Perheessämme puhutaan kuutta kieltä. Kysyttävää?
Minä en siis kaikkia osaa, lapset osaavat kaikki ja mies myös osan kielistä :)
Kommentit (23)
Hei, meilläkin puhutaan! Minä en puhu kuin kolmea, mies ja lapset kuutta. :)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:34"]Ei oo kyllä helvetti yhtään mitään kysyttävää
[/quote]
:D Ihana!
Meillä puhutaan vain viittä kieltä ja viittomakielen alkeet.
Ollaan supisuomalaisia.
2: suomi, venäjä, turkki, georgia, ruotsi ja ranska.
3: Nuo yllämainitut. Minun puhumat kielet: Suomi ja turkki siksi, että olen syntyjäni suomalaisturkkilainen. Georgia, koska olen asunut siellä. Ruotsi: opiskelin sitä koulussa, ja haluan opettaa sitä myös lapsilleni. Venäjä: asumme kys. maassa. Mieheni puhumat kielet: ranska, on puoliksi ranskalainen, venäjä, koska asumme siellä ja hän on puoliksi venäläinen. AP
Eli puhutko sinä lapsille ruotsia ja miehesi ranskaa? Ymmärsinkö oikein?
4: Parhaiten osaan suomea ja venäjää (todella sujuvasti kumpaakin). Sitten turkkia (melko sujuvasti). Sen jälkeen ruotsia (kohtalaisesti). Ja sitten vielä georgia, koska siitä on paljon aikaa kun asuin siellä (melko heikosti). Mieheni osaa parhaiten venäjää ja sitten ranskaa. Kumpaakim hön puhuu sujuvasti. Kotona puhumme venäjää. AP
Onko georgian kieli lähempänä turkin vai venäjän kieltä vai onko se ihan erilaista kuin kumpikaan noista?
6: Minä puhun georgiaa, suomea, ruotsia ja turkkia lapsille. Mies ranskaa. Molemmat puhumme venäjää. AP
8: Se on todella erilaista. Se kuuluu kaukasialaisiin kieliin, turkki turkkilaisiin ja venäjä indoeurooppalaisiin/slaavilaisiin kieliin. AP
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:09"]
4: Parhaiten osaan suomea ja venäjää (todella sujuvasti kumpaakin). Sitten turkkia (melko sujuvasti). Sen jälkeen ruotsia (kohtalaisesti). Ja sitten vielä georgia, koska siitä on paljon aikaa kun asuin siellä (melko heikosti). Mieheni osaa parhaiten venäjää ja sitten ranskaa. Kumpaakim hön puhuu sujuvasti. Kotona puhumme venäjää. AP
[/quote]
tässä tapauksessa otsikko olisi ollut paremminkin "Perheessämme osataan kuutta kieltä". Ja se tuskin on kovinkaan harvinaista...
Lasten jutut ovat luonnollisesti aika yksinkertaisi jokaisella kielellä. Lapset eivät ikinä osaa yhtään samalla tavalla kuin aikuinen, koska käsityskyky ja tiedot ovat niin eri luokkaa. Uskon kyllä, että perheessä puhutaan montaa kieltä lukion lyhyen kielen veroisesti.
Minkä ikäisiä lapsenne ovat? Eikö mene sekaisin kun kotona puhutaan niin montaa eri kieltä?
11: Lapset osaavat kaikkia kieliä jonkin verran ja puhuvat myös. Jos kaikille on jotain "yhteistä" asiaa, käytämme venäjää. AP
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:10"]
6: Minä puhun georgiaa, suomea, ruotsia ja turkkia lapsille. Mies ranskaa. Molemmat puhumme venäjää. AP
[/quote]
Oletko koskaan perehtynyt lapsen kielen kehitykseen ja monikielisyyteen, ja kuullut käsitettä "yksi henkilö- yksi kieli"?
13: 7v, 5v ja 1v (joka ei tosin vielä puhu). Ei mene sekaisin, ovat tottuneet siihen. AP
Huh. Olen kateellinen. Omaisimpa minäkin kielipään.
15: En oikeastaan. Mitä tämä meinaa? AP
17: Enkkua osaat luultavasti paremmin kuin minä. Itselläni sen kielen taito ihan olematon. AP
AP joutuu nyt poistumaan linjoilta hetkeksi aikaa. Palaan ehkä vasta seuraavana päivänä. Hyvää yötä. AP
Ei oo kyllä helvetti yhtään mitään kysyttävää