Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan PALAVASTI ajamaan ambulanssia! Mitkä mahikset ensihoitajaksi?

Vierailija
16.12.2014 |

Katselin, että Metropolia ammattikorkeassa on haku ensihoidon koulutusohjelmaan tulevana keväänä. Mulla on ollut nyt yliopistossa opiskelupaikka pitkään, mutta alanvaihto on alkanut kummitella päässä. Aiemmalta koulutukseltani on lähihoitaja, ylioppilastodistuskin löytyy. Soitin amkin opintoneuvontaan, ja siellä kerrottiin että kokeeseen pitää lukea pari kirjaa, sitten on joku ryhmähaastattelu. Taso on ollut kuulemma kova. 

Millaistakohan materiaalia tuonne hakee, jos taso on kova? Aikuiskoulutuksesta kyse. 

Toisaalta mietin, että kannattaisiko kuitenkin jatkaa yliopistolla. Olen melko teoreettinen luonne, ja mietin miten selviän näin aikuisena jostain vuodeosastoharjoitteluista kun lähihoitajakoulussakin ne tuotti tuskaa yksitoikkoisuuden takia. Aivoja ei oikein tarvinnut lähärikoulussa rasittaa. Myös hoitoalalla oleva naisten välinen vittuilukulttuuri tuntuu naurettavalta. Mielessä siintä kuitenkin ensihoitotyö nimenomaan hoitotason ambulanssissa.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyri lääkikseen ja erikoistu ensihoitolääkäriksi ja hankkiudu lääkäriambulanssiin tai helikopteriin.
T: lääketieteen opiskelija

Vierailija
2/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile hakea,onnea yritykseen.Jaksatko fyysisesti sitä työtä ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 14:48"]Kokeile hakea,onnea yritykseen.Jaksatko fyysisesti sitä työtä ?
[/quote][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 14:39"]Pyri lääkikseen ja erikoistu ensihoitolääkäriksi ja hankkiudu lääkäriambulanssiin tai helikopteriin.
T: lääketieteen opiskelija
[/quote]
Niin mutta ap halusi nimenomaan ajamaan sitä lanssia. Siihenhän käy ihan lähärikin, perustason Saku-hommia tekemään.

Vierailija
4/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitäisi kyllä unohtaa elokuvat ja jännitys ja haluta tehdä muuta kuin ajaa ambulanssilla. Myös opiskelemalla lähihoitajan suuntautumiseen ensihoito , voit työskennellä perustason ensihoitajana. Siihenhän tarvitset vain vuoden koulutuksen, kun olet jo lähihoitaja.

Vierailija
5/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmasti pääse lääkikseen, eikä se oikein kiinnostakaan. Ensihoitajan ammattinimike riittäisi vallan hyvin. 

Kunto on ihan hyvä, kyllähän sitä tuli lähärinä käänneltyä painavia potilaita/asiakkaita 11 vuotta.

Ap

Vierailija
6/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä hiukan nuorekkaalta tuollainen haave ajaa kovaa autolla, jossa on siniset vilkut ja joka sanoo puu-paa.

Vierailija
7/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun nimenomaan haluan sinne hoitotason puolelle. Ja pelastuslaitokselle. Haluan ajaa niitä 112:n ambulansseja. 

Ap

Vierailija
8/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hae sairaanhoitajaksi ja kun olet sisällä haet linjaa ensihoitoon. T. Ensihoitaja

Vierailija
9/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 14:36"]Katselin, että Metropolia ammattikorkeassa on haku ensihoidon koulutusohjelmaan tulevana keväänä. Mulla on ollut nyt yliopistossa opiskelupaikka pitkään, mutta alanvaihto on alkanut kummitella päässä. Aiemmalta koulutukseltani on lähihoitaja, ylioppilastodistuskin löytyy. Soitin amkin opintoneuvontaan, ja siellä kerrottiin että kokeeseen pitää lukea pari kirjaa, sitten on joku ryhmähaastattelu. Taso on ollut kuulemma kova. 

Millaistakohan materiaalia tuonne hakee, jos taso on kova? Aikuiskoulutuksesta kyse. 

Toisaalta mietin, että kannattaisiko kuitenkin jatkaa yliopistolla. Olen melko teoreettinen luonne, ja mietin miten selviän näin aikuisena jostain vuodeosastoharjoitteluista kun lähihoitajakoulussakin ne tuotti tuskaa yksitoikkoisuuden takia. Aivoja ei oikein tarvinnut lähärikoulussa rasittaa. Myös hoitoalalla oleva naisten välinen vittuilukulttuuri tuntuu naurettavalta. Mielessä siintä kuitenkin ensihoitotyö nimenomaan hoitotason ambulanssissa.
[/quote]
Ensihoitajankin olis hyvä ymmärtää myös muiden terveydenhuollon ammattilaisten arvo. Tuolla asenteella saatkin kentillä nurjaa kohtelua. Jokaisella kentällä voi oppia jotain. Esim sisätaudit ja vanhusten erilaiset ongelmat tulevat ensihoidossa usein vastaan. Työ ei ole pelkkää intubointia ja hiukset hulmuten sankarina esiintymistä. Taso valituissa opiskelijoissa on korkea esim itse olen ohjannut harjoittelussa kemian tohtoria joka oli aikuinen alanvaihtaja.

Vierailija
10/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en voi sille mitään. Siniset valot ja piipaa-ääni kiinnostaa. Haluan tehdä akuttihoitotyötä, jossa pitää olla salamannopeat hoksottimet :) Haluan ne valkoiset haalarit päälle ja näpräillä autossa näyttötaulua.

Ap

Vierailija
11/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 14:57"]En varmasti pääse lääkikseen, eikä se oikein kiinnostakaan. Ensihoitajan ammattinimike riittäisi vallan hyvin. 

Kunto on ihan hyvä, kyllähän sitä tuli lähärinä käänneltyä painavia potilaita/asiakkaita 11 vuotta.

Ap
[/quote]
Potilaiden kääntely ei ole mitään kuntoliikuntaa. Ammattilaisena tajunnet, että se on enemmän siirtelyä kuin nostelua. Jotenkin tuntuu ettet ole persoonana kauhean kypsä unelmiesi alalle.

Vierailija
12/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 14:58"]No kun nimenomaan haluan sinne hoitotason puolelle. Ja pelastuslaitokselle. Haluan ajaa niitä 112:n ambulansseja. 

Ap
[/quote]

Juuri niitä ajaa perustason ensihoitajakin. Mutta sinun täytyy haluta hoitaa ja auttaa ihmisiä. Se piipaa autolla ajaminen ei saa olla ainoa intohimo.

Vierailija
13/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä, että pieni osa on sitä varsinaista tiukkaa actionia ja paljon on juuri peruskärräystä. Ja kyllä arvostan ihan kaikkia hoitotyöntekijöitä. Siitäpä ei ole nyt kyse. Mutta jokin unelma pitää olla, josta saa voimaa puskea tavoitteisiin, vai mitä?

Ap

Vierailija
14/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 15:02"]Niin, en voi sille mitään. Siniset valot ja piipaa-ääni kiinnostaa. Haluan tehdä akuttihoitotyötä, jossa pitää olla salamannopeat hoksottimet :) Haluan ne valkoiset haalarit päälle ja näpräillä autossa näyttötaulua.

Ap
[/quote]
Vaikutat aika lapselliselta. Et vaikuta ihmiseltä jonka käsiin antaisin henkeni. Olet enemmän kiinnostunut ammatin glamourista kuin ihmisistä. No, ehkä ikä ja elämä opettavat.

Vierailija
15/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan Helsingissä taitaa olla valkoiset työvaatteet. 112: Lla ei ole omia ambulansseja. Tuolla asenteellasi työura ei kovin pitkä olisi.

Vierailija
16/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin latistaja sä nyt oikein olet 12? Hoet aivan itsestäänselvyyksiä. 

Ap

Vierailija
17/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen asenne? Olen kyllä aikuinen ihminen, työelämässä pitkään ollut ja siellä hyvin pärjännyt ja pidetty. Jos tällä palstalla nyt vähän vetelee mutkia suoraksi ja fiilistelee osittain huumorimielellä, niin heti ollaan sopimattomia alalle ja lapsellista. Löysää pipoa vähän. No joo, ei sunlaiset ihmiset ole ennenkään estäneet mua toteuttamasta itseäni ja haaveitani. Mee poteroosi mököttämään.

Ap

Vierailija
18/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olet hyvä nykyisessä työssäsi, mutta asenteesi ei vaikuta sopivalta ensihoitoon. Siellä ei fiilistellä sinisillä valoilla teho-osastotunnarin soidessa. Työ vaatii rauhallisuutta, empatiaa ja jalat maassa työn tekoa.

Vierailija
19/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enkö juuri kertonut, että "hieman" pistin mutkia suoraksi? Missä on huumorintajusi? Tiedän hyvin, että työ ei ole glamouria. Olen työssäni kotisairaanhoidossa ollut paljonkin tekemisissä ensihoidon kanssa. Jos sulla nyt ei ole muuta kuin negatiivista sanottavaa, niin ole mieluummin hiljaa. Et tunne minua laisinkaan. Jonkun palstailijan kirjoitustyylistä et voi vetää omia johtopäätöksiäsi toisten alallesopivuudesta tai sopimattomuudesta. Älä analysoi minua enempää, kun et minua tunne. Ymmärrätkö?

Ap

Vierailija
20/45 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap vaivaudu. Akateemisena ihmisenä luultavasti tympääntyisit pian yksinkertaisiin hoitajiin. Jatka mieluummin yliopistolla. Amikset ovat amiksia. Ei voi mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi