Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ja siitä: Maskeista ei kannattaisi luopua kokonaan enää koskaan, sanoo apulaisylilääkäri

Vierailija
14.10.2021 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008314645.html

Aiotko käyttää maskia loppuelämäsi?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsidesistä ruokakaupoissa ei kannattaisi luopua koskaan.

Kannattaa, sillä se nostaa kaikkien tuotteiden hintaa kaupoissa ja on pitkälti hyödytöntä. Ne, ketkä välttämättä haluavat käyttää, voisivat ostaa omat käsidesipullot.

Miten niin hyödytöntä? Käsidesin käytön ansiosta kaupan tavarat ja tilat pysyvät puhtaampina, kun niitä ei käpälöidä saastaisilla käsillä. Kyllä puhtaudesta kannattaa maksaa, ja käsien desinfioiminen kaupan ovella pitäisi tehdä pakolliseksi.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008308706.html

"Emeritusprofessori kyseenalaistaa jatkuvan käsidesillä lotraamisen: "Enemmän haittaa kuin hyötyä""

"”Käsidesin jatkuvasta käytöstä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä, sillä se tuhoaa käsien ”hyvät” bakteerit."

No pestäänhän käsiä muutenkin monta kertaa päivässä. Varmaan silloinkin "hyvät" bakteerit saavat kyytiä. Ei mahda mitään. Pääasia, että koronavirus pysyy poissa.

Käsien peseminen on parempi kuin käsidesin käyttö, sillä käsidesi ei edes tehoa kaikkiin liikkeellä oleviin viruksiin. Esim. tavallista flunssaa aiheuttava rinovirus on jossain määrin käsidesiresistentti ja ripuli/oksennustautia aiheuttava norovirus on tavallisille käsideseille täysin resistentti. Mutta kumpikaan ei kestä käsien saippuapesua!

Vierailija
42/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronavirus on täällä yhä tänään ja se on myös huomenna ja se on myös ensivuonna.

Siinä on kolme hyvää syytä käyttää FFP2/FFP3-Hengityssuojaimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa jos koko maailma jatkaa maskien käyttöä hamaan tulevaisuuteen. Montahan niitä kuluu päivässä, varmaan miljardi? Niistä on tullut jo samanlainen jäteongelma kuin tupakantumpeista.

Jotain tähän pitäisi keksiä; esimerkiksi monta kertaa käytettävä itsepuhdistuva maski jota ei tarvitse keittää.

Vierailija
44/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kypärä päässäkin olisi turvallisempaa kulkea. Aasialaisten tapa käyttää flunssaisena maskia on huomaavainen, mutta muuten aion olla yhä enemmän ilman tästä eteenpäin.

Vierailija
45/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsidesistä ruokakaupoissa ei kannattaisi luopua koskaan.

Kannattaa, sillä se nostaa kaikkien tuotteiden hintaa kaupoissa ja on pitkälti hyödytöntä. Ne, ketkä välttämättä haluavat käyttää, voisivat ostaa omat käsidesipullot.

Miten niin hyödytöntä? Käsidesin käytön ansiosta kaupan tavarat ja tilat pysyvät puhtaampina, kun niitä ei käpälöidä saastaisilla käsillä. Kyllä puhtaudesta kannattaa maksaa, ja käsien desinfioiminen kaupan ovella pitäisi tehdä pakolliseksi.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008308706.html

"Emeritusprofessori kyseenalaistaa jatkuvan käsidesillä lotraamisen: "Enemmän haittaa kuin hyötyä""

"”Käsidesin jatkuvasta käytöstä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä, sillä se tuhoaa käsien ”hyvät” bakteerit."

No pestäänhän käsiä muutenkin monta kertaa päivässä. Varmaan silloinkin "hyvät" bakteerit saavat kyytiä. Ei mahda mitään. Pääasia, että koronavirus pysyy poissa.

Käsien peseminen on parempi kuin käsidesin käyttö, sillä käsidesi ei edes tehoa kaikkiin liikkeellä oleviin viruksiin. Esim. tavallista flunssaa aiheuttava rinovirus on jossain määrin käsidesiresistentti ja ripuli/oksennustautia aiheuttava norovirus on tavallisille käsideseille täysin resistentti. Mutta kumpikaan ei kestä käsien saippuapesua!

Minä mieluummin pesenkin käteni, jos se vain on mahdollista ennen ja jälkeen kaupassa käynnin. Monissa kaupoissa on siihen mahdollisuus eteisessä.

Vierailija
46/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskipäät ovat uuden sosialistisen yhteiskunnan ilmeetön ja tottelevainen työjuhta.

Vierailija
47/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lopeta koskaan maskin käyttämistä. Ei tarvitse meikata enää ikinä.

Ei sitä tarvitse muutoinkaan meikata.

Vierailija
48/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks oo todella mahtavaa, jos todella suomalaiset ovat niin fiksuja, että ottavat maskit pysyväksi tavaksi, niin se vähentää monia turhia tarttuvia tauteja jatkossakin.

Vierailija
49/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskeilla estetään myös influenssakuolemia, joten hyödyllisiä ne ovat jatkossakin. Monet ihmiset ovat vain niin itsekkäitä tai laiskoja, etteivät jaksa ottaa toisia huomioon.

Kuules jeesustelijaeukko, toiset voi ottaa huomioon niin monella muullakin tavalla kuin maskeilla. On melkoista puusilmäisyyttä, jos noin kevyin perustein tuomitset toisia. Maskit eivät ole koskaan olleet aikaisemminkaan mikään käytösnormi.

Nyt ovat. Kannattaisi kaikkien jo tajuta se. Sitä se eläminen koronan kanssa tarkoittaa.

Olet kyllä ihan kaamean suvaitsematon ihminen latelemassa normeja ihmisille 🤣.

Maskit tarkoitettiin väliaikaiseksi suojaksi eikä miksikään pysyväksi asusteeksi. Enkä todellakaan suojele huvikseni ylivarovaisia ihmisiä.

Vierailija
50/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän maskia, koska näytän maski naamalla paljon paremmalta.

Suun ja kaulan ympäristöstä näkyy ikäni, sen sijaan silmieni seutu on säilynyt hyvin. Näytän 15 v nuoremmalta maski naamalla. En luovu.

Vierailija
51/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion käyttää jatkossakin maskia, busseissa, kaupoissa. Olen niin tottunut maskin käyttöön. Se ehkäisee myös kausiflunssat. Olen käynyt Japanissa ennen koronaa ja siellä kaikilla oli maskit metroissa, julkisilla paikoilla yms. ruuhkapaikoissa.

Vierailija
52/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän maskia, koska näytän maski naamalla paljon paremmalta.

Suun ja kaulan ympäristöstä näkyy ikäni, sen sijaan silmieni seutu on säilynyt hyvin. Näytän 15 v nuoremmalta maski naamalla. En luovu.

Samoin. Huulirypyt peittyvät maskin alle. Minäkään en luovu maskista.

Vierailija
53/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion käyttää jatkossakin maskia, busseissa, kaupoissa. Olen niin tottunut maskin käyttöön. Se ehkäisee myös kausiflunssat. Olen käynyt Japanissa ennen koronaa ja siellä kaikilla oli maskit metroissa, julkisilla paikoilla yms. ruuhkapaikoissa.

Minäkin olen käynyt Japanissa muutama vuosi ennen koronaa, eikä todellakaan "kaikilla" ollut maskeja, vaan satunnaisilla ihmisillä. Oli marraskuu, eli ei edes kesä.

Vierailija
54/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskeilla estetään myös influenssakuolemia, joten hyödyllisiä ne ovat jatkossakin. Monet ihmiset ovat vain niin itsekkäitä tai laiskoja, etteivät jaksa ottaa toisia huomioon.

Niin, on se kumma ettei ole ollut maskipakkoa jo vuosikymmeniä! Ajattelen itkien niitä kaikkia ihmisiä, jotka olisimme voineet pelastaa maskeilla. He kuolivat turhaan.

Vierailija
55/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules jeesustelijaeukko, toiset voi ottaa huomioon niin monella muullakin tavalla kuin maskeilla. On melkoista puusilmäisyyttä, jos noin kevyin perustein tuomitset toisia. Maskit eivät ole koskaan olleet aikaisemminkaan mikään käytösnormi.

Nyt ovat. Kannattaisi kaikkien jo tajuta se. Sitä se eläminen koronan kanssa tarkoittaa.

Olet kyllä ihan kaamean suvaitsematon ihminen latelemassa normeja ihmisille 🤣.

Maskit tarkoitettiin väliaikaiseksi suojaksi eikä miksikään pysyväksi asusteeksi. Enkä todellakaan suojele huvikseni ylivarovaisia ihmisiä.

Maailma on muuttunut eikä entiseen enää voi palata, vaikka jotkut niin kuvittelevatkin. Maskin käyttö kertoo, että tässä menee moderni, tiedostava ihminen, joka ottaa toisetkin huomioon. Maskittomuus sitä vastoin tilanteessa, jossa virus leviää, kertoo ihan päinvastaisesta. Mutta en minä tuomitse ketään, vaikka toivoisinkin, että Suomessakin olisi ihan sakkorangaistuksen uhalla ylläpidetty maskipakko niin kuin on ollut monissa maissa.

Vierailija
56/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin toivon että maskit jäävät pysyvästi. Ei toki mitään tarvetta käyttää jos on terve mutta jos on vähänkin yskää/nuhaa niin olisi hyvää käytöstä käyttää maskia jos liikkuu kodin ulkopuolella

Vierailija
57/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon helpompaa hengittää hengityssuojaimen kautta, kuin hengittää hengityskoneen kautta.

Vierailija
58/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihmiset ole nyt niin kyllästyneitä niihin, että eivät enää vapaaehtoisesti pane sellaista päähänsä.

Minä laitan useamman vastustuskykyä heikentävän sairauden vuoksi eikä minua kiinnosta tippaakaan, mitä muut siitä ajattelevat.

Vierailija
59/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltä minun pitää anoa lupa, saada käyttää maskia ???

Vierailija
60/62 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihmiset ole nyt niin kyllästyneitä niihin, että eivät enää vapaaehtoisesti pane sellaista päähänsä.

Minä laitan useamman vastustuskykyä heikentävän sairauden vuoksi eikä minua kiinnosta tippaakaan, mitä muut siitä ajattelevat.

No sen kun laitat! Pidä vaikka kahta päällekkäin 24/7. Kukaan ei todellakaan kiellä. Siitä ei ole kyse 🙄