Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olemme köyhä perhe mutta saatiin hyvin lapselle lahjat

Vierailija
13.12.2014 |

Olen kotihoidontuella Helsingissä (kuntalisä) ja mies opiskelee. Meillä on yksi lapsi. Olemme siis köyhiä kaikkien mittareiden mukaan. En kuitenkaan koe meitä köyhiksi, ja saatiin hyvin ostettua lapselle joululahjoja yms. Nyt on ollut paljon keskustelua noista joulupuukeräyksistä ja muista vähävaraisten jouluavusta. Millaiset henkilöt näitä tarvitsee? Vaikea kuvitella, ettei muytkun saisi näistä vähistä varoista lahjoja ja jouluruokia hankittua. Ainakaan, jos elää varojensa mukaan. Onko nämä autettavat perheet alkoholiongelmaisia tai suurissa veloissa? Ihmettelen vain, kun tajusin, että me olisimne varmasti tuollaisten kohderyhmää, mutta en vain osaa ajatella itseäni köyhänä, ainakaan niin köyhänä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistäen voin sanoa, että on paljon vahävaraisia lapsiperheitä, joille suon mielelläni pienen lahjan/lahjoituksen jouluna. Tässä on kysymys siis erityisesti LAPSISTA!

Vierailija
22/30 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:44"]Yleensä nämä avuntarvitsijat on ns. roskaväkeä...elämänhallinta täysin hukassa.
[/quote]

Sinähän siltä et onneksi vaikuta puheidesi perusteella. Voi taivas...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä sain 2 vuonna lapselle joulupuu paketin. En ole juoppo enkä roskaväkeä. Sairastuin jouduin leikkaukseen meni työkyky jonka johdosta työnantaja irtisanoi minut vakipaikalta.. Ei tarjonnut työkokeilua vaikka työnantaja on iso. Olen yksin lapseni kanssa ollut vuodesta 2006 lähtien.
Minua loukkaa APn aloitus ja kommentit....
Oletko kateellinen siitä 10€ korusta jonka joku osti lapselleni ja villasukista jonka martat neuloivat?
Kerron sinulle että älä ole minä ostin vähistä varoistani jollekin lapselle 30€ arvoisen lahjan.

Kaikilla ei ole elämän hallinta hukassa, kaikkea ei vaan voi hallita.

Vierailija
24/30 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun pointti ei ollut kiillottaa sädekehää, vaan se löytyy aloitusviestistä. Pohdin, onko keräysten kohderyhmä köyhyyden sijaan kuitenkin joku muu, sillä itse köyhänä en näe tarvetta moiselle. Tiedän tietenkin, että köyhiä voi olla erilaisia, mutta silloin on muutakin ongelmaa, kuin pelkät pienet tulot (jos nyt yhteiskunnan tukia voi tuloiksi sanoa), kuten ongelmat rahankäytössä. Sairauden kuluissa on jokin katto Suomessa, eikö?
.
Ei mun mies käy töissä. Asumislisä, opintotuki, hoitoraha. Siinä ne.

Vierailija
25/30 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:30"]

>>Ihmisillä on hyvin erilaisia syitä köyhyydelleen ja jos sinä et ajattele itseäsi köyhänä, niin sehän on hieno juttu ja todennäköisesti myöskään et sillon ole köyhä. . No, me kyllä ollaan reilusti köyhyysrajan alapuolella eli kyllä me vaan köyhiä ollaan, vaikka kerroinkin, ettei siltä tunnu. En muuten kannata Kokoomusta, jos poliittisella näkemyksellä oli jotain väliä tässä. Kerroinpa myös, että perheessämme on myös sairautta. Hyvin pärjäämisen syynä lienee se, että elämme sen mukaan, että olemme köyhiä. ts. emme syö ulkona, emme matkustele (tosin opintotuella kitkuttaessa meni moni kesä reissatessa ympäriinsä) emme shoppaile yms. Ostokset teen Lidlissä ja ebayssa ja kirppiksellä. Puhelin, jolla palstailen, on halvin Lumia. Mutta kiitos purkauksesta.

[/quote]

Etkös sinä tässä enemmän ole purkautumassa, kun täytyi okein ketju avata ja kertoa, kuinka oikeata köyhyyttä ei ole, koska te tulette pienellä rahalla toimeen.

Tämä ketju haiskahtaa muutenkin. Tuo kirjoitus omistusasunnosta ja uudesta pesukoneesta tuli kuin tilauksesta, jonka perään olikin hyvä lyödä keissi pakettiin toteamalla, että Suomessa ei oikeata köyhyyttä ole, koska esimerkit tuota luokkaa.

Vaikka minä todennäköisesti tulen huomattavasti pienemmällä summalla toimeen kuin sinä, enkä näe siltikään nälkää, enkä köyhyyttäni valita, niin ei minulla silti ole kanttia mennä sanomaan, että Suomessa ei ole oikeaa köyhyyttä. Minä kun en millään muotoa tiedä, miksi kukakin köyhä ja mikä heidät on köyhyyteen ajanut ja mihin heidän rahansa kuluu.

Vierailija
26/30 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:45"]

No minä sain 2 vuonna lapselle joulupuu paketin. En ole juoppo enkä roskaväkeä. Sairastuin jouduin leikkaukseen meni työkyky jonka johdosta työnantaja irtisanoi minut vakipaikalta.. Ei tarjonnut työkokeilua vaikka työnantaja on iso. Olen yksin lapseni kanssa ollut vuodesta 2006 lähtien. Minua loukkaa APn aloitus ja kommentit.... Oletko kateellinen siitä 10€ korusta jonka joku osti lapselleni ja villasukista jonka martat neuloivat? Kerron sinulle että älä ole minä ostin vähistä varoistani jollekin lapselle 30€ arvoisen lahjan. Kaikilla ei ole elämän hallinta hukassa, kaikkea ei vaan voi hallita.

[/quote]

Tottakai me tiedämme, että joidenkin mielestä kukaan muu(kaan) ei saisi saada mistään eikä keneltäkään mitään, mutta sehän on heidän ongelmansa ja luonteenominaisuutensa!

Jaksamista ja kaikkea hyvää elämääsi!

Vierailija
27/30 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, ei asumislisä vaan asumistuki.
.
Mistä sen käsityksen saa, että olisin kateellinen jonkun lapsen lahjoista? Minähän nimenomaan en koe tarvitsevani ko. apua. Ja keskustelussa on käynyt kyllä ilmi, että ymmärrystä löytyy äkisti sairastuneille ja tulot menettäneille, mutta jos on ollut köyhä jo pitkään, niin luulisi osaavan varautua. Ette kyllä saa tekemälläkään minusta kateellista, enköhän siinä tapauksessa pyytäisi meillekin jouluapua. Pointti oli lähinnä järkytys siitä, että olemme niin köyhiä, että olisimme tuollaisen avun piirissä, vaikka koen meidät ihan hyvin toimeentuleviksi.
ap

Vierailija
28/30 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:49"]Keskustelun pointti ei ollut kiillottaa sädekehää, vaan se löytyy aloitusviestistä. Pohdin, onko keräysten kohderyhmä köyhyyden sijaan kuitenkin joku muu, sillä itse köyhänä en näe tarvetta moiselle. Tiedän tietenkin, että köyhiä voi olla erilaisia, mutta silloin on muutakin ongelmaa, kuin pelkät pienet tulot (jos nyt yhteiskunnan tukia voi tuloiksi sanoa), kuten ongelmat rahankäytössä. Sairauden kuluissa on jokin katto Suomessa, eikö?
.
[/quote]

Miksi sulle on sitten ongelma se, että tälläisiä keräyksiä on?

Älä vaan nolaa itseäsi, että ajattelit tätä asiaa laajemmin yhteiskunnalliselta kannalta.

Sinusta on vain ikävää, että joku saa jotakin mitä sinä et saa.

Vierailija
29/30 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheessäni on viisi lasta. Rva oli kotona vajaat 20 vuotta. Hoiti lapsia. Mies pienipalkkaisessa työssä. Naisvaltaisella alalla.
Heillä on omistusrivari. Kauniisti sisustettu.

Heillä ei ole autoa, he eivät matkustele. Silti heillä on ollut aina varaa ostaa lapsilleen lahjoja.

Mietin aina tätä perhettä, kun joku sanoo, ettei ole varaa jäädä kotiin vuosiksi. Hauskaa on, että yksi pari heidän vanhina lastaan ovat saaneet hyvät taskurahat dubbaushommista. Yksi lapsista debytoi eräässä uudessa kotimaisessa leffassa.

Eli ovat saaneet hyvät eväät kotoaan. Vaikka rahaa ei ole mielettömästi ollutkaan. Elämä on täynnä valintoja.

Vierailija
30/30 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:49"]Keskustelun pointti ei ollut kiillottaa sädekehää, vaan se löytyy aloitusviestistä. Pohdin, onko keräysten kohderyhmä köyhyyden sijaan kuitenkin joku muu, sillä itse köyhänä en näe tarvetta moiselle. Tiedän tietenkin, että köyhiä voi olla erilaisia, mutta silloin on muutakin ongelmaa, kuin pelkät pienet tulot (jos nyt yhteiskunnan tukia voi tuloiksi sanoa), kuten ongelmat rahankäytössä. Sairauden kuluissa on jokin katto Suomessa, eikö?
.
[/quote]

Miksi sulle on sitten ongelma se, että tälläisiä keräyksiä on?

Älä vaan nolaa itseäsi, että ajattelit tätä asiaa laajemmin yhteiskunnalliselta kannalta.

Sinusta on vain ikävää, että joku saa jotakin mitä sinä et saa.
[/quote]

Oletko lukutaidoton? Sanoin jo aiemmin, että pelkkä köyhyys ei voi olla syy. Tuo kateusjuttu on huvittava. Olen kateellinen, koska tajusin olevani niin köyhä, että lapsemme voisi olla keräyksen kohderyhmää, muttei ole tullut itselle mieleenkään, kun kokee itsensä rikkaaksi (=ruokaa, vaatetta, asunto löytyy). Nyt en enää jaksa vastata näihin ihmeellisiin kateusjankkauksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi