Parantuva syömishäiriöinen kaipaa apua ruokailuissa!!!
Lievää ylipainoa löytyy ja haluaisin saada ylimääräiset kilot, tällä kertaa terveellisesti pois. Ravitsemusterapeutille on lähetteellä useamman kuukauden jono, ja olen yrittänyt nyt itse miettiä minkälainen ruokavalio olisi hyvä. Olen tottunut syömään samoja ruokia päivästä toiseen, ja hiilareita en uskalla kamalasti vielä syödä koska se yleensä laukaisee ahmimisen. Mutta, miltä kuulostaa?
Aamulla puolikas annos puuroa veteen tehtynä ja desi marjoja. Koulussa puolikas paprika ja porkkana, salaattia ja omena. Päivällä kotona 150g tonnikalaa, 3dl wokkivihanneksia ja parsa- ja kukkakaalia (joskus syön myös avokadon, mutta silloin iltapala on kevyempi). Illalla annos lämmin kuppikeittoa (tomaatti vuohenjuusto) ja 70g taateleita. Iltapalan saatan myös korvata marjoilla ja 250g maitorahkapurkilla.
Kommentit (6)
Syö päivällä kunnon lounas, ei pelkkää sokeria.
Tee itse ruokasi, maitorahkoilla et tee mitään.
Syö ruokasi normaalirasvaisena.
Ei noin, siinä on liian vähän ruokaa.
En tiedä mikä on puolikas puuroannos mutta kuulostaa tosi pieneltä. Samoin lounas on melko onneton, puuttuu proteiinit ja rasvat (ja oikeastaan vähän kaikki muukin) kokonaan.
Ota nyrkkisäännöksi, että syöt puolet päivän kaloreista aamiaisen ja lounaan aikana. Eli jos tavoite on syödä vaikka 1600kcal päivässä, syö ne esim. niin että aamiaisella 300kcal ja lounaalla 500kcal. Näin saat aamulla jo aineenvaihdunnan toimimaan ja lisäksi ei ole iltaisin kiljuva nälkä kun syöt riittävästi päivällä.
Jos olet päättänyt paljonko kaloreita syöt päivässä, kiinnitä huomiota siihen, miten suuri osa tulee rasvasta, proteiinista ja hiilihydraatista. Jos hiilarit tekevät huonoa/turvottavaa/väsynyttä oloa, voit jaotella esim. niin että hiilareista tulee 20% ja proteiinista ja rasvasta kummastakin 40%.
Lisäksi syö se puoli kiloa kasviksia päivässä.
Liian vähän ruokaa. Jätä tuollaiset kamalat kuppikeitot pois kokonaan. Mikä on puolikas puuroannos?
Jos haluat pitää hiilarit pieninä, pitää rasvoja ja proteiinia lisätä. Cia-siemenissä (kiiasiemeniksi sanotaan) on paljon hyviä rasvoja ja proteiinia. Syö kalaa, tofua, lihaa, äläkä missään nimessä osta kevyt tuotteita. Ne on ihan kuraa elimistölle. Paljon kasviksia ja hedelmiä, pavut, linssit yms. Hampun siemenet ovat myös todella hyviä ravitsemuksellisesti ja maun puolesta!
Ja sen haluan vielä sanoa, että näillä ruuilla ei kiljuvaa nälkää (ainakaan vielä) ole. Ap