Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana, en ole käynyt verikokeissa

Vierailija
15.12.2014 |

Onko muita todella pahasta piikkikammosta kärsiviä odottajia tai jo synnyttäneitä? 

Miten toimittiin kun ei verta otettu lainkaan. Ei tiedä veriryhmää, ei ole testattu hiviä tai kuppaa yms. 

Kertokaa seuraamuksista. Tankee. 

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:02"] [quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:53"] Siis soita lääkäriim ja kysy onko siellä veriryhmäsi tiedossa. Sitten tarvittaessa selvitä isän veriryhmö. Jos isän ryhmää ei tiedetä, niin pyydä häntä luovuttamaan verta mikäli hän on sopiva luovuttaja. Viikko verenluovutuksen jälkeen voi soittaa sinne ja kysyä oman veriryhmänsä. Muuten verikokeilla selvitetään hiv ja muut, mutta jos et ole riskiryhmää, ilman sitä tietoa pärjää kyllä. Synnytyksessä tarvitse tipan vain jos otat epiduraalin, sinulla on verenmyrkytystä vauvalle aiheuttava bakteeri (tämän voi hoitaa tableteillakin jos synnytys ei ala yllättäen) tai synnytys ei etene normaalisti. Suurella todennäköisyydellä synnytyksessä ei tule yhtään verikoetta tai pistosta. Oksitosiini annetaan rutiinitoimenpiteenä reiteen mutta siitä voi kieltäytyä mikäli istukka irtoaa hyvin. [/quote]

Kiitos. Ihana kommentti. Rohkaiseva etkä tuominnut. Kiitos tämä todella huojensi :) Ehkä pystyn jollain tapaa uskoa että tästä tulee jotain! 

Minua itseasiassa ärsyttää tämä miten suhtaudutaan synnyttäjiin. Olen lukenut paljon luomusynnyktyksestä ja jos olen oikein ymmärtänyt istukan ei tarvitse syntyä vartissa, vaan vaikka tunnissakin. Miksi täällä hoputetaan toimenpiteitä? 
Muutenkin neuvolatätikin puhuu siihen malliin ettei mulla ole synnytyksellä valinnanvaraa mitä tehdää että heillä on rutiini tavat ja niiden mukaan mennään. Olen jopa miettinyt kotisynnytystä, koska luotan ihmiskehoon että se osaa toimia. Haluaisin kuulla onko toisilla herännyt tälläisiä ajatuksia raskaudessa? Vai meneekö kaikki kiltisti samaa liukuhihnaa? :)  [/quote]   Aaa, sä olitkin näitä erikoisuuksien tavoittelijoita ja huomionhakijoita. Olisin tullut antamaan vinkkejä emlan käyttöön ja muutenkin miten piikkikammoisen kannattaa labrassa toimia mutta taidanpa antaa olla. Sitten kun olet synnyttämässä niin tiedät miksi kaikki menee sitä samaa liukuhihnaa.. ei muuta. [/quote] Ja jos ei halua mennä liukuhihnalle, niin pelkopolille kertomaan toiveista. Ei se nyt niin ole, etteikö synnyttäjä saisi jotakin päättää, mutta suurimassa vastuussa ovat kätilöt, jotka tekevät ne päätökset äidin ja lapsen hyväksi. Jos tulee esimerkiksi hätäsektion paikka ei siinä äidiltä kysellä sopiiko. Myös synnytys etenee siihen tahtiin mihin etenee, siitä ei voi edes kätilö päättä. Joten aika pilvilinnamaiset kuvitelmat ovat jos luulet voivasi kaiken suunnitella etukäteen niin, että se toteutuukin. Se, että et mene antamaan verikokeita hui koska neula kuulosti jo itsekäältä minun korviini niin, ettei vauvan terveys kiinnosta sinua lainkaan. Niin ajattelit sitten vielä kaiken lisäksi kotisynnyttää. Ymmärrätkö miten vaaralliseksi teet synnytyksen kun et käy antamassa verikokeita ja synnyttäisit kotona. Kotona synnytys on muutenkin vaarallista, mutta silloin kun ei ole tiedossa edes sun veriryhmää niin se on äärettömän vaarallista. Mitä jos sinä tai vauva tarvitsette veren siirron. Mitä jos tarvitaan hätäsektio. Mitä jos lapsi syntyy hengittämättömänä. Nimimerkillä vauvani aydänäänet romahtivat synnytyksessä ja meinattiin tehdä hätäsektio, tulikin leikkaussalissa alakautta imukupilla. Vauva oli jo jaloista aivan sininen eikä hengittänyt, parissa minuutissa saivat vauvan kumminkin hengittämään. Paria minuuttia kauempaa ei aikaa olisi ollutkaan, olen onnellinen että olin sairaalassa. Jos tämä olisi tapahtunut kotona olisi vauva nyt kuollut.

[/quote]

Ihmeellinen asenne. Jos haluaa tehdä ja vaikuttaa toimimiseen ja olla erilainen kuin muut ei vauvan vointi enää kiinnosta. Sinun vointisi ei kiinnosta tuskin kiinnostaa ap:ta, en ymmärrä miksei tueta kun tukea tarvitaan. Joskus olisi parempi että vauva kuolisikin synnytyksessä viimeistään niin ei olisi kaikenmaailman hirviöillä lapsia. 

Vierailija
2/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:59"]

Mieti sitte siellä päivystyksessä kun vuodat kuin seula ja pelkäät että vauva on kuollut että annatko pistää vai et..

[/quote]

Haha! No en! Haha! LOL! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä asennetta on nauvoloissakin. Olen yhäkin sitä mieltä ettei pelkääviä tueta. Puhutaan kyllä kuinka stressi on haitallista sikiölle, että mitä jos et nyt stressaisi jokaista käyntiä? Hei kiitos... auttoi tosi paljon, sen lisäksi että pelkään. Aiheutan myös pelkoni aiheuttamalla stressillä haittaa sikiölle. 

Enkä todella tajua ettei täällä ole muita pelkääviä äitejä? Vai pönkitättekö te kaikki täällä egojanne kun on hyvä anonyymiä haukkua kuinka en välitä ja kuinka olen itsekäs...

AP.

Vierailija
4/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:58"]

Ap, on normaalia pelätä neuloja etkä todellakaan ole ainoa.

Mutta, tuon ikäiseksi puhut aika lapsellisesti ja tyylisi on minäminäminä...

Synnyttäminen ja äidiksi tulo muuttavat useimpia naisia, joten voi olla että joku kaunis päivä voit vain ihmetellä nolona näitä "iik neula en mene äitiys-labroihin" -selostuksiasi.

Varsinkin kun rakastat lasta ja tajuat mitä sille olisi sinun tyhmyyden takia voinut käydä. Lue tämä ketju vuoden päästä jos raskaus menee hyvin ja lapsi on sylissä todella.

Raskautesi on vielä alussa, etkä voi edes tietää meneekö kaikki hyvin. Saatat joutua raskaana olevien päivystykseen kipujen tai verenvuodon takia ja aivan varmasti pistävät jotta saavat sinut ja vauvan hoidettua ja diagnosoitua.

Raskaus voi olla vaikea ja tulla komplikaatioita ja makaat kuukausia sairaalassa, aivan sata varmasti pistetään ja joka päivä. Olen kyllä nähnyt niitä itkun tuhertajia kun ns pakko nöyrtyä, varmaan vähän kasvattaa luonnetta ja selkärankaa kun näkee mitä se on kun yritetään pitää vauva hengissä ja kohdussa mahdollisimman pitkään. Luulisi itkun tuherruksen neulojen takia loppuvan jos vauva onkin keskolassa letkuissa..

Ap, vähän näkökulmaa ja selkärankaa nyt, jos huomionhaku on jo tolla tasolla niin mitä vielä on tulossa,, oletko varmasti valmis kaikkeen mitä on tulossa, kannattaa hakea tietoa nyt ettei ole ihan hölmistynyt olo jos tulee yllätyksiä, ei voi sitten marista ettei tiennyt.. Jos et koulussa jaksanut kuunnella niin nyt on aika opetella raskausajan perusasiota paremmin.

[/quote]

Tämä pelkoni saa tyylini minäminäksi. On itsekästä pelätä, tiedän, mutta kun ei sille voi mitään. Raskauteni ei edes ole enää kovin alussa, mutta en sula silti tähän neuvolatoimintaan. Itkua en sentään tuherra jokaisella kerralla, että edistytty on. Kalenterissa häämöttää jo toinen ultra, nyt tiedän että sekin on ihan kiva toimenpide. Olen itsekäs ja jääräpäinen, mutta tiedän mitä haluan ja mitä en halua. Haluaisin tukea, mutta en koe saavani sitä keneltäkään. 

AP 

Vierailija
5/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:02"] [quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:53"] Siis soita lääkäriim ja kysy onko siellä veriryhmäsi tiedossa. Sitten tarvittaessa selvitä isän veriryhmö. Jos isän ryhmää ei tiedetä, niin pyydä häntä luovuttamaan verta mikäli hän on sopiva luovuttaja. Viikko verenluovutuksen jälkeen voi soittaa sinne ja kysyä oman veriryhmänsä. Muuten verikokeilla selvitetään hiv ja muut, mutta jos et ole riskiryhmää, ilman sitä tietoa pärjää kyllä. Synnytyksessä tarvitse tipan vain jos otat epiduraalin, sinulla on verenmyrkytystä vauvalle aiheuttava bakteeri (tämän voi hoitaa tableteillakin jos synnytys ei ala yllättäen) tai synnytys ei etene normaalisti. Suurella todennäköisyydellä synnytyksessä ei tule yhtään verikoetta tai pistosta. Oksitosiini annetaan rutiinitoimenpiteenä reiteen mutta siitä voi kieltäytyä mikäli istukka irtoaa hyvin. [/quote]

Kiitos. Ihana kommentti. Rohkaiseva etkä tuominnut. Kiitos tämä todella huojensi :) Ehkä pystyn jollain tapaa uskoa että tästä tulee jotain! 

Minua itseasiassa ärsyttää tämä miten suhtaudutaan synnyttäjiin. Olen lukenut paljon luomusynnyktyksestä ja jos olen oikein ymmärtänyt istukan ei tarvitse syntyä vartissa, vaan vaikka tunnissakin. Miksi täällä hoputetaan toimenpiteitä? 
Muutenkin neuvolatätikin puhuu siihen malliin ettei mulla ole synnytyksellä valinnanvaraa mitä tehdää että heillä on rutiini tavat ja niiden mukaan mennään. Olen jopa miettinyt kotisynnytystä, koska luotan ihmiskehoon että se osaa toimia. Haluaisin kuulla onko toisilla herännyt tälläisiä ajatuksia raskaudessa? Vai meneekö kaikki kiltisti samaa liukuhihnaa? :)  [/quote]   Aaa, sä olitkin näitä erikoisuuksien tavoittelijoita ja huomionhakijoita. Olisin tullut antamaan vinkkejä emlan käyttöön ja muutenkin miten piikkikammoisen kannattaa labrassa toimia mutta taidanpa antaa olla. Sitten kun olet synnyttämässä niin tiedät miksi kaikki menee sitä samaa liukuhihnaa.. ei muuta. [/quote] Ja jos ei halua mennä liukuhihnalle, niin pelkopolille kertomaan toiveista. Ei se nyt niin ole, etteikö synnyttäjä saisi jotakin päättää, mutta suurimassa vastuussa ovat kätilöt, jotka tekevät ne päätökset äidin ja lapsen hyväksi. Jos tulee esimerkiksi hätäsektion paikka ei siinä äidiltä kysellä sopiiko. Myös synnytys etenee siihen tahtiin mihin etenee, siitä ei voi edes kätilö päättä. Joten aika pilvilinnamaiset kuvitelmat ovat jos luulet voivasi kaiken suunnitella etukäteen niin, että se toteutuukin. Se, että et mene antamaan verikokeita hui koska neula kuulosti jo itsekäältä minun korviini niin, ettei vauvan terveys kiinnosta sinua lainkaan. Niin ajattelit sitten vielä kaiken lisäksi kotisynnyttää. Ymmärrätkö miten vaaralliseksi teet synnytyksen kun et käy antamassa verikokeita ja synnyttäisit kotona. Kotona synnytys on muutenkin vaarallista, mutta silloin kun ei ole tiedossa edes sun veriryhmää niin se on äärettömän vaarallista. Mitä jos sinä tai vauva tarvitsette veren siirron. Mitä jos tarvitaan hätäsektio. Mitä jos lapsi syntyy hengittämättömänä. Nimimerkillä vauvani aydänäänet romahtivat synnytyksessä ja meinattiin tehdä hätäsektio, tulikin leikkaussalissa alakautta imukupilla. Vauva oli jo jaloista aivan sininen eikä hengittänyt, parissa minuutissa saivat vauvan kumminkin hengittämään. Paria minuuttia kauempaa ei aikaa olisi ollutkaan, olen onnellinen että olin sairaalassa. Jos tämä olisi tapahtunut kotona olisi vauva nyt kuollut.

[/quote]

Ihmeellinen asenne. Jos haluaa tehdä ja vaikuttaa toimimiseen ja olla erilainen kuin muut ei vauvan vointi enää kiinnosta. Sinun vointisi ei kiinnosta tuskin kiinnostaa ap:ta, en ymmärrä miksei tueta kun tukea tarvitaan. Joskus olisi parempi että vauva kuolisikin synnytyksessä viimeistään niin ei olisi kaikenmaailman hirviöillä lapsia. 
[/quote]

Huoh, kyse ei ollut minun voinnistani, vaan kerroin oman kokemukseni varoittavana esimerkkinä. Jos ei tiedä edes omaa veriryhmää eikä aijo sitä selvittää, niin kyllä kotisynnytys on silloin todella vaarallinen. Jos se tekee minusta ihmishirviön, että olen huolissani apeen lapsen terveydestä, niin ohhoh. Minä en ole toivonut kenekään lapsen kuolemaa vaan tahdon, että apeen tapauksessa siihen tilanteeseen ei jouduta. Toisin kuin sinä juuri vihajaisit, että olisi parempi, että minun lapseni olisi kuollut, kuka se onkaan täällä hirviö?

Vierailija
6/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriryhmävasta-aineongelmia voi tulla, vaikka äiti olisi rh-positiivinen. Itsellenikin tuli, ja jopa mieheni veriryhmä jouduttiin tutkimaan. Ongelmia tuli siis lapselle, jonka veri jouduttiin vaihtamaan synnytyksen jälkeen hemolyyttisen anemian takia. En olisi mitenkään voinut tietää, että lapsi on vaarassa, jos veriryhmää ei olisi tutkittu. Ja se siis joudutaan tutkimaan joka ikisessä raskaudessa. Ei minullakaan ollut veriryhmäongelmia kolmessa ensimmäisessä raskaudessa.

Emla on kyllä hyvä apu. Yhdelle mun teineistä joudutaan aina laittamaan emlat, kun verikokeita otetaan, ja kokeitten ottaminen sujuu ongelmitta.

Vierailija
7/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:53"]

Siis soita lääkäriim ja kysy onko siellä veriryhmäsi tiedossa. Sitten tarvittaessa selvitä isän veriryhmö. Jos isän ryhmää ei tiedetä, niin pyydä häntä luovuttamaan verta mikäli hän on sopiva luovuttaja. Viikko verenluovutuksen jälkeen voi soittaa sinne ja kysyä oman veriryhmänsä. Muuten verikokeilla selvitetään hiv ja muut, mutta jos et ole riskiryhmää, ilman sitä tietoa pärjää kyllä. Synnytyksessä tarvitse tipan vain jos otat epiduraalin, sinulla on verenmyrkytystä vauvalle aiheuttava bakteeri (tämän voi hoitaa tableteillakin jos synnytys ei ala yllättäen) tai synnytys ei etene normaalisti. Suurella todennäköisyydellä synnytyksessä ei tule yhtään verikoetta tai pistosta. Oksitosiini annetaan rutiinitoimenpiteenä reiteen mutta siitä voi kieltäytyä mikäli istukka irtoaa hyvin.

[/quote]

Muutenkin neuvolatätikin puhuu siihen malliin ettei mulla ole synnytyksellä valinnanvaraa mitä tehdää että heillä on rutiini tavat ja niiden mukaan mennään. Olen jopa miettinyt kotisynnytystä, koska luotan ihmiskehoon että se osaa toimia. Haluaisin kuulla onko toisilla herännyt tälläisiä ajatuksia raskaudessa? Vai meneekö kaikki kiltisti samaa liukuhihnaa? :) 

[/quote]

Miten sun kannattaa luottaa kehoosi, kun sinä et nimenomaan pysty toimimaan normaalisti? Sinulla on kokemattoman ensisynnyttäjän yksinkertaistettuja mielikuvia synnytyksestä. Kokonaisuudessaan se on tapahtuma, jota sinä et hallitse. Sinä voit parhaimmillaan työskennellä synnysprosessin suuntaisesti ja ammattilaiset auttavat sinua. Kuitenkin siinä tapahtuu paljon asioita, kestää, sattuu, on valintoja etkä mitenkään voi säilyttää itsemääräämisoikeuttasi ja hallinnantunnetta. Synnytyksessä tulee olemaan paljon muutakin vaikeaa kuin ne piikit. Kotisynnytys ei muuta sitä asiaa, vaihtoehtoja vaan on vähemmän.

Kaikkinensa sinun pitää hakeutua asianmukaiseen hoitoon psyykkisten ongelmiesi vuoksi ja alkaa valmistautua realistisesti tulevaan synnytykseen.

Vierailija
8/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:53"]

En ymmärrä, miksette käy läpi kaikki neuvolan tarjoamat testit ym? Nehän on vauvan hyvinvoinnin vuoksi.

[/quote]

Niinpä. Mutta kun ap on itsekäs! Ei ajattele vauvan hyvinvointia yhtään, vaan minä, minä, minä pelkään. Kaikennäköiset niitä vauvoja valitettavasti pääseekin pykäämään... Toivottavasti tämä on provo!

Vierailija
9/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itsekkyyden multihuipentuma! Aivan tajuttoman itsekästä toimintaa!

Vierailija
10/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olen. 
AP

Vierailija
11/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIV ja Kuppa seulotaan aina odottavalta äidiltä, oli äitiysajan seuranta järjestetty ihan missä vaan, neuvolassa tai vaikka yksityisellä lekurilla. HIV-positiivisisksi testatuille äideille aloitetaan HIV-lääkitys, ettei sikiö saa virusta. Ei niitä pelkästään sen vuoksi testata, että on kiva tietää synnyytksen aikana kun veri roiskuu, lapsen terveyden takia ne testataan.

En voi käsittää että aikuiset ihmiset nostavat haloon jostakin verikokeen ottamisesta. Niin plajon ei voi jännittää, eikä erityisesti sattua.

Vierailija
12/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu oli Rh- ja jo eka raskaudesta jouduttiin tekee vauvalle verensiirto kohtuun.

Vierailija
13/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin molemmissa peruslabrat, jotka kuului, joskin kakkosen kohdalla onnistuivat kämmäämään ne labrat alkuraskaudessa ja kun selvisi, ettei tuloksia ole missään oltiin jo loppuraskaudessa. Jep, ehdin käydä labrassa, mutta lapsi syntyi, ennen labravastauksia. Eikä muuten synnytyksessäkään ollut mitään erikoista.

Vierailija
14/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos joudut raskausdiabeteksen vuoksi insuliinihoidolle? Kuka pistää insuliinin?

Vierailija
15/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 16:53"]

Siis soita lääkäriim ja kysy onko siellä veriryhmäsi tiedossa. Sitten tarvittaessa selvitä isän veriryhmö. Jos isän ryhmää ei tiedetä, niin pyydä häntä luovuttamaan verta mikäli hän on sopiva luovuttaja. Viikko verenluovutuksen jälkeen voi soittaa sinne ja kysyä oman veriryhmänsä. Muuten verikokeilla selvitetään hiv ja muut, mutta jos et ole riskiryhmää, ilman sitä tietoa pärjää kyllä. Synnytyksessä tarvitse tipan vain jos otat epiduraalin, sinulla on verenmyrkytystä vauvalle aiheuttava bakteeri (tämän voi hoitaa tableteillakin jos synnytys ei ala yllättäen) tai synnytys ei etene normaalisti. Suurella todennäköisyydellä synnytyksessä ei tule yhtään verikoetta tai pistosta. Oksitosiini annetaan rutiinitoimenpiteenä reiteen mutta siitä voi kieltäytyä mikäli istukka irtoaa hyvin.

[/quote]

Muutenkin neuvolatätikin puhuu siihen malliin ettei mulla ole synnytyksellä valinnanvaraa mitä tehdää että heillä on rutiini tavat ja niiden mukaan mennään. Olen jopa miettinyt kotisynnytystä, koska luotan ihmiskehoon että se osaa toimia. Haluaisin kuulla onko toisilla herännyt tälläisiä ajatuksia raskaudessa? Vai meneekö kaikki kiltisti samaa liukuhihnaa? :) 

[/quote]

Aaa, sä olitkin näitä erikoisuuksien tavoittelijoita ja huomionhakijoita. Olisin tullut antamaan vinkkejä emlan käyttöön ja muutenkin miten piikkikammoisen kannattaa labrassa toimia mutta taidanpa antaa olla. Sitten kun olet synnyttämässä niin tiedät miksi kaikki menee sitä samaa liukuhihnaa.. ei muuta.

[/quote]

Huomionhakijoita? Ööh, ei mietin vaan miten selvitytyä synnytyksestä parhaiten? Ei mitään sen ihmeellisempää.
AP 
[/quote]

Miten jos sairastut radiin ja joudut pist.hoidolle? Tai synnytystavaksi tuleekin jostain syyyst sektio? Joudut jonkin sairauden takia jatkuvaan verikoeseurantaan? Tms.

Vierailija
16/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä. Synnytyksessä sua pistetään kuitenkin.

Vierailija
17/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tiedossa veriryhmää niin ne pikatestaa ku meet synnyttään. Ja jos ei hiv tietoa ne kohtelee sua kuin sulla ois hiv. Näin neuvolassa sanottiin mulle.

Vierailija
18/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Kelan äitiysavustuksen ehtona edelleen "kuppakokeiden" otto? Ennen ainakin oli.

Vierailija
19/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ehtona :-)

Vierailija
20/92 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:43"]

Onko Kelan äitiysavustuksen ehtona edelleen "kuppakokeiden" otto? Ennen ainakin oli.

[/quote]

Luin että terveystarkastus. Riippuu kai mitä pitää sisällään. Onko kellään tästä oikeaa tietoa? AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi