Oletko sinä se joka viides joka ei vilkuta?
Minkälaiset ihmiset eivät autoa ajaessaan käytä vilkkua? Mikä voi olla syynä siihen? Olisiko tälläiselle ihmiselle ihan ok että kukaan muukaan ei käyttäisi koskaan vilkkua? Kaikki saisi kääntyä yllättäen mihin vaan koska vaan?
Miten niitä voi olla joka viides, kun kuitenkin niihin tampioihin liikenteessä törmää aika harvoin, ei edes päivittäin? Onko Suomessa joku kaupunki jossa ei kukaan vilkuta?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:38"]Mihin te sitä vilkkua säästätte? Mielestäni on paljon yksinkertaisempaa vilkuttaa joka kerta kuin puntaroida, että tarvitseeko sitä tällä kertaa tehdä. Siksi en vaan tajua miksi ette vilkuttaisi aina.
[/quote]
En tiedä, tuntuu vain turhalta. Peilejä käytän kyllä varmaan enemmän kuin moni muu, se on minulle rutiini.
Vilkku mahtaa olla lisäosa aika moneen autoon.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:29"]
Olen varmaan ajanut enemmän kuin te yhteensä enkä käytä vilkkua ns turhaan. Syy: en jaksa nostaa kättä sylistä ihan turhan takia. Joo käytän pääsääntöisesti vain oikeaa kättä ajaessa.
[/quote]
Sun pitäis selvästi autoilla vähemmän, kun et jaksa edes kättä enää nostaa. Luulin, että laiskuuden huippu on autoilija, jonka pitää aina parkkeerata mahdollisimman lähelle ovea, mutta että kättäkään ei jaksa nostaa... Mikä on sun painoindeksi?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:44"]Raivostuttavimpia ovat ne autoilijat, jotka näkevät, että risteyksessä odottaa auto, mutta laittavat vilkun kuitenkin vasta sekunti ennen kuin kääntyvät.
[/quote]
He eivät tajua etta vilkkua pitää käyttää muita varten. He varmaan luulevat etta vilkku on jonkinlainen muistutus itselle tyyliin "ainiin, nyt minun pitääkin kääntyä".
Mullekin on monesti käynyt niin, että auto ei vilkuta vaikka aikoo kääntyä. Alkaa vain jarruttamaan ja jos on joku pikkutie, niin en välttämättä sitä takaa edes huomaa. Siispä ihmettelen, että onko siellä edessä tapahtunut jotain, vai miksi jarruttelee keskellä tietä, enkä uskalla ohittaa. Sitten huomaan tien, jolle tuo persereikä kääntyy vilkkua käyttämättä. Pistää niin vihaksi.
Joka viidennelle autolla ajaminen on niin vaativaa että kapasiteetti eri riitä enää vilkunkäyttöön.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:38"]Mihin te sitä vilkkua säästätte? Mielestäni on paljon yksinkertaisempaa vilkuttaa joka kerta kuin puntaroida, että tarvitseeko sitä tällä kertaa tehdä. Siksi en vaan tajua miksi ette vilkuttaisi aina. [/quote] En tiedä, tuntuu vain turhalta. Peilejä käytän kyllä varmaan enemmän kuin moni muu, se on minulle rutiini.
[/quote] Tuota minakin ihmettelen, pelkaatteko tosiaan etta se vilkku kuluu vai eiko ollut tarpeeksi rahaa ostaa sita vilkkua Audiin?
Suomessa kaydaan autokoulua kuin armeijaa ja viela pitaa kayda kertausharjoituksissa mutta kuitenkaan ei osata (tai tahdota) ajaa saantojen mukaan. USAssa naista vilkuttomista ja suojatielle ajajista ei kukaan saisi korttia sitten millaan. :D Jalankulkijoiksi joutuisitte.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:57"]Itse kyllä tiedostan onko ympärilläni autoja/pyöräilijöitä/kävelijöitä. Katson peilit läpi aina ennen kuin aion kääntyä ja kääntyessä, sen perusteella mitä näen valitsen vaihtoehdon vilkun käytölle.
[/quote]
Eikö olisi helpompaa vaan käyttää aina tarvittaessa vilkkua niin kuin laki velvoittaa? :D
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:29"]
Olen varmaan ajanut enemmän kuin te yhteensä enkä käytä vilkkua ns turhaan. Syy: en jaksa nostaa kättä sylistä ihan turhan takia. Joo käytän pääsääntöisesti vain oikeaa kättä ajaessa.
[/quote]
Sinä oletkin se potentiaalinen kolarin aiheuttaja. "Minä olen ajanut eniten, kyllä minä osaan"-ihmiset ovat kaikkein pelottavimpia liikenteessä.
Jalankulkijana olen monet kerrat jäänyt odottamaan turhaan autoa joka ei tulekaan vaan kääntyy. Mutta liikenneympyrässä ruuhka-aikaan ne, jotka eivät käytä vilkkua, aiheuttavat ruuhkaa. Jos he näyttäisivät mihin ovat menossa, voisi toisesta suunnasta tuleva auto tulla siihen, mutta ei arvaa, kun ei tiedä onko se yksi vaikka tekemässä täyden "uukkarin" siinä ympyrässä, kun mitään merkkiä ei anneta.
Mulle ei siitä vilkun käytöstä mitään haittaa tai vaivaa ole. Kyllä se niin on, että jos siihen ei tee rutiinia, se helposti unohtuu vahingossakin. On tämä kyytiläisenä nähty.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:57"]
Itse kyllä tiedostan onko ympärilläni autoja/pyöräilijöitä/kävelijöitä. Katson peilit läpi aina ennen kuin aion kääntyä ja kääntyessä, sen perusteella mitä näen valitsen vaihtoehdon vilkun käytölle.
[/quote]
Idiootti.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:25"]
Täällä tehdään kärpäsestä härkänen.. jos keskellä yötä käännytään kotipihaasi tietäen tasan tarkkaan ettei siellä ole muita ihmisiä, on vilkun käyttämättä jättäminen tuomittava rikos.. Joopa joo. Nyt joku tulee sanomaan "entä jos naapuri oli tulossa kotipihastaan ja odotti kun et käyttänyt vilkkua!". Minulla on ihan hyvä näkö, muutenhan voisin jättää ympäristön tarkkailun välittömästi kun laitan vilkun päälle.
[/quote]
Ethän sinä sitä voi tietää, onko jossain piemeässä joku vai ei. Lopeta ajatetlu kun se ei sinulta suju. Noudat vain sääntöjä niin kaikki sujuu hyvin.
Helpompaa käyttää vilkkua aina kuin miettiä, milloin käyttää ja milloin ei. Myös laki velvoittaaa käyttämään vilkkua.
Mihin te sitä vilkkua säästätte? Mielestäni on paljon yksinkertaisempaa vilkuttaa joka kerta kuin puntaroida, että tarvitseeko sitä tällä kertaa tehdä. Siksi en vaan tajua miksi ette vilkuttaisi aina.