Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisäidit ovat niin väsyneitä?

Vierailija
16.12.2014 |

Lapset kiukuttelevat ja käyttäytyvät huonosti. Ja äiti itse on kuin perseeseen ammuttu karhu.

Miten ihmeessä nuo aasialaisäidit övat sina niin iloisen ja levänneen oloisia? Lapsillakin vaatteet tiptop ja käyttäytyvät kuin enkelit.

Onko se vain niin, että suomalainen äiti on huonompi äiti?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten naisten on turha itkeä kun ei ole muita jotka auttaa. Sen tietää kuitenkin ettei sitä tukiverkkoa jne Suomessa ole samalla lailla kun muualla Euroopassa. Kulttuuri on eri ja sen sijaan että itkee kun isovanhemmat jne ei auta niin karsi odotuksia. Vähennä lasten harrastuksia, kodin ei tarvitse olla tiptop, tee isoja satseja ruokaa, sopikaa muiden naapuruston äitien kanssa leikkitreffejä tai niin että lapset ovat vuorotellen leikkimässä toistensa luona. Ja ennen kaikkea tehkää ne lapset miehen kanssa joka osallistuu kotitöihin jne jo ennen lapsen syntymää

Vierailija
2/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:24"]

Heh, kappas kun kyysyit. Ystäväperheemme asuu Aasiassa. Vaimo ei oe ikinä ollut töissä. Isovanhemmat asuu vieressä ja auttaa molemmat joka päivä. Kotona käy lisäksi siivooja, kotiterveydenhoitaja ja lastenhoitaja ja lapset päiväkodissa kaksivuotiaista ja päiväkoti hakee ja tuo lapset! Lisäksi mies tekee työt kotitoimistosta käsin ja jos äitiä sattuu väsyttämään, apuun rientää joku sisaruksista. 

[/quote]

Ihan kuin meidän perhe täällä Suomessa muttemme käytä päiväkotia. Ainoastaan yksityistä leikkikoulua, johon kyllä vien lapset itse. Auttelen myös miestä työssään. Meillä on miehen ansiotulojen lisäksi pääomatuloja molemmilla ja lapsillakin salkut kasvamassa. Kokopäiväiseen työhön en enää aio lähteä, ajattelin jotain omaa yritystoimintaa, ehkä muutama työntekijä, kunhan lapset menevät kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 14:44"]sopikaa muiden naapuruston äitien kanssa leikkitreffejä tai niin että lapset ovat vuorotellen leikkimässä toistensa luona[/quote]

Meillä kävi kaverikato kun useammalle syntyi taas vauva, ja isommat lapset laitettiin virikehoitoon, aikaisemmin oli monen kanssa leikkitreffejä viikottain. Iltaisin kaikilla tuntuu olevan harrastuksia, kaupassakäyntiä koko perheen voimin tai halutaan muuten pyhittää aika omalle perheelle, ja taas saa olla yksin kotona lasten kanssa (mies yrittäjänä usein iltaisin töissä, osallistuu kyllä kotona ollessaan perhearkeen ihan täysillä). Tuntuu tosi yksinäiseltä. Olen ehdottanut, että meille voisi tuoda lapsia ihan vaan leikkimään vaikka kauppareissun ajaksi, kun muuten tuntuu vaikealta löytää yhteistä aikaa, mutta vastaukset on ollut jotain tyyliin "hoidan kyllä omat lapsen itsei". Saan lapsia meille "hoitoon" (ja samalla omille lapsille kaveriksi) vain jos kavereilla on joku ns. pakollinen meno jonne ei voi ottaa lapsia, mutta tuntuu että kukaan ei ilkeä muuten vain tuoda lapsia leikkimään. Tuntuu, ettei kukaan harrasta enää rentoja kyläilyjä, vaan aika pitää sopia pitkälle tulevaisuuteen kalenterin kanssa, kodin pitää olla vierailua varten tiptop ja itseleivottuja tarjottavia monta lajia...

Asumme syrjässä, eikä täällä ole puistoja ym. joten seuraa saa käytännössä vain kyläilyillä, ja niitä taas tuntuu olevan tosi hankala järjestää. Mä asuin lapsena kaupungissa, ja siellä oli aina seuraa leikkipuistossa tai taloyhtiön leikkipaikalla, ja usein oltiin naapurin lasten luona kylässä. Mies taas on täältä maalta, ja se sanoi, että usein iltaisin lähdettiin "naapureille" käymään koko perheen kanssa, mutta ei sellaista harrasteta enää...

Vierailija
4/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran voin sanoa että monissa Aasian maissa (ja muissakin) on hyvinkin tavallista että perheenjäsenet asuvat lähekkäin ja ainakin samassa kaupungissa. Entäs täällä, no asuinpaikan määrää ensisijaisesti työ ja opiskelu, ei vanhempien lapsuuskoti.

Sisaruksilla on paljon seuraa toisistaan aikuisenakin koska asuvat lähekkäin ja varsinkin siskokset lapsineen ovat lähes päivittäin tekemisissä ja auttavat toisiaan. Lisäksi isoäiti toimii jonkinlaisena varaäitinä niin kauan kun kunto vain riittää näissä kultuureissa, joten äidillä ei tosiaan ole ongelmaa miettiä että ketä pyytää lastenvahdiksi jos itse pitää mennä jonnekin ilman lapsia, tai muuten vaan tarvitsee apua. Näissähän kulttuureissa vieraillaan toisten kodeissa joka päivä ilmoittamatta, koska se on ihan normaalia eli apua ei edes pidä erikseen pyytää vaan se ilmaantuu kyllä paikalla jo automaattisesti.

Monesti perheen vanhin lapsi jää asumaan vanhempien asuntoon ja samassa asunnossa asuukin monesti isovanhemmat ja vanhin lapsista perheineen. Toisin sanoen äidit eivät ole ollenkaan niin yksin lastensa kanssa kun Suomessa. Lisäksi koska näissä kulttuureissa monesti äidin työssäkäynti voi olla vielä vähäistä tai harvinaista niin sitä seuraa todellakin löytyy helposti omista sukulaisista ja muistakin toisin kun Suomessa jossa monesti on niin että isovanhemmat, sisarukset, tuttavat ja naapurit ovat työelämässä silloin kun äitiyslomalainen lomailee, joten ei ole ketään kenen kanssa seurustella muuta kun väkisin ehkä sitten yrittää tutustua jossain perhekahviloissa tuntemattomiin, mutta ei se nyt ole niin helppoa kaikille tai ratkaisu sinänsä.

Monissa Aasian kulttureissa on tavallista että mummi tulee asumaan perheeseen muutamaksi viikoksi kun uusi vauva syntyy joten äidillä on 24h henkilökohtainen apu saatavilla. Tälläinen voi tuntua jopa tunkeilevalta meille suomalaisille mutta ajatelkaa mitä apua siitä on vaikka niiden muiden lasten hodossa tai kodinhoidossa.

Vierailija
5/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:14"]

Lapset kiukuttelevat ja käyttäytyvät huonosti. Ja äiti itse on kuin perseeseen ammuttu karhu. Miten ihmeessä nuo aasialaisäidit övat sina niin iloisen ja levänneen oloisia? Lapsillakin vaatteet tiptop ja käyttäytyvät kuin enkelit. Onko se vain niin, että suomalainen äiti on huonompi äiti?

[/quote]

Ovat väsyneitä kun eivät saa käydä töissä ja joutuvat tekemään kotitöitä ja hoitamaan lapsia. Aasiassa kun äidit eivät tee tai hoida lapsia. Eivätkä ainakaan siivoa. Aasiassa on kunnon hoitovapaat ja äitiyskorvaukset, millä voi palkata monta palvelijaa. 

Esimerkiksi miljardi kiinalaista on adoptiolapsia, joten niitä ei ole tarvinnut hoitaa. Valtio on myös rajannut lapsien määrän yhteen, ettei äidit rasittuisi lasten hoidosta.

Vierailija
6/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:14"]

Lapset kiukuttelevat ja käyttäytyvät huonosti. Ja äiti itse on kuin perseeseen ammuttu karhu. Miten ihmeessä nuo aasialaisäidit övat sina niin iloisen ja levänneen oloisia? Lapsillakin vaatteet tiptop ja käyttäytyvät kuin enkelit. Onko se vain niin, että suomalainen äiti on huonompi äiti?

[/quote]

Ovat väsyneitä kun eivät saa käydä töissä ja joutuvat tekemään kotitöitä ja hoitamaan lapsia. Aasiassa kun äidit eivät tee tai hoida lapsia. Eivätkä ainakaan siivoa. Aasiassa on kunnon hoitovapaat ja äitiyskorvaukset, millä voi palkata monta palvelijaa. 

Esimerkiksi miljardi kiinalaista on adoptiolapsia, joten niitä ei ole tarvinnut hoitaa. Valtio on myös rajannut lapsien määrän yhteen, ettei äidit rasittuisi lasten hoidosta.

[/quote]
lapsien määrä on rajattu yhteen syntyvyyden hallitsemiseksi ei siksi ettei äidit väsyi. Muutenki tekstisi on täyttä potaskaa

Vierailija
7/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit asuu Kiinassa. Siellä tosiaankin on yleistä että mummo hoitaa sitä perheen ainutta poikaa ja vanhemmat on töissä. Varsinaisia kotiäitejä ei näy missään ja mummo hemmottelee sen suvun pikkujumalan pilalle. Ei tarvitse varsinaisesti kasvattaa kenenkään.

Vierailija
8/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:14"]

[/quote]

[/quote]

Ei, vaan Kiinassa systeemi menee niin, että isvoanhemmat hoitavat lapset kun äidit ja isät käyvät töissä. Isovanhemmat myös asuvat usein joko samassa taloudessa tai ihan vieresessä. Tunnen kymmeniä kiinalaisia ja on esim. hyvin tavallista, että viikonloppuisin isoäiti tekee ruokaa koko suvulle ja perhe kokoontuu yhteen syömään. Perhe on hyvin keskeisessä roolissa. Mene minkä tahansa kiinalaisen koulun ulkopuolelle katsomaan kun lapsia haetaan koulusta, ne ovat isovanhemmat jotka siellä lapsia hakevat. Usein kaupoissa näkee mummoja hoitamassa pieniä lapsia kun vanhemmat pitävät sitä kauppaa.

Yhden lapsen politiikkahan alkoi vasta 1979, eli nykyisillä vanhemmilla on useilla sisaruksiakin. Lisäksi yhden lapsen politiikkaa ollaan monissa paikoissa purkamassa, mm Etelä-Kiinan pahoin kärsineillä maanjäristysalueilla on nykyisinkin sallittu toisen lapsen hankkiminen ja tunnen montakin kiinalaista kaksilapsista perhettä. Lisäksi jos perheen vanhemmat ovat molemmat perheidensä ainoita lapsia, on joissain maakunnissa sallittu toisen lapsen hankkiminen. Ja rikkaathan voivat hankkia niin monta lasta kuin huvittaa, rahallahan siitä selviää.

Mutta kaikkia heitä yhdistää yhteisöllisyys. Pikkuserkun häät ovat tärkeä sukujuhla ja perheet kokoontuvat yhteen säännöllisesti. Ja ystävää autetaan pulassa, oli kyseessä sitten rahan lainaaminen tai vaikka muuttoapu. Olen saanut niin lukuisia palveluksia kiinalaisten tuttujeni kavereilta, serkuilta ja muilta, ettei Suomessa edes voisi ajattelevansa kysyä sellaista.

Vierailija
9/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamiseen lapsenajokortti auttaisi psyyken ja fysiikan osalta.

Vierailija
10/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 16:51"]Jaksamiseen lapsenajokortti auttaisi psyyken ja fysiikan osalta.
[/quote]

Ei toimi koska niitä yllättäviä tilanteita tulee elämässä mutta mikä auttaa on se ettei niitä lapsia pingerretä tähän maailmaan vauvakuumeen kourissa ilman että ajatellaan asiaa perin pohjin ja suunnitellen että "mitä jos?"

Vierailija
11/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:22"]

Suomalainen nainen on maailman ahkerin olento.

Kokopäivätyönsä ohella hoitaa lapset, kodin kauppareissut, lasten harrastuskuljetukset, vanhempainyhdistykset ja jostain löytää aikaa harrastaa myös itse. Mies on yleensä voivotteleva sohvaperuna. Saattaa olla että joskus äiti on vähän väsynyt...

[/quote]

Totta. Esimerkiksi Vietnamissa ja Pohjois-Koreassa äideillä on kansalaispalkka ja ne katselee vaan telkkaria päivät pitkät. Tosin siellä ei näy Netflix. Lapsia 5 miljardia aasialaista ei ole tehnyt ollenkaan. Ei ainakaan hoitanut niitä. Ne siellä vaan harrastaa spinningiä ja potkujumppaa. Miehet käy työleireillä ja ainakin Intiassa joutuvat ihan joukkoraiskaamaan naisia, että saataisiin edes vähän niitä lapsia. Pattayallakin thai tytöillä on aikaa notkua kaiket illat deittailemassa turistien kanssa. Pakistanissa niillä on tapana haudata tytöt maahan ja heitelle niitä kivillä, jos ovat katsoneet jotain poikaa sillai "lapsentekomielessä".

Kiinassa ne niin kovasti haluaa säästää äidin vaivoja, että heittävät tyttövauvat kaivoon. Joskus sinne saattaa kyllä joutua äiti ja koko sukukin. Jotkut kiinattaret ovat tylsyyttään menneet tehtaaseen töihin ja tekevät siellä töitä 20 tuntia kuukaudessa. Vai oliko se sittenkin päivässä ? En mä muista. Hyvät eläkkeet niillä varmaan kuitenkin on.

On se niin väärin tämä suomalaisen naisen kohtalo. Ja ei valita. Ei koskaan valita kovaa kohtaloaan. Miksiköhän kaikki suomi-naiset ei käy leikkaamassa kohtuaansa pois, kun eihän sitä hullukaan jaksa samaan aikaan tehdä lapsia ja harrastaa. Ja töissäkin pitäisi vielä joskus käydä. Huh huh. Miehet vaan löhöää sohvalla. Mitään muuta ne ei ole ikinä yksikään tehnyt. 

Julma-Suomi

Vierailija
12/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:44"]

Siksi koska niitä vauvoja pusketaan sieltä tuherosta sellasta tahtia ja niin monta että ei jakseta eikä pystytä itse niistä huolta pitämään. Samalla valitaan kumppaniksi mies joka ei laita tikkua ristiin. Samalla odotetaan että kaikki saadaan ilmaseks ja että kaikki ihastelee kun olet potran mukulan tähän maailmaan pusertanut ja kädet ojossa ovat valmiita auttamaan niin että tämä äiti pääsee rentoutumaan. Se on kato se itse valittu arki niin raskasta

[/quote]

Jos sä olet tehnyt noin, niin älä nyt herranen aika ajattele, että muutkin tekevät niin...

Vierailija
13/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:44"]

Siksi koska niitä vauvoja pusketaan sieltä tuherosta sellasta tahtia ja niin monta että ei jakseta eikä pystytä itse niistä huolta pitämään. Samalla valitaan kumppaniksi mies joka ei laita tikkua ristiin. Samalla odotetaan että kaikki saadaan ilmaseks ja että kaikki ihastelee kun olet potran mukulan tähän maailmaan pusertanut ja kädet ojossa ovat valmiita auttamaan niin että tämä äiti pääsee rentoutumaan. Se on kato se itse valittu arki niin raskasta

[/quote]

Jos sä olet tehnyt noin, niin älä nyt herranen aika ajattele, että muutkin tekevät niin...
[/quote]

En ole tehnyt vaan tiesin jo lasta hommatessa että lapsiperheen arki voi olla todella uuvuttavaa ja en ole olettanut muiden juoksevan apuun. Toisin tuntuu olevan suurin osa äideistä nykysin

Vierailija
14/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:44"] Siksi koska niitä vauvoja pusketaan sieltä tuherosta sellasta tahtia ja niin monta että ei jakseta eikä pystytä itse niistä huolta pitämään. Samalla valitaan kumppaniksi mies joka ei laita tikkua ristiin. Samalla odotetaan että kaikki saadaan ilmaseks ja että kaikki ihastelee kun olet potran mukulan tähän maailmaan pusertanut ja kädet ojossa ovat valmiita auttamaan niin että tämä äiti pääsee rentoutumaan. Se on kato se itse valittu arki niin raskasta [/quote]   Jos sä olet tehnyt noin, niin älä nyt herranen aika ajattele, että muutkin tekevät niin... [/quote] En ole tehnyt vaan tiesin jo lasta hommatessa että lapsiperheen arki voi olla todella uuvuttavaa ja en ole olettanut muiden juoksevan apuun. Toisin tuntuu olevan suurin osa äideistä nykysin

[/quote]

Ja sä kuvittelet, etteivät muut muka tiedä? Mä en kyllä ymmärrä, miten se, että tiedostaa etukäteen lapsiperheen rankkuuden, auttaa niissä rankoissa tilanteissa, mutta ehkäpä se on jotain henkimaailman juttuja. Asiantuntijoiden mukaan muuten just se, että apua ei pyydetä tai sitä ei ole saatavilla, on lapsiperheitä eniten kuormittava asia ja juuri tuollainen pärjäämisen kulttuuri kiristää lapsiperheiden henkistä ilmapiiriä, mutta totta kai AV-mamma tämänkin tietää paremmin. Kuten myös toisten asiat.

Mä muuten oletan, että saan apua, jos arki syystä tai toisesta yltyy rankaksi. Se on aika kannatteleva ajatus.

Vierailija
15/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:44"]

[/quote]

[/quote]

En ole tehnyt vaan tiesin jo lasta hommatessa että lapsiperheen arki voi olla todella uuvuttavaa ja en ole olettanut muiden juoksevan apuun. Toisin tuntuu olevan suurin osa äideistä nykysin
[/quote]
Sinäkin varmaan ihan mielelläsi otat avun vastaan, jos sitä joku tarjoaisi?

Vierailija
16/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:44"] Siksi koska niitä vauvoja pusketaan sieltä tuherosta sellasta tahtia ja niin monta että ei jakseta eikä pystytä itse niistä huolta pitämään. Samalla valitaan kumppaniksi mies joka ei laita tikkua ristiin. Samalla odotetaan että kaikki saadaan ilmaseks ja että kaikki ihastelee kun olet potran mukulan tähän maailmaan pusertanut ja kädet ojossa ovat valmiita auttamaan niin että tämä äiti pääsee rentoutumaan. Se on kato se itse valittu arki niin raskasta [/quote]   Jos sä olet tehnyt noin, niin älä nyt herranen aika ajattele, että muutkin tekevät niin... [/quote] En ole tehnyt vaan tiesin jo lasta hommatessa että lapsiperheen arki voi olla todella uuvuttavaa ja en ole olettanut muiden juoksevan apuun. Toisin tuntuu olevan suurin osa äideistä nykysin [/quote] Sinäkin varmaan ihan mielelläsi otat avun vastaan, jos sitä joku tarjoaisi?

[/quote]

Siis "kyllä minä pärjään" -mamma ei todellakaaan ota apua vastaan, koska hänhän kyllä pärjään. Vaikka olisi miten kamalaa kotona, niin hän ei mitään apua todellakaan ota vastaan. Kyllä jämpti on niin.

Vierailija
17/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole yhteisöllisyyttä ja esim suvun tukea (paitsi jossain ääritapauksissa). Äidit ovat yksinäisiä ja väsyneitä ja töissäkin pääsääntöisesti syytetään äitejä kaikesta. Esim kun lapsi sairastaa, on äiti ihan perkeleestä kun sitä jää hoitamaan. Mutta jos isä hoitaa, niin hän on suorastaan pyhimys, miten hyvä isä hän perheelleen onkaan kun noin uhrautuu pyyteettömästi! Suomessa kaikki on aina äitien vikaa.

Vierailija
18/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Sinäkin varmaan ihan mielelläsi otat avun vastaan, jos sitä joku tarjoaisi?
[/quote]

On eri asia ottaa tarjottua apua vastaan kun vaatia että pitää saada apua joka asiaan. Ja se on ok että vaatii apua sillon kun oikeasti sitä tarvii mutta nykyisin sitä apua pitäis saada jatkuvasti. Isovanhempien ja kumminkaimanserkkujen pitäisi olla joka toinen päivä hoitamassa lapsia ja mitä lie. Nykyajan äidit on saaneet kaikki valmiiksi pureskeltuna ja sitten ei kestetä epämukavuutta pätkääkään vaikka itse on ne lapsen saannit valinneet. Ja moni ei ole tullu ajatelleeksi kuinka raskasta se arki voi olla. Kuullut useammasta suusta valitusta kuinka ei osannut odottaa että on niin raskasta tai että lapsi saattaa sairastella jne

Vierailija
19/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aasialaiset isät osallistuvat enemmän. Ihan oikeasti. Nimim. Naimisissa japanilaisen miehen kanssa.

Vierailija
20/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:44"] Siksi koska niitä vauvoja pusketaan sieltä tuherosta sellasta tahtia ja niin monta että ei jakseta eikä pystytä itse niistä huolta pitämään. Samalla valitaan kumppaniksi mies joka ei laita tikkua ristiin. Samalla odotetaan että kaikki saadaan ilmaseks ja että kaikki ihastelee kun olet potran mukulan tähän maailmaan pusertanut ja kädet ojossa ovat valmiita auttamaan niin että tämä äiti pääsee rentoutumaan. Se on kato se itse valittu arki niin raskasta [/quote]   Jos sä olet tehnyt noin, niin älä nyt herranen aika ajattele, että muutkin tekevät niin... [/quote] En ole tehnyt vaan tiesin jo lasta hommatessa että lapsiperheen arki voi olla todella uuvuttavaa ja en ole olettanut muiden juoksevan apuun. Toisin tuntuu olevan suurin osa äideistä nykysin [/quote] Sinäkin varmaan ihan mielelläsi otat avun vastaan, jos sitä joku tarjoaisi? [/quote] On eri asia ottaa tarjottua apua vastaan kun vaatia että pitää saada apua joka asiaan. Ja se on ok että vaatii apua sillon kun oikeasti sitä tarvii mutta nykyisin sitä apua pitäis saada jatkuvasti. Isovanhempien ja kumminkaimanserkkujen pitäisi olla joka toinen päivä hoitamassa lapsia ja mitä lie. Nykyajan äidit on saaneet kaikki valmiiksi pureskeltuna ja sitten ei kestetä epämukavuutta pätkääkään vaikka itse on ne lapsen saannit valinneet. Ja moni ei ole tullu ajatelleeksi kuinka raskasta se arki voi olla. Kuullut useammasta suusta valitusta kuinka ei osannut odottaa että on niin raskasta tai että lapsi saattaa sairastella jne

[/quote]

Mä luulen, että sä oot nyt kehittänyt tuollaisen paatoksellisen ajatuksen siitä, miten "muut" lapsiperheet homman hoitavat, jotta voisit jotenkin nostaa itsesi jalustalle. On meinaan melkoista ylilyöntiä tuo tekstisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä