Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäiti. Kuinka usein ja miten paljon olet erossa lapsistasi?

Vierailija
05.09.2006 |

Ja tällä kertaa en tarkoita juhlimista, matkustelua tms. (toki nuokin voitte kertoa, jos on säännöllistä) vaan ihan tavallisena arkena ja viikonloppuna lapsista erossa olemista. Eli esim. kaupassa käyntiä ilman lapsia, suihkussa käyntiä niin, että ovi on kiinni ja joku toinen katsoo lasten perään, omia harrastuksia tms. siis yleensä ottaen asioita joita teet niin, että et katso etkä voi katsoa lastesi perään. Ts. esim. siivoamista, ruoanlaittoa tms. ei lasketa jos sinä aikana esim. mies vahtii lapsia näköetäisyydellä ja sinullakin on mahdollisuus puuttua heidän tekemisiinsä tai ainakin pyytää miestäsi tekemään niin.

Ja onko mielestäsi tuo aika minkä saat olla ilman lapsia riittävä? Jos ei, niin paljonko tarvitsisit lisää ja mihin tarkoitukseen?

Mulla tuo aika on 15-20 min / viikko!!! Ehkä kerran viikossa pääsen suihkuun niin, että mies on lapsen kanssa ja veden pauhu hukuttaa äänetkin... Juu tiedän. On ihan liian vähän ja apua olemme asiaan hakemassa :). Mietin vaan paljonko ja kuinka usein apua tarvitsisimme... Mieheni siis ei ole hulttio vaan hänellä sen verran vaativa työ ja pitkät työpäivät, että arkena nähdään tuskin lainkaan ja viikonloppuisinkin joutuu usein töitä tekemään ja se minkä on vapaalla ollaan koko perhe yhdessä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joka ilta mun pitää saada puoli tuntia omaa aikaa, vaikka miten tiukkaa tekisi. Hankin crosstrainerin, jumppaan sillä tuon puoli tuntia heti miehen tultua ja katselen samalla jonkin komedia-sarjan tms. jakson nauhalta. On kuulkaa ihan erilainen olo heti! Aivot on nollattu ja kroppa saanut vähän energiaa.

Vierailija
22/28 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis vain yksi auto ja ajokorttikin löytyy vain mieheltä, joten hän hoitaa harrastuskuljetukset.

Iltaisin rytmimme on järjestetty niin, että lapset menevät kaksi tuntia ennen vanhempia nukkumaan klo 20.30, jolloin me saamme kahdenkeskistä aikaa sen pari tuntia miehen kanssa joka ilta. Lapset ovat 4v ja 6v eivätkä enää heräile kesken unien.

Kesäisin lapset ovat maalla mummin kanssa 1-3 viikkoa, nuorempi siis yleensä tuon viikon ja esikoinen 2-3 viikkoa. Meillä on todella ihana, aktiivinen mummi, joka haluaa ottaa lapset luokseen aina, kun vain mahdollista. Olemme siis onnellisessa asemassa=)

Olen kotiäiti, mutta olen myös yrittäjä eli työskentelen kotona. Esikoinen lisäksi 4 tuntia päivässä eskarissa ja kuopus kerhossa 2 x 3 h viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen täytettyään vuoden, enemmän. Nyt kun 4 v ja 2 v. ei tunnu enää missään häipästä vaikka koko päiväksi kaupungille :) Tai oikeastaan se tuntuu siis KIVAlta. kai tässä kohta raaskii töihinkin lähteä.

Vierailija
24/28 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ihan vain siitä syystä, ettei ole ketään, joka katsoisi lapsia. Mll:n hoitajalle viikonlopuksi jättö ei todellakaan innosta. Tutulle kyllä raskisin ja ilomielin jättäisinkin. Mies on ollut työreissuilla heti vauva-ajoista lähtien, minä olen ollut kerran yhden yön pois.

Vierailija
25/28 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi käyn silloin tällöin töissä.

Lapsista erossa olen ehkä noin 1-20 tuntia viikossa, riippuen työvuoroista.

Vierailija
26/28 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on iltaisin kun lapsi on nukahtanut, yleensä puol kympin jälkeen. Laitamme lapsen petiin iltaisin yleensä vuorotellen. Tuon nukkumaan laiton jälkeen käyn myös suihkussa. Muutoin ehkä 2-3 tuntia viikossa, joka pitää sisällään yhden harrasteen ja muutoin kaupassa käyntiä. Toisen tullessa tuskin illat enää on omaa aikaa...

Vierailija
27/28 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa aikaa (eli minun omaa aikaani, ei kotityöaikaa tai kaupassakäymistä yksin) on viikossa muutamia tunteja. Käyn harrastuksessa pari tuntia viikossa, lisäksi liikun 3-4 kertaa viikossa yksin noin tunnin kerrallaan. Tämän lisäksi sitten pääsen yksin kauppaan tekemään isompia ostoksia ainakin kerran viikossa, ja kotitöitä varten saan työrauhaa muutamia tunteja viikossa siis pätkissä mutta yhteensä.

Isä ottaa mielellään kaksi isompaa mukaansa vaikka minne, mutta pienin jää yleensä minun kanssani, kun on vielä rintaruokinnallakin.

Olen pitänyt kiinni siitä, että minunkin elämäni jatkuu lapsista huolimatta, eli haluan harrastaa minulle tärkeää harrastusta ja siihen on löydyttävä aikaa, kun se ei kuitenkaan ole enempää kuin pari tuntia viikossa. Ja mies hyväksyy tämän hienosti, eli asiassa ei ole ollut ongelmia. Joskus jompikumpi mummi tulee hoitamaan lapsia, mutta silloin yleensä on kyse meidän vanhempien yhteisestä menosta, esim. häät tai joku muu juttu, minne halutaan mennä kahdestaan.

Tykkään olla lasten kanssa, mutta en ehkä tykkäisi, jos kokisin, että en koskaan pääse minnekään tai että oma identiteettini katoaisi kotiäidin roolin taakse. Pienetkin hetket pois tästä hulinasta auttavat jaksamaan ja pitävät mielen virkeänä ja onnellisena. Jo lenkillä käyminen ihan yksin on kuin jotain mietiskelyä, on kuin uusi ihminen tunnin jälkeen. Suosittelen.

Vierailija
28/28 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaks lasta 3 ja 5 veet on joko leikkipuistossa tai kerhossa 3-5 päivänä arkiaamupäivisin. Siis klo 9-12 suunnilleen. silloin mä siivoilen lepään tai käyn kaupassa, hoidan asioita tapaan kavereita yms. Noiden puuhien jälkeen lapset vielä syö ja nukkuu tunnin pari ja sit ulkoillaan porukalla omassa pihassa (omakotitalo) tai lähdetään pyörä tai kävelylenkille lähileikkipuistoihin. Joskus isikin on mukana. Hän kun tekee vuorotyötä niin aina ei onnistu. Toisinaan miehen vuoroista riippuen lapset voi siis olla aamupäivisin pois ja mulla aikaa miehen kanssa kaksin. Olen ollu kotiäitinä jo ekan odotuksesta asti ja nyt odotan kolmatta syntyväks ens vuoden alusta. Viihdyn hyvin ja lapset viihtyy kun ei koko aikaa tarvii olla kotona. mieleenikään ei tullu viedä lapsia päiväkotiin edes muutamaks päiväks kk koska noi kerhot ja leikkipuistot toimii hyvin ja esim leikkipuisto maksaa 2,20e per lapsi per päivä. Lisäksi ajoittain tarjolla ohjelmistossa on mulla lapsien kanssa yhteinen muskari tai askartelukerho.

Lisäksi iltaisin mieheni vahtii lapsiamme kun kuntoilen kotona (kuntosali) ja lähes viikottain appiukko hoitaa lapsiamme iltäpäivästä iltaan ja muutaman kk välein anoppi ottaa lapsia luokseen viikonlopuksi ja tarvittaessa tulee kotiimme hoitamaan heitä vaikka viikoksi. Appivanhempani ovat siis eronneet ja asuvat ihan muutaman kilsan päässä kumpikin ja anoppi on jo eläkkeellä.

Ja tyytyväinen olen noin kaikenkaikkiaan vaikka aina en sitä tajua muistaa...