Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lihavat ja tekosyyt

Vierailija
12.12.2014 |

Suvussamme on mummillani, äidilläni, äidin siskolla, serkullani ja mulla vajaatoiminta ja suht pahana ollut. Kaikki olleet aina pienikokoisia ja laihoja iästä, arvoista ja muista sairauksista huolimatta. Itse olen ainoa joka nyt parin vuoden sisällä lihonut 25 kg (mulla myös 1 tyypin diabetes ollut ihan alta kouluikäisestä saakka). Ihan omaa syytäni ylipaino, masistellut eron jälkeen ja syönyt kilo tolkulla karkkia, suklaata, roskaruokaa you name it...ja lopettanut salin sekä muun liikunnan. Eli voin katsoa peiliin, en syyttää arvoja, geenejä, sairauksia tai "no mutta kun en laihdu" "syön vaan omenan päivässä" yeah right! Väitän et 99 % ihmisistä kusettaa itseään ja muita siinä ohella...ylipainoisista hyvin pieni osa on niitä joilla lääkitys, sairaus tms vaikuttaa eikä omilla tavoilla ole mitään merkitystä muka. Av:lla on kaikki nämä yhdessä paikassa kätevästi edustettuna. En käsitä miksi osa ei vaan pysty myöntämään että on itse syypää ja sitten tehdä asialle jotain! Itsekin teen niin enk mainosta sairauksiani syynä ylipainoon kaikkialla. Ihan suoraan myönnän et söin päin seiniä ja en liikkunut. Pää pois pyllystä ja peilin eteen. Vaan siten voi tulla muutosta et hyväksyy tosiasiat itselleen ja sitten muille.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa en kalastele! Osaatko sisäistää lukemaasi! Mä en vihaa läskejä, olen itsekin sitä vielä. Puhuin kylläkin siitä et lihavat lopettais tekosyiden viljelyn ja menis lenkille tms ja söis terveellisesti ja vähemmän. Huh huh taas kun halutaan leikkiä martyyria ja oikein halutaan tahallaan ymmärtää väärin

Vierailija
22/29 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viimeistä viestiä (12 ja 13) ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi perusteella kenellekkään lihavuuttani? :D Mähän siitä kärsin, ei ne muut :)

Vierailija
24/29 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan rakastan juustonaksuja. Voi juku kun nyt saisin juustonaksuja.

Vierailija
25/29 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahmimishäiriö, en pääse siittä eroon

Vierailija
26/29 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy tekosyy olla harrastamatta liikuntaa niin kuin esim " mä haluan mennä bussilla töihin koska silloin voin rentoutua ja jos meen pyörällä niin sit en voi"

Vierailija
27/29 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:23"]

No, minä lihoin oman ahmimiseni takia, mutta ahmimisen laukaisi masennus ja sitä edeltänyt kriisijakso elämässä. Sitten sain lääkityksen, joka ei lihota, mutta tekee painonpudotuksesta haasteellista: tadaa! Kilot ovat ja pysyvät!

[/quote]

Mikä lääke ja miten haittaa painonpudotusta?

[/quote]

Neurolepti, vaikuttaa ilmeisesti niin että saisin syödä alle tuhat kcal päivässä jos haluaisin laihtua. Ja liikun päivittäin jne. eli en jaksa millään tuolla kalorimäärällä. Minulle sopii aika harva lääke, joten mielummin pidän pääni kunnossa ja pysyn läskinä, kuin laihdun ja sekoan.

[/quote]

Jep, valinnoistahan se on kiinni. Itse syön siis myös masennuslääkettä, jonka käyttäjät lihovat keskimäärin 15 kg, ja olen valinnut syödä sen n. tuhat kilokaloria päivässä. Tämä lääke vaikuttaa siten, että aineenvaihdunta hidastuu, eli tuhannella kilokalorilla pärjää hyvin vaikka liikkuukin, kun siihen perusaineenvaihduntaan kerran menee vähemmän kaloreita (monet eivät tajua tätä). Psykologisesti tämä on kuitenkin rankkaa, ja aluksihan se näläntunne oli hirveä, kun oli tottunut syömään eri tavalla.

Mutta onhan se nyt perseestä että vaikka on niin masentunut että on työkyvyn rajoilla, pitäisi silti tähän ryhtyä, vaikkei haluaisi. Minä olen tämän itse valinnut omista syistäni, mutta ymmärrän hyvin, että jollain toisella se jaksaminen ei varsinkaan masentuneena riittäisi millään. Ja valtavia kulujahan ne mielenterveysongelmatkin aiheuttavat, eli miksei me syyllistetä läskienvihaajia, jotka osaltaan kuormittavat lihavien ihmisten psyykettä ja näin kasvattavat sairastumisriskiä ja siitä syntyviä menoja?

Vierailija
28/29 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:23"]

No, minä lihoin oman ahmimiseni takia, mutta ahmimisen laukaisi masennus ja sitä edeltänyt kriisijakso elämässä. Sitten sain lääkityksen, joka ei lihota, mutta tekee painonpudotuksesta haasteellista: tadaa! Kilot ovat ja pysyvät!

[/quote]

Mikä lääke ja miten haittaa painonpudotusta?

[/quote]

Neurolepti, vaikuttaa ilmeisesti niin että saisin syödä alle tuhat kcal päivässä jos haluaisin laihtua. Ja liikun päivittäin jne. eli en jaksa millään tuolla kalorimäärällä. Minulle sopii aika harva lääke, joten mielummin pidän pääni kunnossa ja pysyn läskinä, kuin laihdun ja sekoan.

[/quote]

Jep, valinnoistahan se on kiinni. Itse syön siis myös masennuslääkettä, jonka käyttäjät lihovat keskimäärin 15 kg, ja olen valinnut syödä sen n. tuhat kilokaloria päivässä. Tämä lääke vaikuttaa siten, että aineenvaihdunta hidastuu, eli tuhannella kilokalorilla pärjää hyvin vaikka liikkuukin, kun siihen perusaineenvaihduntaan kerran menee vähemmän kaloreita (monet eivät tajua tätä). Psykologisesti tämä on kuitenkin rankkaa, ja aluksihan se näläntunne oli hirveä, kun oli tottunut syömään eri tavalla.

Mutta onhan se nyt perseestä että vaikka on niin masentunut että on työkyvyn rajoilla, pitäisi silti tähän ryhtyä, vaikkei haluaisi. Minä olen tämän itse valinnut omista syistäni, mutta ymmärrän hyvin, että jollain toisella se jaksaminen ei varsinkaan masentuneena riittäisi millään. Ja valtavia kulujahan ne mielenterveysongelmatkin aiheuttavat, eli miksei me syyllistetä läskienvihaajia, jotka osaltaan kuormittavat lihavien ihmisten psyykettä ja näin kasvattavat sairastumisriskiä ja siitä syntyviä menoja?

[/quote]

Hyvä kirjoitus, kiitos siitä (olen siis tämä neuroleptin popsija).

Omalla kohdallani kaikenlaisen vakauden ylläpitäminen on pakollista. Viime vuonna vietin joulupyhät sairaalassa itsemurhayrityksen jälkeen ja viimeksi loppukesästä olin suljetulla osastolla. Kesti kauan löytää sopiva lääkitys, jonka ansiosta en ole nyt "seonnut" hetkeen ja sen miinuspuoli on tosiaan tuo aineenvaihduntaan vaikuttaminen. Mielestäni läskiys on vielä pieni hinta maksettavaksi siitä, että löytyy lääke, joka toimii JA sopii itselle! Monella tuntemallani mielenterveysongelmaisella on mm. puhjennut diabetes, ahmimishäiriö, krooninen unettomuus, hypomania jne., joten siihen vertaan suoraan.

Vierailija
29/29 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:23"]No, minä lihoin oman ahmimiseni takia, mutta ahmimisen laukaisi masennus ja sitä edeltänyt kriisijakso elämässä. Sitten sain lääkityksen, joka ei lihota, mutta tekee painonpudotuksesta haasteellista: tadaa! Kilot ovat ja pysyvät!
[/quote]

Minäkin söin itseni ylipainoiseksi.
Masennuslääke ei kuitenkaan tee laihduttamisesta helppoa.
Miksi muuten pelkän veden juonti turvottaa niin pirusti? Mitä kannattaa juoda?