Mulla on tukala tilanne ja taisin keksiä siihn ratkaisun. Mitä mieltä?
Mä olen tehnyt koko ikäni töitä, 14-vuotiaasta alkaen. Äitiyslomien jälkeen töihin palattuani tahti työpaikallani kiihtyy kiihtymistään. Viimeisimpänä YT-neuvottelujen tuloksena työpaikaltani vähennettiin sata työntekijää, oma paikkani säilyi toistaiseksi. Nyt siellä ollaan tilanteessa jossa lomautukset ovat ilmeisesti seuraava säästötoimenpide. Me jotka jäimme tekemään töitä, olemme tehneet tiiviisti töitä paikataksemme pois potkittujen kollegojemme työpanoksen.
Olisin muuten tyytyväinen tilanteeseen, mutta minulla on pieniä lapsia: yksi päiväkotilainen ja yksi alakoululainen.Kärsin kovasta työtahdista ja oloni on jatkuvasti syyllinen kun olen niin paljon poissa kotoa. Mies hoitaa kotia moitteettomasti, mutta hänelläkin on oma työ, tosin ei yhtä aikaavievä kuin minun. Tämä tilanne on ollut päällä jo ihan liina pitkään ja olen pian uupumuksen partaalla.. en kerta kaikkiaan kestä tätä painetta sekä työpaikalla että kotona!
Aikani pohdittuani olen keksinyt ratkaisun, johon toivottavasti saan kommentteja. En ole ikinä ollut työtön, joten leikittelin ajatuksella että jos minua ei pian irtisanota töistä, irtisanoudun heti sen jälkeen kun olen saanut kotimme myytyä. Jos olen joutunut irtisanoutumaan itse, minulle tulee 3kk:n karenssi jonka rahoitan asunnon myyntivoitoilla. Alan sen jälkeen ansaita ansiosidonnaista jolloin minulle siunaantuu 1,5v ylimääräistä aikaa miettiä mikä olisi seuraava fiksu siirto.. siinä ajassa luulisin että laman pohja on nähty ja töitä on enemmän tarjolla. Jos en saa töitä, alan yrittäjäksi tai jotain (siitä olen haaveillutkin). Pääasian olisi kuitenkin se, että voisin ottaa lapsen pois päiväkodista koska hän on vielä kovin pieni.
Jos työttömyysaikana minulle tulisi työhön osoituksia, olisi se lähinnä siunaus, sillä minun alallani on tällä hetkellä erittäin, erittäin huono työtilanne! Miltäs tämä kuulostaa?
Kommentit (85)
No menee sitten kun menee, täällä Helsingissä joku aina haluaa ostaa asunnon. Ei sen tarvitse tänään eikä huomenna mennä kaupaksi!
Oudolta kuulostaa. Missä asutte, jos kodin myytte? Perheasuntojen vuokrat on tosi korkeita.
Miksi et vaan sano töissä, että jos joudutaan irtisanoa, niin irtisanovat sut?
Jäät sairaslomalle ja sitten haet osittaista hoitovapaata, johon sinulla on lakisääteinen oikeus.
Miksi oudolta? Olen katsonut meille jo valmiiksi asuntoja tietystä paikasta jossa vuokra on pienempi kuin mitä tällä hetkellä lainanhoitokulut vastikkeineen. Jos en löydä asuntoa ajoissa, sijoitan asunnosta saadut rahat johonkin muuhun. Ei se asunto-osake ainoa sijoituskohde ole!
Mutta lomautuksethan on sulle just loistava ratkaisu. Saat 60% palkasta, eikä tartte olla töissä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:16"]
Jäät sairaslomalle ja sitten haet osittaista hoitovapaata, johon sinulla on lakisääteinen oikeus.
[/quote]
Miten osittainen hoitovapaa helpottaa laspen hoitorumbassa? Se on tässä se liikkeellepaneva voima. Esikoiseni ei ollut kuopuksen iässä päiväkodissa ollenkaan ja hyvin meni (olin äitiyslomalla).
Ansiosidonnainen on enemmän kuin tuo lomautuksesta saatava raha. Lomautuksen jälkeen joudutaan takaisin miettimään koska on seuraavat YT:t tai koska lomautus seuraavan kerran koskettaa minua.
Pitäkööt tunkkinsa!
Osittainen hoitovapaa? Minun alallani se tarkoittaa vähemmän työpäiviä ja n.puolet pienempää palkkaa. Lisäksi jos aion toteuttaa tämän aikeeni, se tulee laskemaan päivärahaa radikaalisti.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:20"]
[/quote]
Miten osittainen hoitovapaa helpottaa laspen hoitorumbassa? Se on tässä se liikkeellepaneva voima. Esikoiseni ei ollut kuopuksen iässä päiväkodissa ollenkaan ja hyvin meni (olin äitiyslomalla).
[/quote]Saat enemmän aikaa olla kotona menettämättä työtäsi tai omistusasuntoa. Voit tehdä esim. Nelipäiväistä viikkoa tai hakea lapsen joka päivä aikaisemmin päiväkodista. Siten se auttaa sinun ja lastesi jaksamista. Tulot vähän pienenä tosin, mutta ei tarvitse tehdä peruuttamattomia päätöksiä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:20"]
[/quote]
[/quote]Saat enemmän aikaa olla kotona menettämättä työtäsi tai omistusasuntoa. Voit tehdä esim. Nelipäiväistä viikkoa tai hakea lapsen joka päivä aikaisemmin päiväkodista. Siten se auttaa sinun ja lastesi jaksamista. Tulot vähän pienenä tosin, mutta ei tarvitse tehdä peruuttamattomia päätöksiä.
[/quote]
Kuten edellä jo kirjoitin, tulot laskisivat enemmän kuin "hieman". Olen kokeillut osittaista hoitovapaata ja n. puolet tuloista on oikeampi luku. Tuo on siis pois laskuista, siksi mietin näin radikaalia ja peruuttamatonta vaihtoehtoa!
Mutta ihanaa kun kerrotte vaihtoehtoja, ties vaikka joku niistä olisi parempi kuin tämä mitä aion.
Ensinnäkin, teet töissä vain sen mitä on pakko. Jos leikittelet ajatuksella työttömyydestä, niin eihän sun tarvitse antaa töissä 110% pansta eikä tehdä yhtään ylitöitä. Teet normi työajalla mitä ehditn ja loput jätät seuraavalle päivälle. Jos tulee valitusta pomolta sanot suoraan, että olet vain yksi työntekijä etkä pysty tekemään irtisanottujen töitä. Samoin voit tosiaan ryhtyä tekemään nelipäiväistä työviikkoa (ja varmista silloinkin että vin sen 30h työtä). Ajattele, että olet onnekas, sun ei tarvitse pelätä irtisanomista :)
Minusta uupuneena sinun ei kannata tehdä noin isoa päätöstä. Hae sairasloma ja mieti sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:39"]
Ensinnäkin, teet töissä vain sen mitä on pakko. Jos leikittelet ajatuksella työttömyydestä, niin eihän sun tarvitse antaa töissä 110% pansta eikä tehdä yhtään ylitöitä. Teet normi työajalla mitä ehditn ja loput jätät seuraavalle päivälle. Jos tulee valitusta pomolta sanot suoraan, että olet vain yksi työntekijä etkä pysty tekemään irtisanottujen töitä. Samoin voit tosiaan ryhtyä tekemään nelipäiväistä työviikkoa (ja varmista silloinkin että vin sen 30h työtä). Ajattele, että olet onnekas, sun ei tarvitse pelätä irtisanomista :)
[/quote]
Mun alallani tuo ei toimi, jaksotyö toimii hieman eri tavalla. Ja tarvii mun pelätä irtisanomisia taas seuraavalla kierroksella. Stressaavaa!!
Ai anteeksi, nyt mä tajusin ton ettei tarvi pelätä irtisanomisia :D Sori! Nyt naurattaa!
Se ansiosidonnaisen aika ei välttämättä enää riitä uuden duunin saamiseen. Että en uskaltaisi laskea sen varaan enää tänä päivänä.
Sapattivapaa? Saikku? Opiskelemaan lähteminen? Vuoden kursseja järjestetään mm. Kankaanpään opistolla ja muissa vastaavissa. Moni menee tuollaisiin kun haluaa katsella uusia juttuja rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:39"]
[/quote]
Mun alallani tuo ei toimi, jaksotyö toimii hieman eri tavalla. Ja tarvii mun pelätä irtisanomisia taas seuraavalla kierroksella. Stressaavaa!!
[/quote]
Miten niin ei toimi? Mikä sun ala on? Oman kokemuksen mukaan alalta kuin alalta löytyy ihmisiä, jotka eivät osaa rajata työaikaa vain työaikaan. Ja heitä käytetään usein hyväksi ja heille sälytetäänkin sitten helposti vielä enemmän hommia niiltä, jotka sanovat suoraan sen mihin työaika riittää. Ja ei-ylitöitä tekeviä ei siltikään potkita ulos työpaikoilta, sillä osaavat usein organisoida tekemänsä työtehtävät hyvin. Tosiaan tuossa tarkoitettu sitä, että jos anyway sinua ei haittaisi jäädä työttömäksi, ei sun todellaakaan tartte pelätä tai stressasta mistään yt -kierroksista. :)
Aattelit että asunto menee nopeasti tässä lamassa kaupaksi?