Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Graafiseksi suunnittelijaksi amispohjalla?

Vierailija
14.12.2014 |

Tytär haaveilee tästä, mutta valmistuu kohta lähihoitajaksi eikä halua tehdä alan töitä. Hän on aina ollut hyvin luova ja visuaalisesti lahjakas, myös muiden kuin meidän vanhempien mielestä. Tyttö kävi yläasteen kuvisluokalla ja vajaa vuoden kuvatadelukiota, mutta lopetti koulukiusaamisen takia. Hänellä on myös enkku vahva (asunut 9v asti briteissä), ruotsi on heikompi, mutta pärjää kyllä silläkin. Millaiset mahdollisuudet hänellä olisi päästä tuonne? Netissä luki että lähinnä katsotaan soveltuvuutta eli onko näillä aineilla oikeasti paljoakaan väliä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sori kirjoitusvirheistä, kännykällä näpyttelen autossa :)

Vierailija
2/7 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lukiosta mutta omaan kouluun katsottiin tosiaan vain pääsykokeiden perusteella, eli mitkään aiemmat arvosanat ei vaikuta (tosin esim. ammattikokemuksia kysyttiin, mutta näilläkään ei ilmeisesti voi pisteisiin vaikuttaa). Että jos pääsee esivalintatehtävistä itse kokeeseen niin jotain lahjoja luulis olevan jollain tasolla. Eikun yrittämään vaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:44"]Olen itse lukiosta mutta omaan kouluun katsottiin tosiaan vain pääsykokeiden perusteella, eli mitkään aiemmat arvosanat ei vaikuta (tosin esim. ammattikokemuksia kysyttiin, mutta näilläkään ei ilmeisesti voi pisteisiin vaikuttaa). Että jos pääsee esivalintatehtävistä itse kokeeseen niin jotain lahjoja luulis olevan jollain tasolla. Eikun yrittämään vaan :)
[/quote]

Kiitos vastauksesta! Missä opiskelit? Haluatko kertoa lisä opinnoista tai sun nykyisestä työstä?

Ap

Vierailija
4/7 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:50"]
Kiitos vastauksesta! Missä opiskelit? Haluatko kertoa lisä opinnoista tai sun nykyisestä työstä?

Ap
[/quote]
Lahden Muotoiluinstituutista valmistuin. Kiinnostaako sun tytärtä sellanen kuvittajatyyppinen työ vai ihan siis ilmesuunnittelu yms varsinaiset graafikkohommat? :) Meiltä siis valmistuu molempia mutta itse teen jälkimmäistä hommaa niin en osaa puhua kuvittajan työstä sen tarkemmin. Opiskelu itsessään oli tosi kivaa, muotsikka on kouluna ihan huippu ja siellä tehdään paljon konkreettisia duuneja, teoriapuoli on vähäisempi (siis hyvällä tavalla). Opintoihin kuului aika laaja-alaisesti kaikenlaista, eli oli sekä tuota kuvituspuolta, taittoa, typografiaa, logo/ilmesuunnittelua jne. Jos haluaa graafikoksi niin omasta mielestä pitäisi kyllä suosiolla vaan päättää päästä parhaimpiin kouluihin (eli suomessa joko taik tai muotsikka), koska muuten työllistyminen voi olla vähän haasteellista. Meiltä siis tosiaan saa valmistumisen jälkeen aika "helposti" duunia kun muotsikkaa kuitenkin arvostetaan kouluna ja ihmiset tietää että millaista laatua valmistuneelta on tiedossa. Itse olin työharjottelussa eräässä ihan maineekkaassa mainos/ilmetoimistossa ja sinne sitten valmistuttuakin pääsin, ja duunissa olen edelleen. :)

Vierailija
5/7 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on menossa media-alan murros, printti supistuu ja netti kasvaa. En tiedä merkitseekö se enmmän vai vähemmän työpaikkoja graafisille suunnittelijoille. 

Jos tyttäresi on hakukelpoinen Aalto Yliopistoon, niin mikään ei estä häntä pyrkimästä. Mitä ap tarkoitat kun kirjoitat "millaiset mahdollisuudet hänellä olisi päästä tuonne?" Mikä on "tuonne"? Millaiseksi tyttäresi kuvittelee graafisen suunnittlelijan työn? Printtilehden taittoa, kaavakesuunnittelua, sarjakuvien tai pelien luomista, lastenkirjojen kuvitusta? 

Koulukiusaamisella ei ole mitään merkitystä, kielitaito on eduksi, koska Aallossa suuri osa opetusta on englanniksi kansainvälisen opiskelijakunnan takia t.

Aallon tuntiope

Vierailija
6/7 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:04"]

Nyt on menossa media-alan murros, printti supistuu ja netti kasvaa. En tiedä merkitseekö se enmmän vai vähemmän työpaikkoja graafisille suunnittelijoille. 

Jos tyttäresi on hakukelpoinen Aalto Yliopistoon, niin mikään ei estä häntä pyrkimästä. Mitä ap tarkoitat kun kirjoitat "millaiset mahdollisuudet hänellä olisi päästä tuonne?" Mikä on "tuonne"? Millaiseksi tyttäresi kuvittelee graafisen suunnittlelijan työn? Printtilehden taittoa, kaavakesuunnittelua, sarjakuvien tai pelien luomista, lastenkirjojen kuvitusta? 

Koulukiusaamisella ei ole mitään merkitystä, kielitaito on eduksi, koska Aallossa suuri osa opetusta on englanniksi kansainvälisen opiskelijakunnan takia t.

Aallon tuntiope

[/quote]

Minä löysin vain suomenkielistä koulutusta alalle "graafinen suunnittelu". Ainakin Turussa oli vielä viimeksi aloituspaikkoja enkunkieliseen koulutukseen, muttei enää v:lle 2015.

Meinaatteko alan ihmiset, ettei amk-medianomiksi tms. kannata hakeutua opiskelemaan?

Vierailija
7/7 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi medianomin koulutusohjelmasta valmistunut graafikko, jolla töitä riittänyt. Mutta onhan tämä aika trendiala ja työttömiä alalla paljon. Kannattaa erikoistua johonkin, eikä olla sellainen yleisgraafikko, joka osaa vähän kaikkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme