Henkilö kadoksissa ja puhunut itsemurhasta - mitä voi tehdä?
Ystäväni vanhemmat soittivat huolestuneena, että tiedänkö missä hän on. Oli kuulemma pistänyt jotain tekstiviestejä, että tappaa itsensä, kertonut vielä miten aikoo tehdä sen. Kukaan ei tiedä missä hän on tai kenen kanssa. Ei ole vastannut puhelimeensa moneen tuntiin.
Mitä tässä voi tehdä? Jos poliiseille ilmoitetaan niin alkavatko jäljittämään puhelinta vai onko heidänkin kätensä sidotut?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 02:59"]Menin lähibubiin ostamaan tupakkaa. Juopporemmi itki ja märisi. Ostin tupakat hymyillen. Minulle huudettiin, että "saatanan nirppanokka, nyt on kuule ihminen tappanu itsensä ja me suremme". Ja siellä ne kaikki juopuneet mölysivät sitä, että olivat tuon itsemurhan tehneen kavereita.
Menin kotiin, sytytin tupakan ja mietin kuollutta ystävääni.
[/quote]onko tämä joku novelli
Nämä on äärimmäisen vaikeita ja surullisia juttuja, olen itse ollut ap:n kuvailemassa tilanteessa kahden eri ihmisen kohdalla. Toinen löytyi psykoosissa junasta matkalla kesämökilleen, toinen junan raiteilta. Toivon että jokainen ihminen joka kuulee mitään signaalia läheisensä selvästä itsetuhoisuudesta ottaa sen vakavasti. Poliiseille kannattaa soittaa, he ottavat tunnusmerkit ja paikkavinkit ylös ja voivat tosiaan paikantaa puhelimen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 03:36"]Sitten kun tavoitatte tuon henkilön, joka on uhannut tappaa itsensä, voitte huokaista helpotuksesta. Hän kuuluu pakkohoitoon, koska on vaaraksi itsellensä.
[/quote]
Paitsi ettei. Kyllä aikuinen ihminen saa Suomessa tappaa itsensä eikä sille kukaan mutään voi. Jos ei ole hullu. Silloin voi päästä pakkohoitoon.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 04:46"]Sukulaiseni koitti itsemurhaa.
löydettiin todellakin viime hetkellä.
hänet löydettiin läheltä paikkaa missä oli sammuttanut puhelimensa,
eli paikannettiin puhelimen seurannan avulla ja poliisien uskomattoman sitkeyden vuoksi.
olen siitä ikuisesti kiitollinen.
eli todellisiin uhkauksiin poliisi suhtautuu vakavasti ja aloittaa heti puhelimen paikannuksen ja muut etsinnät.
myös mökkiä lähinnä olevat, vaikka olisivatkin toiselta paikkakunnalta, käyvät tarkastamassa mökin yms.
toivottavasti kaikki on hyvin, voimia!
[/quote]
lisään vielä että kyseessä oli aikuinen