APUA, äärimmäisen lapsellinen 6 vuotias
Lapseni 6v, tammikuussa 7v poika, on äärimmäisen lapsellinen, kun vertaan muihin saman ikäisiin. Tunnen suurta alemmuuden tunnetta, kun muiden samanikäisten ja nuorempiennlasten vanhemmat puhuvat, kuinka lapset osaavat vaikka mitä, esim. lukea, kirjoittaa, soittaa jotain soitinta, ym. Meillä ei osaa, osaa kirjaimet, mutta ei lue tai kirjoita, yritän opettaa ja on yhtä tuskaa, kun ei opi. En voi edes kuvitella vieväni soittotunneille, koska ei halua ymmärtää, että pitää opetella nuotteja. Kaupoissa ja julkisilla paikoilla tarrautuu kiinni kuin takiainen, ei halua olla yhtään senttiä äidistä tai isästä kauempana. Tuntuu, että ainoa asia, mitä tekee on legoilla leikkiminen. Eikö tuon ikäisen pitäisi tehdä muutakin, kuin leikkiä, jotain älyllisempää toimintaa. Huolestuttaa, miten koulussa tulee menemään ensi vuonna.
Muut eskareiden vanhemmat, olisitteko huolestuneita tällaisesta?
Kommentit (58)
Ei mulla ainakaan kumpikaan lapsista osannut eskarissa lukea. Nyt 8v ja 9v ja lukevat paljon ja erittäin mielellään.
Älä stressaa, kyllä se siitä :)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:10"]
Täh? En mäkään tuon ikäisenä osannu kirjottaa tai lukea, enkä myöskään soittanut mitään. Leikin vaan kaiket päivät, kuten lapsen kuuluu. T: Lukion pitkän matematiikan "priimus"
[/quote]
Sama täällä. Tosin elin lapsuuteni 80-luvulla.
T. Myöskin lukion pitkän matematiikan hyvillä arvosanoilla suorittanut insinööri(nainen)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:21"]
Eipä sillä leikkimisellä paljon aikuisena pärjää, joten en katso erityistaidoksi. Omasta mielestään lapsi osaa vaikka mitä. En voi sanoa lapselle, että olisin samaa mielstä, koska opettaisin valehtelemaan. Olen sanonut, että pitää harjoitella ja opetella todella paljon. En saa ladattua tabletille ekapeliä, pitää ostaa tietoklne mihin sen saisi. Oppisiko sillä varmasti? Ap
[/quote]
Leikin kautta lapsi oppii valtavasti asioita - ja_ne_ovat_perustana_myöhemmille_akateemisille taidoille! Huonolle perustalle on heikko rakentaa.
"Leikki on välttämätöntä lapsen emotionaaliselle, sosiaaliselle ja kognitiiviselle kehitykselle. Leikkiessä kehittyvät kieli, syy-seuraus ajattelu, joustava yhdisteleminen, luova ajattelu, assosiatiivisuus, ongelmanratkaisutaito ja kyky erottaa ulkoinen todellisuus leikistä. Leikkiessään lapsi oppii esineiden käsittely- ja toimintatapoja, yhteistoimintaa ja sääntöjä sekä tunteiden säätelyä. Leikki voi parantaa lapsen luottamusta itseensä ja omiin kykyihinsä. Leikki opettaa ymmärtämään sosiaalista vuorovaikutusta, moraalia ja arvoja sekä vastaanottamaan empatiaa toisilta leikkijöiltä."
Älä nyt vaadi lapselta liikoja 6v. on ihan lapsi vielä ja lapsen "tehtävä" on leikkiä.
Oma poikani oli (ja on oikeastaan vieläkin näin 8-vuotiaana) tuollainen mutta koulussa pyyhkii hyvin. Oppi esim. lukemaan ekanluokan keväällä.
Mä opin lukemaan ja kirjoittamaan koulussa. Nokkahuilua kun opeteltiin soittamaan, niin en oppinut ollenkaan nuotteja, koska ei oikeastaan edes kiinnostanut. Mulla oli paljon muita harrastuksia.
Hyvin olen elämässäni pärjännyt.
Vai että lapsellinen 6-vuotias...miksi LAPSI ei saa olla lapsellinen??
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:27"]
Eipä sillä leikkimisellä paljon aikuisena pärjää, joten en katso erityistaidoksi. Omasta mielestään lapsi osaa vaikka mitä. En voi sanoa lapselle, että olisin samaa mielstä, koska opettaisin valehtelemaan. Olen sanonut, että pitää harjoitella ja opetella todella paljon. En saa ladattua tabletille ekapeliä, pitää ostaa tietoklne mihin sen saisi. Oppisiko sillä varmasti? Ap
[/quote]
Leikin kautta lapsi oppii valtavasti asioita - ja_ne_ovat_perustana_myöhemmille_akateemisille taidoille! Huonolle perustalle on heikko rakentaa.
"Leikki on välttämätöntä lapsen emotionaaliselle, sosiaaliselle ja kognitiiviselle kehitykselle. Leikkiessä kehittyvät kieli, syy-seuraus ajattelu, joustava yhdisteleminen, luova ajattelu, assosiatiivisuus, ongelmanratkaisutaito ja kyky erottaa ulkoinen todellisuus leikistä. Leikkiessään lapsi oppii esineiden käsittely- ja toimintatapoja, yhteistoimintaa ja sääntöjä sekä tunteiden säätelyä. Leikki voi parantaa lapsen luottamusta itseensä ja omiin kykyihinsä. Leikki opettaa ymmärtämään sosiaalista vuorovaikutusta, moraalia ja arvoja sekä vastaanottamaan empatiaa toisilta leikkijöiltä."
[/quote]
Ja vielä lisäisin, että oma 9-vuotiaani leikkii edelleen legoilla. Tekee moottoreista ja legopalikoista todellisia insinööritaidonnäytteitä ja yhdistää näitä leikeissään sisarustensa kanssa erilaisiin juonellisiin kuvioihin. Sama lapsi pärjää sekä akateemisesti että toverisuhteissa loistavasti. Sen sijaan pari luokkatoveria, joilla tietyt rajatut akateemiset taidot ovat erittäin korkeat, mutta leikkitaidot heikot, ovat jatkuvasti hankaluuksissa ikätovereiden kanssa. Leikin merkitystä ei voi kyllin korostaa.
[/quote]
Miten joku ei tiedä, mitä leikkiminen on ja mitä hyötyä siitä lapselle on!
[/quote]
Osasitko sinä lukea ja kirjoittaa hänen ikäisenä? Soititko jotain soitinta?
Kuinka monen eskarilainen oikeastk vielä muka leikkii? Eikö eskarilaisen pitäisi valmistautua kouluun menemiseen, eikä taantua leikki-ikäiseksi? Ei leikkimällä korkeakouluihin pääse. Muistan itse kouluajoiltani, kun luettiin rivissä, niin AINA lukeminen stoppasi tietyn pojan kohdalle vielä 5. luokalla. Sitä sitten aina odoteltiin, että saisi pari riviä tekstiä sönkättyä ja muut joutui odottamaan.... mietin jo silloin, kuinka noloa pojalle itselleenkin se oli.
Jos eskarilainen ei leiki, ovat asiat hullusti. Terveisin monen äiti, akateeminen nainen.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:35"]
Kuinka monen eskarilainen oikeastk vielä muka leikkii? Eikö eskarilaisen pitäisi valmistautua kouluun menemiseen, eikä taantua leikki-ikäiseksi? Ei leikkimällä korkeakouluihin pääse. Muistan itse kouluajoiltani, kun luettiin rivissä, niin AINA lukeminen stoppasi tietyn pojan kohdalle vielä 5. luokalla. Sitä sitten aina odoteltiin, että saisi pari riviä tekstiä sönkättyä ja muut joutui odottamaan.... mietin jo silloin, kuinka noloa pojalle itselleenkin se oli.
[/quote]
Voi luoja mitä urpoja täällä on :D
Kauhulla odotan, kun vauvani kasvaa isommaksi. Jatkuvasti vaaditaan lapsiltakin enemmän ja aikaisemmin. :( Miksi lapset eivät saa olla lapsia? Itselläni oli ihana lapsuus ja kaikki on opittu ilman painostusta ja ajallaan.
Oon huolissani tästä äidistä. Eikö äiti tajuaettä lapsi on täysin normaali?
Pitäskö äidin mennä psykologille?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:35"]
[/quote]
Oletko kuullut lukihäiriöstä? Tuohon ei olisi auttanut se, että äiti olisi kieltänyt leikkimästä ja pakottanut tavaamaan eskari-iässä.
Ainakin alkuun voin todeta että legot on tosi hyvä harrastus! Tosin mua ainakin häiritsi tosi paljon se että kaikki olettaa sen olevan ihan koko ajan leikkimistä. Tämä oli yksi syy miksi mulla jäi kokonaan pois 12v. Nyt parikymppisenä hommasin taas palikoita ja näiden ansiosta olen saanut hemmetisti kavereita ja tuttuja. Käykääs kahtomassa esim palikkatakomon sivuilla rakennelmia ja todetkaa sen jälkeen onko kyse pelkästä leikkimisestä. Valtaosa foorumilla pyörijistä on kuitenkin vanhempia kuin minä!
6v on vielä pieni. Anna hänen olla lapsi, äläkä kuuntele muiden höpötyksiä.
Ps.Legot ovat kehittäviä leluja.
terv. Vanha lastenhoitaja
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:22"]voi lapsi raukkoja! oikeestiko nykyään odotetaan jo eskarilaisen lukevan? mun poika aloitti peruskoulun -2003, silloin sanottiin, että ihan hyvä jos ekaluokan aikana oppii lukemaan. lapset on yksilöitä ja kaikki oppii aikanaan. älä ota paineita ap! seuraavaksi kun joku äiti taas ylpeilee, niin sano sille 'meillä lapsi saakin rauhassa olla lapsi'.
[/quote]eka lapseni syntynyt 2002 eikä kouluun mennessä odotettu et osaa lukea mut nyt tosiaan ihmeteltiin syyspuolen alussa eskarissa kun ei osaa. No lto oli ymmärtäväinen kun lapsi oli kuitenkin vasta 5 v. Ehtii vielä oppia ennen joulua ja niin kävikin ja sitten kaikki oli tyytyväisiä. En siis kannata yhtään tällaista vaan olen ihmetellyt asiaa myös neuvolassa ja hänkin ihmetteli vaatimuksia.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:06"]
Onko ollut kotihoidossa? Se selittäisi heti..
[/quote]
Selittää mitä? Kaikki poikamme ovat olleet luokkiensa parhaimmistoa. Tekivät alaluokilla kirjaesitelmät 300-sivuisista kirjoista. Eli äläpä vähättele kotikasvatusta.
voi lapsi raukkoja! oikeestiko nykyään odotetaan jo eskarilaisen lukevan? mun poika aloitti peruskoulun -2003, silloin sanottiin, että ihan hyvä jos ekaluokan aikana oppii lukemaan. lapset on yksilöitä ja kaikki oppii aikanaan. älä ota paineita ap! seuraavaksi kun joku äiti taas ylpeilee, niin sano sille 'meillä lapsi saakin rauhassa olla lapsi'.