voiko sossun asiakas vuokrata kaksion
Jos ei ole liian iso ja vuokrakin kohtuullinen? Vai "pakottavatko" hankkimaan yksiön?
Kysyn ihan uteliaisuudesta. Ja osittain siksi että tyttäreni etsii mieluummin kaksiota kuin yksiötä mm syystä että haluaa sängylle oman huoneen, ei jostain syystä haluaisi mahdollisten vieraiden näkevän heti ensimmäisenä sänkyä... Ja ennen kuin kukaan sanoo mitään laiskuudesta, tyttäreni on opiskelija, ja meillä ei ole tilaa hänelle nyt kun kuopus syntyi (kuopus siis sai tyttäreni vanhan huoneen)
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:32"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:25"]
Ei tyttös sossusta sais muutenkaan mitään, turhaan mietit
[/quote]
Joo, opiskelijat ei saa sossusta mitään. Pitää keskeyttää opinnot ja alkaa perseilemään niin sitten tulotaso nousee heti...
[/quote] Mun opiskelijakaveri ainakin saa sossusta rahaa. Yhtä paljon kuin minä kuussa vaikka opiskelen ja käyn samalla töissä.
Opiskelija voi saada toimeentulotukea, mutta ensin ohjataan ottamaan opintolaina.
Jos on sössinyt raha-asiansa, kyllä sossu silti auttaa. Tosin velkoja ei oteta huomioon laskelmassa.
Sossua ei kiinnosta asunnon huonemäärä tai neliöt vaan joka kaupungilla on omat asumismenorajansa. Niihin lasketaan siis vuokran lisäksi sähkö ja vesikin.
Kyllä minulle vain opiskelijana sossusta maksetaan tukia elämiseen? Vuokrani yksiössä on 270€ ja opintotuen jälkeen sossut maksavat kuukaudessa 360€ apua. Rahaa saan yhteensä siis noi 700€, sillä maksaa vuokran, laskut ja muun elämisen helposti.
Ei ne mitään pakota, mutta jos asumismenot ylittää kohtuulliseksi määritellyt rajat, niin ylimenevää ei korvata asumiskuluina erikseen, vaan käytät siihen sitä osuutta josta yleensä maksetaan ruoka yms. kululut.
http://www.tampere.fi/material/attachments/t/5wslQmRXi/toimeentulotuen_soveltamisohjeet_01032011.pdf
Tuossa yksi (vanha?) ohje tuen määräytymisestä. 1hlö asumiskulut (vuokra, sähkö, vesi jne.) maksimi 510€/kk.
Minä saan sossusta tukea kun olen nostanut opintotuen ja -lainan ja olen saanut työstäni potkut.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 14:04"]
Kyllä minulle vain opiskelijana sossusta maksetaan tukia elämiseen? Vuokrani yksiössä on 270€ ja opintotuen jälkeen sossut maksavat kuukaudessa 360€ apua. Rahaa saan yhteensä siis noi 700€, sillä maksaa vuokran, laskut ja muun elämisen helposti.
[/quote]
Olet kussut luottotietosi etkä saa opintolainaa? Silloin joillakin paikkakunnilla sossu auttaa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:25"]Jos löytyy halpa ja pieni kaksio, 40 neliöö tjn., niin sitten varmaan voi. Asumistuki katsotaan neliöiden mukaan, en tiedä varmaksi mitkä ovat rajat. Tai no ainakin kahdella henkilöllä saa olla n. 56 neliöö.
[/quote]
tuo neliö homma poistuu
Jos löytyy halpa ja pieni kaksio, 40 neliöö tjn., niin sitten varmaan voi. Asumistuki katsotaan neliöiden mukaan, en tiedä varmaksi mitkä ovat rajat. Tai no ainakin kahdella henkilöllä saa olla n. 56 neliöö.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:25"]
[/quote]
Joo, opiskelijat ei saa sossusta mitään. Pitää keskeyttää opinnot ja alkaa perseilemään niin sitten tulotaso nousee heti...
Asumistuensaanti riippuu neliöistä, asunnon iästä ja vuokran suuruudesta. Sen saa siis kelalta, ei sossusta. Kelan sivuilla on laskuri mistä voi laskurilla katsoa suuntaa antavan summan mitä tulisi apuja saamaan. Lopun maksaa hyvässä lykyssä sossu mutta joskus voi vaatia muuttaamaan pienenmpään asuntoon. Helsingissä ovat löysempiä korkeitten vuokrahintojen suhteen mutta ei ole kokemuksia muista kaupungeista.
Asumme Tampereella. Ymmärrän toisaalta myös kaksion ottamisen... Yksiöt tuntuvat olevan kiven alla
ap
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:33"]
Asumistuensaanti riippuu neliöistä, asunnon iästä ja vuokran suuruudesta. Sen saa siis kelalta, ei sossusta. Kelan sivuilla on laskuri mistä voi laskurilla katsoa suuntaa antavan summan mitä tulisi apuja saamaan. Lopun maksaa hyvässä lykyssä sossu mutta joskus voi vaatia muuttaamaan pienenmpään asuntoon. Helsingissä ovat löysempiä korkeitten vuokrahintojen suhteen mutta ei ole kokemuksia muista kaupungeista.
[/quote]
Opiskelija saa asumistukea maksimissaan 250 €/kk, ihan sama kuinka monta neliötä.
Tyttäresi kannattaa hankkia poste restanse osoite ja ilmoittautua asunnonhakijaksi Toasille (opiskelijat saavat sieltä halvimmat kämpät) sekä Nuorsisosäätiölle. Hakemuksiin kannattaa merkitä että on lemmikkieläimiä niin saa sen oman yksiön tai pien kaksion. Sossu ei meinaan tuossa tilanteessa rupea maksamaan asuntoa ja Kelankin asumistuki on yleensä hyvin pieni opiskelijalle (max. n. 200 euroa). Jos saa pienen yksiön (vuokra vaikka 400,euroa ja Toasin) niin sossu _saattaa_ tulla vastaan elämisen kuluissa mutta tämä pitää joka kuukausi hakea erikseen. Eli ns. jatkuva toimeentulotukea ei saa. Myöskin opintolaina pitää olla käytetty.
Voiko olla noin sydämetöntä äitiä!
Kasvatat siis lapsistasi sossupummeja. Edellisestä loppu lapsilisät niin uutta putkeen, vai? Eikä edes varaa elättää edellistä, potkitaan se ulos uuden tieltä. Hyi!
Kelaa kiinnostaa neliöt ja huoneen määrät mutta sossua kiinnostaa ainoastaan vuokran määrä. Asun Turussa ja kahdella vuokra saa olla 580 ja kolmella 710 mutta yksin asuvasta en tiedä muuta kuin minulle sanottiin että 410 on edullinen jo yhdellekkin ihmiselle... mutta tosiaan jos opiskelee sossusta ei rahaa heru ja kela katsoo neliöt ja vuokran määrän ja huoneiden määrän
....