Lasten opettaja esitti lahjatoiveen!!!
Viime torstaina vanhempainillan päätteeksi lastemme opettaja mainitsi, että jos hänelle haluaa ostaa joululahjan (?!) niin hän ilahtuisi eniten erilaisista siemenistä, koska hän harrastaa kesäisin puutarhanhoitoa. Eikö tuo nyt ole vähän epäkohteliasta? Nyt tietenkin kaikkien oletetaan ostavan hänelle kilokaupalla siemeniä, mutta minäpä en osta. Olisin voinut suklaapaketin tms. antaa jollei hän olisi maininnut koko asiasta.
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:00"]Sanotteko te ymmärtäjät ystäväpiirissännekin, että jos joku nyt välttämättä haluaa kiittää minua joululahjalla, niin voisitte ostaa vaikka mausteita...? Kuka kehtaa sellaisen kommentin jälkeen olla ostamatta?
[/quote]
Minä esimerkiksi. Ymmärrän täysin että ihmisillä on nurkat roinaa täynnä eikä haluta mitään mille ei ole tarvetta.
Ostin aika vasta siemeniä. Auringonkukan siemenpusseja sai kolme pussia eurolla. Siinä voi olla ap:n opelle, anopille ja omalle äidille lahjat kertalakista, mutta tuleehan siitä kallista.
Ap, moneenko kertaan käytät teepussin? Entä paljonko lisäät tuoreita jauhoja kahvin suodattimeen?
Ap, tuo opettajan toive tarkoittaa ensisijaisesti "toivottavasti ette hanki mitään".
Minulla on lukuisia tuikkukippoja, voiveitsi ja leivinliina tallella ajalta, jolloin työskentelin opettajana ennen alan vaihtoa. Lisäksi sain suklaata, kukkia, viinipulloja, kummallisia koriste-esineitä ja vitsikkäitä "krääsälahjoja". Esimerkiksi kerran oppilaat olivat keksineet ostaa aineeseeni liittyviä muovisia lelumaisia pikkuesineitä.
Kiitos kaikille lahjan antajille! Kuitenkin nykymaailman tavarapaljoudessa arvokkaalta tuntuu aito hyvän joulun toivotus. Tavaraa harva enää nurkkiinsa kaipaa.
Laitatteko vielä mukaan pakettikortin tai muun vastaavan KIINNI lahjaan, että opettajalta ei vain mene ohi, kenen lahja se olikaan? Koska joku ope sanoi, että eihän niitä muista enää kotona kun se viimeinen päivä pn sellaista hässäkkää. Olisi sääli, jos pinnat kotiin jäisi saamatta.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:27"]
Laitatteko vielä mukaan pakettikortin tai muun vastaavan KIINNI lahjaan, että opettajalta ei vain mene ohi, kenen lahja se olikaan? Koska joku ope sanoi, että eihän niitä muista enää kotona kun se viimeinen päivä pn sellaista hässäkkää. Olisi sääli, jos pinnat kotiin jäisi saamatta.
[/quote]
Kun siis sanoin, että tuohan menee ihan lahjonnaksi, siis. Osa vanhemmista selvästi koittaa ostaa opettajan myötätunnon perhettä ja lasta kohtaan lahjomalla häntä.
Oppilaat voisivat nimettä laittaa lahjat säkkiin, kun ope käytävällä (esim .
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:10"]
Oppilaat voisivat nimettä laittaa lahjat säkkiin, kun ope käytävällä (esim .
[/quote]
Niin että saataisin vielä lisää painotettua tätä joululahja-asiaa?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 19:48"]En tiedä ymmärsittekö pointtiani. Mielestäni tuntuu hassulta, että meidän täytyy alkaa rahoittamaan hänen harrastuksiaan. Onkohan ensi vuonna toiveena koko luokan vanhemmilta yhdessä saatu ruohonleikkuri? AP [/quote] Et ymmärtänyt pointtia. Kyllä selvästi taustalla on ajatus, että jos teistä tuntuu että jotain on pakko antaa, niin tuokaa mieluummin vaikka siemeniä, niin on edes jotain käyttöä. Tai vielä parempi jos ette toisi mitään.
[/quote]
Näin minäkin ymmärtäisin. Meillä kerran kerättiin halukkailta vanhemmilta yhteislahjaan 5 euroa per nenä ja ostettiin lahjakortti puutarhamyymälään. Oli tosi ilahtunut ope! Taisi olla kyllä keväällä, mutta hyvä idea.
ERITTÄIN FIKSU OPETTAJA!!!!!!!!!!! Hienoa, että tuollaisia on olemassa. Itse olen yrittänyt aina ostaa jotain muuta kuin suklaata, tuikun tai kukkia koska ne ovat niin yleisiä. Miehille enimmäkseen olen ostanut kirjoja , naisille kirjoja, hopea koruja tms (arvo 30-50e). En kyllä ikinä olisi kehdannut noin halpaa lahjaa viedä kuin siemeniä, mutta yrittäisin keksiä sitten jotain erikoisia tai viedä lisäksi vaikka hyvät puutarhahanskat tms.
Täh, toihan on fiksua! Mielummin jotain millä opettaja oikeasti tekee jotain ja josta hän ilahtuu, eikä mitään turhia suklaita tai kynttilöitä nurkkiin pyörimään.
Ja lahjan arvo alle 2€ . Ympäristöopetuksen kanssa linjassa.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 19:54"]
Mun mielestä opettaja teki fiksusti, kun esitti toiveen JOS joku haluaa jotain ostaa, koska eihän siemenpussit juurikaan maksa tai maksavat ainakin vähemmän kuin suklaa ja koska ainahan joku jotain opettajalle ostaa kuitenkin.
[/quote]
meillä opettaja ilmoitti, että ei lahjoja. Jos haluatte jotain laittaa, niin laittakaa hyväntekeväisyyteen.
Tätä opettajaa kunnioitin todella paljon. Paljon enemmän, kuin siemeniä toivovaa opettajaa.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:13"]
Ehkä hän on kyllästynyt siihen, että hän sanoo joka vuosi, ettei halua yhtään mitään lahjaksi, mutta joutuu sitten kuitenkin kiikuttamaan taas kerran 25 kynttiläkippaa kaikkien entisen joukkoon.
[/quote]
Kielto voidaan laittaa wilmaan ja maininta, että ei ota vastaan lahjoja ja palauttaa, jos niitä joku antaa. Eiköhän lapsilleen hyvää todistusta toivat mammat pikkuhiljaa oppisi olemaan lahjomatta
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 19:48"]En tiedä ymmärsittekö pointtiani. Mielestäni tuntuu hassulta, että meidän täytyy alkaa rahoittamaan hänen harrastuksiaan. Onkohan ensi vuonna toiveena koko luokan vanhemmilta yhdessä saatu ruohonleikkuri?
AP
[/quote]
Eihän se käskenyt ostamaan mitään, vaan sanoi että jos haluaa ostaa. Aika moni vanhempi kuitenkin haluaa opea muistaa jotenkin, joten heille tuo on varmasti hyvin tervetullut vinkki. Lisäksi tuo kertoo ainakin selvää kieltä siitä, ettei opettaja lähde mukaan joidenkin vanhempien harrastamaan hintakilpailuun. Jotkut vanhemmat luulevat, että opet suosivat niitä oppilaita, joilta saavat kalleimmat lahjat. No, tämä ope selvästikään ei sellaisesta perusta kun noin edullisesta lahjasta eniten ilahtuisi.
Mistä niitä siemeniä saa tähän aikaa vuodesta
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:27"]
[/quote] Kuule, ei niitä lahjoja sen takia osteta että pinnoja kerättäisiin. Itse olen pitänyt ihan normina että luokan "pää opettajalle" ostetaan lahja ja sitten jos lapsi erikseen tykkää jostain opesta tosi paljon niin lisäksi niille. Joinain vuosina ollaan siis ostettu vaan parikin lahjaa mutta joinain vuosina ainkin tusina. (kahdelta lapselta) Pääosin olen ostanut romaaneja, jollekin opettajalle jopa sellaisen vaatteen joka oli aivan hänen tyyliään, hopeakoruja aika usein... ja niinkuin aiemmin totesin ovh n 30-50e kpl, mutta olen ostanut noita ilman kiirettä, alennuksia hyödyntäen ettei ole tarvinnut ostaa mitään turhaa krääsää. Kirjat etenkin on siitä hyviä, että jos on sattunutkin itse lukemaan niin on helpoo lahjoittaa eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 19:36"]
Jos HALUAA ostaa, pakkohan ei ole ostaa mitään.
[/quote]
Mielestäni kyllä vähän ajattelematonta opettajalta vihjaista tällaisista. Niille, joille ei ole varaa/halua ostaa mitään, tuo oli selvä näpäytys.
[/quote]
mikä IHMEEN näpäytys?!
Kertoi vain oman toiveen,,,,jos haluat muistaa, niin laita siemenissä...ettei tarvi mitään isoja...eikö tarvi välttämättä ollenkaan.
hyvänen aika näitä syyllistyviä ...opettaja saa palkkaa työstään. Kiitos -sana on jo iso juttu. Ei tarvi kilpavarustelua muistaisilla.
harmittaa tällainen muistaminen kohta kokonaan, kun siitäkin syyllistytään. Muutenkin välillä tuntuu, että ne menee jossakin yli. Ei opettajat tarvitse isoja muistaimisia.
En ymmärrä niitä, jotka keräävät hirveitä summia opettajan lahjaan.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:26"]
Mistä niitä siemeniä saa tähän aikaa vuodesta
[/quote]
Seuraavan kerran kun käyt paikallisessa ruokakaupassa kurkkaa siellä kukkien lähellä hyllyjä. Siemenet on usein pahvitelineissä.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 20:00"]Sanotteko te ymmärtäjät ystäväpiirissännekin, että jos joku nyt välttämättä haluaa kiittää minua joululahjalla, niin voisitte ostaa vaikka mausteita...? Kuka kehtaa sellaisen kommentin jälkeen olla ostamatta?
[/quote]
Jos saisin joka joulu yli kymmeneltä ystävältäni lahjan vaikken sellaista toivoisi ja näkisin kuinka sen lahjan miettiminen stressaa joitain ystäviäni, aivan varmasti voisin esittää, että jos välttämättä lahjan haluavat antaa, yksi edullinen maustepussi ilahduttaa minua.
.
Pointtihan on nimenomaan siinä, että opettajat ja lastenhoitajat saavat lahjoja, vaikka eivät sellaisia haluaisikaan. Monet vanhemmat haluavat ehdottomasti muistaa opea jouluna ja he hankkivat lahjan kielloistakin huolimatta. On myös vanhempia, jotka loukkaantuvat lahjoista kieltäytymisestäkin. Heille on kunnia-asia muistaa ja he loukkaantuvat jos kokevat ettei ope anna arvoa heidän kiitokselleen. Näin ollen, lahjoja tulee joka tapauksessa. Halusi tai ei. Siihen nähden jonkun euron siemenpussin toivominen, jos välttämättä jotain haluaa antaa, on ihan fiksua.
2