Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Farmaseutit! Miten nopeasti kemian omaksuu?

Vierailija
11.12.2014 |

Olen harkinnut farmaseutiksi hakemista, sillä ala on kiehtonut aina. Pääsykokeiden ja opintojen kemia kuitenkin mietityttää. Luin aikoinaan lukiossa kaikki kemian kurssit noin kasin arvosanoilla. Kemia oli kuitenkin heikoimpia aineitani, joten jätin sen kirjoittamatta. En siis ole opiskellut kemiaa kuuteen vuoteen, joten olen tainnut unohtaa ihan kaiken.. Onkohan mitään mahdollisuuksia omaksua riittävästi kemiaa ennen kevään pääsykokeita?

Olen juuri saanut graduni valmiiksi kaupalliselta alalta, mutta nyt mietityttää, onko näin kilpailtu ja kova ala kuitenkaan minun juttuni. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole farmaseutti, enkä muutenkaan mikään kemian ammattilainen, mutta opiskelen sitä tällä hetkellä itsenäisesti. Yllättävän hyvin sitä sisäistää ja jos jotain ei tajua, netistä löytyy kivastu apua. (Esim älyvuoto)
Kukaan muu, kuin sinä itse ei voi tietää kuinka hyvin juuri SINÄ sen sisäistät. Kannattaa ottaa kirja käteen ja kokeilla :)

Vierailija
2/10 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tiukkaa voi tehdä, mutta esim sitä seuraavan kevään pääsykokeisiin en näkisi mitään estettä, jos motivaatiota riittää! Kannattaa silti hakea myös tänä vuonna, sillä saatpa ainakin tuntumaa siitä millaiset kokeet kyseessä ja mihin kannattaa panostaa (:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Täytyy aloittaa opiskelu, jos sen nyt pian saa jotain kivaa työpaikkaa. :)

Tuntuu vaan, että kaipaan ennemmin varmaa työtä, kuin kaupallisen alan hektisyyttä ja stressiä.

ap

Vierailija
4/10 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitse vielä jotain toista alaa. Suurinpiirtein kaikki kynnellekykenevät vaihtaa alaa työskenneltyään muutaman vuoden apteekissa. Työ ei ole pätkääkään palkitsevaa, olet hyvä tai huono, laiska tai ahkera, sama palkka, joka nousee vain ikävuosien mukaan. Hyvä homma kunnianhimottomille laiskureille, mutta jos jos omaa vähänkään potentiaalia, kannattaa se valjastaa tuottavampaan hommaan. Kyllä ne kemiat oppii.

Vierailija
5/10 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi kaupallisella koulutuksellasi hakeutua lääkealan palvelukseen? Tarvitaan siellä muutakin osaamista kuin farmasian. Ei tarvitsisi kokonaan uutta tutkintoa tehdä.

Vierailija
6/10 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 18:39"]

Etkö voisi kaupallisella koulutuksellasi hakeutua lääkealan palvelukseen? Tarvitaan siellä muutakin osaamista kuin farmasian. Ei tarvitsisi kokonaan uutta tutkintoa tehdä.

[/quote]

Hakeutua voi, mutta on eri asia, pääseekö.. Kauhea kilpailu joka paikkaan. Teoriassa kuulostaa kyllä hyvältä. Oman tutkintoni painotus on eri alalla.

ap

Vierailija
7/10 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 18:37"]

Harkitse vielä jotain toista alaa. Suurinpiirtein kaikki kynnellekykenevät vaihtaa alaa työskenneltyään muutaman vuoden apteekissa. Työ ei ole pätkääkään palkitsevaa, olet hyvä tai huono, laiska tai ahkera, sama palkka, joka nousee vain ikävuosien mukaan. Hyvä homma kunnianhimottomille laiskureille, mutta jos jos omaa vähänkään potentiaalia, kannattaa se valjastaa tuottavampaan hommaan. Kyllä ne kemiat oppii.

[/quote]

Itselläni on tullut nimenomaan tunne siitä, että olen liian kunnianhimoton, laiska ja yksinkertaisesti liian huono nykyiselle alalleni. Tulipas itsesääliä, mutta nyt oma tutkintoni lähinnä ahdistaa.

ap

Vierailija
8/10 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi farmasianopiskelija. En lukenut lukiossa kemiaa muuta kuin yhden pakollisen kurssin. Pääsin silti sisään pänttäämällä ahkerasti kemiaa. Tosin pääsykokeessa kemian osio meni huonosti mutta fysiologian/anatomian osuudesta lähes täydet pisteet. Farmasian opiskelu on mielenkiintoista. Lääketiede, luonnontieteet ja terveystieto yhdistyvät. Tosin itseäni ei apteekkityö voisi vähempää kiinnostaa. Aijonkin tulevaisuudessa pyrkiä sairaalafarmasian puolelle tai teollisuuteen tai hakeutua erilliseen maisteriohjelmaan lukemaam terveystietoa/kansanterveystiedettä.

Vierailija
9/10 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:17"]Täällä yksi farmasianopiskelija. En lukenut lukiossa kemiaa muuta kuin yhden pakollisen kurssin. Pääsin silti sisään pänttäämällä ahkerasti kemiaa. Tosin pääsykokeessa kemian osio meni huonosti mutta fysiologian/anatomian osuudesta lähes täydet pisteet. Farmasian opiskelu on mielenkiintoista. Lääketiede, luonnontieteet ja terveystieto yhdistyvät. Tosin itseäni ei apteekkityö voisi vähempää kiinnostaa. Aijonkin tulevaisuudessa pyrkiä sairaalafarmasian puolelle tai teollisuuteen tai hakeutua erilliseen maisteriohjelmaan lukemaam terveystietoa/kansanterveystiedettä.
[/quote]

Työtilanne on ainakin tällä hetkellä ihan järjettömän huono. Perus apteekkiduuniin varmaan pääsee helpohkosti, mutta kaikki muut työpaikat ovat kiven alla. Tsemppiä silti yritykseen. Parhaat pärjäävät.

Vierailija
10/10 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös itse alalla ja muutaman asian haluaisin nostaa esille. Varmasti opit nuo kemiat, jos yhtään on motivaatiota. Jos olet lukenut lukiossa kaikki kemian kurssin niin sullahan on ihan loistava pohja opintoihin! Ja jos oot päässyt kauppikseen niin varmaan sulla on opiskelutekniikka hallussa ja pääset myös lukemaan farmasiaa. Noista uramahdollisuuksista sen verran, että suurin osa työllistyy kuitenkin apteekkisektorille. Moni farmasian opiskelija haluaisi esim. lääketeollisuuden palvelukseen, mutta sinne on erittäin vaikea päästä töihin. Farmasian alan työllisyystilanne on myös jossain määrin heikentynyt viime vuosista, avoimia työpaikkoja ei ole enää samassa määrin varsinkaan pk-seudulla.  Mutta jos ala kiinnostaa niin kannattaa kuitenkin ehdottomasti hakea. Farmasian ala yhdistettynä kaupalliseen alaan on kyllä erinomainen yhdistelmä! :)