Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kysymys todella huonosti toimeentuleville

Vierailija
14.12.2014 |

Miksi et mene kouluun? Jos olet jo valmiiksi sosiaalitoimen asiakas niin ei kai tulot siitä enää voi huonontua? Joka tapauksessa olet köyhä opiskelet tai et.

Mutta opiskelun jälkeen voit saada ammatin josta tienaat vähän enemmän kuin nykyisessä tilanteessasi. Siis ihan amis- tms opinnot.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Esim. Lvi opinnot aikuskoulutuksena.. Putkareilla on oikeasti ihan hyväkin palkka. Tuttu vaihtoi tuolle alalle nelikymppisenä, lähtöpalkka heti valmistumisen jälkeen(suoraan koulusta töihin) 16€/h +lisät.

Vierailija
2/15 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa teille oma kokemukseni. Mun tulot ovat olleet viimeiset 6 v muutamia tuhansia euroja vuodessa, koska itsepäisesti halusin jatkaa jatko-opiskelua enkä erota yo:sta ja alkaa Kelan tuille. Sossusta emme saa mitään, koska mies on töissä (pienipalkkaisissa). En tiennyt silloin kun aloin tähän hommaan, että tulen sairastelemaan ja valmistuminen venyy aina vaan. Olen pudonnut kaikkien tukien ulkopuolelle, en saa edes minimisairauspäivärahaa tai mitään. Maksut kyllä juoksevat. Nyt en pääse takaisin tukien piiriin ennen kuin saan todistuksen ja pääsen siten eroon opiskelijastatuksesta. Ikää alkaa jo olla, joten siinäkään mielessä ei ole enää järkevää lopettaa kesken, enkä halua joutua kokopäivätoimiseksi tukienhakijaksi (se on pahimmillaan kokopäivähommaa juosta niissä virastoissa aina uusia tositteita viemassä).

En omien kokemusten perusteella suosittele kenellekään opiskelua, ellei ole täysin selvää, ettei putoa tukien ulkopuolelle. Ja sitä varmuutta on vaikea saada, koska Kela tekee välillä säädösten vastaisia tulkintoja, jolloin asiakas joutuu odottamaan rahojaan kuukausia, vaikka olisi oikeassakin. Eli turvatkaa ihmiset selustanne ennen opiskelupäätöstä! Opiskelu ei ole sen väärti, että vaikean leikkauksen edellä mietit hiki otsalla, millä tämäkin keikka taas maksetaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sos.tilanteiden pelko. En voi mennä kouluun. Kaikki keinot kokeiltu, ei apua.

Vierailija
4/15 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää mielipiteitä ja kokemuksia?

Vierailija
5/15 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin jos tietäisin mitä opiskella. Ei vain ole mitään käsitystä mitä haluan tehdä. On peruskoulutodistus joka on todella huono. Keskiarvo 5.7
Kävin kokkikoulun mutta vihasin alaa. Kävin sen siltin loppuun koska en tiennyt mitä muutakaan tehdä. Olin surkea siinä ja en siksi päässyt töihin. Nyt sitten olen työtön. Kai minä masennuin sen valmistumisen jälkeen kun ei elämä lähtenyt luistamaan. Jäin vain kotiin ja vuodet ovat vain vierineet. Nyt olen 29-vuotias.
Pitkäaikaistyötöntä ei kukaan palkkaa. Vaikka keksisinkin jonkun alan mitä opiskella ja valmistuisin, koko homma kaatuisi siihen kysymykseen: "mitä teit ennen tämän alan opiskelua?" Kun vastaisin "olin vain kotona", se olisi siinä.

En jaksa edes yrittää. Iso työ opiskella uusi ammatti, jos edes mihinkään kouluun pääsisin minun todistuksella, kun 99% varmuudella en töihin pääse.

Vierailija
6/15 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulehan, perheellisen opiskelijan asema on todella huono ja vain paskemmaksi muuttuu. Ei sitä opiskelijan statusta kannata ottaa ristikseen, jos ei ole todella hyvä suunnitelma nopeasta valmistumisesta ja vankka terveys. Minulla haittaa vielä lisäksi yrittäjän statuskin. Kaikkien tukien ulkopuolelle on aika helppo pudota, sitten ei ole mitään turvaa, jos sairastelee. Ymmärrän hyvin, jos joku ei minun asemaani halua.

Vierailija
7/15 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon liian vanha. En kehtaa mennä nuorten keskelle.

Vierailija
8/15 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kouluja käynyt luultavasti enemmän kuin keskimääräinen palstamamma. Elämäni tarkoitus ei ole koulun käyminen; jätän sen homman imeväisten ja alle 25-vuotiaiden hommaksi. Osaamiseni on kansainvälisellä tasolla; puhun ranskaa, saksaa, ruotsia sekä suomea kiitettävästi. Teen penetraatiotestauksia firmoihin mihin haluan; Sonyn tietovuoto on triviaalia. KPMG voisi tilata minulta auditointitestauksia; en myy. Maan johtavat lakifirmat saisivat olla onnellisia palveluksistani. En ole valmistunut mistään yliopistosta joten haistakoot paskat, osaan verosuunnitella ihan itseksenikin. Ylipäänsä tämä suomalainen käsitys siitä kuinka ensin käydään eliittikoulu, sitten mennään opiskelemaan jonnekin yliopistoon ja siinä samalla opetellaan ottamaan pojilta munaa suuhun on masentava. Ja se on juuri se kasvuympäristö mistä kaikki lakiasiaintuntijat, kauppatieteiden maisterit, opettajat, poliitikot sekä muu vitun paskasakki ponnistaa.

Silmissäni olette pelkkiä munaa lutkuttavia mitättömyyksiä. Voitte olla ties mitä paperilla pätevää sakkia mutta sen asian ylitse ette mene edes kuolleen ruumiini ylitse että olette mitätöntä munaa lutkuttavaa paskasakkia. Pitäkää karvaiset nännipihanne ja mersulla/audilla/bemarilla/ferrarilla ajelevat menstyjämiehenne. Vakka kantensa löytää.

Vierailija
9/15 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei...

Vierailija
10/15 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutuksessa opiskelee vanhempaakin porukkaa. Sinne vaan. Tämä siis tarkoitettu sille joka äsken tuossa mainitsi että on liian vanha menemään kouluun nuorien sekaan.

Vierailija
11/15 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan työttömänä puolet enemmän tukia kuin sain amkissa opiskellessani. Ei kannata. 1 lapsi ja pienipalkkainen mies

Vierailija
12/15 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiks sen takia että nyt saan sentään työmarkkinatuen, jos lähden kouluun, en saa sitäkään.

Vierailija
13/15 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kouluun pääse tuosta vaan. Olen yrittänyt hakea ties minne ja en ole päässyt mihinkään.

Vierailija
14/15 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en ole päässyt. Hakijoita aina niin paljon etten ole päässyt edes haastatteluihin asti. En edes siivouspuolelle tai lähäriksi.

Vierailija
15/15 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuon nyt voi päätellä kysymättäkin? Ihmisillä on henkisiä ongelmia, heikko terveys. Kukaan tuskin on huonoilla tuloilla ja ilman sosiaalista arvostusta huvikseen.