Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En osaa kirjoittaa edes amk-opparia :(

Vierailija
16.10.2021 |

En mielestäni ole tyhmä, olen saanut kursseista hyviä tai keskinkertaisia arvosanoja, vaikka olenkin hidas kirjoittaja. Opinnäytetyötä en vaan osaa kirjoitaa, se on roikkunut jo 1,5 vuotta. Paljon minua huonommat opiskelijat ja sellaiset jotka juuri ja juuri osaavat suomea valmistuvat. Yritän ajatella että rima on matalalla, tärkeintä saada työ valmiiksi, mutta en vaan saa mitään aikaiseksi, kaikki tuntuu niin vaikealta. Vertaistukea, vinkkejä?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun teet opparia työnantalle niin sovi työantajapuolen ohjaajasi kanssa viikottaiset palaverit, missä käytte lävitse mitä olet saanut aikaan ja mitä tulet seuraavan viikon tekemään. Samassa voitte pohtia muokkauksia tekstiin. Tämä auttoi minua suuresti koska en kehdannut mennä palavereihin tyhjin käsin. Itse kirjoitukseen meni n. kuukausi ja sain sitä kautta vakituisen työpaikan :) 

Vierailija
2/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos/kun teet opparia työnantalle niin sovi työantajapuolen ohjaajasi kanssa viikottaiset palaverit, missä käytte lävitse mitä olet saanut aikaan ja mitä tulet seuraavan viikon tekemään. Samassa voitte pohtia muokkauksia tekstiin. Tämä auttoi minua suuresti koska en kehdannut mennä palavereihin tyhjin käsin. Itse kirjoitukseen meni n. kuukausi ja sain sitä kautta vakituisen työpaikan :) 

Kiitos mutta opparin aiheeni ei perustu toimeksiantoon. Kertomasi kuulostaa kyllä hyvältä keinolta jos on yritys jolle oppari tehdään ja olenkin vähän kateellisena katsonut sivusta kun jotkut tekevät perehdytysoppaita ym. opinnäytetyönä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opparin aloitus on kaikille vaikeaa, mutta kun pääsee alkuun, niin siitä se lähtee sujumaan. Aloita siitä, mikä tuntuu kaikista helpoimmalta, vaikka sisällysluettelosta. Ja kirjoitat vaan ajatuksenvirtaa, sisältöä voi muokata myöhemmin moneen kertaan.

Vierailija
4/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opparin aloitus on kaikille vaikeaa, mutta kun pääsee alkuun, niin siitä se lähtee sujumaan. Aloita siitä, mikä tuntuu kaikista helpoimmalta, vaikka sisällysluettelosta. Ja kirjoitat vaan ajatuksenvirtaa, sisältöä voi muokata myöhemmin moneen kertaan.

Sisällysluettelo tulee aina viimeisenä.

Teet minimivaatimuksen itsellesi: esim puoli sivua/päivä. Se ei ole montaa kappaletta

Vierailija
5/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin joku amk:n työ on vain yhteenveto sun opinnoista. Jos aihe on tuttu niin ajattele se laajana raporttiba (mitä se onkin) ja kirjoitat sen.

Vierailija
6/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on vaikeaa? Aiheen valinta ja siinä pysyminen, lähteiden etsiminen, lähdeviitteet, oikeakielisyys, aloittaminen?

Vierailija
7/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole edes vielä opparin aihetta... Kolmas opiskeluvuosi lopuillaan, enää puuttuu yksi pakollinen kurssi ja opparihommat. Niin ja syventävä harjoittelukin on vielä tekemättä. Kaikki muut samalla luokalla olleet on valmistuneet jo aikoja sitten =(

Vierailija
8/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap, pystyt siihen. Tee jonkinlainen aikatauluhahmotelma ja aloita hommat. Aloittaminen on se vaikein tehtävä.

Vierailija
9/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin joku amk:n työ on vain yhteenveto sun opinnoista. Jos aihe on tuttu niin ajattele se laajana raporttiba (mitä se onkin) ja kirjoitat sen.

Öö.. kyllä meidän amk:n oppari pitää olla tutkimustyö jostakin.

Vierailija
10/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en auta. "Minua paljon huonommat opiskelijat". No, ne "huonot" opiskelijat sen opparin ovat saaneet väsättyä. 

Vierailija
11/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitäisi tulla alas sieltä norsunluutornista niin lähtisi elämä sujumaan.

Vierailija
12/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso joku suunnilleen samanlainen työ ja kopioi rakenne siitä. Kun lainaat jotain lähdettä niin väännä lauserakenne erilaiseksi ja muuta muutama sana, muuten syytetään plagioinniksi koska Suomessa ollaan niin laiskoja että nuo tarkistetaan jollain automaatilla joka ei ymmärrä mitä plagiointi edes tarkoittaa. Kun pakkopulla on poissa alta, niin ei ketään enää ikinä kiinnosta mitä soopaa olet sinne vääntänyt, se on AMK opinnäyte.

Terveisin työelämässä oleva AMK koulutettu

Vierailija
13/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se helpottuu huomattavasti kun rajaat aiheen järkevästi. Keskityt vain siihen yhteen asiaan tarkasti. Focus focus focus.

Vierailija
14/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisällysluettelo tulee aina viimeisenä.

Teet minimivaatimuksen itsellesi: esim puoli sivua/päivä. Se ei ole montaa kappaletta

Sisällysluettelo auttaa rajaamaan asiakoknaisuuden. Sen ei tarvitse olla lopullinen ja tuskin onkaan.

Vierailija
15/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa? Aiheen valinta ja siinä pysyminen, lähteiden etsiminen, lähdeviitteet, oikeakielisyys, aloittaminen?

Minulla on aihe ja lähteet, vaikkakin lähteitä olisi hyvä olla vielä lisää. Sen lähdetekstin muotoileminen omaksi ja kirjoittaminen tökkivät. Olen huono tuottamaan omaa tekstiä, mikään monen sivun tajunnanvirta ei ole koskaan onnistunut.

Ap

Vierailija
16/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö.. kyllä meidän amk:n oppari pitää olla tutkimustyö jostakin.

Mahtaakohan olla noin? Yleensä ne voi olla paljon muutakuin.

Vierailija
17/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aihe ja lähteet, vaikkakin lähteitä olisi hyvä olla vielä lisää. Sen lähdetekstin muotoileminen omaksi ja kirjoittaminen tökkivät. Olen huono tuottamaan omaa tekstiä, mikään monen sivun tajunnanvirta ei ole koskaan onnistunut.

Ap

Eihän tieteellinen teksti edes saa olla monen sivun tajunnanvirtaa. 

Vierailija
18/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Helpoin tapa on käyttää englanninkielisiä lähteitä ja kääntää suomeksi. Se riittää "omiksi sanoiksi".

Vierailija
19/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua. Opparin tekeminen oli ihan täyttä p***aa. Maisteriopinnoissa tein vielä englanniksi. Ei siinä auta muu kun vaan ruveta kirjoittamaan ja pitää rima matalalla. Ota vähän viiniä avuksi, niin ehkä kirjoittaminen rupeaa sujumaan. Tsemppiä.

Vierailija
20/63 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en auta. "Minua paljon huonommat opiskelijat". No, ne "huonot" opiskelijat sen opparin ovat saaneet väsättyä. 

Anteeksi, että pahoitin mielesi. Olet oikeassa, ne muut ovat valmistuneet, joten he ovat olleet minua parempia. Ryhmätöitä heidän kanssaan tehneenä vain jouduin toteamaan, että kaikilla ei luonnistunut oikeinkirjoitus, tehtävänannon ymmärtäminen, lähteiden merkitseminen ja muut pikkujutut.

Ap