Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ateistit miksi haluatte tulla haudatuksi kirkkomaalle?

Vierailija
14.12.2014 |

Niin. Miksi edelleen kirkkoon kuulumattomat haudataan useimmat uskovien hautausmaille vaikka näitä uskonnottomien hautausmaitahan löytyy?
Vai eikö uskottomuus kestäkään hautaan asti, käännytti kirkkoon kuolinvuoteella?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa toiveeni asiassa on, että kirkko saa niin vähän rahaa ja hyötyä kuin mahdollista hautaustoimen yhteydessä. Siinä mielessä voisi tukea uskonnotonta hautaustoimintaa, jos siitä ei ole omaisille liikaa vaivaa.

Vierailija
42/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa nähdä vaivaa laatia viimeistä tahtoa ja testamenttia, ainakaan vielä näin nuorella iällä. Olen ateisti, mutta en koe kovinkaan suurta angstia kirkkoa kohtaan, joten minulle on herttaisen yhdentekevää, mihin ratkaisuun läheiseni päätyvät loppusijoituspaikkani suhteen.

Uskonnottomien hautausmaita on vähän Suomessa, tietääkseni meidän lähin tällainen sijaitsee satojen kilometrien päässä. Olisi liian suuri vaiva järjestää hautajaiset niin kaukana, vaikka eihän se sitten enää minun vaivani ole. Pitäisi olla niin, että joka kunnassa olisi joku hautausmaan nurkka, joka olisi uskonnottomille "varattu". Jos sinne ei ole suurta tunkua, niin sitten sinne voisi haudata muitakin.

Ainoa asia hautajaisteni suhteen, minkä ole läheisillenikin ilmaissut, on se, että pappi ei tule minun hautajaisiini puhumaan eikä siunaamaan. En tiedä olisiko se edes mahdollistakaan kirkkoon kuulumattomalle. Jos eivät oman väen keskuudesta löydä seremoniamestaria, niin minun varoistani voivat palkata juhlapuhujan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-ajattelijoilla on vain yhdeksän hautausmaata Suomessa. Helsingistä katsottuna, Karkkilassa on lähin hautausmaa. Ihan käsittämätöntä!!!

Minuahan ei sitten aivotoiminnan lakaamisen jälkeen enää ole, joten minulle on ihan sama miten ruumiilleni käy.

Vierailija
44/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa hautaustoimilakiin:

Hautaustoimi ei saa tuottaa voittoa. Evlutkirkolle hautausmaiden ylläpito on valtion sille sälyttämä velvollisuus, joka rahoitetaan kirkollisveroilla, yhteisöverotuoton osuudella (muuttuu valtionavuksi) ja perikunnilta  perittävillä hautausmaksuilla. Hautausmaat ovat kirkolle lähinnä taloudellinen rasite. 

Hautatoimi ei ole evlutkirkon monopoli. Hautausmaan saa perustaa mikä tahansa yhdistys tai yhteisö. Esimerkiksi Kittilässä on Marttakummun yksityinen hautausmaa, jota ylläpitää hautausmaayhdistys. Yksityisen haudan voi myös perustaa. Hautausmaata ei saa perustaa noin vain, vaan paikan sopivuus pitää tutkia ja luvat hankkia.

Vierailija
45/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi reilua antaa kirkkoon kuuluville oikeus tulla haudatuksi maahan jossa muutkin kuuluvat kirkkoon

Vierailija
46/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka sanotte ettei kiinnosta tms, ihme että näinkin suuri asia jää teiltä huomiotta kun joka saatanan suvivirrestä ja ruokarukouksesta pitää valittaa.

Vierailija
47/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:53"]

Te jotka sanotte ettei kiinnosta tms, ihme että näinkin suuri asia jää teiltä huomiotta kun joka saatanan suvivirrestä ja ruokarukouksesta pitää valittaa.

[/quote]

En valita suvivirrestä enkä ruokarukouksesta. Kuten sanottua, herttaisen yhdentekevää, minne tomumajani päätyy kun kuolen, en sitä sitten enää tarvitse enkä edes tiedä miten sille kävi. Sehän on vaan kasa lihaa, läskiä, luita ja suolenpätkiä.

Vierailija
48/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä nyt uskomattomien hautaus on pientä. Suurimmat uskomattomien massat vasta alkavat parinkymmenen vuoden kuluttua kuolla. Ja 50 vuoden kuluttua ei enää uskovaisia näytä tilastojen mukaan olevan suomessa kuin pari hassua prosenttia. Viimeistään silloin kirkolta on loppunut rahat ylläpitää hautausmaitaan ja niistä on ristit revitty alas, ja tehty ateisti kuolinmaita. Tekin kristinuskovaiset siis tulette vielä ateistien maassa mädäntymään suurimmalla todennäköisyydellä.

Ja samapa tuo on ruumis tuhkata. Kun kumminkin kaikki planeettamme atomit palavat kun auringon polttoaine sammuu ja sen elinkaari päättyy 5 miljoonan vuoden kuluttua.

Vierailija
49/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 11:20"]

En halua, mutta on pakko, kun lutkulahkolla on hautaamisessa monopoli. Ja tämä on aivan saatanan väärin.

Omaiset päättäköön miten hautaavat, ei ole mulle mitään väliä.

[/quote]

Lutkulahko?

Valtio on ulkoistanut hautaamiset kirkolle, koska ei halua hoitaa sitä itse. Siitä hyvästä kirkko saa 2,5 % yhteisöverosta. Hautaaminen ei tuota voittoa kirkolle. Kirkko ei voi päättää, keitä hautausmaahan haudataan. Sinne haudataan vaikka viisipäinen saatananpalvoja, jos kyseessä suinkin on ihmisolento.

Vierailija
50/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 11:12"]

Minä en halua. Minä haluan että minut poltetaan ja tuhkat heitetään pois ilman mitään rituaaleja. En myöskään halua että tuhkia luovutetaan sukulaisille. En halua elämässäni aiheuttaa muille vaivaa, enkä halua sitä kuollesssanikaan tehdä. Haluan että minut poltetaan koska ajatus siitä että ruumiinin mätänee matojen keskellä on sietämätön.

[/quote]

Ruumiin mätäneminen ja maatuminen on luonnollisin tapa poistua... Mikään muu eläinlaji ei polta vainajien ruumiita.

[/quote]

Tiesitkö että mätäminen on eräänlaista palamista myös? Ja tiesitkö että meillä ihmisillä on kaikenlaisia muitakin tapoja joita ei ole eläimillä?

Vierailija
51/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua. Toivon että tuhkani laitetaan paikkaan joka ei ole minkään uskonnon omima.

Vierailija
52/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin ei ole uskonnottomien hautausmaata. 

Tosin isäni sanoi aikanaan että hänelle on yks lysti minne tuhkansa ripotellaan, ja minä sitten päädyin kuitenkin laskemaan uurnan samaan hautaan missä on hänen isänsä, äitinsä ja pikkupoikana kuollut veljensä.

Vierailija
53/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me uskontojen vanhimmat ja oppineet voimme luvata ihan mitä vaan, ja jos homma näyttää menevän metsään, niin lanseeraataan "uutta valoa" veljille ja sisarille, jotka Luojan kiitos eivät ajattele asioita omilla aivoillaan. Muutoin Suomessa ei tarvittaisi viittätuhatta seurakuntaa vaan yksikin olisi liikaa.

Onneksi löytyy näitä todella itsekkäitä ihmisiä, joihin vetoaa täysin tuulesta temmattu lupaus ikuisesta elämästä paraatiisissa. Mieti: saat elää ikuisesti maanpäällisessä paratiisissa. Älä edes pysähdy miettimään kuinka tylsää on siinä vaiheessa, kun olet jo elänyt 975 miljoonaa vuotta ja senkin jälkeen on vielä ikuisuus edessä! Paratiisissa, jossa saat elää ikuisesti, mutta jossa tuskin kulutuselektroniikka on ikuista, yksin sinulla kuluu yli 320 miljoonaa televisiota ensimmäisten 975 miljoonan vuoden aikana. Mistä ne kaikki tulee? Jos vaihdat autoa parin vuoden välein paratiisissa eläessäsi käyt läpi paratiisin ensimmäisten 1000 miljoonan vuoden aikana vaatimattomat 500 miljoonaa eri autoa. Ja koska kyse on ikuisuudesta, eikä vaikkapa vain tuhannesta miljardista vuodesta, tulet paratiisiaikana eläessäsi ikuisesti kuluttamaan äärettömän määrän kaikkea. Onhan ikuisuus ääretön. Paratiisin firmojen bisnes tulee kukuistamaan ikuisesti ja liiketoiminnan laajuu ääretöntä. Kaikki tämä on hunajaa verottajan korvissa. Maksetaankohan paratiisissa ikuisesti veroja?

Vierailija
54/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa halua kirkkomaalle. Olen sen moneen otteeseen kieltänyt ja sukulaiseni tietävät sen.

Mistä ihmeestä ap on saanut sen käsityksen että haluaisimme hautaan kristilliselle hautausmaalle?

Vierailija
55/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 11:48"]Laiskat eivät jaksa selvittää asiaa? Vaihtoehtojahan löytyy, polttaminen ja tuhkien sirottamknen lienee yksinkertaisinta, lahjoita ruumis lääketieteelle tai sitten anna haudata uskonnottomien hautausmaalle? Toinen, mikä ihmetyttää, on joidenkin ei uskovien halu mennä naimisiin kirkossa? Peukku teille, jotka ette usko, mutta jotka sitten ihan rehellisesti eroatte kirkosta.
[/quote]
Tutkijat saavat jo liikaa ruumistestamentteja. Systerikin oli testamentannut kroppansa, mutta kun kuoli, niin eivät huolineet.

Vierailija
56/56 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut voi vaikka jauhaa minkin ruuaksi.