Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estät sen, ettei lastasi kiusata koulussa?

Vierailija
14.12.2014 |

Minö tarkkaildn, miten lapsen kaverit pukeutuvat ja ostan samanmerkkisiä tai parempia vaatteita. Suosituimmat lelut totta kai ostetaan ja tukka leikkautetaan viimeisimmän muodin mukaan. Aika paljon kyselen lapselta, millaisia tavaroita, leluja ja vaatteita kavereilla on ja haluaisiko itse samanlaisia ts. kokeeko olonsa ulkopuoliseksi, jos ei omista jotain tai ovatko kaverit maininneet jostain, mikä kaikilla on "pakko olla".

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nimenomaan opetan lapselleni, että muiden mielipiteiden mukaan ei tarvitse hyppiä ja tekee omat ratkaisunsa. Kaikista kamalinta olisi antaa esimerkki, että yrittää tuolla tavalla lammasmaisesti matkia muita vain kiusaamisen pelossa?  

Vierailija
2/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tuka lapsen kaverisuhteita, eli kutsua kavereita kylään tms. Meillä on edessä muutto, ja hirvittä että lasten pitää sopeutua taas uusiin ryhmiin ja etsiä uusia kavereita. Muuttettiin vuosi sitten viimeksi, ja sekin oli kamalaa lapsille, ikävä vanhoja kavereita oli kova ja sopeutuminen uuteen ryhmään otti aikansa. Ja nyt sitten taas...tämä on meille viimeinen muutto vaikka henki menisi, haluan että lapsilla on kasvurauha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi annat lapsellesi esimerkin, että hänen täytyy miellyttää muita tullakseen hyväksytyksi? 

Vierailija
4/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:39"]Ap, miksi annat lapsellesi esimerkin, että hänen täytyy miellyttää muita tullakseen hyväksytyksi? 
[/quote]

Koska se nyt vain on totuus, että lasten keskuudessa sinua kiusataan, jos poikkeat jollain tavalla muista. Minun nuoruudessani riitti se, että mun vaatteet ostettiin Prismasta, eikä Henkkamaukasta. Kaikki lelut ja tarvikkeet olivat siitä parhaasta vähän huonompia. Lasten keskuudessa nokkimisjärjestys menee sen mukaan, onko sulla suosittuja tavaroita vai ei. AP

Vierailija
5/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole kuullut kiusatuista lätkäjätkistä ;)

Vierailija
6/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:39"]Ap, miksi annat lapsellesi esimerkin, että hänen täytyy miellyttää muita tullakseen hyväksytyksi?  [/quote] Koska se nyt vain on totuus, että lasten keskuudessa sinua kiusataan, jos poikkeat jollain tavalla muista. Minun nuoruudessani riitti se, että mun vaatteet ostettiin Prismasta, eikä Henkkamaukasta. Kaikki lelut ja tarvikkeet olivat siitä parhaasta vähän huonompia. Lasten keskuudessa nokkimisjärjestys menee sen mukaan, onko sulla suosittuja tavaroita vai ei. AP

[/quote]

Huh! Minun ainoa lapseni saa kyllä paljon asioita, mutta en todellakaan kysele mitä muilla on ja sen perusteella osta yhtään mitään. Ei voisi edes vähempää kiinnostaa. Tyttäreni on sellainen kuin on ja hänestä tulee sellainen kuin tulee, enkä todellakaan toivo, että hän ottaa mallia jostain naapurin lapsista. Meidän perheessä suunnataan huomio jonnekin muualle kuin kavereiden materiaan, vaikka ihan koulunkäyntiin. Mielestäni annat huonon esimerkin lapsellesi. Ihan kuin muita ihmisiä pitäisi miellyttää? Aika epävarmaa lasta varmasti kasvatat. 

Vierailija
7/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:39"]Ap, miksi annat lapsellesi esimerkin, että hänen täytyy miellyttää muita tullakseen hyväksytyksi?  [/quote] Koska se nyt vain on totuus, että lasten keskuudessa sinua kiusataan, jos poikkeat jollain tavalla muista. Minun nuoruudessani riitti se, että mun vaatteet ostettiin Prismasta, eikä Henkkamaukasta. Kaikki lelut ja tarvikkeet olivat siitä parhaasta vähän huonompia. Lasten keskuudessa nokkimisjärjestys menee sen mukaan, onko sulla suosittuja tavaroita vai ei. AP

[/quote]

Huh! Minun ainoa lapseni saa kyllä paljon asioita, mutta en todellakaan kysele mitä muilla on ja sen perusteella osta yhtään mitään. Ei voisi edes vähempää kiinnostaa. Tyttäreni on sellainen kuin on ja hänestä tulee sellainen kuin tulee, enkä todellakaan toivo, että hän ottaa mallia jostain naapurin lapsista. Meidän perheessä suunnataan huomio jonnekin muualle kuin kavereiden materiaan, vaikka ihan koulunkäyntiin. Mielestäni annat huonon esimerkin lapsellesi. Ihan kuin muita ihmisiä pitäisi miellyttää? Aika epävarmaa lasta varmasti kasvatat. 

[/quote]

Ja itse olen ollut koko kouluaikani ns. suosittu. Nykyään olen hyvin koulutettu ja älykäs nainen. Toivon lapselleni samaa, hän on oman elämänsä suunnannäyttäjä eikä mikään naapurin lissun varjo. 

Vierailija
8/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi yhtään minuun tulee, niin tuskin tulee kiinnostumaan näteistä vaatteista ainakaan ennen lukioikää. x)

Muuten kyllä olen minua ja poikaystävääni katsellessa miettinyt, että jos me joskus lisäännymme niin lapsi aivan saletisti tulee kiusatuksi sekä ulkonäkönsä että luonteensa (herkkyys) vuoksi. Olen jo vähän miettinyt, että jos hankin joskus lapsen niin hän ei tulisi menemään perinteiseen kouluun vaan keksisin jotakin muuta. Mikään ei ole sen arvoista, että tulee vuosia kiusatuksi.

Vierailija
9/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ei meillä saa kaikkea mitä kaverinsa, mutta terve itsetunto hänellä kun näyttää olevan, mukava ja sosiaalinen, näyttää pärjäävän. Tietää, että rahaa ei ole kaikkeen. Pelaa futista, täysin omasta halustaan, kun vanhemmat ei olla erityisesti urheiluhulluja. Se on kehittänyt sekä ystävyyssuhteissa että muutenkin pärjäämisessä. Saa kyllä itse valita millaisia vaatteita haluaa, mutta kun hän myös tietää mihin on varaa, valinnat ovat minun mielestä hyvin järkeviä. Osaa käyttää alennusmyyntejä. Joululahjaksi lahjakortti hänelle suosikkikauppaan, sillä osaa tyttö itse valita alennusmyynneistä sen mitä tarvitsee.

Ja tietysti jotain kivaa pikku lahjoja myös yllätykseksi. 

Vierailija
10/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:35"]

No nimenomaan opetan lapselleni, että muiden mielipiteiden mukaan ei tarvitse hyppiä ja tekee omat ratkaisunsa. Kaikista kamalinta olisi antaa esimerkki, että yrittää tuolla tavalla lammasmaisesti matkia muita vain kiusaamisen pelossa?  

[/quote]

Juuri näin. Elämässä on pärjättävä ihan itse jossain vaiheessa ja osattava tehdä omat ratkaisut. Nynneröt seuraavat toisia ja heidät on helppo sada esim tupakoimaan, kännäämään ja tekemään muita tyhmyyksiä. 
Meillä lapsi on ulkoisesti erilainen kuin 99% koulun oppilaista ihonvärin takia. Lisäksi käy ET:tä jota käy ehkä 2% koulun oppilaista. Ei minulla ole siis edes vaihtoehtoja kuin kasvattaa hänestä henkisesti vahvaa kohtaamaan maailma, koska samanlaista en hänestä saa millään vaatteilla.

Vierailija
11/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap, ikävää jos sinua on lapsena kiusattu ja vielä noin tyhmästä syystä.

Fakta kumminkin on, että tuo on vain YKSI mahdollinen syy kiusaamiselle. Lapsia kiusataan kaiken aikaa, ja syitä voi olla hyvinkin monenlaisia. Tässä muutamia, joiden takia tiedän lapsia kiusatun:

- erilainen ulkonäkö jollakin tapaa (enkä nyt tarkoita ruma, voi olla myös kaunis, ja se herättää kateutta ja kiusaamista)

- erilainen luonne, poikkeava käytös (hyvässä tai pahassa tämänkin kohdalla)

- asuu muualla kuin muut luokkalla

- vanhemmat tavalla tai toisella poikkeavat kaverien vanhemmista

- erilainen puhetyyli

- erilaiset harrastukset ja/tai mielenkiinnon kohteet

- köyhyys, mutta myös rikkaus - sekin voi ap olla kiusaamisen syy, että jollain on vähän LIIAN HIENOT vermeet!

Ikävä kyllä kiusaamista ei voi varmuudella estää mitenkään. Mutta voi opettaa, miten lapsen tulee toimia, jos kohtaa kiusaamista. Kertoo opettajalle ja vanhemmilleen, välttää kiusaajien seuraa, esiintyy jämäkästi kiusaamistilanteessa ja ennen kaikkea omaa niin vahvan itsetunnon, että ei romahda kiusaajan edessä, vaan ymmärtää, että kiusaajalla on ongelma, ei hänessä itsessään ole mitään vikaa.

Vierailija
12/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:35"]

[/quote]

Juuri näin. Elämässä on pärjättävä ihan itse jossain vaiheessa ja osattava tehdä omat ratkaisut. Nynneröt seuraavat toisia ja heidät on helppo sada esim tupakoimaan, kännäämään ja tekemään muita tyhmyyksiä. 
Meillä lapsi on ulkoisesti erilainen kuin 99% koulun oppilaista ihonvärin takia. Lisäksi käy ET:tä jota käy ehkä 2% koulun oppilaista. Ei minulla ole siis edes vaihtoehtoja kuin kasvattaa hänestä henkisesti vahvaa kohtaamaan maailma, koska samanlaista en hänestä saa millään vaatteilla.

Vierailija
13/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 18:04"]

[/quote]

Ap, ikävää jos sinua on lapsena kiusattu ja vielä noin tyhmästä syystä.

Fakta kumminkin on, että tuo on vain YKSI mahdollinen syy kiusaamiselle. Lapsia kiusataan kaiken aikaa, ja syitä voi olla hyvinkin monenlaisia. Tässä muutamia, joiden takia tiedän lapsia kiusatun:

- erilainen ulkonäkö jollakin tapaa (enkä nyt tarkoita ruma, voi olla myös kaunis, ja se herättää kateutta ja kiusaamista)

- erilainen luonne, poikkeava käytös (hyvässä tai pahassa tämänkin kohdalla)

- asuu muualla kuin muut luokkalla

- vanhemmat tavalla tai toisella poikkeavat kaverien vanhemmista

- erilainen puhetyyli

- erilaiset harrastukset ja/tai mielenkiinnon kohteet

- köyhyys, mutta myös rikkaus - sekin voi ap olla kiusaamisen syy, että jollain on vähän LIIAN HIENOT vermeet!

Ikävä kyllä kiusaamista ei voi varmuudella estää mitenkään. Mutta voi opettaa, miten lapsen tulee toimia, jos kohtaa kiusaamista. Kertoo opettajalle ja vanhemmilleen, välttää kiusaajien seuraa, esiintyy jämäkästi kiusaamistilanteessa ja ennen kaikkea omaa niin vahvan itsetunnon, että ei romahda kiusaajan edessä, vaan ymmärtää, että kiusaajalla on ongelma, ei hänessä itsessään ole mitään vikaa.

[/quote]

veit sanat suustani. kiusaajat keksii aina syyn kiusaamiselle, ei sitä voi estää sillä, että kasvattaa lapsestaan hemmotellun pikku-prinsessan, jolla on enemmän leluja ja hienompi känny kuin muilla.

Vierailija
14/14 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kanssa pyrkinyt hankkimaan lapselle samantasoista tavaraa, mitä kavereillaan on. Eihän se kiusaamista varsinaisesti estä, mutta kyllähän se vähentää niitä syitä, mistä joku voisi keksiä kiusattavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä