Miten voin auttaa alkoholistia?
Olen muuttanut pois kotoa jo pari vuotta sitten, enkä koskaan ole asunut äitini luona. Minua huolettaa äitini tilanne, sillä isäpuoleni on alkoholisoitunut parin viime vuoden aikana. Ovat olleet yhdessä päälle kymmenen vuotta ja tiedän että isäpuoleni on hyvä mies, mutta viina meinaa viedä mukanaan. Aina kun on vapaata on kännissä, myös nyt jouluna ja sammui lahjojen jaon jälkeen. Äitini on jakanut murheensa asiasta kanssani, mutta en tiedä miten voisin auttaa asiassa. Onko kokemuksia tai vinkkejä tilanteeseen?
Kommentit (18)
Alle 5 prosenttia alkoholisteista raitistuu pysyvästi. Äitisi voisi saada tukea ja neuvoja a-klinikalta (voi käydä omaisena). Al-anon -ryhmät on tarkoitettu alkoholistien omaisille, siellä he voivat purkaa tuntojaan.
Oletpa sinä ajattelevainen nuori ihminen! Haluat auttaa äitiäsi ja isäpuoltasi isäpuolen alkoholismissa.
Valitettavasti melkein ainut tepsivä keino on seuraavanlainen: niin julmalta kuin se tuntuukin, äitisi pitäisi oikeastaan jättää isäpuolesi. Niin kauan kuin äitisi jää isäpuolen luo, hän mahdollistaa tämän juopottelun. Äitisi ei saa piilotella isäpuolen alkoholiongelmaa. Sitä ei saa sievistellä eikä siitä saa valehdella. Äitisi pitäisi puhua rehellisesti isäpuolellesi tämän alkoholismista. Äitisi pitää opetella olemaan itsekäs ja pitämään tärkeimpänä omaa hyvinvointiaan eikä isäpuolesi. Samoin sinun pitää olla itsekäs etkä saa sekaantua isäpuolesi alkoholinhuuruiseen elämään.
Toki voisitte mennä al-anoniin ja isäpuolesi voisi mennä AA-ryhmään. Isäpuolesi pitää kuitenkin haluta raitistumista ihan itse, ennen kuin se on oikeasti onnistuu.
AA-ryhmät:
Al-anon:
Suosittelen lukemiseksi Tuula-Liina Variksen kirjaa Kilpikonna ja olkimarsalkka. Kertoo hänen elämästään alkoholistin rinnalla.
Pahoin pelkään, ettei mitenkään. Alkoholistin läheistä sen sijaan voi auttaa, jos hän itse haluaa tulla autetuksi.
Videoi ja valokuvaa juoppoa tämän ollessa kännissä ja esittele nämä sitten tälle tämän selvittyä.
Kyllä alkoholisti voi raitistua ilman hoitojakin. Olen itse elävä esimerkki. Päätin panostaa terveyteeni ja lopetin vuosikausien tissuttelun seinään. Ei tee mieli enää yhtään vaikka toiset joisivat vieressä.
Toivoa on aina
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 02:37"]
Videoi ja valokuvaa juoppoa tämän ollessa kännissä ja esittele nämä sitten tälle tämän selvittyä.
[/quote]
Ei auta alkoholistiin. Hän tasan tietää olevansa pelle kännissä. Mutta sehän on vain syy juoda lisää unohtaakseen sen!
Etsi Ita-Sanomien kolumni. Toimittaja Ulla Appelsin kertoo pikkuveljensä alkoholismista. En osaa linkata. Terveisin Alkoholisti ja nisti. Oli ihan viime viikolla, facebookissa oli jonkun laittamana.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 02:37"]
[/quote]
Epäeettinen menetelmä, ja voi joissain tapauksissa olla lainvastainenkin.
Itselläni oli saman tapainen tilanne kun anoppi raotti elämänsä varjopuolia. Auttamisen keinot ovat vähissä. Sensijaan pahentavia asioita on monia. Pahentavia asioita jos pystyy minimoimaan voi saavuttaa edes jotain. Alkoholismia pahentaa alkoholin käytön mahdollistaminen paapomalla ja tekemällä asioita alkoholistin puolesta. Alkoholisti vetoaa usein sairauteen tia johonkin muuhun syyhyn miksi hänen puolestaan on soitettava pomolle, käytävä kaupassa, vietävä hänet autolla jonnekin,annettava rahaa,ruokaa,maksettava laskuja... Toinen asia on alkoholistin syyllistäminen seuraavana päivänä. Jos odotettavissa on hirveä saarna niin Jeppe jatkaa juomista.
Pitää pitää huoli itsestä ja omasta mielenterveydestä. Valitettavan usein tämä vaatii avioeroa ja muuttoa pois alkoholistin vaikutuspiiristä. Toiselle henkilölle emme voi väkisin tehdä mitään mutta itsellemme voimme.
Itse olin Al-Anonissa vuoden koska mieheni joi rankasti ja perhe-elämämme oli helvetillistä.Al-Anon oli surkea pettymys ja pahensi tilannetta. Kävin neljässä eri ryhmässä. Kaikissa oli jo vuosia sitten vakiintunut joukko keski-ikäisiä naisia jotka keskustelivat omista asiaoistaan. Hyvin harvan mies joi. Oli ehkä joskus juonut ja sitten tullut ero tms. Kukaan ei tuntunut muistavan miltä tuntuu jos on kolme pientä lasta ja ukko riehuu kotona kännipäissään eikä lapset voi tehdä läksyjä tai pyytää kavereita kotiin. Mitään tukea en saanut, pelkkää halveksuntaa ja ehdotuksen; lähtekää vaikka jonnekin kavereille kun ukko riehuu. Tai menkää pariksi viikoksi etelään niin saatte levätä. Ei voi lähteä kavereille keskellä yötä kolmen lapsen kanssa. Ja jos olisimme tulleet takaisin olisi koko kotimme miehitetty naapurin juopoilla. Etelänmatkan kanssa olisi tilanne täysin riistäytynyt käsistä. Siis kukaan ulkopuolinen ei voi tajuta miten hankalaa on elää alkoholistikodissa. Pitää vain nostaa kytkintä, siinä se.
16 jos vielä satut lukemaan tämän niin täällä ollaan jouluna samassa tilanteessa. Lapset eivät voi mennä kotiin kun mies ryyppää ja edes virka-apupyynnöllä en saa häntä ulos kotoa. Eka arkipäivä niin kiikutan avioeron viranomaisille niin saan sitten kotini takaisin. Kriisiapu pyysi minua 2x päivään käymään katsomassa miehen perään, että onko elossa.
Maailman raskain sairaus alkoholismi, mutta paras keino hoitaa on pitää itsestä / lapsista huolta!!!!!
Itsekkäästi vain annat olla! Mikään apu ei auta ellei miea halua raitistua itse. Koettu on!
Alkoholisti on ensin jätettävä aivan yksin jotta ymmärtää mihin sairaus johtaa. Näin opetetaan läheisille hoidoissa. Hyysäys jätettävä vaikka olisi vaikeaa.