Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mua niin harmittaa mennä neuvolaan?

Vierailija
15.12.2014 |

Meillä tavallinen perhe, lapsilla kaikki hyvin, päiväkodissa ovat, siellä sujuu hyvin jne. Huolehdin aina säntillisesti lasten hammashoitoajat ja muut lapsen terveyteen liittyvät asiat, ja huolehdin vähintään hyvin lasten terveydestä.

Silti mua harmittaa mennä neuvolaan, niin että jos sillä kerralla ei ole rokotuksia en ole varannut aikaa ollenkaan. Minua ei nypi terkkarin persoonallisuus, koska meillä on joka kerran eri terkkari, ja tajuan että näkeehän se terkkari varmaan ammattilaisen silmillä jos lapsen kasvussa ja kehityksessä on jotain vikaa. Jokin kuitenkin mättää siinä, että sinne mennään ja heti ovelta huomaan että terkkari alkaa ohjeiden mukaan tarkkailla että onko vuorovaikutus luonnollista,  katsekontakti toimii, jne. Mua ahdistaa ne käynnit aina, ja jos mies vain työaikojensa puolesta vois neuvolat hoitaa niin saisi minun puolestani ne hoitaa. Ja ne täytettävät lippulappuset saavat ihan raivon valtaan. Minua ei haittaa ollenkaan, jos multa kysytään ihan mitä tahansa suoraan, koska se on vuorovaikutusta. Se, että pitää tehdä kymmensivuinen kirjallinen raportti taas on kyttäämistä. Yleensä en ole niitä täyttänytkään.

Ihan itse aiheutan tässä ongelmaa itselleni, lapseni saa ilmaista palvelua ja neuvolakäynti kestää sen kymmenen minuuttia vuodessa joten ei pitäisi olla valittamista.  Onko kenelläkään muulla samanlaista vastenmielisyyttä neuvolakäyntejä kohtaan?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:19"]

no tavallaan ymmärrän, mutta tavallaan sä otat jotenkin vähän liian "raskaasti" ton

[/quote]

Jep, niin otankin ihan liian raskaasti, siksi tein avauksen että ymmärtäisin itseäni. :) Mulla ei ole vastaavaa asenneongelmaa esimerkiksi päiväkodin työntekijöiden kanssa, käyn ihan mielellän vasukeskustelut ja otan mielestäni hyvin vastaan kritiikkiäkin. Neuvolakäynnit taas saavat minut todella ärtyneeksi ja inhoan niitä.

ap. 

Vierailija
22/39 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on kiva käydä neuvolassa. Ja minusta on kiva kun minulla käy erilaisia perheitä neuvolassa. En mä ainakaan mitään pilkuntarkasti kyylää. Asioista voidaan jutella mitkä mietityttää. Tietyt asiat tsekataan aina mutta kyllä mä ihmisten vanhemmuuteen luotan. Eikä kaikkea tartte ees tehdä niin justiinsa, en minäkään tee. Terv. Neuvolath

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joista neuvolakäynnit ovat mukavia; mikä niissä on mukavaa? Minusta tuntuu epämukavalle ylipäänsä puhua tuntemattomalle ihmiselle oman perheeni asioista, en nauti siitä ollenkaan, enkä siis tee niin muissakaan tilanteissa. 

ap.

Vierailija
24/39 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:35"]Te joista neuvolakäynnit ovat mukavia; mikä niissä on mukavaa? Minusta tuntuu epämukavalle ylipäänsä puhua tuntemattomalle ihmiselle oman perheeni asioista, en nauti siitä ollenkaan, enkä siis tee niin muissakaan tilanteissa. 

ap.
[/quote]
se että saan puhua mieltä vaivaavista asioista tuntemattomalle, mä pidän sitä terapeuttisena. Aina ei jaksa puolisolle jauhaa ja kavereitakin voi säästää. Mutta mun mielestä myös matalankynnyksen mtpalvelut on tosi jees. Mutta mä oonkin puolueellinen kun oon tällänen terkkaritäti joka arvostaa suomen terveydenhuoltoa :) myös sitä henkistä puolta!

Vierailija
25/39 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:35"]Te joista neuvolakäynnit ovat mukavia; mikä niissä on mukavaa? Minusta tuntuu epämukavalle ylipäänsä puhua tuntemattomalle ihmiselle oman perheeni asioista, en nauti siitä ollenkaan, enkä siis tee niin muissakaan tilanteissa.  ap. [/quote] se että saan puhua mieltä vaivaavista asioista tuntemattomalle, mä pidän sitä terapeuttisena. Aina ei jaksa puolisolle jauhaa ja kavereitakin voi säästää. Mutta mun mielestä myös matalankynnyksen mtpalvelut on tosi jees. Mutta mä oonkin puolueellinen kun oon tällänen terkkaritäti joka arvostaa suomen terveydenhuoltoa :) myös sitä henkistä puolta!

[/quote]

Kiitos tästä näkökulmasta, tää on mulle aivan uusi. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että joku voisi kokea näin. :) Miten, eikö sua haittaa, että lapset kuulee siinä kaiken mitä sanot, kun ootte samassa tilassa kuitenkin? Vai oletko jotenkin järjestänyt lapset odotushuoneeseen tms.?

ap.

Vierailija
26/39 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:35"]Te joista neuvolakäynnit ovat mukavia; mikä niissä on mukavaa? Minusta tuntuu epämukavalle ylipäänsä puhua tuntemattomalle ihmiselle oman perheeni asioista, en nauti siitä ollenkaan, enkä siis tee niin muissakaan tilanteissa.  ap. [/quote] se että saan puhua mieltä vaivaavista asioista tuntemattomalle, mä pidän sitä terapeuttisena. Aina ei jaksa puolisolle jauhaa ja kavereitakin voi säästää. Mutta mun mielestä myös matalankynnyksen mtpalvelut on tosi jees. Mutta mä oonkin puolueellinen kun oon tällänen terkkaritäti joka arvostaa suomen terveydenhuoltoa :) myös sitä henkistä puolta!

[/quote]

Kiitos tästä näkökulmasta, tää on mulle aivan uusi. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että joku voisi kokea näin. :) Miten, eikö sua haittaa, että lapset kuulee siinä kaiken mitä sanot, kun ootte samassa tilassa kuitenkin? Vai oletko jotenkin järjestänyt lapset odotushuoneeseen tms.?

ap.
[/quote]
Meillä on ollut neuvolaa vain 3v saakka että sinänsä kokemusta ei ole että puheet haittaisi. Vauva-aikana koin tosi tärkeäksi sen että sain kertoa jollekin miten kamalaa on ollut ja miten ristiriitaisissa tunnelmissa on eletty. Seksiongelmiinkin hain apua ihan ehkäisyneuvolasta. Isomman lapsen kanssa nyt ei sitten voikaan enää niin avoimesti puhua. Mutta luotan kollegoideni ammattitaitoon ja muutenkin siihen että terkat tekee pääasiassa hommaansa ihan täydellä sydämellä. He näkevät niin vaikeitakin laiminlyöntejä että siinä pienet nyanssit on aika samantekeviä. Ja ne jotka puhuu, niin niistä ei yleensä huolestutakaan :)

Vierailija
27/39 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein itsekään saa siitä neuvolasta mitään irti. Käyn siellä koska sieltä saa rokotukset. 

Odotusaikana oli hauskaa kuunnella vauvan sydänääniä siellä :)

Monet kysymykset on omituisia. Kuten "miten olet valmistautunut synnytykseen?" Vastasin että odotan parasta, varaudun pahimpaan. Kyllä kaikki vauvat tavalla tai toisella mahasta ulos saadaan. Terkka hämmentyi ja kysyi että haluaisinko tehdä jonkun synnytystoivelistan? öööh,en...

Sitten päivitellään kun lapsella on käyrien mukaan liian monta tai liian vähän senttejä pituudessa ja paino pitusssuhde.. voi voi voi... kun ensin menee plussalla joku käyrä ja vuoden päästä miinuksella. Lapsi koittaa siinä pontevasti kertoa että hänellä heiluu ensimmäinen hammas.. Se ei ole kiinnostavaa vaan moititaan niitä kiloja ja senttejä. 

Sitten kummastellaan kun lapsi ei halua tehdä jotain palikkatestejä kun ensin ei huomioida häntä vaan tutkitaan pelkkiä käyriä...

Vierailija
28/39 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko totta teillä vaan neuvolassa päivitellään käyriä? Meillä neuvolatyö on kyllä ihan muuta. Eikä se lapsen haluttomuus osallistuakaan ole vakavaa. Niitä käyriä katsotaan sen takia että ne voivat paljastaa jotain sairauksia. Tehtäviä tehdään jotta havaitaan poikkeamat jotka voidaan hoitaa ennen koulunalkua että siellä takkua vaan ollaan samalla viivalla. Ja jos perheellä on ongelmia voi th ohjata palveluiden piiriin (esim minulta on pyydetty pariterapiaan ja perhetyöhön paljon neuvoja). Nuoriterkka

Vierailija
29/39 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:41"] [quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:35"]Te joista neuvolakäynnit ovat mukavia; mikä niissä on mukavaa? Minusta tuntuu epämukavalle ylipäänsä puhua tuntemattomalle ihmiselle oman perheeni asioista, en nauti siitä ollenkaan, enkä siis tee niin muissakaan tilanteissa.  ap. [/quote] se että saan puhua mieltä vaivaavista asioista tuntemattomalle, mä pidän sitä terapeuttisena. Aina ei jaksa puolisolle jauhaa ja kavereitakin voi säästää. Mutta mun mielestä myös matalankynnyksen mtpalvelut on tosi jees. Mutta mä oonkin puolueellinen kun oon tällänen terkkaritäti joka arvostaa suomen terveydenhuoltoa :) myös sitä henkistä puolta! [/quote] Kiitos tästä näkökulmasta, tää on mulle aivan uusi. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että joku voisi kokea näin. :) Miten, eikö sua haittaa, että lapset kuulee siinä kaiken mitä sanot, kun ootte samassa tilassa kuitenkin? Vai oletko jotenkin järjestänyt lapset odotushuoneeseen tms.? ap. [/quote] Meillä on ollut neuvolaa vain 3v saakka että sinänsä kokemusta ei ole että puheet haittaisi. Vauva-aikana koin tosi tärkeäksi sen että sain kertoa jollekin miten kamalaa on ollut ja miten ristiriitaisissa tunnelmissa on eletty. Seksiongelmiinkin hain apua ihan ehkäisyneuvolasta. Isomman lapsen kanssa nyt ei sitten voikaan enää niin avoimesti puhua. Mutta luotan kollegoideni ammattitaitoon ja muutenkin siihen että terkat tekee pääasiassa hommaansa ihan täydellä sydämellä. He näkevät niin vaikeitakin laiminlyöntejä että siinä pienet nyanssit on aika samantekeviä. Ja ne jotka puhuu, niin niistä ei yleensä huolestutakaan :)

[/quote]

Millä paikkakunnalla saa seksiongelmiin apua ehkäisyneuvolasta? Täälläpäin ainakin ovat lähinnä harmissaan siitä jos sieltä kysyy aikaa, ja ajan saa ainoastaan jos tahtoo kierukan. 

Vierailija
30/39 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:41"] [quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:35"]Te joista neuvolakäynnit ovat mukavia; mikä niissä on mukavaa? Minusta tuntuu epämukavalle ylipäänsä puhua tuntemattomalle ihmiselle oman perheeni asioista, en nauti siitä ollenkaan, enkä siis tee niin muissakaan tilanteissa.  ap. [/quote] se että saan puhua mieltä vaivaavista asioista tuntemattomalle, mä pidän sitä terapeuttisena. Aina ei jaksa puolisolle jauhaa ja kavereitakin voi säästää. Mutta mun mielestä myös matalankynnyksen mtpalvelut on tosi jees. Mutta mä oonkin puolueellinen kun oon tällänen terkkaritäti joka arvostaa suomen terveydenhuoltoa :) myös sitä henkistä puolta! [/quote] Kiitos tästä näkökulmasta, tää on mulle aivan uusi. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että joku voisi kokea näin. :) Miten, eikö sua haittaa, että lapset kuulee siinä kaiken mitä sanot, kun ootte samassa tilassa kuitenkin? Vai oletko jotenkin järjestänyt lapset odotushuoneeseen tms.? ap. [/quote] Meillä on ollut neuvolaa vain 3v saakka että sinänsä kokemusta ei ole että puheet haittaisi. Vauva-aikana koin tosi tärkeäksi sen että sain kertoa jollekin miten kamalaa on ollut ja miten ristiriitaisissa tunnelmissa on eletty. Seksiongelmiinkin hain apua ihan ehkäisyneuvolasta. Isomman lapsen kanssa nyt ei sitten voikaan enää niin avoimesti puhua. Mutta luotan kollegoideni ammattitaitoon ja muutenkin siihen että terkat tekee pääasiassa hommaansa ihan täydellä sydämellä. He näkevät niin vaikeitakin laiminlyöntejä että siinä pienet nyanssit on aika samantekeviä. Ja ne jotka puhuu, niin niistä ei yleensä huolestutakaan :)

[/quote]

Millä paikkakunnalla saa seksiongelmiin apua ehkäisyneuvolasta? Täälläpäin ainakin ovat lähinnä harmissaan siitä jos sieltä kysyy aikaa, ja ajan saa ainoastaan jos tahtoo kierukan. 
[/quote]
Vantaalla sain, oikein lääkäriltä! ;)

Vierailija
31/39 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:03"]

Ihanko totta teillä vaan neuvolassa päivitellään käyriä? Meillä neuvolatyö on kyllä ihan muuta. Eikä se lapsen haluttomuus osallistuakaan ole vakavaa. Niitä käyriä katsotaan sen takia että ne voivat paljastaa jotain sairauksia. Tehtäviä tehdään jotta havaitaan poikkeamat jotka voidaan hoitaa ennen koulunalkua että siellä takkua vaan ollaan samalla viivalla. Ja jos perheellä on ongelmia voi th ohjata palveluiden piiriin (esim minulta on pyydetty pariterapiaan ja perhetyöhön paljon neuvoja). Nuoriterkka

[/quote]

Joka kerta niitä käyriä oikein esitellään minulle että katsoppas kun tässä ollut näin ja nyt se on laskenut/noussut näin suhteessa tähän näin.. Tottakai ymmärrän että pitää huolestua jos se paino ei nouse ollenkaan tai nousee oikeasti hälyyttävän paljon.

Mutta jos lapsi on reipas,ei sairastele,syö hyvin, kakkaa normaalisti, nukkuu hyvin,  jaksaa touhuta pihalla päivittäin ja vatsanseudulta ei löydä semmoista "läskimakkaraa" niin mielestäni asia on ok. Viimeeksi 5v neuvolassa sanoin terkalle englanniksi että älä puhu painosta lapsen kuullen.

Lapsi kysyi minulta viimeeksi että mikä hänessä on vikana kun hän on väärällä käyrällä.. Sanoin että ei mikään, kyllästyit toiseen käyrään ja halusit mennä toiselle. -11-

Vierailija
32/39 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 23:22"]

Eli teillä jauhetaan kotona painosta? 5-vuotias ei tajua hölkäsen pöläystä jos terkka sanoo että pituuskäyrä menee tasaisesti ja painokäyrä vähän nousee/laskee, ellei kotona vanhemmat päivittele omaansa tai lapsen tai jonkun muun painoa ääneen. Jos koit tarvetta vaientaa th, niin mieti mikä on oma suhtautumisesi painoasiaan ja miten lapsesi peilaa sitä.

[/quote]

Päiväkodissa oleva 5-vuotias kyllä tajuaa jo paljonkin painosta. Siellä jutellaan paljon siitä mikä on terveellistä ja mistä ruuasta taas tulee pullea vatsa. Läskiksikin jo nimitellään.

Jos th on sanonut asian vähemmän korrektisti, kuten th ihan hyvin voi sanoa, lapsi on voinut ymmärtää asian ihan oikein, eli jokin on huonosti, hänessä, hänessä on siis jotain huonoa. 

[/quote]

Kuka siellä päiväkodissa sanoo että jostain ruoasta tulee pullea vatsa?? Ruoan terveellisyyttä voidaan perustella monella muullakin tavalla kuin että se ei lihota. Yhdenkään aikuisen ei pitäisi vedota siihen ettei"tule pulleaa vatsaa". Kyllä on neuvolalla töitä, jos aikuiset (siis vanhemmat) näkevät kaikki asiat painon kautta. Hyvä olo, jaksaminen, terveenä pysyminen ja suun terveys eivät näköjään tule mieleen kun lapselle perustellaan terveellisiä elintapoja. Ja terveydenhoitajia syytetään painoon takertumisesta??

Vierailija
33/39 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:35"]

Te joista neuvolakäynnit ovat mukavia; mikä niissä on mukavaa? Minusta tuntuu epämukavalle ylipäänsä puhua tuntemattomalle ihmiselle oman perheeni asioista, en nauti siitä ollenkaan, enkä siis tee niin muissakaan tilanteissa. 

ap.

[/quote]

Mun mielestä niissä on mukavaa, kun voi puhua omista lapsistaan vaikka kuinka paljon ja toista kiinnostaa tai ainakin työnsä puolesta "kiinnostaa". Lisäksi lapset tykkää käydä neuvolassa, joten senkin puolesta se on ihan kivaa. Ja lisäksi varsinkin vauva-aikoina oli kivaa saada tuoreet mittaustulokset.

[/quote]

Näin ihmiset on erilaisia, asiakkaana ja terkkarina. :) Minä näen siinä terkkarissa yleensä kiireen ja joskus myös jonkinasteisen tympäännyksen, ei ole tullut mieleen että häntä kiinnostaisi sellainen yleinen juttelu lapsistani, koska en aisti sellaista aitoa kiinnostusta lapsiani kohtaan. Minusta lapsista puhumiseen on muut foorumit, ja neuvolassa käsitellään vain ne asiat mitkä sillä hetkellä ja siinä iässä on tärkeitä, ja niitäkään en ota esille kuin vain jos en tiedonhaulla ja muilta äideiltä ole jo itse löytänyt asiaan vastausta.

Mutta on mukava kuulla, että joku saa sieltä neuvolasta jotain itselleen. :)

Vierailija
34/39 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahdistaa koska terkkarilla on aina kamala kiire, hoputtaa lasta ja tuhahtelee. Kamala asioida. :(

Vierailija
35/39 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:45"]Tuo vuorovaikutuksen kyttääminen muakin ahdistaa. Mä kyllä puhun lapselleni paljon ja huomioin hänet ja katson häntä - mutta en neuvolassa, koska olen tullut sinne puhumaan sille tädille. Istun siis tuolilla lapsi sylissä ja puhun tädille, katsooko se sen niin, ettei ole vuorovaikutusta? En myöskään vieraiden kuullen kehtaa lässyttää samoin kuin kotona, joten en sano neuvolassa vauvalle mitään "voi äidin oma ihana pikku pulleroinen, pieni höppelönpöppelö" -juttua. Vuorovaikutustarkkailu varmaan saa raksin ruutuun "on etäinen" vaikka mä oon sellainen aina virallisissa tilanteissa :( [/quote] En osaa sanoa varmasti, mutta saattaahan sitä huomata muustakin kuin juttelusta miten se vuorovaikutus toimii. Eihän se ole pelkkää puhetta. Minäkin mene vaisummaksi neuvolassa jostain syystä. Mutta vaatteita riisuessa katson lasta silmiin, hymyilen, reagoin lapsen ilmeisiin.. Viime neuvolakäynnillä tajusin, että minulla on tapana muiskauttaa suukko silloin tällöin vauvan päälaelle. En tee tätä edes tietoisesti! Vuorovaikutus on muutakin kuin verbaalista kommunikaatiota. Ja jos se jää huomaamatta niin mitä se haittaa vaikka jossain väitetään että olet etäinen? [/quote] Pelkään ls-ilmoa, ei mitään syytä sellaiseen ole meillä, mutta mulla on sellainen pelko, että mokaan jotain ja sellainen tulee. Varmaan tää pelko tulee juuri siitä, kun tiedän sen kyttäyksen määrän. Johonkinhan ne sitä tietoa käyttää. Mulla oli synnytyksrn jälkeen oikeesti itku kurkussa neuvolaan mennessä, kun pelkäsin, että vauva otetaan pois, kun mä en oo huomannut jotain asiaa. Se tunne, kun tuntuu koko ajan, että on unohtanut jotain tärkeää. Joo, oli vaikea raskaus ja vakavia sairauksia mulla silloin, varmaan vaikutti siihen

[/quote]

Aika vähästä stressaannutte. Olkaa vain ihan omia itsejänne neuvolassa, älkääkä menkö lukkoon. Se terveydenhoitajakin on ihminen.
[/quote]

StressaannuTTE? En minä stressaa. Olen ihan omana itsenäni ja olen hiljaisempi vieraiden ihmisten seurassa. Neuvolassa vielä enemmän mutta se saattaa johtua meidän terkasta. Hän on mukava, mutta hänessä on joku piirre, joka vaikuttaa. Mieskin sanoi että ihan kun olisi kuulustelussa ollut. Vaikka tosiaan terkka juttelee vaan niitä näitä ja on oikeasti todella mukava. Mutta olen vaisumpi myös lääkärissä tai kauppareissulle. Juttelen kyllä, mutten yhtä paljon tai samoilla äänensävyillä.

Vierailija
36/39 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo sinun suhtautumisesi ole ihan normaalia, kuka jaksaa miettiä tuollaisia kyttäämisiä ym. jos on normaali perhe eikä mitään ongelmia.

Saa sitä kautta vanhemmillekin apua ja ohjaavat perheneuvolaan, jos on isompia ongelmia lasten kanssa. Vanhemmille tarjotaan avuksi perhetyöntekijää ja sitä kautta taas saa muutakin apua, 24 taisi olla se, joka tästä kirjoitti.

Vierailija
37/39 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni maku viime kerralla 5v-neuvolassa. Kamala saarna siitä, kun lapsella oli vielä syksyllä ollut apupyörät. "Kyllä teidän nyt pitää ihan tosissaan alkaa harjoittelemaan sitä pyöräilyä" ja äänensävy oli ikävä. Otan neuvolassa aina kaikki asiat itseeni, ja mua usein itkettääkin siellä. No lapsi oppi pyöräilemään ilman apupyöriä, ja nyt ei pitäisi olla mitään mistä voisi moittia. Silti ahdistaa kun kohta taas sinne joutuu... :/

Vierailija
38/39 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kerrot mahdollisiman vähän. Parempi se kun jälkikäteen todeta, että kaikki tiedot kirjattiin ylös ja sitten niitä jossain vaiheessa käytetään sinua vastaan. Sellainenkin mahdollisuus on olemassa.
Kuka tietää millainen yhteiskunta on 15 vuoden päästä ja kenen käsissä tietosi ovat. Ehkä joidenkin hakkereiden vaikka?

Vierailija
39/39 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi minunkin vaikea kuvitella meneväni lasten kanssa neuvolaan. Omani ovat käyneet paikallisen tavan mukaan lastenlääkärillä, mitään lippulappuja ei ole pitänyt täytellä, perhe-elämästä ei ole udeltu jne. Kokisin moisen erittäin vastenmieliseksi.

t. mamma Keski-Euroopasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän