20-24-vuotiaat teinit työelämässä ja työpaikoilla.
Kommentit (51)
Inhottavaa kun ajattelette noin, itse olen 22v ja saanut ilkeää kohtelua uusilla työpaikoilla sen takia kun olen nuorempi. Vanhemmat työntekijät päättävät heti ensisilmäyksellä että olen laiska enkä osaa tehdä mitään ja käyttäytyvät erittäin lapsellisesti. Kuinka voin oppia uudet asiat kun niitä ei viitsitä edes opettaa?
Kaikki nuoret eivät ole epäkohteliaita ja laiskoja, vaan halukkaita oppimaan uutta ja tekemään hommia kunnolla, antakaa heille vaan mahdollisuus..
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 07:53"]
Meilläkin juuri nämä "teinit" eli vähä päälle 20v (käyttäytyvät kuin teinit, ellei jopa pahemmin) Huutavat, ramppaavat röökillä, näsäviisastelevat, hyppivät vanhempien nenille kaikkitietävyydellään vailla mitään kunnioitusta, kiroilevat kovaan ääneen ja määräilevät. Kukaan vanhempi työntekijä ei heistä pidä. Ja miksi tässäkin tämä kulunut kateellisuuspaska vedettiin mukaan?! MISTÄ tollasille olisi kateellinen?? Itse olen kolmikymppinen ja täysin tyytyväinen nykyiseen elämäntilanteeni ja ikääni. En haluaisi enää olla se parikymppinen kokematon ja aivoton "teini" ja vaikka joku kohtelias olisiki tossa iässä niin kokemattomia ne on silti.
[/quote]
Olisikohan alasta kiinni? Meillä nuoret ovat parhaita työntekijöitä, eikä yksikään heistä ramppaa tupakalla, kiroile tai laiskottele, Minä olen monta kertaa ihmetellyt, että miten jaksavat yhdistää opiskelun ja käydä töissä. Olen pari kertaa sanonutkin, että pitäkäähän huoli omasta jaksamisesta, älkää ajako itseänne piippuun ja töistäkin voi kieltäytyä, jos pitää opiskella. Tunnollisesti puurtavat hommua ja ovat tosi nopeita oppimaan asioita. Eivätkä jänkytä ikinä vastaan. Eikö tämä ole vain minun mielipide, eli kaikki muutkin on samaa mieltä. Mutta ehkä sius kyse on alasta ja siitä, että nuoret ovat myös reippaita opiskelijoita.
En ymmärtä, miten huonosti nuoria kohdellaan muissa työpaikoissa. Viimeksi tullut tyttö on monta kertaa sanonut, että hänet on otettu hirmu kivasti vastaan ja hän tuntee olevansa ihan kuon 'oikea' työntekijä eli ihan kuin me muutkin. Oli jännittänyt ihan hirvittävästi, että mitä joutuu tekemään ja miten kohdellaan. Minä ainakin olen alusta saakka kohdellut ihan oikeana ihmisenä ja työkaverina. Lisäksi olen kannustanut kyselemään, koska mikään ei ole niin tyhmää kuin yrittää itse keksi vastausta asiaan, joka on jollain muulla jo valmiina.
Kannattaa varoa, saatan opettaa sinunkin lastasi ;)
terv. erityisluokanopettaja, kolmoiskelpoisuudella, 24v. Maisteriksi 23-vuotiaana.
Meilläkin juuri nämä "teinit" eli vähä päälle 20v (käyttäytyvät kuin teinit, ellei jopa pahemmin) Huutavat, ramppaavat röökillä, näsäviisastelevat, hyppivät vanhempien nenille kaikkitietävyydellään vailla mitään kunnioitusta, kiroilevat kovaan ääneen ja määräilevät. Kukaan vanhempi työntekijä ei heistä pidä. Ja miksi tässäkin tämä kulunut kateellisuuspaska vedettiin mukaan?! MISTÄ tollasille olisi kateellinen?? Itse olen kolmikymppinen ja täysin tyytyväinen nykyiseen elämäntilanteeni ja ikääni. En haluaisi enää olla se parikymppinen kokematon ja aivoton "teini" ja vaikka joku kohtelias olisiki tossa iässä niin kokemattomia ne on silti.
[/quote]
Itse olen 21v ja en polta tupakkaa, eli taukoja ei mene tupakoimiseen. Vanhemmilla työntekijöillä on joku ihme oletus, että jos on enemmän ikää on automaattisesti niskan päällä asioissa. Jos mun mielestä joku asia tehdään paremmin ja tehokkaammin tavalla X ja vanhemman työntekijän mielestä tavalla Y, valitsen tietenkin oman tapani tehdä asian jos olemme kollegoita. Ei ikä anna mitään päätösvaltakorttia ikääntyneemmälle työntekijälle. Sitten natkutetaan siitä, että kun nuoret ei kuuntele tai ''määräilevät'' tai ''hyppivät nenälle''. Minä olen asiani esittänyt aina asiallisesti mutta silti niistä vedetään herne nenään, koska ''teini luulee tietävänsä paremmin kuin minä kuka olen ollut täällä 5v töissä''. Niin, se ei ole mahdottomuus. Kavutkaapa maanpinnalle sieltä norsunluutornista.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:25"]Tuonikäiset eivät enää ole teinejä. Aloittajalle tiedoksi, että teini-ikä on 13-19-vuotiaana. Sen sanoo jo englanninkielinen nimitys: teenage is from thirTEEN to nineTEEN. [/quote] Pakko kommentoida, koska tämä yleinen väärinkäsitys pistää aina näin kielitieteilijänä silmään. Sana teini ei liity englanninkielisiin -teen-loppuisiin numeroihin vaan on paljon vanhempaa perua.
[/quote]
Ai mitä vanhempaa perua? Vanhempaa kuin englannin kieli vai mitä? Selitä nyt mistä toi teini-sana sitten tulee?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:23"]
[/quote]
Itse olen 21v ja en polta tupakkaa, eli taukoja ei mene tupakoimiseen. Vanhemmilla työntekijöillä on joku ihme oletus, että jos on enemmän ikää on automaattisesti niskan päällä asioissa. Jos mun mielestä joku asia tehdään paremmin ja tehokkaammin tavalla X ja vanhemman työntekijän mielestä tavalla Y, valitsen tietenkin oman tapani tehdä asian jos olemme kollegoita. Ei ikä anna mitään päätösvaltakorttia ikääntyneemmälle työntekijälle. Sitten natkutetaan siitä, että kun nuoret ei kuuntele tai ''määräilevät'' tai ''hyppivät nenälle''. Minä olen asiani esittänyt aina asiallisesti mutta silti niistä vedetään herne nenään, koska ''teini luulee tietävänsä paremmin kuin minä kuka olen ollut täällä 5v töissä''. Niin, se ei ole mahdottomuus. Kavutkaapa maanpinnalle sieltä norsunluutornista.
[/quote]
Tuossa asenteessa on pikkaisen myös sitä nuoruuden ylimielisyyttä, ettei voida uskoa, että sillä vanhemmalla on iän mukanaan tuomaa kokemusta asiasta. Tottakai teet omalla tavallasi jos olet kokeillut kumpaakin tapaa ja se omasi on silti tehokkaampi ja itsellesi sujuvampi tehdä asia, mutta että ei voida edes kokeilla sen vanhemman työntekijän suosittelemaa tapaa, on osoitus ylimielisyydestä ja kokemuksen aliarvioimisesta ja jopa ehkä halveksimisesta. Tuollainen asenne puolin ja toisin - tuo vanhempi on jäänne kivikaudelta ja pelkkä riippa ja vastaavasti tuo nuori on keltanokka joka vielä kompastelee jalkoihinsa - takaa sen, että työpaikalla ei ole mukavaa.
Minä olen aina päässyt jokaisen työyhteisön sisälle, kun olen ollut nöyrä alkuun, kuunnellut, tenyt muistiinpanoja ja kysynyt apua kohteliaasti. Sitten kun olen hommat ajanut sisään, olen hyvinkin saattanut tehdä ne omalla tavallani mutta en ole kokenut tarpeelliseksi mennä sitä kenenkään kasvoille sinkauttamaan. Olen aina ystävällinen ja kohtelias iästä riippumatta ja siksi kai tulen toimeen kaikenikäisten kanssa. Muutaman kerran "olen jäänyt kiinni" siitä, että teen töitä eri tavalla, mutta aina olen pystynyt selittämään, että teen tämän siksi, kun se mnusta on helpompaa eikä kukaan ole asiasta suuttunut, kun olen silti arvostanut heidän kokemustaan. Onpa joku työkaveri jopa joskus ottanut mallia ja vaihtanut työtapaa, kun on hyvällä hengellä asiosita keskuteltu vailla ylimielistä nokittelua.
Ei siihen työyhteisöön solahda nuori eikä vanha, jos on täynnä itseään ja sitä, että omat tavat ovat ne parhaat. Hymyilyttää nyt jotkut nuoret tytöt, jotka työyhteisöömme saapuvat ja saattavat jo työhaastattelussa sinkauttaa, että minä teen asiat sitten omalla tavallani. Pomoni pitää oma-aloitteisuudesta ja itsenäisyydestä mutta ihan aina olen onnistunut hänelle selvittämään, että tiimipelaaja on aina joustavampi kaikessa, avuliaampi, kohteliaampi ja työyhteisön kannalta reilumpi, ja aina mahdollisuuksien mukaan tännekin on valittu se hitusen nöyryyttä omaava nuori. Uusin tieto ei tarkoita kuitenkaan taitoa.
Itse miehenä työskentelen miesvaltaisella alalla ja täytyy sanoa, että ne nuorimmasta päästä olevat ovat kaikkein asiallisimmat ja mukavimmat ihmiset työssä. Kaikki vanhemman polven työntekijät ovat ihmeellisiä ruikuttajia. Heti aamusta on naama norsunvitulla ja asiallisiin kysymyksiin tai avunpyyntöihin vastataan vittuillen tai muuten vain nyrpeästi. Ihmettelen aina, että miksi ylipäätään tulevat töihin jos noin paljon ärsyttää heti aamusta? Vaihtaisivat alaa tai tappaisivat itsensä, jos kerran on noin kamala elämä. Naisvaltaisista aloista en osaa sanoa.
Kuinka tyhmä pitää olla ettei erota aikuista ja teiniä. Eri asia on "teini" ja "aikuinen joka käyttäytyy kuin teini".
No aivan satavarmasti tuollaisella aloituksella. Kaipaa nuoruuttaan.
Kateellinen. Onko vaihdevuosista johtuvaa ehkä..
IKIS on aivan liekeissä tänään, karmeeta tykitystä, 5minuutin tahdissa tulee uusi avaus.
Heh, aloitin työpaikassani 20-vuotiaana ja nyt 24-vuotiaana olen myymäläpäällikkö :) Mutta ehkä olenkin vain tyhmä teini!
Meillä ainakin ihan tosi ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä! Minusta on ihana työskennellä nuorien innokkaiden tyyppien kanssa, kun joidenkin väsyneiden ja katkerien tanttojen... T. eräs 31v.
Sama.
Mutta mitä tulee tuohon numeron 11 kirjoitukseen, että olisivat innokkaita, niin ei ainakaan mun duunissa. Ne 19-22-vuotiaat on pahimpia kahvitauoilla vitkuttelijoita. "Yhyyh, olis jo viikonloppu. Mä en jaksa enää yhtään."
Ymmärrän ap:ta. Rasittavia ja naiiveja, muka kaikkitietäviä.
Itsekään nyt mikään vanha kuitenkaan ole. 28 v. Mutta ymmärrän. :)
Tuonikäiset eivät enää ole teinejä. Aloittajalle tiedoksi, että teini-ikä on 13-19-vuotiaana. Sen sanoo jo englanninkielinen nimitys: teenage is from thirTEEN to nineTEEN.
Oman kokemukseni mukaan, ne vanhemmat työntekijät ovat niitä happamia ja vastenmielisiä. Poikkeuksia on toki joka ikäryhmässä.
2