Työpaikan suhtautuminen lapsen sairasteluun?
Miten työpaikallasi suhtaudutaan kun joudut olemaan pois töistä lapsen sairauden vuoksi?
Meillö kaksi pientä päiväkotilaista ja tänä syksynä on käyty läpi vesirokko, entero, mahatauti, nuhakuume ja pari silmätuehdusta. Työkaverit suhtautuu (kai?) hyvin mutta tuntuu että esimiestasolla aletaan olla kypsiä.
Mies ei työmatkojen vuoksi yleensä voi jäädä sairaan kanssa kotiin. Tarvitseeko minun perustella työpaikalle miksi MINUN on oltava kotona?
Voiko jatkuvat poissaolot olla esim. syy varoitukselle tms? Kaikista on aina todistus.
olen tunnollinen työntekijä ja on tosi paha mieli "tehdä näin" työnantajalle. Mutta minkä voin sille että lapset sairastaa.. irtisanonko itseni paineen alla....
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:17"]
Meidän työpaikalla haukutaan aina selän takana heitä, jotka ovat usein lasten takia poissa. Edessäpäin ollaan empaattisia, mutta haukkuminen alkaa heti, kun ilmoitetaan kotiin jäämisestä lasten sairastumisten vuoksi.
[/quote]Mitä väliä sillä on? Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Ei kollegoilla ole mitään tekoa tai asiaa toisen sairauslomaan. Haukkua saa miten paljon tahtoo mutta se on hyödytöntä koska sillä ei ole mitään vaikutusta.
[/quote]
Juuri tuosta syystä me jätämme sen sairastelevan työt tekemättä, vaikka pomo patistaa sijaistamaan. Kysymme, mitä omista töistä jätetään sivuun, jos pitää tehdä toisen työt ja pyydämme ohjeen kirjallisena.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:30"]
Meidän työpaikalla haukutaan aina selän takana heitä, jotka ovat usein lasten takia poissa. Edessäpäin ollaan empaattisia, mutta haukkuminen alkaa heti, kun ilmoitetaan kotiin jäämisestä lasten sairastumisten vuoksi.
[/quote]Mitä väliä sillä on? Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Ei kollegoilla ole mitään tekoa tai asiaa toisen sairauslomaan. Haukkua saa miten paljon tahtoo mutta se on hyödytöntä koska sillä ei ole mitään vaikutusta.
[/quote]
Juuri tuosta syystä me jätämme sen sairastelevan työt tekemättä, vaikka pomo patistaa sijaistamaan. Kysymme, mitä omista töistä jätetään sivuun, jos pitää tehdä toisen työt ja pyydämme ohjeen kirjallisena.
[/quote]Sijaisen hankkiminen ja poissaolevan töiden hoitaminen on vain ja ainoastaan työnantajalle kuuluva asia. Ei sitä kenenkään muun kuulu eikä edes saa hoitaa. Asia kuuluu vain työnjohto-oikeuden omaavalle henkilölle eli työnantajan direktio-oikeutta käyttävälle eli työnantajalle.
Pienyrittäjänä sanoisin että tuo määrä poissaoloja olisi todella kiusallista. Varsinkin kun ilmoitukset poissaolosta tulee yleensä viimetipassa. Työt pitää hoitaa ja sijaisen hankkiminen lennosta ei niin vain onnistu.
Olen ollut yrittäjänä 30 vuotta ja minulla on ollut monta alaista siinä aikana. Osa pienten lasten äideistä on jatkuvasti poissa ja osa ei lähes lainkaan.
Osa selvästi laiskottelee ja hommailee lääkärissäkäyntejä yms työaikana kunnes niille laittaa topin.
Pahin laiskimus oli yhden viikon aikana 3 päivänä tekemässä kesken työpäivän omia juttuja, jotka sitten varmistui hänen vaihedettua työpaikkaa aivan tuulesta keksityiksi.
Työharjoittelupaikat ymmärtävät, mutta koulu ei. Teemme miehen kanssa usein niin, että jos lapsi on kipeä, olen iltapäivään asti kotona ja lähden sitten suoraan iltavuoroon miehen tultua kotiin. Yleensä myöhästyn vain tunnin - puolitoista. Ilmoitan aina etukäteen myöhästymisestä, ilmoitan syyn ja mukana on aina sairaanhoitajan tai lääkärin todistus lapsen sairastelusta. Yksikään työharjoittelupaikka ei ole katsonut pahalla, mutta koulu vaatii korvaamaan joka ikisen menetetyn tunnin. Jos ITSE olen sairastellut, ei ole tarvinnut korvata tunteja.
Tänä syksynä ollaan sairastettu yksi pahempi flunssa ja enterorokko ja mies on kotona yleensä noin puolet lapsen sairastelupäivistä, eli ei todellakaan ole ollut paljon hoitopäiviä.
T:turhautunut sh-opiskelija
Kukaan?
Ei kai meidän lapset ole ainoita jotka sairastaa :(
Aika paljolta kuulostaa. Teillä on ollut kurja syksy!
Toisaalta ymmärrän esimiestäsikin, jos mies ei ole lainkaan ollut kotona, ei sinua ole paljon työpaikalla näkynyt. Palkalle ei siis saa juurikaan vastinetta työpanoksena, ja tietysti harmittaa.
Aloittiko lapsesi päivähoidossa tänä syksynä? Ensimmäinen puoli vuotta on aina pahinta ja sitten helpottaa kun lapsilla alkaa olemaan vastustuskykyä.
Minä palasin aikoinaan hoitovapaalta pätkätyöhön enkä uskaltanut olla sairaan lapsen kanssa kotona ja tunsin siitä hirveää syyllisyyttä vaikka lapset sai kotiin kaksi hyvää hoitajaa, minun mummon ja vaarin. Pari vuotta myöhemmin mummo kertoi laskeneensa että oli ollut hoitamassa meidän lapsia 24 päivää ensimmäisen puolen vuoden aikana töihin paluusta. Minä olin vain tyytyväinen että kertoi vasta jälkikäteen, tunsin muutenkin syyllisyyttä töissäolosta kun lapsi oli sairas.
Jatkuvat poissaolot eivät ole ongelma, jos niille on peruste. Muista kuitenkin, että esimiestesi VELVOLLISUUS on työsuojelumääräysten mukaan ottaa selville, mistä jatkuvat poissaolot johtuvat. Jos he eivät puutu niihin, he eivät hoida omaa työtään.
Meillä muistutetaan, että palkallinen vapaa on lapsen hoidon järjestämistä varten, ei hoitamista. Tuolla tavalla sairastavien lasten äiti saisi meillä siirron vaatimattomiin avustajatehtäviin ja samalla loppuisi kaikki matkustaminen, työkokoukset, projektit jne. Ja tietty myös päivärahat.
Ennen vanhaan mun saikkulappuun piti ruksata, onko puoliso estynyt hoitamasta sairasta lasta. Nykyään sellaista ei enää kysytä, mutta kyllä minä aina esimiehelle selvennän, että mies ei voi olla töistä pois. Ollaan samalla alalla, joten esimies sen ymmärtää kyllä, mutta pyrimme toki jakamaan lasten sairastamisesta johtuvat poissaolot melko tasan.
Meillä ekat kaksi vuotta oli yhtä sairastelua ja sitten loppui kuin seinään. Oltiin miehen kanssa vuorotellen pois töistä, riideltiin kumman vuoro on. Ei ole isovanhempia lähellä hoitamaan ja ystävillä/sisaruksilla on omat työt ja lapset.
Hankin aina lääkärintodistuksen, jotta ei tule sanomista jälkikäteen. Siis ihan aina. Olipa sitten nuhakuume tai oksennustauti. Periaatteessa olisi saanut olla pois 3pv omalla ilmoituksella, mutta itsestä tuntui etten vain voi olla, koska niitä poissaoloja kertyi. Ja kun itse sairastuin vaikka flunssaan, olin kuumelääkkeen voimin töissä, koska en kerta kaikkiaan enää itseni takia kehdannut olla pois.
Sain piilohuomauttelua niin esimieheltä kuin työkavereiltakin, suoraan ei mitään sanottu. Uskoisin, että selän takana jauhettiin paljonkin. Töitä ei alennettu tms ja vastuu oli koko ajan kova. Hirveä stressi päällä. Nyt tuosta on aikaa jo viitisen vuotta ja poissaoloja on harvoin. Olen hyvä työntekijä. Minkäs minä tein, jos lapset aina vain sairasti. Hoitoon en voinut viedä, oli minun vuoroni hoitaa, naapureilla ei ole velvollisuutta hoitaa, sukulaisilla on omat elämänsä, kunnalta ei saa hoitoapua, Mannerheimin lastensuojeluliiton apu on lähinnä iltapainotteista, koska suurin osa on lukioikäisiä tyttöjä ainakin meidän alueella eli ei meille hyötyä. Mistä siis olisi hoidon loihtinut...
Tsemppiä ap!!!!
Nykypäivän työelämä ymmärtää paremmin,jos isä jää kotiin hoitamaan sairasta lasta.Totuus on jos ei oo sairasteleleva N lapsen perheellä hyvää tukiverkostoa potkut tulee.
Saikku , saikku ja saikku. Miksi aina sinä, miksi ei koskaanmilloinkaan kukaan muu voi hoitaa lapsia, miksi??
Vierailija kirjoitti:
Meillä muistutetaan, että palkallinen vapaa on lapsen hoidon järjestämistä varten, ei hoitamista. Tuolla tavalla sairastavien lasten äiti saisi meillä siirron vaatimattomiin avustajatehtäviin ja samalla loppuisi kaikki matkustaminen, työkokoukset, projektit jne. Ja tietty myös päivärahat.
No kyllä se ihan hoitoa varten on se vapaa, sinun työpaikallasi ei oikein hanskata sopimuksia ja työlainsäädäntöä.