En osaa kirjoittaa edes amk-opparia :(
En mielestäni ole tyhmä, olen saanut kursseista hyviä tai keskinkertaisia arvosanoja, vaikka olenkin hidas kirjoittaja. Opinnäytetyötä en vaan osaa kirjoitaa, se on roikkunut jo 1,5 vuotta. Paljon minua huonommat opiskelijat ja sellaiset jotka juuri ja juuri osaavat suomea valmistuvat. Yritän ajatella että rima on matalalla, tärkeintä saada työ valmiiksi, mutta en vaan saa mitään aikaiseksi, kaikki tuntuu niin vaikealta. Vertaistukea, vinkkejä?
Kommentit (63)
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ei silti voi olla yhteenveto opinnoista, kuten väitettiin. Tutkimus- ja kehittämistyö kuitenkin nivoutuu nätisti yhteen.
Jep, mutta sitä tutkimusta ja kehittämistä tehdään yliopistoilla. AMK on kuitenkin vaan sitä käytännön tasoa.
kröhöm.... olen valmistunut AMK:sta ja yliopistosta ja kyllä myös AMK:ssa kehitetään ja tutkitaan. Se ei ole vain yliopistojen tehtävä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ei silti voi olla yhteenveto opinnoista, kuten väitettiin. Tutkimus- ja kehittämistyö kuitenkin nivoutuu nätisti yhteen.
Jep, mutta sitä tutkimusta ja kehittämistä tehdään yliopistoilla. AMK on kuitenkin vaan sitä käytännön tasoa.
Sulla ei ilmeisesti yliopistotutkinnosta huolimatta ole nyt mitään käsitystä mistä sä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on vaikeaa? Aiheen valinta ja siinä pysyminen, lähteiden etsiminen, lähdeviitteet, oikeakielisyys, aloittaminen?
Minulla on aihe ja lähteet, vaikkakin lähteitä olisi hyvä olla vielä lisää. Sen lähdetekstin muotoileminen omaksi ja kirjoittaminen tökkivät. Olen huono tuottamaan omaa tekstiä, mikään monen sivun tajunnanvirta ei ole koskaan onnistunut.
Ap
Teet lause tai kappale kerrallaan. Itse opettelin oman tekstin tuottamista niin, että kirjoitin ensin käyttämäni lauseen/kappaleen sellaisenaan ja lähdin sen alle muokkaamaan sitä omakseni, ja kun olin tyytyväinen ja viite oli merkitty, poistin alkuperäisen tekstin. Kun osaaminen kehittyi, sain tuotettua suoraan omaa tekstiä.
Esimerkiksi näin (alkuperäinen teksti lainattu laiskuuden vuoksi Iltasanomien sivuilta, sivunumerot keksitty):
"Suomalainen metsäteollisuus tekee kaikkein innovatiivisimmat investointinsa ulkomaille. Ikävä kyllä Suomi ei pysty kilpailemaan näistä investoinneista."
->
Innovatiivisimmat suomalaisen metsäteollisuuden investoinnit tehdään ulkomaille. (Wahlroos 2021, 3-4)
Mullekin oli vaikeaa päästä alkuun. Vaikka mulla oli itseä kiinnostava tutkimusaihe mietittynä. En tiedä mikä siinä oli, ajattelinko että sen opinnäytetyön pitää olla jotain elämää suurempaa. (No myöhemmin selvisi että mulla on ADHD, joka tekee monen asian aloittamisesta todella vaikeaa, mutta sitten kun on päässyt alkuun, niin homma sujuu ja sitä ihmettelee, että miksi taas oli niin vaikea aloittaa.) Sitten ihan tietoisesti laskin rimaa ja ajattelin, että jo hyvin kirjoitetulla suomen kielellä antaa hyvän vaikutelman.
Itselläni oli myös tilanne, että harjoittelut uupuivat. En ollut päässyt kesätöihin ja olin tehnyt opintojen ohessa vain jonkin verran oman alan töitä tuntitöinä. Tämäkin hidasti opinnäytetyötä, kun näytti, että vaikka saisin sen tehtyä, niin en pysty kuitenkaan valmistumaan. Tätä tuskailin opinnäytetyön ohjaajankin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että eihän se näin voi mennä ja auttoi asian kanssa. Lopulta harjoittelukuvioni järjestyi niin, että minulta hyväksiluettiin aiemmissa opinnoissa suoritettu harjoittelu ja sitten se opintojen ohella tehty työ hyväksyttiin myös siltä ajalta, mikä oli ennen sitä harjoittelusopimuksen laatimista. Ja työnantajan kanssa sain sovittua ne puuttuvat tunnit (joita ei ollut paljon), että teen jotain että saan sen harjoittelun täyteen.
Minulla oli siinä tutkimuspuolen toteutuksessa jo etukäteen tiedettyjä ongelmia, joita en ollut ratkaissut valmiiksi. Ja siinä matkan varrella tuli uusia ongelmia, joita en ollut osannut arvata. Mutta se teki siitä myös mielenkiintoisempaa, kun jouduin etsimään niitä ratkaisuja. Työni oli käytännössä iso Excel-harjoitus, missä käsittelin dataa 15 vuoden ajalta. Ja koska sitä dataa oli niin paljon, niin jouduin myös tekemään ohjelmanpätkiä, joilla sain sitä dataa prosessoitua. Mutta olin kiinnostunut siitä tutkimastani aiheesta ja innokas saamaan tulokset selville, se auttoi paljon.
Minulle kävi lopulta niin, etten saanut sillä tutkinnolla oman alan töitä. Mutta sainpahan edes jonkun tutkinnon suoritettua ja opinnäytetyöstäkin sain vitosen. Ja sain stipendin siitä, kun valmistuin kurssini parhaalla keskiarvolla. Kyllä minuakin kannusti opintojen aikana se ajatus, että valmistumisen jälkeen pääsisin johonkin asialliseen työhön, mutta onneksi en etukäteen tiennyt ettei tutkinto siihen auttaisi, kun kunnollinen työkokemus puuttuu.
Valmistumisen jälkeen voi kuitenkin saada työttömyyskorvausta, joka on suurempi kuin opintotuki. Että kyllä sinänsä valmistuminen kannattaa. Ja valmiista tutkinnosta saa jotain almuja eläkkeeseenkin. Ja voi kyllä päästä koulutusta vastaavaan työhönkin, en minä sillä, mutta ennuste on huono jos työkokemusta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kun tämä on tehty, siirryt teoriaosaan, eli jos et ole teoriaosassa esität sen,mitä aiheesta jo tiedetään. Eli etsit aikaisempaa tietoa aiheesta, taulukoit sen ja kirjoitat aikaisemman tutkimudtiedon sen pohjalta. Sitten vielä etsit muun teoriatiefon aiheesern liityen, mitä.löytyy oppinirjoista.
Mulla teoriaosa oli enemmän sellainen taustoittava. Kun tutkimukseni käsitteli tietynlaisia sijoitusinstrumentteja, niin se teoriaosuus oli pitkälti sellaista, joka auttoi lukijaa ymmärtämään mistä on kyse ja miksi tämä tutkimusaihe on kiinnostava. Se tavallaan siis antoi lukijalle työkaluja itse sen tutkimusaiheen ymmärtämiseen. Toki kaikki rahoitusteorioista hyvin perillä olevat ihmiset ymmärtävät muutenkin, mutta kärryille pääsivät nekin, jotka eivät aiemmin olleet aiheeseen perehtyneet.
Sain tutkimuksestani tuloksia, jotka eivät mitenkään olleet intuitiivisia ja osittain ne olivat hyvinkin yllättäviä. Ja nämä tutkimustulokseni auttavat niitä sijoittajia, jotka harkitsevat kyseiseen sijoitustuotteen sijoittamista, arvioimaan paremmin minkälaista tuottoa he voivat saada. Sen puolesta olen hyvin tyytyväinen lopputulokseen. Vaikka tuskin monetkaan sijoittajat eksyvät Theseukseen opinnäytetyötäni lukemaan. Mutta tuli itselle kuitenkin sellainen olo, että sain tehtyä jotain hyödyllistä.
Ostat sen.
Annat aiheen jollekulle, joka sen kirjoittaa. Niin on tehty maailman sivu. Kuulemma.
Ihmetelen, eikö teillä amk:ssa ole opinnäytetöiden ohjaajia. Mene sinne ja pyri sellaisen opettajan vastaanotolle, joka on perehtynyt siihen aiheeseen, josta sinun pitää työsi kirjoittaa. Sovi säännölliset tapaamiset ja urakka joka kertaa varten. Kun pääset vauhtiin, et ehkä enää apua ja tukea tarvitsekaan, ainakaan niin paljon kuin alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opparin aloitus on kaikille vaikeaa, mutta kun pääsee alkuun, niin siitä se lähtee sujumaan. Aloita siitä, mikä tuntuu kaikista helpoimmalta, vaikka sisällysluettelosta. Ja kirjoitat vaan ajatuksenvirtaa, sisältöä voi muokata myöhemmin moneen kertaan.
Sisällysluettelo tulee aina viimeisenä.
Teet minimivaatimuksen itsellesi: esim puoli sivua/päivä. Se ei ole montaa kappaletta
Sisällysluettelo tehdään ensin, sillä saadaan työlle runko johon voidaan lisätä tai poistaa myöhemmin asioita. Jos lähtee kirjoittamaan ilman jäsenneltyä sisällysluetteloa on teksti sekavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin joku amk:n työ on vain yhteenveto sun opinnoista. Jos aihe on tuttu niin ajattele se laajana raporttiba (mitä se onkin) ja kirjoitat sen.
Öö.. kyllä meidän amk:n oppari pitää olla tutkimustyö jostakin.
Höpöhöpö, edes gradut eivät täytä tutkimuksen kriteerejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi, näen vieläkin painajaisia oparista. Opettajasta ei ollut mitään hyötyä. Kun tein kaikki hänen ohjeiden mukaan, seuraavalla kerralla hän käski korjata sen takaisin alkuperäiseksi ja sitten seuraavalla kerralla TAAS siihen, mitä se oli ollut. Lopulta siitä tuli kierre, jota en meinannut saada katkaistua. Lopulta en enää muuttanut mitään vaan lähetin opettajalle muutaman viikon ajan samaa versiota. Lopulta sain ykkösen ja arvioinnin, etten kuunnellut opettajan ohjeita.
Kunhan kirjoitat jotain, kyllä ne lopulta läpi päästää.Joo tunnistan tuon. Niiden opettajien on pakko ohajata ja niillä on paljon ohjattavia joten ne ei aina muista mitä viimeksi sanottiin tai sovittiin.
Loppupeleissä kannattaa vaan kuunnella ja sitten korjata, jos haluaa. Ei kannata ottaa liian vakavasti mitä ne opettajat sanoo. Tulee heiltä hyviäkin neuvoja esim. just tuohon tutkimuskysymyksiin jne.
Mutta kävi mullekin noin, että korjasin miten sanottiin ja sitten seuraavalla kerralla se pitikin taas muuttaa jne.
Sitten päätin, että olen vain kohtelias ja esitän kiinnostunutta ja kuuntelevaa ja jatkan opparin kirjoittamista enkä muuta välttämättä mitään :D
Näissä ohjauksissa on varmasti joku valituskiintiö. Mutta myös kuinka opiskelija kuuntelee ohjeistuksia ja neuvoja.
Jos ohjaajan kanssa tuntuu että kaikki on pelkkää valitusta ja tekstin muuttamista, tee näin: esitä ohjaajalle aina se huonompi versio. Esim. jos olet varautunut tekemään 20 haastattelua, esitä ohjaajalle ensin että teet 8 haastattelua -> ohjaajan mielestä liian vähän. Ehdota 10-12-15. Ei käy? No käykö 20? (käy, ja ollaan siinä tilanteessa, johon itsekin henkisesti jo varauduit).
Kirjoita rinnakkain kahta eri versiota: se viimeisen päälle tehty ja sitten se ohjaajalle lähetettävä versio. Ohjaajalle lähetetty versio on vain leikkaaliimaakopioi -versio siitä mitä itse teet koko ajan. Ohjaaja valittaa "lisää sitä, mainitse tätä, tee tästä oma kappale" jne. Leikkaaliimaakopioi omasta työstä tarvittavat osiot opettajalle lähetettävään versioon (vähän sinnepäin tehtynä tietenkin, jotta ohjaaja voi vielä kerran jos toisenkin sanoa että TEE PAREMMIN).
Jos vaikka olisikin kiinnostava tutkimusaihe, mistä tiedän, että sitä aluetta ei ole vielä tutkittu?
Opinnäytetyö murehduttaa täälläkin. Neuvoja?
Ota yhteyttä opettajaan, hän neuvoo kyllä
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka olisikin kiinnostava tutkimusaihe, mistä tiedän, että sitä aluetta ei ole vielä tutkittu?
Kaikkea on jo tutkittu. Opparissa ei ole tarkoituksena keksiä jotain täysin tutkimatonta aihetta, vaan soveltaa aiempia tutkimuksia. Oppari ei ole edes mikään oikea tutkimus, vaan tutkielma, jossa sovellat muiden ideoita ihan pikkuisen eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea on jo tutkittu. Opparissa ei ole tarkoituksena keksiä jotain täysin tutkimatonta aihetta, vaan soveltaa aiempia tutkimuksia. Oppari ei ole edes mikään oikea tutkimus, vaan tutkielma, jossa sovellat muiden ideoita ihan pikkuisen eri tavalla.
realy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
realy?
Really. Esim. liiketalouden opparit ovat tyypillisesti yritysten asiakastyytyväisyystutkimuksia. Yksi opiskelija tekee sellaisen yritykselle y, toinen yritykselle x jne. Ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen joka oppariin. Tietojenkäsittelyn oppareissa on puolestaan satoja elkei tuhansia tutkimuksia eri yritysten verkkosivujen käytettävyydestä.
Mikä olisi hyvä aihe sairaanhoitajalle? Entä tietotekniikan insinöörille?
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi hyvä aihe sairaanhoitajalle? Entä tietotekniikan insinöörille?[/Sairaanhoitaja voi ammentaa vaikka ja mitä hyvinvointialueille siirtymisestä.
Ongelma on se, että ajattelet asiaa liian isona kokonaisuutena, siksi se ahdistaa.
Muista, että johdanto ja pohdinta kirjoitetaan viimeisenä, emi ne unohdat nyt.
Eli teet opparia organisaatiolle. Onko kyseessä tutkimus? Vai tetkö kirjallisuuskatsausta?
Onko tutkimus jo tehty? Kyselytutkimus. Sitten aloitat siitä. Kirjoitat kyselyn tulokset auki. Tutkimuskysymys kerralkaan.
Kun tämä on tehty, siirryt teoriaosaan, eli jos et ole teoriaosassa esität sen,mitä aiheesta jo tiedetään. Eli etsit aikaisempaa tietoa aiheesta, taulukoit sen ja kirjoitat aikaisemman tutkimudtiedon sen pohjalta. Sitten vielä etsit muun teoriatiefon aiheesern liityen, mitä.löytyy oppinirjoista.
Viimeisenä kirjoitat johdannon ja pohdinnan
Opoari kirjoitetaan oppilaitoksen valmiiseen pohjaan.
Ensimmäisenä aloitat siitä, että teet aikataulusuunnitelman: kuukausitaso, viikkotaso ja päivätaso. Ja sovit tapaamiset ohjaajan kanssa.
Siitä.se alkaa
Tsemppiä
Et ole tuhmä, sinua vaan ahdistaa