Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jaaha, miehen siskon joulu on pilalla, koska en tee jouluruokia itse

Vierailija
13.12.2014 |

Olemme vuorovuosina viettäneet joulua omien vanhempieni, anopin, miehen siskon ja meidän luonamme. Myös miehen sisko perheineen tulee meidän vanhempiemme luokse ( itseasiassa hänen miehensä on minun pikkuserkkuni, joten sillä laillaon oltu läheisiä siltä puolelta ennen kuin tutustuivat toisiinsa). Lisäksi juhlaan osallistuu joinakin vuosina miehen veli perheineen ja minun siskoni ja veljeni perheineeni. Näiden koteihin ei mahdu koko konkkaronkka, joten siksi tavataan vain näissä neljässä muussa kodissa.

tapana on ollut, että isäntäväki tarjoaa ruoat, leivonnaiset ja muut herkut, vieraat tuovat juomapuolen maidoista alkaen, ja lisäksi isäntäperheen lapsille lahjat. Näin ei isäntäperheen tarvitse itse hankkia muksuilleen lahjoja. Vieraat jakavat keskenään, että mitä kukin tuo.

Viime vuonna oli kälyn perheen vuoro. Käly väänsi kaikki jouluruoat itse. Joulumarmelaaditkin oli pitänyt itse valmistaa. Marttyyrina sitten tarjoili niitä, että kyllä hän on laittanut parasta pöytään, eikä mies edes ole auttanut.

Tänä vuona on meidän vuoro. Koko joulu jää minun harteilleni, kun mies on ollut työmatkalla marraskuun puolivälistä alken ja tulee vasta aatonaattona. Lisäksi minulla on hoidettavana pari alle kouluikäistä( ovat kuitenkin yli 3v ja päiväkodissa)  ja kaksi kouluikäistä lasta, samoin oma palkkatyö.

Keksinpä hyvän tavan hankkia herkkuja pöytään: tuttuni ( pitopalveluyrittäjä) teki seurakunnan myyjäisiin laatikoita, kakkuja yms. Hänen ruokansa on todella herkullisia. Päätinkin ostaa sieltä ne tuon pitopalveluyrittäjän lahjoittamat "itsetekemät" laatikot ja kakut. Raha meni myös hyvään tarkoitukseen. Siellä oli myös myynnissä itsetehtyjä joulupullaa,makeisia ja mustaviinimarjahyytelöä. Ostin nekin.

Lisäksi tilasin samaisesta pitopalvelusta joulukaloja noin kymmentä erilaista sorttia, rosollin, pari erilaista vihersalaattia ja jopa aaton aamiaiselle riisipuuron ja hedelmäsopan. Ruoat tulevat aattoaamuna kotiin.

Kinkku, pieni kalkkunarulla paistetaan itse, samoin joulutortut ja piparkakut.

Käly on suuttunut, koska en siis viitsi nähdä vaivaa. Ei ole kuulemma vieraanvaraista. Lisäksi on epäreilua, että minulla on varaa maksaa jouluruoat rahalla, kun hän joutui etsimään halvinta mahdollista ja erikoistarjouksia.  Hän on halunnut jäädä kotiin hoitamaan lapsia, vaikka nämä ovat yli 3v. Toinen on koululainen, ja toinen esikoulussa. Tietenkään ei saa mitään tukia, ja tuosta syystä täytyy tietysti olla säästäväinen.

Lisäksi pahaa mieltä aiheuttaa se, että ostamani laatikot ovat foliovuoissa. hänellä kun sentään oli keraamisissa vuosissa. Joulutunnelma menee pilalle, kun on niin rumat vuoat pöydässä. Koska meitä on jouluaterialla kuitenkin isovanhempineen 20-30 henkeä, niin ruoat ovat joka tapauksessa olleet jokaisen luona seisovassa pöydässä.  Närää ei kuitenkaan ole aiheuttanut koskaan se, että anopin ja vanhempieni luona on aina laatikot olleet folioissa.

Että miten tähän nyt oikein suhtautuisi?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä siitä naisesta! Ottakoon omat ruoat keraamisissa astioissaan mukaan ja syököön sitten itse niitä!

Vierailija
2/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi nyt vittu. Sano kälyllesi että jos ruoka ei kelpaa niin kukaan ei pakota sitä syömään. Imekööt peukkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä kälylläsi on viime vuosina ollut aika ja rahat kortilla ja nyt purkautuu tällaiseen. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Mutta jos ei osaa sitten muuta tehdä jouluna kuin valittaa, niin ei tarvitsisi muiden joulua pilata..joku voisi käydä keskustelun hänen kanssaan tuosta asiasta.

Vierailija
4/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tietysti toivotat vaan hyvät joulut ja vietät omaasi ihan hyvillä mielin. Noita mielensäpahoittajia kyllä riittää joka sukuun, ja aiheetkin vaihtelee. Mukavaa joulunodotusta!

Vierailija
5/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälysi on idiootti. Jos valittaa, voit sanoa, että tehköön itse jouluruokansa itselleen ja tuo ne sitten mukanaan.

Vierailija
6/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äitien tekemät" jouluruoat vituttaisivat minuakin, mutta mitä pahaa voi olla pitopalvelukokin tekemissä sapuskoissa? Todennäköisemmin ne ovat hyviä kuin random sukulaisen.

Vierailija
7/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilalla se on joka tapauksessa, joten ei hätää. Mielensä voi pahoittaa niin monista erilaisista asioista. Tämän joulun jälkeen voittekin muuttaa perinteitä ja jokainen viettää koulunsa omissa oloissaan. Meillä tehtiin näin kun anopille eivät kelvannut minun joulukattaus ja en antanut hänen vaihtaa pöytäliinaa omaansa meillä. Sellaista sattuu, näitä tyyppejä riittää joka lähtöön ja välillekin jää, mutta meillä tulee stressitön joulu ilman turhaa porukkaa. :)

Vierailija
8/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se kyllä älyttömän rumaa jos jouluruoat tarjoillaan foliovuoissa!

Vierailija
9/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sille jokaisesta laatikosta lusikallinen pieneen keraamiseen vuokaan :D

Vierailija
10/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole liian ankara omien valintojensa kanssa kamppailevalle. Jos siis vain mainitsee ohimennnen, anna mennä ohi. Jos taas vaatii sinua reagoimaan, voit todeta tosiasiat ja pyytää sitten jättämään sinut rauhaan.

Vierailija
11/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi saa olla joulun vain oman perheen kesken!

Vierailija
12/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oikeasti vääntää itse kaikki mahdolliset laatikot? Osan voi toki tehdä, mutta en jaksaisi itse kaikkia :) Köyhänä sanoisin että noi peruslaatikot on melkein halvempia ostettuina kuin itse tehtyinä, ainakin jos työlleen ja ajalleen laittaa jotain hintaa. Muutenkin jonkun puoliammattilaisen tekemät laatikot kuulostavat aika herkulliselta.

Hieman myöskin ihmetyttää, miten "köyhä" on saanut ostettua (ilmeisesti) ison kasan keraamisial uunivuokia noita joululaatikoitaan varten. Luulisi, että jos rahat on vähissä, silloin ostetaan niitä halpoja foliovuokia.

Vierailija
13/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas pikkumainen ihminen. Ymmärtäisin närän jos olisit ostanut kaupasta valmiit Pirkka-laatikot sun muut ja iskenyt ne rasioissa pöytään, mutta nyt on kuitenkin kyse jonkun itse valmistamista ja rahat menee samalla hyvään tarkoitukseen.
Mä varmaan laittaisin pariin erilliseen pikkuvuokaan tällä rouvalle omat ruoat jos ei foliovuoat kelpaa, siinähän sitten hienostelee yksinään.

Vierailija
14/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vielä 11 päivää aattoon. Miksi ihmeessä olet edes mennyt selostamaan kälyllesi mitä kaikkea on tullut hankittua pitopalvelusta? Hyvä provo, mutta olet tämän kanssa nyt vähän aikaisessa. Olisit laittanut aattona, kun "käly alkoi ihan kauheasti kalkattamaan, kun oli foliovuoat pöydässä".

Ei kai käly voi vielä tässä vaiheessa tietää sitä, että Sinä et aio siirtää laatikkoja foliovuoista oikeisiin keraamisiin (niin olen itse tehnyt joka vuosi eikä kukaan tiedä, mistä laatikot ovat tulleet....)???

Vierailija
15/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lyhyesti ja ystävällisesti, että se on ihan eri homma kun perheen äiti käy työssä. Ja nyt on asiat tällä tavalla. Ja jos mussuttaa niin sano, että jouluna pitää olla kiltti. Käyttäytyä nätisti, olla mussuttamatta, ei saa kenenkään mieltä pahoittaa, edes omaansa. Että nyt loppuu ennen kuin alkaakaan, hyvää joulua. Aikuiset pitää suut napissa niin lapsilla on hyvä joulu.

Vierailija
16/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän suhtautuisi kuin trolliin "kaikkia alkoi aatamista ja eevasta ja sitten anoppikin raivoistui, mitä tehdä?". Boring.

Vierailija
17/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten kerroit sille känkkäränkälle, että olet hankkinut ruokia pitopalvelusta? Jos ei tietäisi, söisi hyvällä halulla. Mutta annan tosiaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Marttyyreitä ja mielensäpahoittajia riittää joka sukuun. Jotain vanhoja traumojaan potevat!

Vierailija
18/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on.

Miksi kukaan selittäisi tuleville vierailleen mistä ja mitä ruokia on hankkinut tai kuka ruoat on valmistanut saatikka mistä ne tarjoillaan.

Hyvä joulusatu tämä oli ei muuta.

Vierailija
19/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea joulusatu. Tuon ap:n täytyy rakastaa omaa ääntään ihan mahdottomasti, kun jaksaa aina selittää ummet ja lammet ja syrjähdellä pitkiä lenkkejä varsinaisen aiheensa vierestä. Voi vain kuivtella miten uuvuttava puhuja on irl.

Vierailija
20/34 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tottunut siihen, että juhlatilaisuuksissa kattauksella on tärkeä merkitys. Varmasti siis siirtäisin laatikotkin tarjoiluastioihin. Mutta itsetekemiähän nuo sinun ruokasi ovat, eivät vain sinun ap! Et ole lataamassa Saarioista pöytään, vaan tukenut samalla hyväntekeväisyyttä. Ei tuossa pitäisi olla urputtamista. Ja ainahan mielestäni voi joulun viettää omien ruokien ja perheen kesken, ellei tarjoilut maistu. Se olisi epäreilua, että yksi "jouluvuorottelijoista" aina ostaisi halvinta ja vähiten, kun muut panostaisivat. Muttei tuosta edes ole kyse. Anna olla, voi tuoda oman laatikon tuo sukulainen. Mutta muista, että kattaus on puoli ruokaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme