Oon ollut kuntoutustuelta 3v, hoitoalalta irtisanottu.
Nyt pitäisi miettiä mihin opiskelemaan tai töihin. Mikään ei erityisemmin kiinnosta ja tämä on ongelma. En myöskään jaksa siivota kotonani. Kaikki rutiinit hankalia. Käytän aikani tietokoneen ääressä. En tiedä mitä pitäisi tehdä. Itse koen etten ole työkykyinen tai opiskelu kykyinen. Silti haluaisin jo töihin. Kuntoutustuki ei ole hääppöinen ja minulla on perhe.
Kommentit (10)
Ensin pitäisi saada rutiinit kuntoon, jos Kuntoutustuki masennuksen/muun mielialahäiriön vuoksi vuoksi, niin onko kaikki lääketieteelliset keinot läpikäyty?
Jos näissä ei tehtävää niin lähtisin varmaan liikkeelle tietokone/tv kiellosta, ne passivoittavat yllättävän paljon ja aika vain häviää niiden kanssa. Tietty säännölliset ruoka-ajat, liikunta yms. 1 kotitaloustehtävä/joka päivä (Ei megasiivousta kerrallaan)
Sitten kun rutiinit jotenkuten sujuu niin työkokeilun kautta töihin. Ei tarvi olla se lopullinen työnkuva, mutta tärkeä kuntoutumisen kannalta päästä työelämään jotenki kiinni.
Miten voit olla kuntoutustuella jos irtisanottu?
Sori mutta eiks se mee niin et jos irtisanotaan, joudut työttömäks? Ja kuntoutustuelle pääsee vasta pitkän sairausloman jälkeen?
Monia lääkkeitä ja lääkeyhdistelmiä on kokeiltu.
Aloituskyky on huono. Tästä tietokone addiktiosta olisi hyvä päästä eroon. En vain tiedä millä sen korvaisin ja mitä rutiineja tilalle. En jaksa koko päivää siivotakaan. Muistan kun ennen tietokone addiktiota askartelin ja tein käsillä jotakin, käsitöitä, askartelua jne. Mutta se ei tunnu mielekkäältä enää. Jouduin mieheni takia netti addiktioon.hänen työ ja vapaa aika kuluu netissä. Kun hänellä ei ollut aika minulle niin ajauduin itsekin nettiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten voit olla kuntoutustuella jos irtisanottu?
Sori mutta eiks se mee niin et jos irtisanotaan, joudut työttömäks? Ja kuntoutustuelle pääsee vasta pitkän sairausloman jälkeen?
Olin pitkällä sairauslomalla ja työpaikasta irtisanottiin silloin. Siis minulle hankalia nämä nimitykset. Onko tämä nyt sitten määräaikainen eläke.
Ap
Ensin: arvosta itseäsi, koulutustasi ja työkokemustasi.
Haluaisitko opiskelemaan vai töihin?
Mikä työ olisi sellainen, johon saisi vahva tuen, esim. työhönvalmentajan tai että olisi tiimityötä, jota ei tehdä yksin
Opiskelussa päivätoteutus voisi olla sulle paras, ei mikään monimuoto/etä/hybridi.
Vierailija kirjoitti:
Ensin: arvosta itseäsi, koulutustasi ja työkokemustasi.
Haluaisitko opiskelemaan vai töihin?
Olin 15v töissä, koin koko ajan huonommuuden tunnetta verrattuna muihin. Koin etten ollut työssäni riittävän hyvä tai että minusta ei pidetty. En voi palata vanhaan työhöni koska en kestä siinä olevaa vastuuta toisesta ihmisestä. Voisin kyllä tehdä jotakin muuta mutta työkokemukseni ja koulutukseni on vain spesifiselle alalle.
Mikään koulutus ei taas erityisemmin nappaa. En keksi mitä voisin alkaa opiskelemaan. Kun siinä alalla pitäisi myös olla töitä. Ei voi siis olla mikään piipertäjä kun se ei työllistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ olisi sellainen, johon saisi vahva tuen, esim. työhönvalmentajan tai että olisi tiimityötä, jota ei tehdä yksin
Tää voisi ollakin hyvä. Ettei ole yksin vastuussa.
Ja etäopiskelu ei sovi itselleni. Ja mieluiten käytännönläheistä ei mitään pitkiä raportteja.
Ap
Hävitä se tietokone niin ei mene kaikki aika notkuessa sillä. Ihan näin niin kun kaikella ystävyydellä.