Haluaisin vallata jonkun aution rakennuksen ja muuttaa metsään asumaan
Jostain syystä viime-aikoina alkanut mielessä pyöriä ajatus, että olisi hienoa ”vallata” joku autio rakennus jostain metsästä ja viettää siellä aikaa tai sitten muuttaa sinne asumaan kokonaan. Saisi sen verran vaikka remontoitua, että jotenkuten pysyisi lämpimänä. Syömiset on helppoa, kun nytkin syön lähinnä pelkästään hedelmiä, leivänpalasia ja säilykkeitä.
En ole töissä. Olen yli nelikymppinen, työkyvyttömyyseläkkeelle ”joutunut” nainen. Fyysinen kunto kuitenkin hyvä. Tunnen itseni syrjäytyneeksi ja tarpeettomaksi, joten ihan hyvin minun paikka voisi olla metsässä.
Olen katsonut kiinnostuneena dokumentteja asunnottomista, jotka asuvat jossain itse kasaamissaan hökkeleissä tai jopa taivasalla makuupusseissa (siis ne, jotka omasta tahdostaan asuvat noin ) ja jotenkin ihailen heitä ja sitä, miten pärjäävät vuosikaudet noin. Sehän todistaa, että ihminen pystyy elämään niin.
Muistan, että lapsena jo halusin rakentaa ”oman talon” metsään laudoista ja muuttaa sinne asumaan. No, vanhemmat eivät tietysti siihen suostuneet. Mutta, serkulleni rakennettiin pikkuinen ”leikkimökki” metsän reunaan ja sain asua siellä yhden kesän ajan.
Onko muita, jotka haluaisivat elää ja asua noin yksinkertaisesti jossain luonnon keskellä?
Kommentit (45)
Kymppitonnilla pääsee jo käsiksi asutavaan taloon, jossa on sen verran tonttia että oman ruoan viljely onnistuu. Hyvällä lykyllä polttopuutakin löytyy tontilta, mutta sitä saa kyllä ilmaiseksikin oman työn vaivalla. Kannattaa tarkastaa hormien kunto ettei liekit tai savu tunge ulos. Piippupeltin puuttuminen on varoitusmerkki, silloin vesi on päässyt rapauttamaan hormeja.
Kokeile! Ainahan sieltä pois pääset jos ei natsaa.
Ongelmahan tuollaisessa on, että se vaatisi kohtuullisesti metsää ympärilleen, josta voisi ottaa polttopuut. Lisäksi lähes kaikki rakennusmateriaalit maksaa, vaikka niitä yrittäisikin haalia halvalla/ilmaiseksi kierrätettynä. Eli rahaa pitäisi olla tai sitten jotain palkkatöitä tehdä. Aika harvassa taitaa enää olla ne maksan työllä hankintakanavat? Tai ehkäpä isojen talojen omistajat voisivat tarvia renkiä, jolle maksettaisi varastoista löytyvillä tarvikkeilla?
onkorealismia kirjoitti:
Ymmärrän tuon haaveesi hyvin, itsekin joskus pohtinut jotain tuollaista. Mutta sitten olen tullut siihen tulokseen että olen niin mukavuudenhaluinen että ajatus kolmenkymmenen asteen pakkasesta ja hyvin ilmastoidusta mökistä klapisavottoineen ja nuohoamattomine paloturvallisuusriskisine tulisijoineen ei oikein sitten kuitenkaan inspiroinut.
Eli kannattaa miettiä tarkkaan onko kuinka realistinen toive. Työtä ja omatoimisuutta tuollaisessa ympäristössä toimiminen vaatii, se on selvä.
Ihan totta, mitä kirjoitit ja olen kyllä itsekin miettinyt tuolta kantilta myös. Ehkä paras olisi sellainen paikka, jossa voisi käydä ”oleskelemassa” ja viettämässä aikaa, mutta josta pääsisi pois silloin, kun siellä ei mitenkään pärjäisi. Eli joku halpa ”mökki”, jossa voisi olla silloin, kun se on mahdollista.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonnilla pääsee jo käsiksi asutavaan taloon, jossa on sen verran tonttia että oman ruoan viljely onnistuu. Hyvällä lykyllä polttopuutakin löytyy tontilta, mutta sitä saa kyllä ilmaiseksikin oman työn vaivalla. Kannattaa tarkastaa hormien kunto ettei liekit tai savu tunge ulos. Piippupeltin puuttuminen on varoitusmerkki, silloin vesi on päässyt rapauttamaan hormeja.
Kokeile! Ainahan sieltä pois pääset jos ei natsaa.
Kiitos ajatuksia herättävästä kirjoituksesta ja neuvoista. Täytyy pitää unelma mielessä ja ”silmät auki” jos löytyisi sopiva paikka.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Suomessa on kattava autiotupien verkko. Rinkka selkään ja niitä kiertämään.
Ihana ajatus. Ehkä tuonkin vielä saisi kokea!
-Ap
Polttopuuta saa kyllä vaivanäön kanssa ilmaiseksi. Purkujätteitä tai hakkuutyömaiden tähteitä saa yleensä pyytämällä, kunhan itse ne saa kuskattua pois. Omaa työtä talon pitäminen vaati paljon ja auto on tarpeen. Toimivia autoja saa parilla sadalla eikä niitten syrjäseudulla lyhyillä reissuilla tarvitse olla rekisterissä, jos budjettilinjalla ollaan.
Suurin idolini on se nainen, jota sanotaan Laukku-Leenaksi, joka kiertelee ja asuu ulkona. Jotenkin se on koskettanut ja uskomatonta, että hän pystyy elämään niin ja pärjää ulkona.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Polttopuuta saa kyllä vaivanäön kanssa ilmaiseksi. Purkujätteitä tai hakkuutyömaiden tähteitä saa yleensä pyytämällä, kunhan itse ne saa kuskattua pois. Omaa työtä talon pitäminen vaati paljon ja auto on tarpeen. Toimivia autoja saa parilla sadalla eikä niitten syrjäseudulla lyhyillä reissuilla tarvitse olla rekisterissä, jos budjettilinjalla ollaan.
Kiitos neuvoista ja ajatuksista.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomesta saat kyllä ihan muutamalla tonnilla talon ostetttua jostain korvesta, eikä välttämättä ole mikään käsiin lahoava hökkelikään. Myös vuokralle löytyy edullisia taloja jos on valmis muuttamaan kauemmas, ja silloinhan saa asumistuetkin.
Olen hiljattain muuttanut pääkaupunkiseudulta Itä-Suomeen juurikin ja täällä tuo koko idea on alkanut syntymään. Ensin halusin muuttaa tänne, jossa luontoa on enemmän ympärillä ja nyt haluaisin asua yhä syvemmällä siellä luonnossa. Seurailen mitä täällä olisi tarjolla. Ehkä joku edullinen ”lautamaja” jostain.
-Ap
Täällä 46v mies joka asuu metsässä (Metsäisellä saarella!)
Kyseessä on 60 luvulla vaarini rakentama kalamajan, vähitellen olen käytännössä siirtynyt tänne asumaan vaikka mökki 8n hyvin alkeellinen.
Tämäkin paikka kaipaisi naisen kättä, jospa tapasin apm tai hänen kaltaisensa naisen!
Mökkielämää ihanaa, nytkin pidän pientä tulta takassa ja kohta lähden poimimaan puolukoita, sadevedellä puhdistun metsästä palatessani (Oikein rikas olo kun vedenketåysastiani hitaasti täyttyvät, täällä on kevyt sade!)
Saa niitä tönöjä korvesta vuokrattuakin jos ei ole rahaa ostaa. Oikotien, Vuokraoven Tori.fi ja vuokra-asunnot syyniin.
Aika äkkiä naapurit saapuvat paikalle, kun huomaavat savun nousevan autiotuvasta. Sen jälkeen voisikin aika ripeästi päästä poliisin kanssa tekemisiin.
Taidat olla vähän enemmän kuin vähän yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta halvalla joku tönö. Ei kai huonokuntoinen paljon maksa tuolla korvessa. Muutaman tonnin...
Minua kyllä kiinnostaa joku sellainen todella edullinen ”tönö”. Taidan alkaa kyttäämään jotain sellaista, jossa voisi ainakin osan aikaa oleskella.
-Ap
Kokeile miltä tuntuu asia vaikka kesä siinä tönössä.
Mites muuten joku kulahtanut asuntovaunu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ostaisi taloa? Voisit laillisesti ja hyvällä omallatunnolla siellä puuhastella.
Niinpä. Olen tietysti miettinyt jonkun vaatimattoman mökin ym. ostamista, mutta eipä minulla taida olla taloudellisesti mahdollista edes sellaiseen. Ainakaan tällä hetkellä. Ehkä se vain olisi jännittävää jos se olisi jokin autiomökki yms. Taitaa vain olla niin, että olen vähän kyllästynyt normaaliin ”helppoon” asumiseen kerrostalossa ja haluaisin jotain luonto-elämystä/seikkailua.
-ApJos se on tarpeeksi syrjässä eikä järven rannalla, voit saada ilmaiseksi. Perikunnilla on usein vaikeuksia päästä noista eroon edes muodollisella kauppahinnalla. Lahjaveroa ehkä joutuisit maksamaan.
Onkohan joku kokeillut, tuleeko ilmoitukseen vastauksia, jos vaikka Tori.fi :ssä joku ilmoittaisi ottavansa lahjoituksena vastaan korjauskelpoisen mummonmökin syrjäseudulta? Jos perikunta haluaa päästä eroon kiinteistöverosta ja riskistä, että kunta tulee uhkasakkojen kanssa vaatimaan isoja korjauksia.
Vanhaa taloa arvottomalla tontilla ei oikein uskalla myydä pilkkahinnalla myyjän vastuun vuoksi. Lahjoittajalla tuskin on vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta halvalla joku tönö. Ei kai huonokuntoinen paljon maksa tuolla korvessa. Muutaman tonnin...
Minua kyllä kiinnostaa joku sellainen todella edullinen ”tönö”. Taidan alkaa kyttäämään jotain sellaista, jossa voisi ainakin osan aikaa oleskella.
-ApKokeile miltä tuntuu asia vaikka kesä siinä tönössä.
Se onkin yksi haave, että voisi ensin vaikka kesällä asua sellaisessa ja sitten ajatella asiaa eteenpäin. Ja tuo ”kulahtanut asuntovaunu”.. oikein naurattaa, kun tuon luin.. olen nimittäin usein katsellut myös asuntovaunuja ”sillä silmällä” 😄
Maalla on paljon peräkammarin poikia jotka perimässä maatiloja joissa kunnon talot.
Saat palveluksistasi paremman hinnan kui kaupungin ravintolaraneilta.
Mulla olisi sellainen metsän keskellä oleva 1867 rakennettu hirsitalo täysin ilman ylläpitäjää. Sinne tulee kyllä sähkö sekä kylmävesi ja lämmitys kakluunilla sekä leivinuunilla. Itse olen siellä muutaman viikonlopun vuodessa asustellut ja lämmitellyt sitä.
Sillä palkalla sais sen "vallata" vuodeksi joku joka pitäisi siitä huolta ja hoitaisi samalla pihamaan kuntoon.
Pihassa puusauna ja olisi purettavaksi oleva ulkorakennus.
Pihassa omenapuita, karviaisia, tyrniä sekä vadelmaa ja viinimarjoja. Kauppaaan matkaa hiekkatietä 16km ja lähin naapuri 1km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApKokeile miltä tuntuu asia vaikka kesä siinä tönössä.
Se onkin yksi haave, että voisi ensin vaikka kesällä asua sellaisessa ja sitten ajatella asiaa eteenpäin. Ja tuo ”kulahtanut asuntovaunu”.. oikein naurattaa, kun tuon luin.. olen nimittäin usein katsellut myös asuntovaunuja ”sillä silmällä” 😄
Asuntovaunun/pakettiauton lämmitys Suomen talvessa maksaa satasia kuussa!
Miten voit edes kuvitella loisivasi jonkun toisen mökissä? Osta oma.
Niillä lautamajoillakin on omistajansa. Niiden "valtaaminen" miettimälläsi tavalla on rikos.