10-vuotias lapsi ei ollut kuullut vuoden 2004 tsunamista!
Tapasin tällaisen lapsen, ei ollut kuullutkaan tapaninpäivän tsunamista. Ei taida kyseinen lapsi hirveästi muutenkan tietää ympäröivästä maailmastamme. Ei varmaan ole kuullut Pompeijistakaan yms.
Kommentit (39)
Kyllä on TYHMIÄ ihmisiä tälläkin palstalla. Ikään kuin jonkun 10 vuotiaan pitäisi tietää yhtään mitään jostain syntymänsä aikaisesta.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:03"]
Kyllä minun 9v tietää jo tälläisistä. Ihme että näin monn lapsi ei tiedä HISTORIAA!
[/quote]
lähihistorian katastrofi toki. Yksi niistä. Lapsesi tietää kaikki muutkin? Ja oikeasti historiaa? Miten tämä mitataan, mikä on se tärkeä tieto?
tietääkö lapsesi milloin tuli tietokoneet tai miten lankapuhelimella soitetaan?
miksi ennen oli mustavalkokuvat?
miksi isoisän isä oli sodassa?
jne. Jne.
pidemmällä aikajänteellä tsunami on yksi luonnonkatastrofi. On myös tulivuorenpurkauksiin, maanvyörymiä, maanjäristyksiä. On onnettomuuksia, bussionnettomuus konginkankaalla koskettaa suomalaisia, lentokoneissa tuhoutuu aina koko matkustamo. Jne. Jne. On terrorismia esim. 11.9 ei unohdu.....
ap:n lapsi tietysti tietää nämä kaikki ja osaa suhteuttaa omaan elämäänsä 10-vuotiaan fiksuudella. Av-mamman lapsi.
Olin itsekin 7 tsunamin aikoihin. Sattumalta näin asiasta uutisissa, ja juuri kaupassa ollessamme perheen kanssa, oli hiljainen muistohetki. Siitä kysyin äidiltä sitten ja ympäripyöreästi kertoi. Mutta muistan sen härdellin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:42"]
Teidän lapsenne eivät sitten hirveästi tiedä maailman asioista. Eikö historia kiinnosta? Eivät lue lehtiä?
ap
[/quote]
ai mitä lehtiä?!? Iltasanomiako?? Ei Jeesus mikä juntti ap:)))
No minä synnyin vuonna 1989 enkä todellakaan tiennyt ennen lukiota että berliinin muuri murrettiin silloin ja kylmä sota loppui, tai että neuvostoliitto hajosi kun olin 3vuotias.. Haloo, mitäpä sillä tiedolla sen ikäsenä ois tehnyt? Turhaa murhetta, riitti suremista ihan kylliksi kun oma mummu tai lemmikit menehtyi ja isä ajoi kolarin jne. Katsoin dinosauruksia telkkarista niin pienestä kun muistan ja vaikka tiesin että niitä ei enää ole niin silti pelkäsin joka ilta että pimeydestä semmonen ilmestyy. Ei sitä jotenkin lapsi vaan osaa realisoida että mikä on uhka ja mikä ei, vaikka aikuiset sanoiskin että ei niin käy..
Ei munkaan 10v poika tiennyt, mikä on WTC-isku. Näytin sitten pojalle iskun YouTubesta. Nyt hän tietää.
Lapsesi on sivistymätön moukka, jos ei tiedä mikä on zunami.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:34"]
Teidän lapsenne eivät sitten hirveästi tiedä maailman asioista. Eikö historia kiinnosta? Eivät lue lehtiä?
ap
[/quote]
[/quote]
Kuten jo kirjoitin niin meillä traditioon kuuluu päivän sanomalehden lukeminen mikä se sitten itse kullakin on. Minäkin olen lukenut sanomalehteä siitä asti kun opin lukemaan. Toki meillä luetaan monipuolisesti myös muita lehtiä ja kirjoja.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:44"]
No minä synnyin vuonna 1989 enkä todellakaan tiennyt ennen lukiota että berliinin muuri murrettiin silloin ja kylmä sota loppui, tai että neuvostoliitto hajosi kun olin 3vuotias.. Haloo, mitäpä sillä tiedolla sen ikäsenä ois tehnyt? Turhaa murhetta, riitti suremista ihan kylliksi kun oma mummu tai lemmikit menehtyi ja isä ajoi kolarin jne. Katsoin dinosauruksia telkkarista niin pienestä kun muistan ja vaikka tiesin että niitä ei enää ole niin silti pelkäsin joka ilta että pimeydestä semmonen ilmestyy. Ei sitä jotenkin lapsi vaan osaa realisoida että mikä on uhka ja mikä ei, vaikka aikuiset sanoiskin että ei niin käy..
[/quote]
Miten ihmeessä ei sinulle tullut missään kyseiset asiat aiemmin vastaan? Et seuraa yhtään ajankohtaisohjelmia, dokumentteja, lue lehtiä ja kirjoja? Neuvostoliitto hajosi muuten 1991.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:34"]
ap
[/quote]
[/quote]
Kuten jo kirjoitin niin meillä traditioon kuuluu päivän sanomalehden lukeminen mikä se sitten itse kullakin on. Minäkin olen lukenut sanomalehteä siitä asti kun opin lukemaan. Toki meillä luetaan monipuolisesti myös muita lehtiä ja kirjoja.
[/quote]
Tämä oli ap:n viesti.
Mun 6-v tyttö ei käsitä sitä tsunamia. Tietää kyllä sellaisen olleen, mutta ei se osaa kuvitella sitä tuhoa, joka siitä syntyi. Mistä olen oikeastaan ihan kiitollinen, ei sen vielä tarvikaan osata.
Kyllä meille vaan kerrottiin asiasta koulussa siihen aikaan ja kyllä, olin ala-asteikäinen, joku 8-9 v. Kerrottiin asiat niin kuin ne oli kun luokkalainenkin oli siellä tsunamialueella silloin ollut. Ei sitä pienenä niin ajattele että olisi joku hirveä asia kyseessä, en itse ainakaan muista nähneeni maailmaa mitenkään "uudessa valossa" ja raakana paikkana kun sain tsunamista tietää.
Tiedän kyllä asioista, jotka ovat tapahtuneet ennen syntymääni, kuuluu yleissivistykseen tietää myös niistä. Teidän mielestänne ei varmaankaan pidä tietää Suomen itsenäisyysvuottakaan ym. Suomen historiaa ajalta ennen omaa syntymää.
Minusta on kyllä surullista jos vielä lukioikäisenä kysellään että mikäs se Berliinin muuri olikaan, kuka oli Juri Gagarin, missä on Pakistan jne.
Lapsi on kiinnostunut näistä asioista jo nuorella iällä jos vaan siihen annetaan mahdollisuus.
ap
voi ei! ;(
kysyitkö siltä lapselta tietääkö edes syyskuun 11pvä wtc-iskut vuonna 2001?
Kamalaa, hui kauhistus! Nyt pitää äkkiä ottaa oma muksu viereen ja näyttää sille kaikki mahdolliset sodat, luonnon katastrofit ja muut! Pitäisikö aloittaa Mustasta Surmasta vai jostain vähän raaemmasta?
Koska totta kai ihmiselle täytyy pienestä pitäen näyttää kuinka suurta paskaa tämän elämä loppujen lopuksi onkaan ja kamalia asioita tulee tapahtumaan. Voi sitten itse nukkua yöt hyvin ja antaa toisen käydä asioita läpi <3
Minun lapsi oli 7 kun tsunami oli ja en todellakaan kertonut hänelle. Joskus teini-ikäisenä sai tietää. Lapsia tulee SUOJELLA.