Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset kadehtivat ulkomailla asuneita/asuvia?

Vierailija
14.10.2021 |

Eivät halua kuulla mitään elämästäni ulkomailla, nähdä kuvia tai videoita?

Olen kuitenkin asunut ulkomailla kymmeniä vuosia ja se on tärkeä osa sitä mikä olen.

Ovatko suomalaiset kateellisia?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on nolo. Ei "ulkomailla" asumisessa ole mitään erikoista, paitsi sun mielestä.

Ai ei mitään erikoista? No onhan siinä nyt jotain erikoista, kun kuitenkin vain pieni osa suomalaisista asuu ulkomailla. Ja miksi ap on nolo? Ettet vaan olisi itsekin kateellinen ap:lle...

Vierailija
42/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä en kans ymmärrä että miksi tällaisissa keskusteluissa aina aletaan puhua "kateuskortin" esiin vetämisestä ivalliseen sävyyn, kun niin moni oikeasti on kateellinen toiselle jostakin. Miten paljon toisten ihmisten vähättely, kiusaaminen ja kaltoin kohtelu johtuukaan oikeasti ihan puhtaasti kateudesta. Ja siis myös itse olen välillä kateellinen jollekin jostakin. Usein se on vieläpä matkusteluun liittyvää ja tiedän monella muulla olevan saman, kun asiasta on keskusteltu avoimesti.

Ehkä ongelma monilla suomalaisilla on se, että ei myönnetä avoimesti, että on kateellinen, tai ei edes ymmärretä asiaa, mutta silti siitä seuraa sellaista passiivisagressiivista toimintaa. T. 37

Tykkäsin sun asiallisesta ja pohtivasta viestistä  . Ja  näinpä. Parhaimmillaanhan kateus toimii motivaattorina tehdä itse asioita sen eteen, että voisi tehdä saman tai samankaltaisen asian mitä siltä toiselta kadehtii. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kateutta tai umpimielisyyttä se on ettei kiinnosta mikään oman kokemusmaailman ulkopuolelta, kaikki nuo kitkerät kommentit sen osoittaa. Minuun on jotkut kaverit ihan viilentäneet välit kun olen yrittänyt sieltä ulkomailta pitää yhteyksiä. Ilmeisesti ystävyys ei kiinnosta, kun ei ole Suomessa? 

Vierailija
44/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole enemmänkin säälittävää, jos on joutunut kotimaastaan lähtemään. Varsinkin jos asuu kovin kaukana Suomesta.

Vierailija
45/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on nolo. Ei "ulkomailla" asumisessa ole mitään erikoista, paitsi sun mielestä.

Et siis ymmärtänyt lainkaan, mitä hän kertoi?  Säälittävää, etteivät ihmiset osaa suomea.

Hän nimenomaan totesi, että se ei ole hänelle mitenkään erikoista vaan se on luonnollinen ja normaali osa hänen elmäntaivaltaa ja kokemustaan.   Ongelma vain se, että suhtaudutaan kierosti, jos hän kertoo tästä elämäänsä liittyvästä normaalista asiasta.   Hänen elämässään ihan yhtä normaali asia kuin sinun elämässäsi jatkuvalla syötöllä kaljan noutaminen lähikaupasta.  Ja kun molemmilla teistä normaali osa elämäänne, niin tuntuisi loogiselta, että molemmista voisi puhua ihan samalla tavalla juteltaessa ilman mitään outoa reaktiota.

Kyse on aloituksessa asiasta, jota monet tavikset eivät tajua lainkaan.  

Vierailija
46/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain kateutta tai umpimielisyyttä se on ettei kiinnosta mikään oman kokemusmaailman ulkopuolelta, kaikki nuo kitkerät kommentit sen osoittaa. Minuun on jotkut kaverit ihan viilentäneet välit kun olen yrittänyt sieltä ulkomailta pitää yhteyksiä. Ilmeisesti ystävyys ei kiinnosta, kun ei ole Suomessa? 

Tämä. Juntteja taitavat kuitenkin pohjimmiltaan olla..

Vierailija
47/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on kateellisia rasisteja.

Vierailija
48/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus. Miksi aina vedetään tämä kateus-kortti esiin? En ymmärrä.

Se on yksi mahdollinen syy. Osaatko sanoa muita.

Onhan se erikoista, kun ihmiset esittelevät kesän mökkikuvia ja kommentoivat toistensa kuvia innokkaasti, mutta kun ulkosuomalainen näyttää kuvia merenrantatalostaan, keskustelu pysähtyy kuin seinään.

Ap

Just mun kokemus. Ja meidän perheen. Ranskassa asuttiin 20 vuotta, lukion kävin Suomessa. Nyt töissä täällä. Kun puhun elämästäni Ranskassa kaikki menee ihan hiljaseks. Kateutta ihan sale.

Françoise26

Voisiko se hiljaisuus liittyä siihen, ettei ole asiasta paljon sanottavaa. En minäkään paljon kommentoi jos työkaveri kertoo vaikkapa jonkun aiemmin käyttämänsä järjestelmän hyvistä ja huonoista puolista. Jonkin aikaa voin kyllä kuunnella ainakin jos järjestelmä on sellainen, jonka käyttö voisi tulla itselleni ajankohtaiseksi. Jos ei niin en hirveän pitkään osaa esittää kiinnostunutta. Kateutta?

Just, noin se menee. En jaksa olla kiinnostunut yhden tuttavan purjehdusreissuista tai golfkierroksista. Kumpikaan harrastus ei vain kiinnosta. Kohteliaisuuttani katson muutaman kuvan ja kuuntelen sen jorinat, mutta ei minulla ole noihin mitään sanottavaa. Mutta en kyllä kadehdi tippaakaan. Kun taas tulee puheeksi mökkeily yhden tuttavan kanssa, niin jopa juttu kulkee, vinkkejä vaihdetaan ilma sakeana :D.

Vierailija
49/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole enemmänkin säälittävää, jos on joutunut kotimaastaan lähtemään. Varsinkin jos asuu kovin kaukana Suomesta.

Miksi kirjoitat tällaista moskaa, mikä ei liity asiaan mitenkään?   Kateutesi on kuvottavaa, smoin kuin ahdaskatseisuutesi.

Useammassakin maassa asuneena voin todeta, ettei ole todellakaan säälittävää, että pystyy hankkimaan elämäänsä myös tällaista rikkautta.   Ja ennen kuin kateus iskee pahemmin, niin tuo "rikkaus" lauseessani viittaa kulttuuriseen ja kokemukselliseen rikkauteen, rahaa en ajatellut lainkaan.   

Mutta jos raha kiinnostaa, niin voin kertoa, että olen aina tienannut ulkomailla rutkasti enemmän kuin koskaan Suomessa ja työnpuolesta on tullut jopa suomalaista parempi sosiaaliturva ja eläkekertymäkin.

Mutta eniten arvostan kokemuspuolta.

Vierailija
50/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman ulkomaanvuoden jälkeen tulin Suomeen töihin ja sain sellaisen määrän rasistista sontaa päälleni että päätin lähteä takaisin. On Suomen passi ja kieli mutta kohdeltiin kuin somppua konsanaan. Muualla voi todella olla mukavampaa elää.

Vierailija
51/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaa kutsua niitä kavereita kylään. Näin me tehtiin ja monta vierasta saatiinkin ja monesti muisteltu ja katseltu kuvia  ko maasta sitten yhdessä jälkeenpäin.

Vierailija
52/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaa kutsua niitä kavereita kylään. Näin me tehtiin ja monta vierasta saatiinkin ja monesti muisteltu ja katseltu kuvia  ko maasta sitten yhdessä jälkeenpäin.

Ei ne tule vaikka pyytää, tämä oma kokemus.

Yksi kaveri kyllä tuli, ja häntä on aina kiinnostanut kuulumiseni vaikka olisin ollut missä päin maailmaa tahansa. Ja minua hänen. Ehkei ne muut vaan olleet oikeita ystäviä sitten.

Vierailija
53/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko he sanoneet suoraan, että ovat kateellisia tai että ei kiinnosta. Ja kuinka moni? Ei voi väittää yleistyksiä, jos ei kerro tarkasti. 

Vierailija
54/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sveitsinsuomalainen enkä jaksa olla kiinnostunut ihmisten ulkomaankokemuksista. Heitä menee ja tulee. En kyllä odota, että kukaan olisi kiinnostunut mitä teen ja miksi olen täällä. Suomessa käydessä yritän  nauttia ajastani ja olla miettimättä mistään minulle arkipäiväisestä täällä. On siis vain ihanaa, jos ei hurjasti kysellä.

Vierailija
55/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitikin, että useimpia kiinnostaa ne tutut asiat ja ympyrät. Asuin pariinkin kertaan yhteensä vuosia Iso-Britanniassa ja en muista, että kukaan olisi työkavereista ollut kiinnostunut Suomesta tai millaista elämä täällä on. Useimmat tiesivät Helsingin pääkaupungiksi, mutta kukaan ei ollut käynyt täällä. Hyvin vähän minulle tuli kysymyksiä.

Vierailija
56/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ympyröissä on aika yleistä viettää ainakin joitakin vuosia ulkomaankomennuksella, joten kukaan ei pidä sitä erikoisena eikä oleta meidän olevan koppavia tms. Olemme nyt pysyvästi ulkosuomalaisia, enkä ole kokenut kateutta tai nurjamielisyyttä muuta kuin ehkä kerran parikymmentä vuotta sitten. Silloinkin oletin kateuden kohdistuvan enemmän naimisiinmenoon ja perheen perustamiseen kuin silloiseen ulkomaankomennukseemme, mutta en tietysti tiedä. 

Vierailija
57/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tule vaikka pyytää, tämä oma kokemus.

Yksi kaveri kyllä tuli, ja häntä on aina kiinnostanut kuulumiseni vaikka olisin ollut missä päin maailmaa tahansa. Ja minua hänen. Ehkei ne muut vaan olleet oikeita ystäviä sitten.

No meillä kyllä tullaan ja välillä viivytään viikkotolkulla, kun on niin mieleinen ympäristö ja palvelu pelaa. Sen sijaan, kun me tulemme käymään Suomessa, kukaan ei ole tarjoamassa yösijaa…

Vierailija
58/58 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei mitään erikoista? No onhan siinä nyt jotain erikoista, kun kuitenkin vain pieni osa suomalaisista asuu ulkomailla. Ja miksi ap on nolo? Ettet vaan olisi itsekin kateellinen ap:lle...

Minun lähipiirissäni kaikilla olisi mahdollista asua ulkomailla, mutta harvoja kiinnostaa. Miksi kuvitellaan, että se on jotain hienoa.

Olen itse ollu töissä ulkomailla ja koko ajan kaivannut Suomeen.

Vähän hymähtelen näille ulkomaiden ihannoijille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän