Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sinä se joka viides joka ei vilkuta?

Vierailija
14.12.2014 |

Minkälaiset ihmiset eivät autoa ajaessaan käytä vilkkua? Mikä voi olla syynä siihen? Olisiko tälläiselle ihmiselle ihan ok että kukaan muukaan ei käyttäisi koskaan vilkkua? Kaikki saisi kääntyä yllättäen mihin vaan koska vaan?

Miten niitä voi olla joka viides, kun kuitenkin niihin tampioihin liikenteessä törmää aika harvoin, ei edes päivittäin? Onko Suomessa joku kaupunki jossa ei kukaan vilkuta?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:51"]

En vilkuta, jos muita autoja ei ole näkyvissä. En myöskään vilkuta jos kaistaltani saa kääntyä vain oikealle.

[/quote]

jos minä odotan tien ylityspaikkaa jalankulkijana toisella puolella, niin mistä minä tiedän, että siitä saa kääntyä vain oikealle? Kyllä noita kaistoja on viereikkäin, että toiselta saa ajaa vain suoraan ja toiselta saa sekä ajaa suoraan, että kääntyä oikealle. Mistä vastaantulijakaan sitä voi tietää, mikä tilanne on, jos itse on vaikka koko kaupungissa ensi kertaa? Selvännäkijäkö pitää olla? 

Vierailija
22/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:46"] En vilkuta ellei kukaan tee sillä tiedolla mitään, että aion nyt kääntyä. [/quote] Mistäs sinä sen tiedät? Monesti porukka, joka on kaistalla, josta saa mennä vain yhteen suuntaa, ei käytä vilkkua kun ajattelee, ettei siitä saa muualle mennä. Ei saakaan, mutta mistä vastaantulija sen voi tietää, jos kyeessä ei ole itselle tosi tuttu alue? Minä en mieti, onko tästä vilkun käyttämisestä jollekin hyötyä, vaan käytän vaikkei muita näkyisikään, ehkä joku kaeumapana kuitenkin tarvitsee sen tiedon. Erityisesti kävellessä ärsyttää nämä tyypit joita jää turhaan odottamaan eikä ylitä tietä, mutta ei ne sitten siitä tulekaan, vaan kääntyvät antamatta asiasta merkkiä.  [/quote] Jos on liikennevalot sellaisessa risteyksessä niin luonnollisestihan muille palaa punaiset. Punaisia päin ei ajeta, piste. Tai jos olen esim kääntymässä oikealle, takana ei ketään, vastaan ei tule ketään, sieltä oikealtakaan ei tule ketään.. ketä varten vilkutan?

[/quote]

Kyllä täällä on useita risteyksiä, joissa kahteen eri suuntaan suoraan ajaville palaa vihreät yhtä aikaa. Ehkä vilkutat sitä jalankulkijaa, jota et havaitse, varten. Sitä joka odottaa turhaan, että tulet suoraan, mutta et tulekaan. 
[/quote]

On täälläkin sellaisia risteyksiä myös. Väistämisvelvollisuus.. oli vilkkua tai ei. Puhuin nyt tosin risteyksestä jossa muilla (jalankulkijoillakin) palaa punaiset. Ja vaikka joku kävelisikin punaisia päin niin auto väistää/yrittää väistää. Onko silloinkin syy vilkun käytössä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:59"]

En vilkuta, jos muita autoja ei ole näkyvissä. En myöskään vilkuta jos kaistaltani saa kääntyä vain oikealle.

[/quote]

jos minä odotan tien ylityspaikkaa jalankulkijana toisella puolella, niin mistä minä tiedän, että siitä saa kääntyä vain oikealle? Kyllä noita kaistoja on viereikkäin, että toiselta saa ajaa vain suoraan ja toiselta saa sekä ajaa suoraan, että kääntyä oikealle. Mistä vastaantulijakaan sitä voi tietää, mikä tilanne on, jos itse on vaikka koko kaupungissa ensi kertaa? Selvännäkijäkö pitää olla? 

[/quote]

kyllä pitää. autoilijat on jumalia.

Vierailija
24/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:51"]En vilkuta, jos muita autoja ei ole näkyvissä. En myöskään vilkuta jos kaistaltani saa kääntyä vain oikealle. [/quote] Kai tiesit, että mm. Jalankulkijatkin haluavat joskus tiedon autojen liikkeistä? [/quote] Jos autoilija ei huomaa jalankulkijaa, on jokin pielessä.

Kyllä sitä sattuu, uusissa autoissa niin vahvat turvakaaret, että toisinaan voi jäädä pimeitä kulmia. Sitä paitsi, nimenomaan jalankulkijana olen monet kerrat odottanut, että auto tulisi mutta se kääntyykin, vaikka vilkkua ei käytetä. Ei moni ei jalankulkijaa ajattele. Kun sitä ei joskus laita, se unohtuu helposti muulloinkin. Kun tekee siitä rutiinin, ei se unohdu. 

[/quote]

Vierailija
25/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:46"] En vilkuta ellei kukaan tee sillä tiedolla mitään, että aion nyt kääntyä. [/quote] Mistäs sinä sen tiedät? Monesti porukka, joka on kaistalla, josta saa mennä vain yhteen suuntaa, ei käytä vilkkua kun ajattelee, ettei siitä saa muualle mennä. Ei saakaan, mutta mistä vastaantulija sen voi tietää, jos kyeessä ei ole itselle tosi tuttu alue? Minä en mieti, onko tästä vilkun käyttämisestä jollekin hyötyä, vaan käytän vaikkei muita näkyisikään, ehkä joku kaeumapana kuitenkin tarvitsee sen tiedon. Erityisesti kävellessä ärsyttää nämä tyypit joita jää turhaan odottamaan eikä ylitä tietä, mutta ei ne sitten siitä tulekaan, vaan kääntyvät antamatta asiasta merkkiä.  [/quote] Jos on liikennevalot sellaisessa risteyksessä niin luonnollisestihan muille palaa punaiset. Punaisia päin ei ajeta, piste. Tai jos olen esim kääntymässä oikealle, takana ei ketään, vastaan ei tule ketään, sieltä oikealtakaan ei tule ketään.. ketä varten vilkutan?

[/quote]

ei valot aina mene noin. täällä palaa esim autoiljoille ja kävelijöille sama vihreä, vaikka se suojatie siis menee autotien yli. ja kun urpot autoilijat ei käytä vilkkua ei tiedä kääntyykö ne vai ei ja ei tiedä uskaltaako mennä yli vai ei. yleensä en mene, koska ne ei käytä vilkkua. en tiedä miksi. onko se niin vaivalloista sitten? vai eikö se ole nykyään coolia? onko joku kaveri joskus elvistellyt miten ei käyttänyt vilkkua ja ajoi melkein mummon yli ja sitten pitää matkia?
[/quote]

Tarkoitin siis ettei ketään (ihmistä) näy.. oli sitten autolla tai vaikka potkukelkalla liikenteessä. Tottakai käytän vilkkua jos liikkeellä on jalankulkijoita!!

Vierailija
26/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:52"]

[/quote]

ei valot aina mene noin. täällä palaa esim autoiljoille ja kävelijöille sama vihreä, vaikka se suojatie siis menee autotien yli. ja kun urpot autoilijat ei käytä vilkkua ei tiedä kääntyykö ne vai ei ja ei tiedä uskaltaako mennä yli vai ei. yleensä en mene, koska ne ei käytä vilkkua. en tiedä miksi. onko se niin vaivalloista sitten? vai eikö se ole nykyään coolia? onko joku kaveri joskus elvistellyt miten ei käyttänyt vilkkua ja ajoi melkein mummon yli ja sitten pitää matkia?
[/quote]

Tarkoitin siis ettei ketään (ihmistä) näy.. oli sitten autolla tai vaikka potkukelkalla liikenteessä. Tottakai käytän vilkkua jos liikkeellä on jalankulkijoita!!
[/quote]

Ja tottakai jalankulkijat ylittävät tien kun vihreä palaa, heillähän on siihen oikeus ja autoilijoilla väistämisvelvollisuus! Puhuimme kyllä erilaisesta risteyksestä, jokaisen risteyksen kohdalla tarkastan tilanteen erikseen, tietenkin.

Vierailija
27/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kylla arsyttaa ne vilkkua kayttamattomat jotka sitten mulkoilevat kun ylitat tieta, koska luulit etta ne menevat suoraan, mutta kaantyvatkin. Haloo, oma vika, oisit osoittanut etta kaannyt. Jalankulkijoillakin on oikeuksia!!!

Vierailija
28/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jaksan aina miehelle valittaa tosta kun se vilkuttaa aina vasta kääntymisen jälkeen.Olen myös luvannut maksaa vilkun korjauksen sille kun tuntuu olevan niin haasteellista :D

Vierailija
29/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:51"]

[/quote]

[/quote]

Öö.. eikö enää ole väistämisvelvollisuuksia liikenteessä? Jalankulkija ylittää suojatietä, hänellä on siihen oikeus. En näe asiassa ongelmaa? Ei niitä jalankulkijoita joka risteyksessä joka kellonaikaan edes ole. Ainakaan tässä pikkukaupungissa.

Vierailija
30/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mistä minä tiedän, että tiedät kaistalta saa kääntyä vain oikealle? En voi näköjään muutenkaan luottaa kyseisen ajajan ajoon.

Vierailija
31/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tehdään kärpäsestä härkänen.. jos keskellä yötä käännytään kotipihaasi tietäen tasan tarkkaan ettei siellä ole muita ihmisiä, on vilkun käyttämättä jättäminen tuomittava rikos.. Joopa joo. Nyt joku tulee sanomaan "entä jos naapuri oli tulossa kotipihastaan ja odotti kun et käyttänyt vilkkua!". Minulla on ihan hyvä näkö, muutenhan voisin jättää ympäristön tarkkailun välittömästi kun laitan vilkun päälle.

Vierailija
32/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. o 

Autokoulussa opettaja sanoi (1988), että käytä vilkkua aina kun aiot siirtää autoa 1m sivusuunnassa.

Vierailija
33/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:51"]

[/quote]

Mistä minä tiedän, että tiedät kaistalta saa kääntyä vain oikealle? En voi näköjään muutenkaan luottaa kyseisen ajajan ajoon.
[/quote]

Mitä teet sillä tiedolla? Missä roolissa olet risteyksessä? Jos joku urpo siitä ajaa väärään suuntaan niin se on hänen virheensä. Toivottavasti osaa jatkossa olla tarkempi.

Vierailija
34/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:26"]

En ole. o 

Autokoulussa opettaja sanoi (1988), että käytä vilkkua aina kun aiot siirtää autoa 1m sivusuunnassa.

[/quote]

Hassua, miten tuosta jäi kokonainen kappale pois välistä?! No, olkoon, en kirjoita uudelleen. Lisäksi käytän vilkkua vaikka erämaassa, koska silloin sen käytöstä tulee niin automaatio, että virhetä ei tule ihmisten ilmoillakaan. sama

Vierailija
35/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan ajanut enemmän kuin te yhteensä enkä käytä vilkkua ns turhaan. Syy: en jaksa nostaa kättä sylistä ihan turhan takia. Joo käytän pääsääntöisesti vain oikeaa kättä ajaessa.

Vierailija
36/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:51"]En vilkuta, jos muita autoja ei ole näkyvissä. En myöskään vilkuta jos kaistaltani saa kääntyä vain oikealle. [/quote] Kai tiesit, että mm. Jalankulkijatkin haluavat joskus tiedon autojen liikkeistä? [/quote] Jos autoilija ei huomaa jalankulkijaa, on jokin pielessä.

Kyllä sitä sattuu, uusissa autoissa niin vahvat turvakaaret, että toisinaan voi jäädä pimeitä kulmia. Sitä paitsi, nimenomaan jalankulkijana olen monet kerrat odottanut, että auto tulisi mutta se kääntyykin, vaikka vilkkua ei käytetä. Ei moni ei jalankulkijaa ajattele. Kun sitä ei joskus laita, se unohtuu helposti muulloinkin. Kun tekee siitä rutiinin, ei se unohdu. 

[/quote]
[/quote]

Ja mistäs se jalankulkija tietää huomasiko kuski hänet?

Vierailija
37/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Miten voi olla niin vaikeaa tiedostaa, että ne onnettomuudet tapahtuvat juuri sellaisissa tilanteissa, jossa joku käyttäytyy yllättävästi (ei näytä vilkkua). Miten voi olla mahdollista, että kuvittelee näkevänsä _aina_ oikein (näköpiirissä ei, mukamas, ketään), vaikka todellisuudessa joku olisi oikeasti tarvinnut sen tiedon vilkusta.

Vierailija
38/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 70% liikenteessä liikkuvista ei osaa/välitä noudattaa juuri muitakaan sääntöjä. Olen alkanut kulkea julkisilla töihin kun huomasin miten siinä hermo lepää. Ylinopeutta kaahaavat, bussikaistojen kautta letkan keulille kiilaavat, vilkkua käyttämättömät, suojateitä kunnioittamattomat äpärät aamuliikenteessä saivat minut melkein joka aamu raivon partaalle. Enää pitää kestää noita bluetoothit päässä norkoilevia luonnehäiriöisiä pikkupomo-kusipäitä toimistolla.

Vierailija
39/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taajaman ulkopuolella ei edes ole suojateitä eikä niitä kävelijöitäkään näy kulkevan. Joten älkää ajatelko kaikkien risteyksien olevan samanlaisia.

Vierailija
40/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:32"]En ymmärrä. Miten voi olla niin vaikeaa tiedostaa, että ne onnettomuudet tapahtuvat juuri sellaisissa tilanteissa, jossa joku käyttäytyy yllättävästi (ei näytä vilkkua). Miten voi olla mahdollista, että kuvittelee näkevänsä _aina_ oikein (näköpiirissä ei, mukamas, ketään), vaikka todellisuudessa joku olisi oikeasti tarvinnut sen tiedon vilkusta.
[/quote]

Pelastaako se vilkku kaikelta? Katsovatko kaikki kävelijät oikeasti oikealle ja vasemmalle ylittäessään tien? Meillä päin ei ja vastuu on autoilijalla. Kuka antaa tietä ja kenelle, no se riippuu taas henkilöistä itsestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan