Parhaan ystäväni anoppi sairastaa syöpää
eikä ole kertonut siitä kenellekkään sukulaiselleen (ei halua pilata kenenkään joulua). Hän on pyytänyt lapsensa perheineen heille joulua viettämään ja nyt kuuntelen ystäväni puhetta kun hän suunnittelee perhejoulua omassa kotonaan ja sanoo että menevät sinne sitten ensi vuonna:(
Olen yrittänyt sanoa että kannattaa vierailla vanhemmilla/isovanhemmilla aina kun siihen on mahdollisuus ei koskaan tiedä mikä joulu on viimeinen. Hän vain sanoo takaisin että anoppi on niin nuorekas (60.v) että ei hän täältä vielä lähde.
Harmittaa niin kovasti hänen puolestaan, mutta en voi kertoa tai edes vihjata asiasta. Kertokaa mulle nyt jotain vinkkejä..
Ps. Anoppi ei elä enää ensijouluna se on varma:(
Kommentit (12)
Juu ei ole minun asiani puuttua mutta hän on kuitenkin hyvä ystäväni ja tiedän kuinka hän tulee katumaan päätöstään, ja haluaisin kaikin tavoin ohjailla häntä oikeaan suuntaan.
En voi kertoa mistä tiedän, se ei ole olennaista kun en voi enkä halua asiaa suoraan sanoa.
ap
Ap on varmastikin hoitaja ja on työnsä puolesta törmännyt asiaan ts. hoitanut anoppia.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:40"]Ap on varmastikin hoitaja ja on työnsä puolesta törmännyt asiaan ts. hoitanut anoppia.
[/quote]
Tai lääkäri tai muu hoitoon osallistuva
Kylla sun tarvitsee kertoa ystavallesi. Siis ei valttamatta itse syyta, mutta sanot suoraan etta menee anopille. Ei ole muita vaihtoehtoja. Se on jokaisen osapuolen kannalta parasta.
Minusta hänen pitäisi itsensä kertoa, sittenhän hän vasta sukulaisten elämän pilaakin jos ei kerro ja nämä tekevät sen takia virheratkaisuja.
Anoppi on valinnut olla kertomatta ja samalla ottanut sen riskin, että joku tekee valintoja vallitsevien olosuhteiden valossa. Jos anoppi haluaa olla varma, että kaikki tulevat paikalle, olisi parempi sairaudesta kertoa avoimesti.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:43"]Kylla sun tarvitsee kertoa ystavallesi. Siis ei valttamatta itse syyta, mutta sanot suoraan etta menee anopille. Ei ole muita vaihtoehtoja. Se on jokaisen osapuolen kannalta parasta.
[/quote]
Jos kuuluu hoitohenkilökuntaan, ei kyllö voi mennä tuommoisia sanomaan. Johan se miniö tajuaa siitä alkaa epäillä jotain
Ennemmin puhuisin anopin kanssa, että oletko nyt ihan varma, ettet halua kertoa omaisillesi, missä mennään. Ja että hän silloin ottaa sen riskin, että omaiset eivät tule jouluna hänelle kylään tai muutenkaan erityisemmin huomioi häntä.
Sekin on muuten aikamoinen järkytys sukulaisille, kun kuolla kupsahtaa yllättäen. Eikö olisi parempi kertoa asiasta, jotta ihmisillä olisi aikaa sopeutua asiaan?
Kurjempi se on kaverisi miehelle ja heidän lapsilleen. Kerro sille miehelle.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:59"]
Ennemmin puhuisin anopin kanssa, että oletko nyt ihan varma, ettet halua kertoa omaisillesi, missä mennään. Ja että hän silloin ottaa sen riskin, että omaiset eivät tule jouluna hänelle kylään tai muutenkaan erityisemmin huomioi häntä.
Sekin on muuten aikamoinen järkytys sukulaisille, kun kuolla kupsahtaa yllättäen. Eikö olisi parempi kertoa asiasta, jotta ihmisillä olisi aikaa sopeutua asiaan?
[/quote]
Olen yrittänyt jutella hänelle, mutta ei halua pilata joulun iloa muilta. Toisaalta ymmärrän toisaalta en. On vielä varmaan itsekkin "shokissa" eikä halua kunnolla myöntää asiaa itselleen.
En voi sanoa ystävälleni suoraan mutta mietin että jos sanoisin että luota minuun ja mene, sanoisin että olen jutellut anopin kanssa ja hän toivoo teitä sinne enemmän kuin mitään muuta. (mikä on totta)
ap
Ei ole sinun asiasi puuttua.