Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tykkään kun talossa on huoneita, käytäviä, salaperäisiä kiinteitä komeroita tai muita outoja sokkeloita

Vierailija
15.10.2021 |

Vanhat (suht alkuperäisenä säilyneet) talothan on yleensä tällaisia. Vähän pelottavia hämäriä vinttejä ja kellarikerroksia. Nykytaloissa ei ole mitään tunnelmaa kun koko sisustan näkee kun ulko-oven avaa. Hyvä jos vessoissa on sentään ovi. Seinätkin on yleensä valkoista levyä ja lattiat harmaata laminaattia.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten vanha talo jännine tunnelmineen ja salaperäisine vintteineen ruokkii lastenkin mielikuvitusta, ihan erilailla kuin vitivalkoiset kaikki-samaa-huonetta talot.

Vierailija
42/50 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

englannissa salakäytävät ja huoneet kertovat historiasta. salaovet oli turvallisuutta varten, vähän kuin turvahuoneet nykyään. pappeja piilotettiin uskonsotien aikaan salahuoneisiin.rikollisuus ja salakuljetus ollut myös joskus syy.

jos rakennuttaisin talon, haluaisin sinne salakäytävän ja jonkun turvakellarin.niitä ilmeisesti tehdään nykyäänkin superrikkaiden taloihin. aikaisemmin kun pankkeja oli vain harvassa tai historiassa  alkuun vähän, niin ihmiset kätki maahan ja talon piiloihin, rahat ja korut piiloon varkailta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en niinkään kaipaa salahuoneita tai -käytäviä, mutta tietty sokkeloisuus viehättää. Sellainen, että on myös tiloja, joilla ei ole niin järkevää käyttötarkoitusta. Nykyajan näkökulmasta, hukkaneliöitä. Ja erilliset huoneet, todellakin. Tykkään myös siitä, jos koko asunto ei ole samassa tasossa, vaan osa on muutaman portaan verran (ei kokonaista kerrosta) korkeammalla/matalammalla.

Olen myös aina halunnut kotiini portaat, jotka eivät vie minnekään (siis vievät seinään tai jotenkin...). 😃 Vielä en ole sellaisia saanut, mutta ehkä joskus...?

PS. Tornikin olisi ihana.......

Vierailija
44/50 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuuden koti on tuommoinen. Ihan kiva joo, mutta ei mikään helpoin siivottava. Voi niitä ärräpäitä mitä lenteli, kun yläkerran siivousvuoro osui omalle kohdalle. :D Siksi mulla on nykyään avoimella pohjalla tehty 80-luvun talo yhdessä kerroksessa. Ah, miten helppoa siivoaminen on! Nykyään kun menee käymään vanhemmilla, niin täytyy tarjota siivousapua. Talossa on vähän vajaa 400 neliötä, joten siivoamista todella riittää.

Vierailija
45/50 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanha talo jossa on mielettömästi ovia ja komeroita sekä kaksi portaikkoa, toinen vie suoraan vanhaan ns.rengin huoneeseen vintille. Tykkään! Ollaan aloittamassa remonttia jossa tuodaan paremmin esille näitä omaperäisiä piirteitä talosta. Osa ovista on turhaan peitetty ja komeroita on myös purettu ajan saatossa ja toinen portaikkokaan ei ole ollut lainkaan käytössä.

Vierailija
46/50 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukumökki on vähän tällainen. Pienestä romukomerosta pääsee (konttaamalla) käytävään joka johtaa portaiden alla olevaan pikkuhuoneeseen, yläkerran makuuhuoneiden välillä menee käytävä seinän sisässä ja toisesta makuuhuoneesta vielä toinen käytävä aulatilaan, ovi naamioitu seinäksi.

Tietääkö kukaan mitä varten tuollaisia käytäviä on rakennettu, ovatko vaan pitkiä komerotiloja?

Onko ne käytävät sivuvintin tyyppisiä? Siis yläkerran viistokattojen alla, seinän vierissä?

Juu ovat, kiertävät siellä huoneiden ja ulkoseinän välissä.

Meillä kotona on sellaiset ja lapsena vinttihuoneet olivat mieluisin leikkipaikka.

Vierailija
47/50 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut 50-luvun rintamamiestalossa. Siinä se oli salaperäinen talo. Oli kaksi isoa vinttikomeroa, joista toisen ovi naamioitui seinään niin, ettei sitä huomannut, se oli siis salakomero.

Kaiken huippu oli vaatekomero, jonka läpi pääsi toiseen huoneeseen. Huijasimme kavereita niin, että joku meistä sisaruksista meni komeroon. Sanoimme, että pystymme taikomaan hänet pois. Sitten sanoimme simsalabim.

Komeron ovi avattiin ja siellä ei ollut enää sisarustamme. Sitten taioimme hänet takaisin.

Oli hauska seurata kavereiden ilmeitä. Kyllä he ihmettelivät. Jouduimme kuitenkin aina paljastamaan mistä oli kyse.

Vierailija
48/50 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut 50-luvun rintamamiestalossa. Siinä se oli salaperäinen talo. Oli kaksi isoa vinttikomeroa, joista toisen ovi naamioitui seinään niin, ettei sitä huomannut, se oli siis salakomero.

Kaiken huippu oli vaatekomero, jonka läpi pääsi toiseen huoneeseen. Huijasimme kavereita niin, että joku meistä sisaruksista meni komeroon. Sanoimme, että pystymme taikomaan hänet pois. Sitten sanoimme simsalabim.

Komeron ovi avattiin ja siellä ei ollut enää sisarustamme. Sitten taioimme hänet takaisin.

Oli hauska seurata kavereiden ilmeitä. Kyllä he ihmettelivät. Jouduimme kuitenkin aina paljastamaan mistä oli kyse.

Se oli se komero joka johti Narniaan!

Vierailija
49/50 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukumökki on vähän tällainen. Pienestä romukomerosta pääsee (konttaamalla) käytävään joka johtaa portaiden alla olevaan pikkuhuoneeseen, yläkerran makuuhuoneiden välillä menee käytävä seinän sisässä ja toisesta makuuhuoneesta vielä toinen käytävä aulatilaan, ovi naamioitu seinäksi.

Tietääkö kukaan mitä varten tuollaisia käytäviä on rakennettu, ovatko vaan pitkiä komerotiloja?

On vain jäänyt sopukoita joissa on tilaa, mutta ei riittävästi että oikean huoneen saisi. Kun niitä on käsin itse rakennettu on voitu itse tehdä pieni ovikin sinne. Ehkä ajateltu että siellä voi rakenteita tarkastaa tai käyttää säilytystilana.

On myös ollut vaarallisia aikoja ja voitu suunnitella piilopaikkaa. Tai sitten laittomuuksille.

Vierailija
50/50 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaupungin asunto jota en siis itse valinnut. Aluksi pitkä kapea käytävä, tilaan nähden liian syvät kaapistot. Pieni sokkelo, jossa olen kuin bonsai kasvanut kieroon. Haaveilen aina kunpa ikkunan valo näkyisi ovelle. Mutta en osaa poiskaan muuttaa. Jossainhan sitä on oltava.