Miksi kehua lasta jos on ollut huonokäytöksinen?
Esim labrassa, parturissa, hammaslääkärissä tai missä vaan tutkimuksissa. Jos lapsi kiukuttelee, parkuu ja huutaa kuin syötävä niin ei kait sellaista käytöstä kuulu kehua. "Hyvä Sirpa-Petteri kun olit reipas"
Ja toisella naama punaisena raivoamisesta. Mitä hyvää tossa sit oli?
Kommentit (13)
ehkä se on vegaani ja tykkää huutaa ja raivota ihmisille. osta sille soijanlihaa.
Se on positiivista vahvistamista. Tutkimusten mukaan lapsi oppii positiivisuudesta eikä suinkaan rankaisusta niin kuin ennen ajateltiin.
Miksi kehua AIKUISTA jos on huonotapainen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kehua AIKUISTA jos on huonotapainen?
Onko joku kehunut?
No, mutta kun se lapsi kuitenkin yritti parhaansa. Tilanne hämmentää ja pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on positiivista vahvistamista. Tutkimusten mukaan lapsi oppii positiivisuudesta eikä suinkaan rankaisusta niin kuin ennen ajateltiin.
Eli vahvistetaan sitä huonoa käytöstä positiivisella tavalla?
Se hammaslääkärissä huutava lapsi todennäköisemmin pelkää kuin kiukuttelee. Silloin sekin voi olla jo ihan hyvä suoritus, että kaikki tarpeelliset toimenpiteet saadaan ylipäätään tehtyä. Mutta muistan kyllä lapsena hammaslääkärissä, kun tarjottiin tarraa kun olin ollut niin reipas, ja tämä oli siis jo etukäteen ilmaistu homman säännöksi. En suostunut ottamaan sitä lopussa kuitenkaan, kun en ollut reipas vaan itkin. Pelkäsin sitä suuhun laitettavaa imujuttua, joka näytti käärmeeltä.
Revi lapsen pää irti tai taivuta 180 astetta niin eiköhän lopeta metelöinnin.
Samaa olen ihmetellyt labrassa työskentelevänä. "Olit tosi reipas" vaikka lapsi vastusti täysillä ja huusi kovaa. Olisiko parempi lohduttaa kuin kehua.
Jumakauta tuollaiset pennut ovat rasittavia. Eivät herätä mitään sääliä, myötätuntoa tai ymmärrystä. Rääytään ja kiukutellaan kun joku asia ei mene niin kuin itse haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jumakauta tuollaiset pennut ovat rasittavia. Eivät herätä mitään sääliä, myötätuntoa tai ymmärrystä. Rääytään ja kiukutellaan kun joku asia ei mene niin kuin itse haluaisi.
Eli jos lapsella on paha hammaslääkäri pelko ja hän istuu tuolilla peläten ja silti saadaan kaikki toimenpiteet tehtyä vaikka lapsi itki yms. Sinä vihaat häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos lapsella on paha hammaslääkäri pelko ja hän istuu tuolilla peläten ja silti saadaan kaikki toimenpiteet tehtyä vaikka lapsi itki yms. Sinä vihaat häntä.
”Istuu tuolilla peläten” on vähän eri asia kuin aloittajan kuvaama käytös. Pelossa tunteena ei ole mitään pahaa.
Hyvä sirpapetteri, sinusta tulee hieno vihervasemmistolainen. ostetaan sinulle palkinnoksi käytöksestäsi teltta, niin voit mennä tielle telttailemaan