Minkä ikäiseksi asti kummilapselle on ostettava joululahja?
Itse haluan rajata johonkin ikään nämä muistamiset, synttäri- ja joululahjat! Onko se 18-vuotiaaksi vai lopettaakko jo aiemmin? Normaalisti muistan joka vuosi synttäri- ja joululahjoin. Tietysti kaste- ja rippilahjoin. Sitten aikuisenakin aion muistaa, jos kihlautuu, menee naimisiin tai tupareihin yms. spesiaalijutuissa. Mut mulle on siunautunut viisi kummilasta, joista ekaa muistin 18-vuotiaaksi. Nyt harkitsen, onko aika jo lopettaa 16-vuotiaan osalta. Olisikohan hyvä raja esim. ripillepääsy? Helkkarinmoinen menoerä jouluna nää kummilastenkin lahjat!
Kommentit (12)
Mä en ymmärrä tällaista ajattelutapaa. Oma kummityttöni täytti vastikään 18 ja muutti pois kotoa, ja olin kummitädin ominaisuudessa ensimmäinen kutsuttu vieras tuohon huusholliin :) Sinun logiikallasi olisi siis pitänyt jättää menemättä tai jotain?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:04"]Minä sanoi kummeille, että, kun lapsi nyt on rippikoulun käynyt, voivat lopettaa lahjomisen. Samoin sanoin monelle muullekin.
[/quote]
Toi on eri asia kun päätös tulee saajan puolelta
Mieheni 30 v saa edelleen joka vuosi yhdistetyn joulu- ja synttärilahjan (syntynyt loppuvuodesta) kummitädiltään, joka onkin ehkä yksi maailman ihanimmista ihmisistä :) Eikä siis todellakaan lahjojen vuoksi :D
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:05"]Mä en ymmärrä tällaista ajattelutapaa. Oma kummityttöni täytti vastikään 18 ja muutti pois kotoa, ja olin kummitädin ominaisuudessa ensimmäinen kutsuttu vieras tuohon huusholliin :) Sinun logiikallasi olisi siis pitänyt jättää menemättä tai jotain?
[/quote] mistäjän tuollaisen logiikan taioit.
Sain ite rippi-ikäiseksi asti synttäri- ja joululahjoja. Sen jälkeen olen saanut vain yo-lahjan, korkeakoulusta valmistuessa lahjan ja häälahjan :)
Minusta voi ihan hyvin lopettaa joululahjonnan n. 15-vuotiaana, ja muistaa elämän muissa kohokohdissa tai muuten vain. Toki kannattaa kertoa tämä myös.
Luulen että rotokollan mukaan ripillepääsyyn päättyy kummintehtäväkin. Kummin tarkoitus on huolehtia mm. kristillisestä kasvatuksesta ja ripillepääsy on emrkki siitä, että kasvatus kunnossa niiltä osin ja lapsi vastaa täst'edes itse asiasta.
Kaikki muu kummiushömppä on nykyajan sälää. Ei perustu oikeasti enää kummiuteen.
Luulen ma.
Minunkin mieheni saa vielä kummiltaan joululahjan. Heillä on myös läheiset välit. Itse en edes ole nähnyt kummejani vuosiin. Lopeta sitten, kun et enää ole kiinnostunut lapsesta tai lapsi sinusta?
Mä en ymmärrä, teidän mielestä kummin tehtävä on lahjoa kummilasta?!? Mä oon ajatellut, että kummi olis lapselle turvallinen, luotettu aikuinen, joka lapsen kasvaessa voisi olla myös ystävä tms. Ja kummi on lapsen vanhemmille tukena. Tää siis mun mielipide. Lahjominen ja muut on mun mielestä aivan toisarvoisia asioita. Niin ja mun mielestä kummin tehtävä ei lopu ripille pääsyyn,eikä täysi-ikäisyyteen. Vie kummilapsesi vaikka kahville tai elokuviin tms. Ja kerro, että se on lahjasi hänelle. Ei maksa paljoa, Yhteistä aikaa sinun kanssa. Eikä maksa paljoa, voit jopa itse saada siitä jotain, nimittäin hyvän mielen. Näin minä teen kun kummi lapsi niin iso, ettei lahjoista välitä tai toisin vaan ihan vääriä juttuja. Teininä niin tarkkaa tuntuu olevan mitkä vaatteet, meikit ja tavarat kelpaa. :-)
Ei suinkaan kolmonen. Juuri tuollaiset on niitä spesiaalijuttuja, joihin nimenomaan haluan osallistua lahjalla ja olemalla läsnä. Kummilapsistani olen kiinnostunut nyt ja aion olla hautaan asti. Nyt kysymykseni koskeekin juuri tätä peruslahjomista, eli joulu- ja synttärilahjoja. Haluan siis kuulla, mikä on kummilapsen ikä, kun lopetatte tämän perussetin antamisen.
Toi ripillepääsy on aika hyvä rajapyykki. Ja varmasti ihan jokaiselle ihmiselle kelpaa 50-100 € kahdesti vuodessa aikuisenakin kummiltaan. Olisin minäkin iloinen! :)
Minä sanoi kummeille, että, kun lapsi nyt on rippikoulun käynyt, voivat lopettaa lahjomisen. Samoin sanoin monelle muullekin.