jossa on haluttu tietty asunto kaverille. Sitten jostain asukkaasta on tehty häiriöilmoituksia, jotta se saa häädön. Joku vuoranantaja haluaa itselleen asunnon ja häätää asukkaan. Asukkaalla ei ole toista asuntoa tai rahaa hankkia uutta asuntoa. Vaikka saa sossusta yöpaikan niin voi olla silti asunnoton ja osoitteena poste restante.
Jos ihmisellä ei ole varaa uuden asunnon vuokraan, niin millä se nykyisen asunnon maksaa?
Asunnottomuutta pitää hoitaa valtion eikä kunnan tasolla. Muuttotappiokunnissa on vapaita halpoja asuntoja. Niiden asunnottomien jotka eivät ole palaamassa työelämään ei tarvitse asua Helsingissä. Lähes kaikki suomalaiset muuttavat monta kertaa elämässään. Uudella paikkakunnalla ei ensin tunne ketään ja se on täysin normaalia. Addiktille on hyväksi joutua eroon addiktikavereista.
En edes tiennyt, että nyt on asunnottomien yö vaikka itsekin olen koditon.