Onko Jyväskylän yliopisto hyvä korkeakoulu?
Kommentit (43)
Jyväskylän yliopistossa on erittäin paha homeongelma. Suurin osa rakennuksista on homeessa. On hankaloittanut opiskelua ainakin minulla.
Jyväskylän yliopisto hyväksikäyttää rankasti opiskelijoitaan tutkimusprojekteissaan. Graduvaiheessa opiskelijat käytännössä pakotetaan tekemään ilmaista työtä tutkimusryhmille, koska muuta mahdollisuutta gradun tekemiseen ei anneta - on turhaa kysyä, saatko tehdä gradun omasta aiheesta. Ei onnistu, kun ei kiinnosta ohjata.
Kun opiskelija raataa ensin niska limassa tutkimusryhmässä, ohjaajat ja tutkijat omivat sitten työn itselleen ja paistattelevat sillä tiedeyhteisössä. Opiskelijoiden ilmaisen työn avulla tutkimusryhmien julkaisumäärä nousee ja yliopisto saa lisää rahoitusta. Ja tutkijat nostavat palkkaansa tekemättä mitään muuta kuin komentelevat ja pompottavat poloisia gradun tekijöitä.
Omasta aiheesta ei gradua voi ainakaan Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella tehdä, koska ohjaajia ei kiinnosta muu kuin ilmaisen työvoiman hyväksikäyttö omissa projekteissaan. Muissa yliopistoissa sentään annetaan valita oma tutkimusaihe ja annetaan siihen asiantuntevaa ohjausta.
Suosittelen kiertämään kaukaa tuon orjatyölaitoksen.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää huuhaa humanismia.
Jaa, mä kyllä opiskelin myös fysiikkaa, matematiikkaa, kemiaa ja tietotekniikkaa. Ovatko nekin siis humanismia nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän yliopistossa on erittäin paha homeongelma. Suurin osa rakennuksista on homeessa. On hankaloittanut opiskelua ainakin minulla.
Ai koko yliopisto? Eikös sielä ole ainakin 3 jos ei 4 toimipistettä ja useita rakennuksia jokaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Mattilanniemen rakennuksissa on hometta, samoin pääkirjastossa. En tiedä, saatiinko pääkirjastoa remontoimalla yhtään puhtaammaksi. Mattilanniemen viimeisistäkin punatiilisistä rakennuksista luovutaan heti, kun keksitään, mihin matematiikan ja tilastotieteen laitoksen ihmiset siirretään. Sitä on nyt palloteltu erinäisiä vuosia.
Myös Ylistön puolella on hometta, mutta itse en osaa sanoa, paljonko se vaikuttaa sisäilmaan missäkinpäin rakennusta. Kiihdytinlaboratorion tienoilla rakennusvaiheessa rakenteet olivat auki, kun satoi vettä pitkän aikaa ihan reippaasti, joten silloin sinne pääsi kosteutta sisään.
Agora ei ole tainnut vielä ehtiä "pilaantua", kun se on vähän nuorempi rakennus. Samoin Ylistön nanotalo, joka rakennettiin 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset yliopistot ovat hyviä.
Eivät ole kansainvälisten vertailujen mukaan. Suomen paras yliopisto tällä hetkellä on Aalto-yliopisto ja toisena on Helsingin yliopisto. Kannattaa käyttää Googlea, sieltä löytää ajantasaiset ranking-listat.
Jos haluaa opiskella ammatin yliopistoksi kutsutussa ammattikoulussa, ihan hyvä. Jos hakee paikkaa jossa tehdään huippututkimusta ja huippukoulutusta huipputekijöiden voimin, niin pettyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset yliopistot ovat hyviä.
Eivät ole kansainvälisten vertailujen mukaan. Suomen paras yliopisto tällä hetkellä on Aalto-yliopisto ja toisena on Helsingin yliopisto. Kannattaa käyttää Googlea, sieltä löytää ajantasaiset ranking-listat.
Tuo vertailu liittyy tehtyyn tutkimukseen, ei opiskeluun.
Humanistisella/kasvatustiedepuolella on vähän opettajaseminaarin tunnelma. Opiskelijoihin ei luoteta vaan keksitään kaikenlaista byrokraattista jäynää niin että päästään käyttämään opettajamaista valtaa opiskelijoihin. Monimuotokursseilla älyttömiä läsnäolokertoja ja kurssien hyväksiluvussa aina jotakin vajaata niin, että sitten väännetään jotain 14 sivun ekstraesseitä. Aikuisopiskelijoille erityisesti raskasta, kun elämäntilanteet vaihtelevat. Jossain HY:ssä henkilökunnalla ei todellakaan ole aikaa samankaltaiseen nillittämiseen.
Kirjasto monta kertaa tasokkaampi kuin jossain Lapin yliopistossa. Sillä merkitystä opintojen etenemisen kannalta.
Jkylän yliopistoon pääsee suoraan ilman pääsykoetta. Näin ainakin it:ssä, minne yritetään haalia väkisin oppilaita jo lukion eka luokilta.
Jyväskylä on alakoulu Hesan rinnalla. It tiedekuntaan pääsee sisään kun kävelee ovesta.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää huuhaa humanismia.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä rakennukset erityisesti? Vanhat Seminaarimäen rakennukset vai nämä uudemmat?
Jyväskylän yliopistoon it-tiedekuntaan pääsee nykyään ilman pääsykoettakin, opiskelu aloitetaan lukion eka luokala.
Olinhan siellä minäkin vuosina 1997-2003.