Tunnetko yhtään pienen vauvan äitiä, jonka esikoinen on kokopäivähoidossa?
Puhutaan nyt siis virikehoidosta eli esikoisen subjektiivisesta oikeudesta päivähoitoon. Minä en tunne yhtä ainoaa perhettä, jossa vanhempi lapsi olisi täyspäiväisesti hoidossa samaan aikaan kuin äiti on vauvan kanssa kotona. Tunnen kyllä monia, joissa esikoinen käy muutamana päivänä viikosta hoidossa tai on muuten osa-aikaisesti päikyssä. Ystäväpiirini koostuu noin 35-vuotiaista akateemisesti koulutetuista kaupunkilaisnaisista.
Kuinka yleistä siis on, että esikoinen hoidatetaan 100% päiväkodissa äidin nauttiessa pikkuvauva-ajasta kotona?
Kommentit (14)
Tunnen useammankin, jolla on ollut esikoinen, ja joskus keskimmäinenkin kokopäivähoidossa.
Yliopistolla kun on töissä, niin tuo on ihan yleistä niin opiskelijakunnan kuin henkilöstönkin parissa.
Jos onhelppo/helpohko vauva, niin vauvan kanssa voi tehdä gradua, lisuriä, väikkäriä tai jonkin verran omaa työtäkin tutkijana ja opena (opetuksen ajaksi voi hankkia vauvalle hoitajan) , jos vain ne isommat ovat hoidossa. Jonkin taaperon, uhmaikäisen tai leikki-ikäisen kanssa ei hommia tehdä, ainakin jos haluaa tarjota laadukasta hoitoa niille lapsille.
Tunnen yhden. Päiväkotiharjoittelua tehdessäni näitä tuli jonkin verran vastaan. Ei hirveästi, mutta muutamia. Ja usein nämä lapset olivat hoidossa aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä. Tämän takia päivähoito-oikeuden rajaus on mielestäni hyvä asia :)
Tunnen lähinnä ns duunareita enkä tunne kuin yhden perheen jossa esikoinen on ollut (nyt on jonkinaikaa vain kotona muuton takia) päiväkodissa 6h/pv 3x/vk äidin ollessa pienemmän kanssa kotona. Muuten isommat käyvät kerhoissa sen 2-3x/vk pari tuntia. En siis tunne ketään jolla olisi lapsia ollut 5x/vk tai kokopäiväisenä hoidossa vanhemman ollessa kotona.
Minun mielestä 3 x 7 h/ vko on myös paljon, vaikkei se kokopäivähoito olekaan. Ja ainakin niin, että jos haluaa lastaan noin paljon hoidattaa, pitäisi siitä maksaa itse (siis enemmän kuin subventoitu päivähoitomaksu).
Minä ilmeisesti. Esikoinen oli 100% paikalla, mutta käytännössä klo 9-15.30 eli 6, 5h, 5 päivää vikossa. Oli tosin jo eskarissa.
En jaksanut ottaa osapäivähoitoa, koska jos joskus olisi tullut tarve pidemmälle hoidolle, niin olisi ollut ongelmallista. Maksoin siis kokopäivähoidosta mieluummin kun säädin hoitoaikojen kanssa.
Ja alkukuukaudet tein väikkärin loppuun, tosin olisin laittanut esikoisen eskariin + tarhaan ilman väikkäriäkin.
Tunnen ja nimenomaa että kaksikin isompaa on hoidossa. Mun mielestä älytöntä. Mua he nimittelevät uhrautujaäidiksi ja hyysääjäksi kun pidän vauvan lisäksi kaikki kotona.
Omassa ystäväpiirissäni harvinaista, jos äidillä ei ole samaan aikaan opiskeluja meneillään. Minun on vaikea hyväksyä sitä, että lapsi on virikehoidossa, koska hän vie siellä sellaisen lapsen paikan, joka sitä tarvitsee. Itse vien lapset kahteen eri päiväkotiin mikä pidentää päivää tunnilla, koska päiväkodit ovat täynnä eivätkä lapset mahdu samaan. Jos päivähoitoa käyttäisivät vain ne jotka sitä tarvitsevat, säästettäisiin rahaa ja aikaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:04"]
Tunnen ja nimenomaa että kaksikin isompaa on hoidossa. Mun mielestä älytöntä. Mua he nimittelevät uhrautujaäidiksi ja hyysääjäksi kun pidän vauvan lisäksi kaikki kotona.
[/quote]
Niin, sehän se onkin joillekin uhrautumista että viettää aikaa omien lastensa kanssa. Joillekin taas ihan vaan normaalia elämää. :)
Jos on synnytyksen jälkeinen masennus on vain parempi, että edes esikoinen on koko päivähoidossa. Ei se äiti koe nauttivansa kotona mistään pikkuvauva-arjesta siinä tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:54"]Minun mielestä 3 x 7 h/ vko on myös paljon, vaikkei se kokopäivähoito olekaan. Ja ainakin niin, että jos haluaa lastaan noin paljon hoidattaa, pitäisi siitä maksaa itse (siis enemmän kuin subventoitu päivähoitomaksu).
[/quote]
Tuo minun tuttuni jonka esikoinen oli 3x/vk 6h asui pienellä paikkakunnalla jossa ei ole kerhoja. Lapsi leikki-ikäinen ja ihan suositeltu ko äidille, että tuo olisi hyväksi lapsellekin. Päiväkodeissa on tietty rytmi, johon tuo 6h sopii paremmin kuin vaikka 4h. Päiväunet esimerkiksi voi ihan hyvin nukkua siellä päiväkodissakin. Ja näin vanhemman näkökulmasta jonka lapsi käy 2x/vk 2,5h kerhossa niin minulla on viemisten ja hakemisten välissä max 1-1,5h aikaa tehdä "jotain" riippuen millä kulkupelillä viedään/haetaan. 6h päivistä jää matkoista riippuen n. 5h niin onhan se äidillekin mukavampi (vaikka eihän tätä puolta saisi ajatella). Itse en kerhorumbaa varmaan jatkaisi jos en kokisi siitä olevan hyötyä esikoiselle esim puheen kehityksessä ja muissa taidoissa joihin se selvästi on auttanut (enemmän kuin perhekerhot joissa ollaan myös käyty paljon aina). Tietysti leikki-ikäinen jo myös tykkää käydä siellä leikkimässä kavereiden kanssa :) Itselleni se ei tuo helpotusta arkeen oikeastaan ollenkaan. Maksuihin en nyt puutu, ne on mitä on.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:54"]Minun mielestä 3 x 7 h/ vko on myös paljon, vaikkei se kokopäivähoito olekaan. Ja ainakin niin, että jos haluaa lastaan noin paljon hoidattaa, pitäisi siitä maksaa itse (siis enemmän kuin subventoitu päivähoitomaksu). [/quote] Tuo minun tuttuni jonka esikoinen oli 3x/vk 6h asui pienellä paikkakunnalla jossa ei ole kerhoja. Lapsi leikki-ikäinen ja ihan suositeltu ko äidille, että tuo olisi hyväksi lapsellekin. Päiväkodeissa on tietty rytmi, johon tuo 6h sopii paremmin kuin vaikka 4h. Päiväunet esimerkiksi voi ihan hyvin nukkua siellä päiväkodissakin. Ja näin vanhemman näkökulmasta jonka lapsi käy 2x/vk 2,5h kerhossa niin minulla on viemisten ja hakemisten välissä max 1-1,5h aikaa tehdä "jotain" riippuen millä kulkupelillä viedään/haetaan. 6h päivistä jää matkoista riippuen n. 5h niin onhan se äidillekin mukavampi (vaikka eihän tätä puolta saisi ajatella). Itse en kerhorumbaa varmaan jatkaisi jos en kokisi siitä olevan hyötyä esikoiselle esim puheen kehityksessä ja muissa taidoissa joihin se selvästi on auttanut (enemmän kuin perhekerhot joissa ollaan myös käyty paljon aina). Tietysti leikki-ikäinen jo myös tykkää käydä siellä leikkimässä kavereiden kanssa :) Itselleni se ei tuo helpotusta arkeen oikeastaan ollenkaan. Maksuihin en nyt puutu, ne on mitä on.
[/quote]
No, koska minä olen tässä rumbassa ainoastaan rahoittajana, puutun vain ja ainoastaan maksupuoleen. Mun puolesta hoidattakooon vaikka kaikki lapsensa 40 h vko ulkopuolisella, jos rahoittaa tämän kaiken itse.
En tunne, pelkästään osa-aikaisia. Tosin minuakin saatettiin luulla sellaiseksi, kun opiskelin vauvan kanssa ja esikoinen oli 7 h hoidossa jonkin aikaa. Ikää oli 3. Hoitajat eivät tiedä useinkaan näitä asioita vaan voivat luulla, että äiti on vaan kotona. Mulla oli helppo vauva, joka nukkui paljon, halusin käyttää sen hyödyksi.
Itse olen lähihoitaja, nyt äitiyslomalla vauvan ja esikoisen kanssa. En ajatellut viedä esikoista päiväkotiin, koska se tuntuisi jotenkin väärältä, mutta tämä vain oma mielipiteeni.
Naapurissani asuu akateeminen professoritar sekä lego-insinööri.