Helsinkiläinen! minne asti viet lapsesi hoitoon?
Vauva vasta 4kk ja ahdistaa jo mihin asti autoton perheemme vie lapsen päiväkotiin kun töihinlähtö koittaa ensi syksynä.. asumme alueella, jossa paikat ovat kiven alla ja viereisissä kaupunginosissa on sama juttu? Minne saakka olette julkisilla vieneet lapsenne päivähoitoon?
Kommentit (24)
Kun laitoin ekaa kertaa hakemusta, kotimme läheltä löytyi kuusi päiväkotia kilometrin säteellä. Valitsin niistä viisi hakemukseen mm. ryhmien pienuuden perusteella, ja lapsi pääsi oikein kivaan, pieneen päiväkotiin 400m päässä kotoamme. Vielä lähempänä olisi ollut isompi päiväkoti.
Nyt olen jo jutellut päiväkodin kanssa etukäteen, että toinen lapsemme voisi tulla samaan päiväkotiin ensi syksynä kun hän on melkein 2-vuotias. Eivät he tietenkään lupaa mitään, mutta näyttää siltä, että onnistuu kyllä. Sain sen käsityksen, että meidän alueellamme on hyvin tilaa ja naapurikaupunginosassa taas huonompi tilanne joten sieltä tuodaan jonkin verran tänne hoitoon.
Lapsiin menee rahaa ja elämä pitää nähdä pidemmälle. Eli kyllä, pitää olla myös varaa siihen lapseen.
Pystymme toki muuttamaan mutta alue on lapsiperheelle tosi hyvä. Ja kun elämme julkisten varassa niin on niin hyvät yhteydet. Kaksi hyvin olennaista asiaa toteutuu täällä. Tylsää muuttaa vaan siksi kun ei ehkä saa lasta lähelle päivähoitoon tai kun ei yhtään tiedä saako.. no kiitos asiallisista vastauksista!
Kävellen 300m. Lähin pk 50m. Kilometrin säteellä on 4 muuta päiväkotia, yksi ryhmäperhepäivähoito ja ainakin 4 perhepäivähoitajaa.
300 metriä kotiovelta päiväkotiin.
5 min. kotiovelta kävellen. Täällä kanssa yksi autoton, pitkät työmatkat julkisilla vaihtoineen.
Älä ap oikeasti stressaa. Minua ahdisti samat ajatukset vauva-aikana. Haet sitä päivähoitopaikkaa 4 kk ennen tarvetta (aikaisemmin hakeminen ei hyödytä mitään) ja kirjoitat samat perustelut kuin tännekin. Kyllä niitä perusteluja oikeasti punnitaan. Ja kannattaa ajoittaa aloitus elokuulle, silloin on eniten vapaita aloituspaikkoja.
Meilläkin kodin vieressä päiväkoti, mutta siinä ei yhtään vapaata paikkaa! Saimme paikan 1 km päästä ja juuri päinvastaisesta suunnasta kuin juna-asema... Ja kyllä vituttaa kun naapurin kotiäitimammat vaunuilee naapurin päiväkotiin kaikessa rauhassa, vie sen isomman lapsen sinne ja eiku kotiin. Onneks subjektiivinen hoito-oikeus kai on muuttumassa. Pitäis kyl saada joku roti, et työssäkäynnin takia hoitopaikkaa tarvitsevat ois etusijalla lähipäiväkotiinsa.
Kävellen noin 50 metriä. Kävi ihan hervoton munkki. :) Kannattaa selvittää myös esim. kolmiperhepäivähoidon mahdollisuus.
Kävellen/bussilla kilometrin matka metrolle, metrolla 10 min keskustaan. Keskustassa 100 m metroasemalta päiväkotiin, päiväkodilta 200 m duuniin. Kuulostaa ehkä hankalammalta kuin onkaan.
ensin meillä oli 3km matka. Saimme lähempää paikan eli takapihaltamme:). Autoton perhe olemme.
Eiköhän ne yleensä löydy 5-15min kävelymatkan päästä? Ainakin meillä ja kaikilla tuttavaperheillä näin.
Helsinki tukee melko avokätisesti pienten lasten yksityistä hoitoa joten tuo jos vaan löydätte toisen ja ehkä kolmannen perheen vuoroviikkohoitoon niin sellainen on varmasti viksumpi kuin viedä noin pientä päiväkotiin.
Oletko miettinyt yksityistä päiväkotia? Ei tule loppupeleissä merkittävästi kalliimmaksi kuin julkinen (...eroa toki varmaan yksityisten välillä on). Missäpäin Helsinkiä asutte?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 09:55"]Vauva vasta 4kk ja ahdistaa jo mihin asti autoton perheemme vie lapsen päiväkotiin kun töihinlähtö koittaa ensi syksynä.. asumme alueella, jossa paikat ovat kiven alla ja viereisissä kaupunginosissa on sama juttu? Minne saakka olette julkisilla vieneet lapsenne päivähoitoon?
[/quote]
Hommatkaa päiväkoti työpaikan vierestä.
50m päähän.
Omat vanhempani on kuskanneet minua Toukolasta Kaarelaan päiväkotiin.
Ei kuulu tuonikäinen päivähoitoon.
Ja me painotimme laatua, emme sijaintia ja omaa mukavuuttamme...
No en mä tässä kysele sitä kuuluuko reilu 1v päiväkotiin vai ei.. ei varmaan kuulu mutta ei meillä ole varaa olla kotona siihen asti kun ois kolme. Vuokra on yli tonnin, eikä tuo toinen kovin huikeita tienaa.. mulla on mahdollisuus tehdä lyhennettyä päivää mutta jos vien sen julkisilla toiselle puolen kaupunkia ja haen myös niin en ehdi töihin aamulla ja liian pitkä päivä lapselle tulee. En pysty pidentämään hoitovapaata sillä perusteella että päiväkoti kaukana joten sekin ahdistaa. Ensi jouluun asti tiukan voisin yrittää olla kotona mutta kwsken vuotta on vielä hankalampaa saada paikkaa? Olen kuullut alueelta tarinaa että lapsia viedään toiselle puolen kantakaupunkia jotka ovat mulle mahdottomuus kun aamulla työaika ei juuri jousta. Siksi kyselen kun toivon että nämä olisivat vaan tarinoita...
Ette sitten osanneet ehkäistä ettekä laskea onko varaa vai ei?
Arabianrannasta Sörnäisiin. Työpaikka Espoossa. Ei paha, mutta viereisessä talossa on päiväkoti että ois se mukavaa päästä sinnekin.