Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisäidit ovat niin väsyneitä?

Vierailija
16.12.2014 |

Lapset kiukuttelevat ja käyttäytyvät huonosti. Ja äiti itse on kuin perseeseen ammuttu karhu.

Miten ihmeessä nuo aasialaisäidit övat sina niin iloisen ja levänneen oloisia? Lapsillakin vaatteet tiptop ja käyttäytyvät kuin enkelit.

Onko se vain niin, että suomalainen äiti on huonompi äiti?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko siksi, että lasten hoitaminen ja kasvattaminen on raskasta ja vastenmielistä?

Vierailija
22/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:44"] Siksi koska niitä vauvoja pusketaan sieltä tuherosta sellasta tahtia ja niin monta että ei jakseta eikä pystytä itse niistä huolta pitämään. Samalla valitaan kumppaniksi mies joka ei laita tikkua ristiin. Samalla odotetaan että kaikki saadaan ilmaseks ja että kaikki ihastelee kun olet potran mukulan tähän maailmaan pusertanut ja kädet ojossa ovat valmiita auttamaan niin että tämä äiti pääsee rentoutumaan. Se on kato se itse valittu arki niin raskasta [/quote]   Jos sä olet tehnyt noin, niin älä nyt herranen aika ajattele, että muutkin tekevät niin... [/quote] En ole tehnyt vaan tiesin jo lasta hommatessa että lapsiperheen arki voi olla todella uuvuttavaa ja en ole olettanut muiden juoksevan apuun. Toisin tuntuu olevan suurin osa äideistä nykysin [/quote] Sinäkin varmaan ihan mielelläsi otat avun vastaan, jos sitä joku tarjoaisi? [/quote] On eri asia ottaa tarjottua apua vastaan kun vaatia että pitää saada apua joka asiaan. Ja se on ok että vaatii apua sillon kun oikeasti sitä tarvii mutta nykyisin sitä apua pitäis saada jatkuvasti. Isovanhempien ja kumminkaimanserkkujen pitäisi olla joka toinen päivä hoitamassa lapsia ja mitä lie. Nykyajan äidit on saaneet kaikki valmiiksi pureskeltuna ja sitten ei kestetä epämukavuutta pätkääkään vaikka itse on ne lapsen saannit valinneet. Ja moni ei ole tullu ajatelleeksi kuinka raskasta se arki voi olla. Kuullut useammasta suusta valitusta kuinka ei osannut odottaa että on niin raskasta tai että lapsi saattaa sairastella jne

[/quote]

Mä luulen, että sä oot nyt kehittänyt tuollaisen paatoksellisen ajatuksen siitä, miten "muut" lapsiperheet homman hoitavat, jotta voisit jotenkin nostaa itsesi jalustalle. On meinaan melkoista ylilyöntiä tuo tekstisi.
[/quote]
En missään jalustalla ole vaan keskiverto äiti joka sattuu katsomaan muiden menoa vierestä ihmeissään kun mikään ei heillä muka koskaan ole hyvin ja mikään ei riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:05"]

Olisiko siksi, että lasten hoitaminen ja kasvattaminen on raskasta ja vastenmielistä?

[/quote]

Perustapa vaikka joku oma vela-ketju, jossa pohdiskelet vapaaehtoista lapsettomuuttasi ja itsereflektoit niin perkeleesti.

Vierailija
24/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset äidit eivät ole väsyneitä. He ovat kiittämättömiä. Vaaditaan aina vain lisää, vaikka olisi jo muutenkin tarpeeksi.

Vierailija
25/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:44"]

Siksi koska niitä vauvoja pusketaan sieltä tuherosta sellasta tahtia ja niin monta että ei jakseta eikä pystytä itse niistä huolta pitämään. Samalla valitaan kumppaniksi mies joka ei laita tikkua ristiin. Samalla odotetaan että kaikki saadaan ilmaseks ja että kaikki ihastelee kun olet potran mukulan tähän maailmaan pusertanut ja kädet ojossa ovat valmiita auttamaan niin että tämä äiti pääsee rentoutumaan. Se on kato se itse valittu arki niin raskasta

[/quote]

Jos sä olet tehnyt noin, niin älä nyt herranen aika ajattele, että muutkin tekevät niin...
[/quote]

En ole tehnyt vaan tiesin jo lasta hommatessa että lapsiperheen arki voi olla todella uuvuttavaa ja en ole olettanut muiden juoksevan apuun. Toisin tuntuu olevan suurin osa äideistä nykysin
[/quote]
Sinäkin varmaan ihan mielelläsi otat avun vastaan, jos sitä joku tarjoaisi?
[/quote]

On eri asia ottaa tarjottua apua vastaan kun vaatia että pitää saada apua joka asiaan. Ja se on ok että vaatii apua sillon kun oikeasti sitä tarvii mutta nykyisin sitä apua pitäis saada jatkuvasti. Isovanhempien ja kumminkaimanserkkujen pitäisi olla joka toinen päivä hoitamassa lapsia ja mitä lie. Nykyajan äidit on saaneet kaikki valmiiksi pureskeltuna ja sitten ei kestetä epämukavuutta pätkääkään vaikka itse on ne lapsen saannit valinneet. Ja moni ei ole tullu ajatelleeksi kuinka raskasta se arki voi olla. Kuullut useammasta suusta valitusta kuinka ei osannut odottaa että on niin raskasta tai että lapsi saattaa sairastella jne
[/quote]
Höpö löpö. Suomessa pääsääntöisesti äidit hoitavat lapsensa itse. En tunne yhtään äitiä, joka olisi jatkuvasti vaatimassa sukulaisia apuun.

Vierailija
26/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:08"]

Suomalaiset äidit eivät ole väsyneitä. He ovat kiittämättömiä. Vaaditaan aina vain lisää, vaikka olisi jo muutenkin tarpeeksi.

[/quote]

Epäilemättä sinäkin tiedät tästä asiasta kaiken.

Vierailija
27/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:00"] [quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:44"] Siksi koska niitä vauvoja pusketaan sieltä tuherosta sellasta tahtia ja niin monta että ei jakseta eikä pystytä itse niistä huolta pitämään. Samalla valitaan kumppaniksi mies joka ei laita tikkua ristiin. Samalla odotetaan että kaikki saadaan ilmaseks ja että kaikki ihastelee kun olet potran mukulan tähän maailmaan pusertanut ja kädet ojossa ovat valmiita auttamaan niin että tämä äiti pääsee rentoutumaan. Se on kato se itse valittu arki niin raskasta [/quote]   Jos sä olet tehnyt noin, niin älä nyt herranen aika ajattele, että muutkin tekevät niin... [/quote] En ole tehnyt vaan tiesin jo lasta hommatessa että lapsiperheen arki voi olla todella uuvuttavaa ja en ole olettanut muiden juoksevan apuun. Toisin tuntuu olevan suurin osa äideistä nykysin [/quote] Sinäkin varmaan ihan mielelläsi otat avun vastaan, jos sitä joku tarjoaisi? [/quote] On eri asia ottaa tarjottua apua vastaan kun vaatia että pitää saada apua joka asiaan. Ja se on ok että vaatii apua sillon kun oikeasti sitä tarvii mutta nykyisin sitä apua pitäis saada jatkuvasti. Isovanhempien ja kumminkaimanserkkujen pitäisi olla joka toinen päivä hoitamassa lapsia ja mitä lie. Nykyajan äidit on saaneet kaikki valmiiksi pureskeltuna ja sitten ei kestetä epämukavuutta pätkääkään vaikka itse on ne lapsen saannit valinneet. Ja moni ei ole tullu ajatelleeksi kuinka raskasta se arki voi olla. Kuullut useammasta suusta valitusta kuinka ei osannut odottaa että on niin raskasta tai että lapsi saattaa sairastella jne [/quote]   Mä luulen, että sä oot nyt kehittänyt tuollaisen paatoksellisen ajatuksen siitä, miten "muut" lapsiperheet homman hoitavat, jotta voisit jotenkin nostaa itsesi jalustalle. On meinaan melkoista ylilyöntiä tuo tekstisi. [/quote] En missään jalustalla ole vaan keskiverto äiti joka sattuu katsomaan muiden menoa vierestä ihmeissään kun mikään ei heillä muka koskaan ole hyvin ja mikään ei riitä.

[/quote]

Kuulostaa edelleen siltä, että kuulet sitä, mitä haluat kuulla ja toisaalta kykysi empatiaan on melko olematon.

Vierailija
28/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:07"]

[/quote]

Mikä on vela-ketju?

Perustapa vaikka joku oma vela-ketju, jossa pohdiskelet vapaaehtoista lapsettomuuttasi ja itsereflektoit niin perkeleesti.

[/quote]

Vierailija
29/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:10"]

[/quote]

[/quote]Mikä on vela-ketju?

[/quote]

Kokeile, olisiko Googlesta apua.

Vierailija
30/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ollut. Miksi et voi puhua selvästi?

Vierailija
31/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ihan sinun kiusaksesi. En nyt ala jankata tästä aiheesta sen enempää, ehkä sun täytyy vain jäädä tietämättömyyden valtaan. Sori.

Vierailija
32/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nainen on maailman ahkerin olento.

Kokopäivätyönsä ohella hoitaa lapset, kodin kauppareissut, lasten harrastuskuljetukset, vanhempainyhdistykset ja jostain löytää aikaa harrastaa myös itse. Mies on yleensä voivotteleva sohvaperuna. Saattaa olla että joskus äiti on vähän väsynyt...

Vierailija
33/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ihan sinun kiusaksesi. En nyt ala jankata tästä aiheesta sen enempää, ehkä sun täytyy vain jäädä tietämättömyyden valtaan. Sori.

[/quote]

Et jaksa jankata? Heität oudon kommentit, ei vaivaudu puhumaan selvästi ja myönnät kirjoittavasi vain ärsyttääksesi muita keskustelijoita. Tuo on trollaamista.

Vierailija
35/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivatkohan suomalaiset äidit väsyneitä kenties siksi, että täällä ei ole yhteisöllisyyttä ja kunnon tukiverkkoja. Ja nimenomaan näin on asiat nykyään, vaikka aina huudellaan että nykyäidit sitä ja tätä. Tosiasiassa ennen lapsia hoiti usein mummo ja koko lapsilauma saatettiin lähettää kesäksi maalle. Nykyään vanhemmat hoitavat itse lapsensa, kotinsa ja käyvät molemmat samalla töissä. Monesti äiti työnsä lisäksi vastuussa myös kodista, vaikka mies osallistuisikin. Ehkäpä siksi olo suomalaisella äidillä on kuin perseeseen ammutulla karhulla.

Vierailija
36/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
vapaaehtoisesti lapseton

Vierailija
37/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalaisena ja siksi etäältä tarkkailevana sanoisin, että Suomessa on jostain syystä häpeällistä pyytää apua. Suomessa oletusarvo on se, että ihminen pärjää yksin ja hoitaa asiansa itse. Täten suomalaisten äitien oletetaan pärjäävän lapsen tai lasten kanssa yksin kotona usean vuoden ajan. Arki on yksinäistä ja se tapahtuu pääsääntöisesti kotona neljän seinän sisällä. Sosiaaliset kontaktit rajoittuvat muutamaan tuntiin viikossa perhekerhoissa ja kahviin kahvilassa toisen äidin kanssa.

Harvassa muussa maassa äidin arki on noin eristäytynyttä ja harvassa muussa maassa äiti on vuosia lapsen kanssa kotona. Työhön paluu on usein nopeampaa lyhyempien äitiyslomien vuoksi. 

Ihmiselle luotainen ympäristö on kuitenkin yhteisö, joten luonnollisesti siitä eristäytyminen on monen päälle liian raskasta. 

Vierailija
38/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 12:23"]

Ulkosuomalaisena ja siksi etäältä tarkkailevana sanoisin, että Suomessa on jostain syystä häpeällistä pyytää apua. Suomessa oletusarvo on se, että ihminen pärjää yksin ja hoitaa asiansa itse. Täten suomalaisten äitien oletetaan pärjäävän lapsen tai lasten kanssa yksin kotona usean vuoden ajan. Arki on yksinäistä ja se tapahtuu pääsääntöisesti kotona neljän seinän sisällä. Sosiaaliset kontaktit rajoittuvat muutamaan tuntiin viikossa perhekerhoissa ja kahviin kahvilassa toisen äidin kanssa.

Harvassa muussa maassa äidin arki on noin eristäytynyttä ja harvassa muussa maassa äiti on vuosia lapsen kanssa kotona. Työhön paluu on usein nopeampaa lyhyempien äitiyslomien vuoksi. 

Ihmiselle luotainen ympäristö on kuitenkin yhteisö, joten luonnollisesti siitä eristäytyminen on monen päälle liian raskasta. 

[/quote]

Monessa lyhyen äitiysloman maassa kotiäitiys on tosi tavallista.

Vierailija
39/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista suomalaisäideistä, mutta minä olen väsynyt, koska minulla on huonosti nukkuva vauva, jonka kanssa valvon yksin. Mies on tietty töissä, joten en voi velvoittaa häntä valvomaan arkisin. Isovanhemmat asuu kaukana. Ei ole varaa mihinkään kodin/lastenhoitajaan. Pienelle vauvalle ei Suomessa ole hoitopaikkoja, mikä on tietysti lapsen kehitykselle tosi hyvä, että se kiintymyssuhde vanhempaan muodostuu. Monessa muussa maassa lapsi kuitenkin menee hoitoon jo muutaman kuukauden iässä, jolloin vanhemmat saa apua hoitamiseen. Mutta eiköhän pienten lasten vanhemmat ole enemmän tai vähemmän väsyneitä ihan joka maassa.

Vierailija
40/60 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äideiltä vaaditaan enemmän. Lapsi hoitoon mahdollisimman nopeasti ja töihin. Töissä pitää antaa 110% työpanos, eikä sekään riitä. Osa-aikatyötä ei arvosteta eikä sitä saa helpolla järjestettyä. Pitää harrastaa itse ja osallistua aktiivisesti lasten harrastuksiin. Sitten vielä pitää hoitaa kotia ja tehdä ruokaa. Ai niin, ja itsestäkin pitää huolehtia ja parisuhteesta, ettei mies mene ja petä. Ja sitten kun pettää, niin sekin on naisen vika. Mitäs ei laihduttanut ja mitäs ei antanut seksiä. Mitäs, mitäs, mitäs.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä