Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusapu

Vierailija
15.10.2021 |

Miten toimia tapauksessa jossa äidillä lapsia kahden eri isän kanssa?

Ensimmäisestä lapsesta minimi elatusmaksu ja minulta halutaan noin 100 euroa minimiä enemmän per lapsi. Entinen vaimoni on valinnut asua kalliimmassa asunnossa mitä kela hyväksyy täyteen asumistukeen ja tämä vaikuttaa myös minulta vaadittuun elatusmaksuun.

Minun ehdotukseni oli, että maksan minimi elatusmaksut ja minun vastuulle jää sen lisäksi lasteni harrastusmaksut, harrastusvälineet, polkupyörät, mopot, ajokortit, puhelimet ja tämän tyyppiset kalliimmat hankinnat, mutta tämä ei lasten äidille sovi.

Miten käytännössä toimisi, että minä maksan lasteni elatuksesta enemmän kuin ex-vaimon esikoisen isä? Miten minun maksama suurempi elatusmaksu käytännössä kohdentuisi meidän lapsiin? En näe mitenkään mahdollisena, että raha todella menisi meidän lapsiin vaan yhteisesti entisen puolisoni kaikkiin lapsiin mikä ei tunnu reilulta. Jos maksan niin isoa elatusmaksua ei rahani riitä siihen, että ostaisin lapsilleni muuten isompia hankintoja ja veisin esimerkiksi vaateostoksille ja muuta mukavaa.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kiinteä elatusmaksu pitäisi kaikille lapsille olla riittävästi. Ehdotus on hyvä.

Vierailija
2/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroamalla kaikkien osapuolten elintaso laskee, johtuen eniten siitä, että pitää maksaa kahta asuntoa. Se osapuoli joka hoitaa lasten juoksevat kulut, saa ison taloudellisen taakan vastuulleen. Monilla miehillä ei ole kovin realistista käsitystä lasten menoista, ainakaan omani ei erotessa edes tiennyt, että pelkät (kunnolliset, vedenpitävät) kausivaatteet kenkineen maksavat monta sataa vuodessa. Ja harrastukset, esim. tässä kuussa minulla meni yli 600 euroa lapsen harrastuksiin. Kun listasin lapsen kaikki kulut exceliin, mies maksoi ihan kiltisti hieman minimiä suurempaa elatusmaksua. Jos olisi menty oikeuteen, olisi joutunut maksamaan paljon enemmän mutta se on ihan vihoviimeinen tilanne jossa kaikki häviää.

Sinulla on kieltämättä hankala tilanne, en tiedä voitko mitenkään varmistaa että maksut kohdistuvat juuri sinun lapsillesi :/ Mielestäni ehdotuksesi minimimaksusta + harrastusmaksujen, polkupyörien ym. kuittaamisesta on kuitenkin hyvä, ja sitä kannattaisi yrittää lempeästi edistää, vaikka taulukoimalla paljonko kuluja sinulle tulisi hoidettavaksi.. Asuvatko kaikki lapset ex-vaimosi luona? Tällöin hän tarvitsee välttämättä isomman asunnon ja niitä halvimpia, kela-tuen hintaisia ei välttämättä ole ainakaan pk-seudulla tarjolla. Mutta paljon tsemppiä, toivottavasti pääsette sopimukseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit käyttänyt kondomia, niin ei olisi tuotakaan ongelmaa.

Lapset ovat täysin toivottuja. Kommentti mielestäni typerä.

Ja nyt olet ponnistellut sen eteen että lapset olisi vuoroviikoin ja elatusta ei maksettaisi?

Valitettavasti tämä ei onnistu koska lapset kouluikäisiä ja lasten äiti muutti eri paikkakunnalle.

Voin mieluusti maksaa enemmän, mutta haluaisin maksaa sen rahan omille lapsille eikä kaikille yhteisesti.

Mielelläni tapaan myös sovittua minimiä enemmän ja kuljetan harrastuksiin.

Vierailija
4/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten äiti käyttää elatusmaksut parhaaksi katsomallaan tavalla, ex-puoliso ei voi asiaan vaikuttaa. Toisaalta jonkinmoinen tasavertaisuus sisaruksen välillä on myös suotavaa.

Vierailija
5/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroamalla kaikkien osapuolten elintaso laskee, johtuen eniten siitä, että pitää maksaa kahta asuntoa. Se osapuoli joka hoitaa lasten juoksevat kulut, saa ison taloudellisen taakan vastuulleen. Monilla miehillä ei ole kovin realistista käsitystä lasten menoista, ainakaan omani ei erotessa edes tiennyt, että pelkät (kunnolliset, vedenpitävät) kausivaatteet kenkineen maksavat monta sataa vuodessa. Ja harrastukset, esim. tässä kuussa minulla meni yli 600 euroa lapsen harrastuksiin. Kun listasin lapsen kaikki kulut exceliin, mies maksoi ihan kiltisti hieman minimiä suurempaa elatusmaksua. Jos olisi menty oikeuteen, olisi joutunut maksamaan paljon enemmän mutta se on ihan vihoviimeinen tilanne jossa kaikki häviää.

Sinulla on kieltämättä hankala tilanne, en tiedä voitko mitenkään varmistaa että maksut kohdistuvat juuri sinun lapsillesi :/ Mielestäni ehdotuksesi minimimaksusta + harrastusmaksujen, polkupyörien ym. kuittaamisesta on kuitenkin hyvä, ja sitä kannattaisi yrittää lempeästi edistää, vaikka taulukoimalla paljonko kuluja sinulle tulisi hoidettavaksi.. Asuvatko kaikki lapset ex-vaimosi luona? Tällöin hän tarvitsee välttämättä isomman asunnon ja niitä halvimpia, kela-tuen hintaisia ei välttämättä ole ainakaan pk-seudulla tarjolla. Mutta paljon tsemppiä, toivottavasti pääsette sopimukseen!

Minulla on selkeä käsitys menoista koska olen ne pääosin maksanut avioliittomme aikanakin. Olen maksanut myös entisen puolisoni esikoisen menoja vaikka en ole hänen isä.

Vaatteet lapsille tulee suurelta osin lahjoituksena ja kirpputorilta. Minä olen ostanut uusia vaatteita ja urheiluvälineitä lapsilleni. Lasten äiti ei halua ostaa uusia.

Kaikki lapset asuvat exän luona. Saman kokoisia asuntoja samassa kaupungissa on edullisemminkin. Samalla asuinalueellakin on edullisempia, mutta hän halusi juuri sen asunnon ja sanoi, että elatusmaksu lasketaan sen mukaan mitkä hänen asumiskustannukset tulee olemaan. Asumistukea ei kuitenkaan ole laskelmassa huomioitu.

Vierailija
6/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten äiti käyttää elatusmaksut parhaaksi katsomallaan tavalla, ex-puoliso ei voi asiaan vaikuttaa. Toisaalta jonkinmoinen tasavertaisuus sisaruksen välillä on myös suotavaa.

Miksi toisten lasten isän pitäisi esikoista elättää eron jälkeen? Törkeää.

Vierailija
7/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tasavertaisuus voi tulla nuorempien lasten ja heidän isän kustannuksella!

Vierailija
8/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on selkeä käsitys menoista koska olen ne pääosin maksanut avioliittomme aikanakin. Olen maksanut myös entisen puolisoni esikoisen menoja vaikka en ole hänen isä.

Vaatteet lapsille tulee suurelta osin lahjoituksena ja kirpputorilta. Minä olen ostanut uusia vaatteita ja urheiluvälineitä lapsilleni. Lasten äiti ei halua ostaa uusia.

Kaikki lapset asuvat exän luona. Saman kokoisia asuntoja samassa kaupungissa on edullisemminkin. Samalla asuinalueellakin on edullisempia, mutta hän halusi juuri sen asunnon ja sanoi, että elatusmaksu lasketaan sen mukaan mitkä hänen asumiskustannukset tulee olemaan. Asumistukea ei kuitenkaan ole laskelmassa huomioitu.

No jos olisi samanlaista mutta edullisempaa tarjolla, niin silloin on tietysti kohtuullista että hän maksaa itse sen erotuksen. 

Vierailija
9/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tasavertaisuus voi tulla nuorempien lasten ja heidän isän kustannuksella!

Niinpä. Pitäisikö nuorempien isän maksaa kenties esikoisenkin ajokortit ja mopo? Ottaa mukaan ulkomaanmatkalle jos vie omat lapsensa? Mihin kaikkeen on velvoitettu tasavertaisuuden nimissä? Koskeeko tasavertaisuus myös esikoisen isää? Jos esikoisen isä vie lapsensa huvipuistoon pitääkö hänen viedä nuoremmat lapset myös tasavertaisuuden nimissä?

Vierailija
10/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos olisi samanlaista mutta edullisempaa tarjolla, niin silloin on tietysti kohtuullista että hän maksaa itse sen erotuksen. 

Tätä olen miettinyt, että eikö olisi kohtuullista, että tinkii sitten omasta budjetistaan ja itseensä kohdistuvista menoista, esimerkiksi kampaajakäynneistä, kynsistä, ripsistä, kosmetologin käynneistä ja sellaisista jotka ei ole välttämättömiä elämisen kannalta jos valitsee itse kalliimman asunnon. Silloin sama elatusmaksu riittäisi minun lapsista kuten esikoisesta ja minä voisin suoraan lasteni hyväksi käyttää rahojani kiinteän elatusmaksun lisäksi. Jäisi rahaa maksaa harrastukset ja viedä vaateostoksille jne.

Vierailija
11/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta ja maailma elää niin eri maailmassa kuin itse elän... En ymmärrä tätä harrastamisen vaikutusvaltaa kaikissa laskelmissa, elareissa jne. Olen elänyt pitkään tosi niukassa elämäntilanteessa eikä koskaan ole tullut mieleen että jonkun jossain muualla kuin minun itseni pitäisi maksaa minulle mistään maksullisesta harrastuksesta. Monet ihmistä kehittävät harrastukset ovat täysin ilmaisia, joten miksi niitä pitää jollain elarimomentilla nyhtää entiseltä kumppanilta? Jos lapsille pitää saada jotain harrastusta jota yh ei voi maksaa, miksi kaupunki ei järjestä jotain ryhmähommaa? Harrastaminen ei ole mikään ihmisoikeus. Tai en ainakaan ole vielä kohdannut sellaista humanitääristä kerääjää kadulla että keräämme tässä kehitysmaiden harrastamiseen.

Vierailija
12/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä aloittaja tietää noin tarkkaan, paljonko toisesta lapsesta maksetaan elatustukea?

Vierailija
13/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen miettinyt, että eikö olisi kohtuullista, että tinkii sitten omasta budjetistaan ja itseensä kohdistuvista menoista, esimerkiksi kampaajakäynneistä, kynsistä, ripsistä, kosmetologin käynneistä ja sellaisista jotka ei ole välttämättömiä elämisen kannalta jos valitsee itse kalliimman asunnon. Silloin sama elatusmaksu riittäisi minun lapsista kuten esikoisesta ja minä voisin suoraan lasteni hyväksi käyttää rahojani kiinteän elatusmaksun lisäksi. Jäisi rahaa maksaa harrastukset ja viedä vaateostoksille jne.

Hommasit sitten vaimon, joka käyttää paljon rahaa ulkonäköön ja nyt nillität siitä?

Vierailija
14/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea maksaa minimi ja sitten tilanteen mukaan muita isompia hankintoja tai harrastuksia. Voit olla rahojen kohdentumisesta oikein enemmän varma.

Vierailija
15/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommasit sitten vaimon, joka käyttää paljon rahaa ulkonäköön ja nyt nillität siitä?

Hanki elareita maksavia ystäviä niin huomaat että siellä esiintyy ihan kivasti esim. ex-vaimoja joiden exät on maksaneet johonkin harrastukseen rahat mutta sitten se harraste peruttiinkin mutta rahoja tosin ei. Rahat jäi sille vaimolle. Varmaan jäi myös ihan kiva fiilis vaimon eksälle suomalaisesta oikeusjärjestelmästä.

Vierailija
16/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palsta ja maailma elää niin eri maailmassa kuin itse elän... En ymmärrä tätä harrastamisen vaikutusvaltaa kaikissa laskelmissa, elareissa jne. Olen elänyt pitkään tosi niukassa elämäntilanteessa eikä koskaan ole tullut mieleen että jonkun jossain muualla kuin minun itseni pitäisi maksaa minulle mistään maksullisesta harrastuksesta. Monet ihmistä kehittävät harrastukset ovat täysin ilmaisia, joten miksi niitä pitää jollain elarimomentilla nyhtää entiseltä kumppanilta? Jos lapsille pitää saada jotain harrastusta jota yh ei voi maksaa, miksi kaupunki ei järjestä jotain ryhmähommaa? Harrastaminen ei ole mikään ihmisoikeus. Tai en ainakaan ole vielä kohdannut sellaista humanitääristä kerääjää kadulla että keräämme tässä kehitysmaiden harrastamiseen.

No, harrastukset kehittävät ja tuovat mielekästä tekemistä vapaa-aikaan. Niistä löytää monesti myös samanhenkistä seuraa. On varmaan olemassa jotain ilmaisia harrastuksia, mutta itse en ainakaan ole sellaisista tietoinen. Meillä lapsi saa harrastaa mitä haluaa ja hän saa tehdä sitä tavoitteellisesti ja hyvässä opetuksessä. Exäni on samaa mieltä, ymmärtää harrastusten arvon ja ihan mielellään maksaa tästä lystistä. Lapsella kaksi harrastusta, jotka maksavat yhteensä noin 1500 € vuodessa, eivätkä siis ole edes kalleimmasta päästä. Ymmärtääkseni joku jääkiekko tms on tosi hintavaa.

Vierailija
17/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki elareita maksavia ystäviä niin huomaat että siellä esiintyy ihan kivasti esim. ex-vaimoja joiden exät on maksaneet johonkin harrastukseen rahat mutta sitten se harraste peruttiinkin mutta rahoja tosin ei. Rahat jäi sille vaimolle. Varmaan jäi myös ihan kiva fiilis vaimon eksälle suomalaisesta oikeusjärjestelmästä.

Meillä ainakin on yksi harrastus peruttu kokonaan koronan takia, ja lisäksi lapsi on lopettanut kaksi harrastusta. Sitten on vaan otettu uudet harrastukset tilalle. Pitää olla jotain vikaa vanhemmassa jos ei ohjaa lasta minkään harrastuksen pariin.

Vierailija
18/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, harrastukset kehittävät ja tuovat mielekästä tekemistä vapaa-aikaan. Niistä löytää monesti myös samanhenkistä seuraa. On varmaan olemassa jotain ilmaisia harrastuksia, mutta itse en ainakaan ole sellaisista tietoinen. Meillä lapsi saa harrastaa mitä haluaa ja hän saa tehdä sitä tavoitteellisesti ja hyvässä opetuksessä. Exäni on samaa mieltä, ymmärtää harrastusten arvon ja ihan mielellään maksaa tästä lystistä. Lapsella kaksi harrastusta, jotka maksavat yhteensä noin 1500 € vuodessa, eivätkä siis ole edes kalleimmasta päästä. Ymmärtääkseni joku jääkiekko tms on tosi hintavaa.

Sinulla on tosi kiva eksä enkä kiistä harrastusten arvoa. Pointtini oli se että harrastukset on luksusta eivätkä ihmisoikeuksia -> elareiden perusteita. Kaikki tukiraha pitää aina kohdistua välttämättömyyksiin, mitä harrasteet eivät ole. Kukaan ei ole koskaan kuollut siihen että ei harrastanut. On tärkeää meille rikkaiden maiden asukeille että vähän tulemme takaisin maan tasalle ja ymmärrämme sen todellisuuden, jossa suurin osa maapallon ihmisistä elää - ennen kuin alamme jankuttaa "oikeuksistamme".

Vierailija
19/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä aloittaja tietää noin tarkkaan, paljonko toisesta lapsesta maksetaan elatustukea?

Tiedän koska elatusmaksu on maksettu tietysti jo avioliittomme aikana eikä se ole mikään salaisuus ollut. Elatusmaksu sovittu esikoisen kohdalla siihen asti, että hän täyttää 18.

Vierailija
20/59 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se olekaan ongelman ydin. Olemme eronneet ja hän valitsi kalliimman asunnon vaikka olisi vastaavia halvemmalla. Minä olen valmis maksamaan hänen vaativan summan lastemme elatuksesta, mutta haluan maksaa sen nimenomaan meidän lasten hyväksi. Jos maksaisin nuo isommat hankinnat jotka tulevat meidän lapsille ja lisäksi minimi elatusmaksu menisi raha meidän lapsiin eikä kaikille lapsille yhteisesti. Voisin taata lapsilleni sen mukaisen elatuksen joka tuloillani mahdollista. Mikäli raha menee kaikille lapsille tasapuolisesti minun lapseni hyötyvät vähemmän minun antamasta rahasta.