Ilahdutko vai pahastutko joulukortista
Kommentit (16)
En ainakaan pahastu tai tunne mitään syyllisyyttä, koska en ole koskaan lähettänyt joulukortteja. Ilahdun jos joku lähettää itse tehdyn tai muuten erityisen kivan kortin.
Ilahdun ja vähän syyllistyn myös, mutta ilahtuminen on voimakkaampi tunne.
En kumpaakaan minäkään, joulukortit on monelle pakkopullaa ja rutiinia, kortit on kaikki samanlaisia eikä niitä ole mietytty juuri minulle. Sama facebookin synttäri onnitteluissa ja muissa pakollosissa toivotteluissa. Kun kortti on selkeästi mietitty se ilahduttaa, tusina kortteja en kaipaa.
Itse en lähetä kortteja enkä myöskään anna esim. Lahjan yhteydessä. Ainoastaan hää-, kihlakortteja ja vauvantulo/kastekortteja annan ja ne valitsen tarkkaan jollen tee itse.
Suhtaudun välinpitämättömästi. En ajattele, että joulukorttien lähettäminen olisi mitään erityinen hyvän tahdon ja läheisyyden osoitus. Kyse on vain tavasta. Jos saisin keskellä vuotta sellaisen spontaanin "Hei, ajattelin sinua" -kortin, ilahtuisin ikihyvksi, mutta joulukortit eivät merkitse mitään.
Ilahdun tottahan toki. Ainoat kortit, joiden tulosta en äkkiseltään ajateltuna pidä ovat nämä joidenkin mm. vammaisjärjestöjen tapa lähettää nippu kortteja ja pyttää vastaanottajaa maksamaan korteista heidän osoittamalleen tilille. Osallistun ja tuen mielelläni myös erilaisia tuen tarvitsijoita, mutta en pidä pakkomyynnistä ja tyrkyttämisestä. - Toisaalta en minä tiedä, mikä olisi hyvä tapa näille vammaisjärjestöille myydä korttejaa, jotka edellä mainitulla tavoin tuputtavat korttejaan. - Ei valmiissa ja ehkä vähän persoonattomissa korteissa mitään vikaa ole. Kaikilla nyt vain ei aina ole aikaa askarrella ja väkertää kotona oman -näköisiä kortteja. Tai niitä kullan nuppuja (tms), joista ottaa kuva ja lähettä heidän "tonttuilusta" kuva läheisille.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:41"]
Tai niitä kullan nuppuja (tms), joista ottaa kuva ja lähettä heidän "tonttuilusta" kuva läheisille.
[/quote]
Nämä menevät välittömästi roskiin.
Ilahdun jokaisesta joulukortista, jonka saan.
"Tai niitä kullan nuppuja (tms), joista ottaa kuva ja lähettä heidän "tonttuilusta" kuva läheisille"
"Nämä menevät välittömästi roskiin"
- Taidetaan olla, sitten vähän erilinjoilla sen kans, minkä korteista laittaa ensimmäisenä roskiin. - Koska Joulun alla kertyy muutenkin niin paljon paperinkeräykseen kelpaavaa, niin en minä ainakaan haluaisi pahoittaa esimerkiks naapurin mieltä sillä, että jos tai kun hän vie myös todennäköisesti jotain paperikeräys astiaan, niin kannen avatessaan hän mahdollisesti löytäisi pari päivää sitten postilaatikkooni tiputtaman kuvakortin jossa hänen lapsensa leikkivät Ollen tästä kortista iloinen -ta pitäsis sanoa olen ollut näistä korteista iloinen koska tänä vuonna en ole vielä saanut, mutta parina edellisenä kyllä saanut. - Koska olen sinkku ja olen ollut sinkku, myös ao kortit saadessani niin on, kyllä käynyt mielessäni, että juuri Joulut ovat niitä asioita, joita toivoisi voivansa jakaa, jonkun itselle erityisen kanssa. Mutta tämä tunne ei vähennä yhtään sitä ilahdutusta, jonka saan kun saan Joulukortin jossa leikkii, jonkun toisen lapset kuin omani. Minulle tämä kortti kertoo vain, että naapuriperhe välittää, myös minusta. - Ja heidän kunniakseen on sanottava, että ei vain joulun aikaan vaan lähes päivittäin, sellaisilla pienillä asioilla kuin vain, että tevehtivät ja toisinaan vaihdetaan kuulumiset hieman seikkaperäisemmin. - Jos edelliskertaisesta tervehtimisestä on kulunt pidempi aika. - Tai, jos vaikkapa esimerkiksi reissun ajaksi tarvitsisin, jonkun joka huolehtisi etanapostistani, tai jonkun joka kastelisi kukkaseni niin voisin huoletta kysyä naapuria, että voisiko hän tehdä ne poissa ollessani. - Ja homma toimii, myös meillä vastavuoroisesti.
Mä olen varmaan erinomaisen yksinkertainen, kun en ole osannut ajatella, että joku oikeasti pahastuu Joulukortin saadessaan. Tiedän kyllä, että kaikki eivät vietä Joulua, mutta onko mitään muutakaan, mitä kaikki tekisivät? - Minulla on useampikin hyvä ystävä joista osa on parisuhteessa ja osa ei. -Niin helppo kuin minun on sanoa, että pidän ja rakastan heitä, niin vuodessa on aika vähän päiviä, jolloin voin sen ilmaista heille kortilla, ainakaan jonain satunnaisena päivänä -lälhetetyllä kortilla, jossa loruillaan, toivoteeen iloa ja onnea tulevaan.... Joulu ja uusi vuoden toivotukset - mitkä ihanat teko syyt muistaa kaikkia! Vai pitäsikö siirtyä toivottamaan kortin välityksellä vaikkapa hyvää paaston aikaa tai Hanukkaa tai ehkä vain Wappua ja hyvää tulevaa juhannnusta. Sekä markkinatalouden nimissä kallista kulutusjuhlaa.
En kumpaakaan. Itse en ole vuosiin lähettänyt lainkaan kortteja.
Ihan sama, kun en lähetä joulukortteja ollenkaan. Ei herätä mitään reaktioita. Osa lopettaa ajan myötä, osa lähettää vuodesta toiseen. Se on ihan sama. Kyllä minä ihan yleisesti kerron etten niitä lähetä, mutta ei tule kaikille sanottua ja osa haluaa itse lähettää silti.