Mitä tehdä kun suurin osa aineista ei motivoi vähääkään :( (lukio)
Eli motivaatio-onglema minulla on.
Itseni kohdalla motivaatiolla on iso rooli oppimiseen ja ne aineet jotka ei sitten motivoi menee ihan ala-arvoisesti.
Pahimmat on ruotsi, kuvis, musiikki ja filosofia. Tähän jaksoon osui niitä kaikkia :( tsempatkaa ja antakaa vinkkejä kuinka motivoitua :)
Kommentit (13)
ei kai niillä aineilla mitä ei kirjoita ole niin suurta merkitystä(?)
Ruotsin suhteen voit yrittää motivoida itseäsi sillä, että siitä on nykyisin tosi helppo saada YO-kirjoituksissa hyvä arvosana. Ja jos aiot jatkaa yliopistoon, niin siellä on pakko suorittaa virkamiesruotsi, joten tarvitset ruotsin taitoa myöhemminkin. Löytäisitköhän jotai mielenkiintoista ruotsinkielistä lukemista tai katsomista Yle FEMiltä? Siinä ruotsin taito paranisi vähän sivussa. Noissa muissa mainitsemistasi aineissa oikeastaan läpipääsy kurssista riittää, jos et halua jatkossa opiskella juuri sitä ainetta enemmän.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:54"]
Noilla aineilla et todennäköisesti elämässäsi tee mitään eikä kukaan tule koskaan kysymään niiden arvosanoja. Siispä minimivaivalla läpi ja keskity aineisiin joista pidät :) hetken pelkäsin että inhoat tyyliin äikkää, englantia, matikkaa ja historiaa mutta onneksi et! :D
[/quote]
Noh äikkä nyt menee kun se on äidinkieli ihan kielikorvalla, samoin enkku, mulla on enkunkielisiä sukulaisia ja olen asunutkin vähän aikaa ulkomailla lapsena, olin tosin tosi pieni.
Historian olen päättänyt puurtaa läpi vaikka sisun voimalla, ja siinä on jotain mielenkiintoisiakin juttuja.
Matikka taas on se aine jota rakastan tosi paljon ja sitä lasken vapaa-ajallakin, muutakin kun tunnilla käytyä, joten se ei ole ongelmani. Melkein kaikki muu on.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 15:58"]
Ruotsin suhteen voit yrittää motivoida itseäsi sillä, että siitä on nykyisin tosi helppo saada YO-kirjoituksissa hyvä arvosana. Ja jos aiot jatkaa yliopistoon, niin siellä on pakko suorittaa virkamiesruotsi, joten tarvitset ruotsin taitoa myöhemminkin. Löytäisitköhän jotai mielenkiintoista ruotsinkielistä lukemista tai katsomista Yle FEMiltä? Siinä ruotsin taito paranisi vähän sivussa. Noissa muissa mainitsemistasi aineissa oikeastaan läpipääsy kurssista riittää, jos et halua jatkossa opiskella juuri sitä ainetta enemmän.
[/quote]
En aio kirjoittaa ruotsia koska voin kirjoittaa matikan ja saada paremman arvosanan, mutta enpä ollut tullut edes ajatelleeksi tuota virkamiesruotsia :O
Mitä haluaisit tehdä lukion jälkeen? Onko hyvät arvosanat tarpeen? Jos on, niin eikö se motivoisi että oisit sitten lähempänä unelma-ammattia? Itse en niin jaksanut panostaa yksittäisien kurssien arvosanoihin mutta kirjoituksista sain kuitenkin L, E ja M-arvosanoja. Yliopistoissahan katsotaan kirjoitusten arvosanoja, muista asteista en tiedä..
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:05"]
Mitä haluaisit tehdä lukion jälkeen? Onko hyvät arvosanat tarpeen? Jos on, niin eikö se motivoisi että oisit sitten lähempänä unelma-ammattia? Itse en niin jaksanut panostaa yksittäisien kurssien arvosanoihin mutta kirjoituksista sain kuitenkin L, E ja M-arvosanoja. Yliopistoissahan katsotaan kirjoitusten arvosanoja, muista asteista en tiedä..
[/quote]
En ole ihan varma minne mutta unelmana olisi joko matemaattis-luonnontieteellinen tai teknillinen. Tai jos en pääse yliopistoon niin sitten AMK-puolelle insinööriks.
Minulla on kyllä 9-10 luonnontieteistä ja matikasta mutta juuri nyt tuli Wilmaan viesti että opettaja haluaa keskustella kanssani koska arvosanani ovat yleisellä tasolla alhaiset ja minulla on liikaapoissaoloja joiltain (lähinnä musiikin, opettaja on melko ilkeä ja laittaa mm. ihmisiä laulamaan yksin luokan edessä) tunneilta.
Eli kurssia olisi kuitenkin saatava korjattua :((
Nonni! Selvitä mitkä on kriteerit noissa paikoissa mihin aiot hakea ja sitten laadit itsellesi suunnitelman miten pääset siihen. Kannattaa myös avoimesti jutella opettajien kanssa siitä mikä mättää ja jos esim luokan edessä laulaminen ahdistaa kysyä jos olisi joku muu suoritusvaihtoehto.
Mitä teet kun olet poissa tunneilta? Noi aineet mitä mainitsit (musiikki, kuvis) on aika helppoja eli eikö ne nyt läpäise ihan läsnäololla ja jotain tekemällä? Eikö se motivaatio tule ihan siitä että jos aiot läpäistä lukion nuokin on pakko suorittaa. Eihän kukaan tykkää kaikista aineista.
No yksi motivoiva juttu voisi olla se, että esim AMK myös se lukion päättötodistuksen keskiarvo antaa lähtöpisteitä, ylioppilastodistuksen lisäksi.
Toinen juttu on se, että niiden aineiden lisäksi olet lukiossa myös opiskelemassa opiskelutekniikkaa yliopistoa varten ja nuo tervanjuonnilta tuntuvat kurssit ovat mitä mainioimpia siihen tarkoitukseen.
Yleisemmällä tasolla, epäkiinnostavan paskan sietäminen ja hyvin hoitaminen on taito, josta on hyötyä läpi elämän joten sitä kannattaa harjoitella jo lukiossa jos vain tilaisuus on :)
Tuollainen luokan edessä laulattaminen kuulostaa kyllä aika vanhanaikaiselta, mutta voihan senkin ottaa esiintymistaitojen tai itseluottamuksen kehittämisen kannalta, nykyään kun melkein työssä kun työssä joutuu sillon tällön sinne eteen jotain höpisemään jos ei nyt sentään laulamaan. Tai sitten neuvottelet opettajan kanssa jostain vaihtoehtoisesta tekemisestä tai feikkaat jonkun paniikkihäiriön tai vastaavan joka estää tuon esiintymisen. Yleensä kyllä kaikki on neuvoteltavissa jos vain saa suunsa auki, niin myös ne poissaolot.
Ruotsi taas on kieli muiden joukossa, hyvään numeroon pitäisi riittä se, että olet tunnilla läsnä (myös henkisesti :D) ja teet tehtäviä ainakin sen minkä tunneilla ehdit. Virkamiesruotsin kanssa tulee sitä enemmän vaikeuksia mitä enemmän laiskottelet lukioruotsin kanssa. Ja jos luet sen hyvin, on se sinulle kilpailuvaltti myöhemmin töitä etsiessä. Jonkun ruotsinkielisen uutissivuston seurailu tai itseäsi kiinnostavan kirjan lukeminen ruotsiksi on myös iso apu.
Kiitos kaikille :)
Yritän motivoitua, opettajanikin päivittelee miten jollakulla voi olla näin kirjava joukko numeroita, yleensä kun opiskelijoilla on joku tietty taso josta ei niin hirveästi poiketa. Mulla on paljon kymppejä mutta toisaalta myös aimo joukko nelosia ja vitosia :(
Itse selvisin kuviksen kurssista kun piirtelin asioita jotka minulle olivat tärkeitä. Rakastin silloin suorastaan fanaattisesti matematiikkaa (ja rakastan edelleen) joten piirtelin abstraktiiin kuvaani matemaattisia lauseita. Sain parhaan arvosanan siitä kuvasta :D
Huonolla yo-todistuksella voit pyyhkiä persettä! Kilpailu opiskelupaikoista on todella kova ja voit nuolla näppejäsi kun et oääse sinne minne haluat! Vaihda amikseen jos kunnon opiskelu ei kiinnosta. Ja kokemusta on itsestä ja lähipiiristä lukio ja yliopisto-opiskelusta.
Noilla aineilla et todennäköisesti elämässäsi tee mitään eikä kukaan tule koskaan kysymään niiden arvosanoja. Siispä minimivaivalla läpi ja keskity aineisiin joista pidät :) hetken pelkäsin että inhoat tyyliin äikkää, englantia, matikkaa ja historiaa mutta onneksi et! :D