"TTK-tuomari Helena Ahti-Hallbergin avioliitossa roolit ovat selvät: ”Ihmisarvostani ei ole mitään pois, jos minä silitän mieheni paidat ja hän vaihtaa autonrenkaat”
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008324514.html
Välillä oikeatkin naiselliset naiset pääsevät ääneen
Kommentit (101)
”Mieheni toivoo, että pukeutuisin mahdollisimman naisellisesti. Hän arvostaa sitä, että huolehdin itsestäni ja pukeudun näyttävästi.”
Miksei Helena sitten kunnioita miehensä toiveita?
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitiys on Suomessa lähes rikos. Näin lapsia arvostetaan…
Ei se ole rikos mutta usein verraten taloudellisesti ja rahassa laskien kallista se on. Kuinka moni kotiäidiksi mielivä on valmis ja halukas vaihtamaan välillä roolia ja paikkaa kumppaninsa (yleensä miesoletetun) kanssa?
Yliopisto-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas naiset vähättelee miesten töitä!
Yleensä autossa on neljä rengasta, joten renkaanvaihtoa on vuodessa 8 kpl. Paitsi että siinä on mukana sitä fyysistä työtä, on myös tiedettävä asioita, mistä kohdasta autoa voi nostaa ja miten se tuetaan niin, että se ei putoa renkaanvaihdon aikana, ei myöskään ole samantekevää mikä pyörä laitetaan mihinkin nurkkaan autossa paikalleen, pyöränmutterien kiristysmomentti, jne.
Lisäksi samalla on hyvä katsastaa jarrujen ja pyöräntuennan kunto kun pyörä on poissa paikaltaan. Renkaiden kuntotarkastus tietysti myös, rengaspaineiden tarkistus, koeajo.
Renkaiden ja vanteiden pesu on myös hyvä suorittaa kun ne laitetaan varastoon seisomaan.
Joo täytyy siinä nuo kaikki asiat tehdä, mutta minä kysyin mieheltä niin hän sanoi, että renkaan vaihdossa menee aikaa 40 min. Eli vuodessa 80min.
Kukaan ei vähättele renkaan vaihtoa, mutta jos töitä aletaan laskemaan, niin onhan se vähän, jos miehen ainoa työ vuodessa on tuo renkaanvaihto. Naiselle sitten jää pyykkääminen, ruuanlaitto joka päivä, tiskit, siivoaminen, lastenhoito, ym ym
Olisitko sinä valmis vaihtamaan niin, että vaimosi tekisi tuon vaativan renkaan vaihdon 2X vuosi ja sinä kaiken muun ja se olisi sinusta ihan ok? Etkä valittaisi yhtään? Vaimo makaisi sohvalla, kun sinä kokkaat, pyykkäät, tiskaat, siivoat, hoidat lapset jne jne?
Väitätkö sinä tosissasi, että mies ei tee yhtään mitään kotitöitä? Mulla ei sitäpaitsi ole vaimoa ja asun ihan yksin, teen KAIKEN itse, kukaan muukaan ei kotihommia tee jos minä en niitä tee. Lisäksi vaihdan ne renkaatkin autoon jne.
Sinkut on erikseen. Tottakai kaikki sinkut joutuu tekemään ruokaa, ellei sitten käy aina ulkona syömässä. Ja vaatteetkin joutuu pesemään, ellei niitä vie pesulaan. Tässä olikin kyse pariskunnista ja heidän työnjaostaan.
Ja mitä tuohon tulee, että "väitänkö tosissani, ettei mies tee yhtään mitään kotitöitä" niin siitähän tässä juuri on kysymys. Miehet väitää (parisuhteessa), että kun he vaihtaa autonrenkaat, siinä sitä on tarpeeksi rankaa tekemistä miehille ja vaimo voi sitten vastapainoksi tehdä muut kotityöt.
Nyt itsekin huomaat, että kotitöitä on paljon muutakin, eikä pelkkä renkaan vaihto ole siitä lähellekään puolet. Vain ehkä noin 1%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas naiset vähättelee miesten töitä!
Yleensä autossa on neljä rengasta, joten renkaanvaihtoa on vuodessa 8 kpl. Paitsi että siinä on mukana sitä fyysistä työtä, on myös tiedettävä asioita, mistä kohdasta autoa voi nostaa ja miten se tuetaan niin, että se ei putoa renkaanvaihdon aikana, ei myöskään ole samantekevää mikä pyörä laitetaan mihinkin nurkkaan autossa paikalleen, pyöränmutterien kiristysmomentti, jne.
Lisäksi samalla on hyvä katsastaa jarrujen ja pyöräntuennan kunto kun pyörä on poissa paikaltaan. Renkaiden kuntotarkastus tietysti myös, rengaspaineiden tarkistus, koeajo.
Renkaiden ja vanteiden pesu on myös hyvä suorittaa kun ne laitetaan varastoon seisomaan.
Noi on ihan itsestäänselvyyksiä ja tottakai kuuluu renkaidenvaihtoon. Ei mitään erityisen vaativaa.
Mutta paidan silittäminen on vissiin erityisen vaativaa xD
Verhojen silittämisestä puhumattakaan.
”Ihanaa, että tällaista yli 50-vuotiasta naista vielä myönteisesti kommentoidaan. Jos jonkun silmää miellyttää, niin hyvä.”
Eikös Helena ole jo 60?
Ota nyt kun annan sulle kaiken
Välillämme kuumat säpinät käy
Vuoren huipulla ratsastan
Ja sinun puhtisi katsastan
Ei vielä huumamme loppua näy
Sun tunnen mä kuumentuneen
Näin vallassas kaiken nyt mä teen
Pian teet se sinäkin kun tätä tahtoo kumpikin
Nyt syöksyy sukkula veenukseen
Anna tulla tahdon saada kaiken
Sisällein mun herkät värinät lyö
Kun me villisti taiteillaan
Meille rakkauden raiteillaan
Tee mulle huikea lemmen työ
Sun tunnen mä kuumentuneen
Näin vallassas kaiken nyt mä teen
Pian teet se sinäkin kun tätä tahtoo kumpikin
Nyt syöksyy sukkula veenukseen
Toinen tehdöän kaksi kertaa vuodessa ja toiben kaksi kertaa viikossa. Hyvä diili, miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä Helenan kanssa. Kukin tekee mitä haluaa ja osaa, ei kannata tehdä elämästä liian vaikeaa.
Se tekee elämästä vaikeaa, kun joka päivä pitää olla siltetty paita, mutta rankaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa.
Mutta renkaiden vaihtaminen onkin merkittävä ja iso miestyösuoritus. Paitojen silittäminen on sen sijaan paljon pienempi ja vähäpätöisempi naistyösuoritus joka pitää toistaa monta kertaa että sen merkittävyys tulee edes lähelle teknisesti vaativampaa ja erilaisten työkalujen hallintaa edellyttävää renkaiden vaihtoa.
Meillä käytiin tällaista keskustelua joku aika sitten. Nyt molemmat huolehtii omat vaatteensa ja renkaansa. Muijan renkaat on rengashotellissa, minä säästän omalla työllä 150€ vuodessa. Ihan hyvä tuntipalkka DI:lle.
Sivusta: Oletteko tyytyväisiä? Meillä on hommat jaettu osaamisen ja taipumusten mukaan (varsin perinteisesti) ja tuntuu tosi omituiselta ajatukselta jos mies huoltaisi vain oman autonsa tai minä pesisin vain omat pyykkini. Molemmille tulisi lisää vaivannäköä ja vastenmielisiä hommia. Ihan miten kullekin sopii, tietenkin, kunhan kummankaan kuorma ei ole kohtuuton.
Tämä onkin periaatekysymys - rouva aloitti ja rouva voi sen halutessaan lopettaa. Minulle sopii tämäkin järjestely, eipähän tartte rouvan vanhaa kotteroa olla minun aina huoltamassa. Vieköön maksullisille miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitiys on Suomessa lähes rikos. Näin lapsia arvostetaan…
Ei se ole rikos mutta usein verraten taloudellisesti ja rahassa laskien kallista se on. Kuinka moni kotiäidiksi mielivä on valmis ja halukas vaihtamaan välillä roolia ja paikkaa kumppaninsa (yleensä miesoletetun) kanssa?
Yliopisto-opiskelija
Minä kyllä väitän päinvastaista. Olen itse molemmat kokenut omakohtaisesti ja kyllä siellä työelämässä pääsee tuhatkertaa helpommalla kuin pikkulasten kanssa kotona 24/7. Ei yön eikä päivänrauhaa.
Mies jäi kotiin vuodeksi, kun nuorimmainenkin oli jo 3v ja isommat jo koulussa, mutta kyllä oli miehelle liian rankkaa, Ei ehtinyt/jaksanut siivota/pyykätä/tehdä ruokaa , vaikka minä oli ehtinyt tehdä nuo kaikki 4 lapsen kanssa ja lapset pienempiä/vauvakin hoidettavana/imetettävänä.
Siitä samaa mieltä, että taloudellisesti kallista hoitaa lapsia kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä Helenan kanssa. Kukin tekee mitä haluaa ja osaa, ei kannata tehdä elämästä liian vaikeaa.
Se tekee elämästä vaikeaa, kun joka päivä pitää olla siltetty paita, mutta rankaat vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa.
Mutta renkaiden vaihtaminen onkin merkittävä ja iso miestyösuoritus. Paitojen silittäminen on sen sijaan paljon pienempi ja vähäpätöisempi naistyösuoritus joka pitää toistaa monta kertaa että sen merkittävyys tulee edes lähelle teknisesti vaativampaa ja erilaisten työkalujen hallintaa edellyttävää renkaiden vaihtoa.
Meillä käytiin tällaista keskustelua joku aika sitten. Nyt molemmat huolehtii omat vaatteensa ja renkaansa. Muijan renkaat on rengashotellissa, minä säästän omalla työllä 150€ vuodessa. Ihan hyvä tuntipalkka DI:lle.
Sivusta: Oletteko tyytyväisiä? Meillä on hommat jaettu osaamisen ja taipumusten mukaan (varsin perinteisesti) ja tuntuu tosi omituiselta ajatukselta jos mies huoltaisi vain oman autonsa tai minä pesisin vain omat pyykkini. Molemmille tulisi lisää vaivannäköä ja vastenmielisiä hommia. Ihan miten kullekin sopii, tietenkin, kunhan kummankaan kuorma ei ole kohtuuton.
Tämä onkin periaatekysymys - rouva aloitti ja rouva voi sen halutessaan lopettaa. Minulle sopii tämäkin järjestely, eipähän tartte rouvan vanhaa kotteroa olla minun aina huoltamassa. Vieköön maksullisille miehille.
Joskus roolien vaihto ja kokeilu kannattaakin. Toivottavasti se teilläkin johtaa siihen, että jatkossa molemmat ymmärtävät arvostaa toisen panosta yhteisen hyvän eteen. Kortta riittää kannettavaksi molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten huono auto sinun vaimolla on, kun sitä pitää olla koko ajan korjauttamassa? Eikö auton vaihtaminen parempaan tule jo halvemmaksi? Mahtaako se läjä mennä edes katsastuksesta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kuunteleeko joku oikeasti tissityrkky-Helenan parisuhdeneuvoja 😅
Tai kenenkään muunkaan tissityrkkyjulkkiksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalalta tuo teidä parisuhde. Olitko sinä sitä mieltä, että jos sinä vaihdat renkaan 2x vuosi, vaimo hoitaa yksin esim pyykit koko vuoden?
Kyllä työt täytyy pystyä jakamaan tasaisemmin, eikä niin, että toinen tekee jatkuvasti ja toinen 2x vuosi jonkun homman.
Mutta kyllä minäkin veisin auton renkaan vaihtoon muualle, jos mies vetoaisi siihen, ettei voi tehdä muuta kotityötä, koska vaihtaa renkaat.
Veisin myös sen miehen auton renkaan vaihtoon johonkin rengasliikkeeseen, niin mies vapautuisi sitten tekemään muut kotityöt puoliksi, kun hänet olisi vapautettu tuosta kaiken enegrian nielevästä renkaan vaihdosta.
Onneksi meidän mies jaksaa vaihtaa renkaat ja tehdä sen lisäksi paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Helena ”Pick Me” Ahti-Hallberg. :D
Sano Vanha-Piika pikkupäissään perjantai-iltana.
En ihan ymmärrä mitä kotitöiden jakamisella on tekemistä ihmisarvon kanssa. Helena ei taida ihan ymmärtää käsitteitä.
Tärkeintähän on että yhdessä asuvat ihmiset ovat itse tyytyväisiä tapaan tehdä hommat. Kotitöiden jakamiseen/ulkoistamiseen on monta vaihtoehtoa ja jokainen perhe päättää itse.
Ongelma tulee siitä, jos oletetaan automaattisesti tiettyjen asioiden kuuluvan naiselle ja tiettyjen miehelle. Tutkimusten mukaan seurauksena on usein se, että nykykodeissa (joissa ei enää niitä perinteisiä miesten hommia hirveästi ole) naiset päätyvät tekemään huomattavasti enemmän kotitöitä, mistä seuraa uupuminen ja tyytymättömyys liittoon.
Kyllä meilläkin mies aikoinaan vaihtoi renkaat ja kun oli vaihtohommissa, minä tein vastaavasti sinä päivänä enemmän sisähommia. Pointti ei ollut se kumpi tekee mitä, vaan se että työt jakautuvat tasaisesti molemmille.
Nykyään renkaanvaihto on ulkoistettu.
Naisen tärkein tehtävä on valmistaa hyvää ruokaa, pitää koti kunnossa ja näyttää kauniilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuunteleeko joku oikeasti tissityrkky-Helenan parisuhdeneuvoja 😅
Tai kenenkään muunkaan tissityrkkyjulkkiksen.
Isot tissit kiihottaa miehiä.
jokainen akka on saanu palan aikaa ja saa koristella sen oman ajan ihan miten tahtoo!! vaikka silittämällä miehenpaitaa.......
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä mitä kotitöiden jakamisella on tekemistä ihmisarvon kanssa. Helena ei taida ihan ymmärtää käsitteitä.
Tärkeintähän on että yhdessä asuvat ihmiset ovat itse tyytyväisiä tapaan tehdä hommat. Kotitöiden jakamiseen/ulkoistamiseen on monta vaihtoehtoa ja jokainen perhe päättää itse.
Ongelma tulee siitä, jos oletetaan automaattisesti tiettyjen asioiden kuuluvan naiselle ja tiettyjen miehelle. Tutkimusten mukaan seurauksena on usein se, että nykykodeissa (joissa ei enää niitä perinteisiä miesten hommia hirveästi ole) naiset päätyvät tekemään huomattavasti enemmän kotitöitä, mistä seuraa uupuminen ja tyytymättömyys liittoon.
Kyllä meilläkin mies aikoinaan vaihtoi renkaat ja kun oli vaihtohommissa, minä tein vastaavasti sinä päivänä enemmän sisähommia. Pointti ei ollut se kumpi tekee mitä, vaan se että työt jakautuvat tasaisesti molemmille.
Nykyään renkaanvaihto on ulkoistettu.
Ei lauman urosleijona mitään kotitöitä tee. Se lepää, nukkuu ja tulee syömään ensimmäisenä.
Tarvittaessa hätistää muut lauman ulkopuoliset urokset pois.
Luonnonlakien rikkomisesta koituu harmia.
Meillä mies vaihtaa renkaat ja silittää omat paitansa.