Onko fiksua käytöstä sukulaisvierailulla, jos...?
Kävimme iäkkäiden sukulaisteni luona taannoin ensimmäistä kertaa yhdessä perheemme kanssa. Kyseiset sukulaiset olivat nähneet minuakin vain keskimäärin kerran vuodessa koko aikuisikäni. Olin sitten imettämässä nuorimmaistani toisessa huoneessa, kun mieheni alkoi valittaa ja suorastaan "whinettää" eräästä huonosta piirteestäni (siitä että jätän asiat viime tippaan) sukulaisilleni oikein surkuttelevalla äänellä ja kovaan ääneen. Oli tosiaan eka sukulaisvierailu koko perheemme voimin. Yleensä olen jutellut kohteliaasti ja ystävällisesti niitä näitä tavatessani harvoin ko. sukulaisia, enkä ole valittanut mitään. Miestäni eivät kyseisen puolen sukulaiset olleet nähneet koskaan aiemmin. Itseäni nolottaa ja hävettää, mutta miltä tuo oikeasti kuulostaa?
Kommentit (9)
Siis mun mielestäni oli todella kiusallista, että mieheni alkoi puhua minusta ikävästi selkäni takana iäkkäille sukulaisilleni, joita harvoin näen. Miehestä itsestään olisi minulla paljonkin "kerrottavaa", mutta pyrin käyttäytymään fiksusti sukulaisvierailuilla, enkä sorru niin halpamaiseen käytökseeen kuin mitä hän teki. Olin itse ihan hyvällä tuulella ja ne sukulaisetkin olivat, mieheni oli se ainoa, joka valitti.
Lisäksi mies alkoi ärhennellä sinne kylään mentäessä, kun tuli pieni vastoinkäyminen (ulkona olikin yllättävän kylmää), niin mieheni alkoi uikuttaa, että uliuli nyt mä saan flunssan ja vilustun, kun en päässyt suoraan autosta sisälle. Itsellänikään ei ollut kovin lämpimiä vaatteita, mutta en nyt sentään kehtaisi alkaa ulista, vinkua ja kiroilla kovaan ääneen moisesta parin minuutin takia - ja mä sentään olen nainen ja se vinkuja on mieheni. T. Katkera ap
Ehkei miehesi tajunnut ettet ole aivan niin läheisessä suhteessa ollut näihin sukulaisiin. Onko miehesi tavannut aiemmin vain lähisukua jonka kanssa on heitetty "läppää" ja joka tuntee sinut läpikotaisin?
Ei toki aivan korrektia käytöstä, mutta toisaalta ehkei tuosta kannata mitään totaalista käämien polttamistakaan tehdä.
Toiset on toki jokseenkin tajuttoman tarkkoja tästä ns. julkisesta kuvastaan... krmkrhm*MattiVanhanen*krmhkrhm...
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:03"]
Siis mun mielestäni oli todella kiusallista, että mieheni alkoi puhua minusta ikävästi selkäni takana iäkkäille sukulaisilleni, joita harvoin näen. Miehestä itsestään olisi minulla paljonkin "kerrottavaa", mutta pyrin käyttäytymään fiksusti sukulaisvierailuilla, enkä sorru niin halpamaiseen käytökseeen kuin mitä hän teki. Olin itse ihan hyvällä tuulella ja ne sukulaisetkin olivat, mieheni oli se ainoa, joka valitti.
Lisäksi mies alkoi ärhennellä sinne kylään mentäessä, kun tuli pieni vastoinkäyminen (ulkona olikin yllättävän kylmää), niin mieheni alkoi uikuttaa, että uliuli nyt mä saan flunssan ja vilustun, kun en päässyt suoraan autosta sisälle. Itsellänikään ei ollut kovin lämpimiä vaatteita, mutta en nyt sentään kehtaisi alkaa ulista, vinkua ja kiroilla kovaan ääneen moisesta parin minuutin takia - ja mä sentään olen nainen ja se vinkuja on mieheni. T. Katkera ap
[/quote]
Korjaus: siis *nyt hän saa flunssan ja vilustuu, kun ei päässyt suoraan autosta sisälle
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 13:03"]
Ehkei miehesi tajunnut ettet ole aivan niin läheisessä suhteessa ollut näihin sukulaisiin. Onko miehesi tavannut aiemmin vain lähisukua jonka kanssa on heitetty "läppää" ja joka tuntee sinut läpikotaisin?
Ei toki aivan korrektia käytöstä, mutta toisaalta ehkei tuosta kannata mitään totaalista käämien polttamistakaan tehdä.
Toiset on toki jokseenkin tajuttoman tarkkoja tästä ns. julkisesta kuvastaan... krmkrhm*MattiVanhanen*krmhkrhm...
[/quote]
Mies oli aiemmin tavannut vain äidin puolen sukuani; nyt vasta hän tapasi ekan kerran isän puolen sukuani. Itse olen suvussani se kiltti, hiljainen hissukka, ja en ole valittanut ikinä mitään ongelmia heille tai muutakaan, vaan oon jutellut hyvällä fiiliksellä niitä näitä kohteliaasti ja kysellyt kuulumisia. Nyt kun mentiin miehen kanssa, niin mies avautuukin mun negatiivisista puolista ja heikkouksistani, joten nolottaa.
T. Ap
Ja ne mun iäkkäät sukulaiseni eivät edes oikeastaan tunne mua kovinkaan hyvin. Olin lapsena heidän seurassaan paljon, mutta aikuisena en ole kovinkaan usein heitä nähnyt, joten eivät he mun huonoista piirteistäni (mm. miehen mainitsema viime tippaan asioiden jättäminen) tienneet mitään tietääkseni. Mies vielä oikein maalailevasti valitti siitä asiasta. Hävettää.
Toisaalta mieheni valittaa minusta aina appivanhemmilleni, joten heillekin hän on minut "nolannut", toisin sanoen mies kertoo kaikki henkilökohtaiset vaikeatkin asiamme omille vanhemmilleen - sellaisetkin, jotka olen pyytänyt pitämään minun ja mieheni välisinä. Mies myös paljasti toisille sukulaisilleni, että meille olisi suunnitteilla kolmas lapsi, vaikka itse en kerro edes raskaaksi tulostanikaan kuin vasta puolivälin paikkeilla. Yleensä itse haluan pitää yksityisyyteni ja olla asiallinen sekä kohtelias - mies lavertelee kaiken ja vieläpä haukkuu minua päälle.
T. Ap
Ala säkin lavertelemaan ja kerro raskaudestasi miehellesikin samaan aikaan kuin muillekin :D
Ota, ap, mies puhutteluun ja kerro tuo sama, minkä tännekin vuodatit. Voi olla, että miehelläsi on avoimempi tiedotuspolitiikka kuin sinulla. Näitä kulttuurisia eroja voi tosiaankin esiintyä suvuttain ja perheittäin, jopa perheen sisällä. Kerro hänelle, mitä toivot hänen tekevän. Kerro myös, miltä sinusta tuntuu, kun hän parjaa sinua sinun omille sukulaisillesi. Sano siitäkin, että sinä pidät matalampaa profiilia ja haluat esiintyä korrektisti niin omille kuin miehenkin sukulaisille.
jätä se sika