Keltaista limpparia kipeänä
Minulle sanottiin aina pienenä, että pitää juoda keltaista limpparia, kun oli kuumetta tai muuten kipeä. Nyt parikymppisenä olen kuumeessa ja isä toi jälleen keltaista limpparia juomaksi. Onko sillä keltaisella nyt jotain väliä oikeasti, ei kai? Onko muille sanottu vastaavaa tai muita "pakollisia" juttuja mitä tehdä/syödä/juoda kipeänä?
Kommentit (30)
Mulla ihan sama, faija toi keltasta jaffaa kun olin kipeenä :) ja itsekin miettinyt samaa kun ap. Nesteytystä ja sokeria varmaan saisi mistä tahansa limusta, kysymys kuuluikin, että miksi juuri keltaista.
Mulla oli muuten ihan sama, kuumeeseen sai Jaffaa :D. Tosin en tykänny siitä niin join sitte kokista. Toimi sekin.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:53"]
Mulla ihan sama, faija toi keltasta jaffaa kun olin kipeenä :) ja itsekin miettinyt samaa kun ap. Nesteytystä ja sokeria varmaan saisi mistä tahansa limusta, kysymys kuuluikin, että miksi juuri keltaista.
[/quote]
siinä ei ole kofeiinia
Minulla ihan sama, keltainen Jaffa oli aina kuumejuomaa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:53"]Mulla ihan sama, faija toi keltasta jaffaa kun olin kipeenä :) ja itsekin miettinyt samaa kun ap. Nesteytystä ja sokeria varmaan saisi mistä tahansa limusta, kysymys kuuluikin, että miksi juuri keltaista.
[/quote]
Näinpä juuri! Luulis että ainakii kokiksessa ois enemmän sokeria, jos sitä pitäs paljon saada (yhtä märkiähän ne ainakin ovat;) )
-ap
Ja oksennustaudin hellittäessä eka ruoka oli ihan aina banaania - keltaisen Jaffan lisäksi tietty.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:53"]
[/quote]
siinä ei ole kofeiinia
[/quote]
Aivan! Toimii kokiksen kohdalla.. Mites joku sprite sitten?
-ap
Meillä sai mahatautiin keltaista Jaffaa, en tiedä miksi. Helpottihan se, oli nestemäistä, kylmää, sisälsi sokeria (ja paljon!). Muistan kuulleni - ja tämä on täysin epätieteellistä - että se limsan keltainen väriaine on jotenkin hyväksi vatsalle. Ulkomailla kuulemma juotiin Fantaa tai Oranginaa. :)
Omille lapsilleni olen mielummin antanut vettä tai laimeaa kotitekoista mehua. Ja sitten syöttänyt jotain helposti syötävää, vähän suolaista. Jotenkin vain en ole halunnut juottaa heille sellaista määrää sokeria, joka lähtee käymään siinä muutenkin ylösalaisin olevassa vatsassa.
Hei, sama täälläki :D Keltasta jaffaa sain kipeänä :D T. 16v poika
Mitä 16v poika tekee vauvapalstalla?! :D
Muistan hyvin. Varmaankin se luksus-juoma laittoi lapsena juomaan. Pääasia oli se, että sai sokeria ja nestettä.
T. Hoitsutäti.
Kun olin lapsi, limsa ei ollut mitään arkista juomaa vaan me lapset saimme sitä lähinnä lastenjuhlissa. Sairaana kun olo on kurja, se on ehkä vanhemmilta tapa yrittää saada olo ja mieli paremmaksi kun annetaan jotain erityistä. Eikä välttämättä ruokahaluakaan ole, joten sillä saa houkuteltua lapsen juomaan tarvittavaa nestettä.
Muutenhan ei olisikaan varmaan niin merkitystä, saako vaikkapa mehukattia. On kyllä kiva, kun on tuollaisia juttuja, että jotain erityistä saa aina samassa tilanteessa.
Onko kellekään tullut näiden "sairaus-jaffojen" seurauksena sellaista, ettei enää mieluusti juo jaffaa? Itselle tulee aina jaffan hajusta huono ja kipeä olo, juon vain jos on ihan pakko ja silloinkin vähän...
-ap
ainahan sitä ollaan annettu pennuille jaffaa
Täälläkin yks! Toinen kuume/mahatautiruoka meillä oli mustikkakeitto, sitä oli mukavaa juoda mukista, kun ei jaksanut pureskella, ja toisaalta se oli sitten "helppo" oksentaa pois jos olo kävi huonoksi.
Ei keltaista Jaffaa tai muitakaan sokeripitoisia juomia vatsataudissa olevalle! Sokeri hidastaa paranemista.
t. Toinen hoitsu
Sen tiedän että oma äitini juotti jaffaa, eikä muita limsoja sen takia, että keltainen väri mielletään kesän/syksyn väriksi ja jo värinä se on piristävä (: vähän sama kun yrittää myydä asuntoa, niin asuntoon kannattaa sijoittaa oransseja asioita esim. Tyynyjä/torkkuvilttejä, koska alitajuntaisesti ihmiselle tulee lämpimästä sävystä mieleen koti.
Muistan Jaffan kyllä. Krapulaa parannellut myöhemminkin sillä. Onko järkevää juoda ja oksentaa mahataudissa sokerista ja hiilihapollista lmua?
Nykyään tosiaan ei mahataudissakaan kannata keltaista jaffaa juoda. Se on niin sokerista, että nestettä siirtyy elimistöstä suolen puolelle "laimentaakseen" limsaa. Seurauksena on entistä vetisempi ripuli ja elimistö on kuivunut vaan lisää. Silloin kun suoli toimii normaalisti niin siitä limsasta ehtii imeytyäkin se sokeri suoliston alkupäässä paremmin. Ehkä sitä aikaisemmin juotiin sen takia, että sitä ainakin lapset joi yleensä mielellään. Kyllähän siitä aina jotain imeytyy ja tauti menee yleensä aina itsestään ohi joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:47"]
Minulle sanottiin aina pienenä, että pitää juoda keltaista limpparia, kun oli kuumetta tai muuten kipeä. Nyt parikymppisenä olen kuumeessa ja isä toi jälleen keltaista limpparia juomaksi. Onko sillä keltaisella nyt jotain väliä oikeasti, ei kai? Onko muille sanottu vastaavaa tai muita "pakollisia" juttuja mitä tehdä/syödä/juoda kipeänä?
Siitä saat nesteytystä ja energiaa, sokerin nousemaan. Eikö tuon pitäisi olla selvä juttu.
[/quote]