Miksi suomalaiset kadehtivat ulkomailla asuneita/asuvia?
Eivät halua kuulla mitään elämästäni ulkomailla, nähdä kuvia tai videoita?
Olen kuitenkin asunut ulkomailla kymmeniä vuosia ja se on tärkeä osa sitä mikä olen.
Ovatko suomalaiset kateellisia?
Kommentit (58)
Ap on nolo. Ei "ulkomailla" asumisessa ole mitään erikoista, paitsi sun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Kateus johtuu yleensä siitä että ulkomailla asuminen, jos se sisältää työntekoa esim expatina, on keino kohottaa elintasoaan. Palkka yleensä parempi, kustannukset pienemmät, paremmat mahdollisuudet harrastaa kaikenlaista, ja sääkin parempi.
Myös lapsiin, aikuisiinkin jotka ovat eläneet lapsuutensa tai nuoruutensa expat-perheissä suhtaudutaan kateudella koska mateiriaallsesti ovat toisella tasolla kuin Suomessa koko ikänsä asuneet.
Tai sitten ei vain jaksa kuunnella kerrasta toiseen niitä jaarituksia kuinka siellä ja siellä oli/on niin ihanaa ja erilaista kuin Suomessa. Se on kyllä jännä että aina vedetään tuo kateuskorti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus johtuu yleensä siitä että ulkomailla asuminen, jos se sisältää työntekoa esim expatina, on keino kohottaa elintasoaan. Palkka yleensä parempi, kustannukset pienemmät, paremmat mahdollisuudet harrastaa kaikenlaista, ja sääkin parempi.
Myös lapsiin, aikuisiinkin jotka ovat eläneet lapsuutensa tai nuoruutensa expat-perheissä suhtaudutaan kateudella koska mateiriaallsesti ovat toisella tasolla kuin Suomessa koko ikänsä asuneet.
Tai sitten ei vain jaksa kuunnella kerrasta toiseen niitä jaarituksia kuinka siellä ja siellä oli/on niin ihanaa ja erilaista kuin Suomessa. Se on kyllä jännä että aina vedetään tuo kateuskorti.
Eikö se ole sama asia?
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ja käyn säännöllisesti Suomessa. En ole huomannut mitään AP:n mainitsemasta kateudesta tms. Suomessa ihmiset suhtautuvat minuun ihan luontevasti, en oikein huomaa suhtautumisessa eroa asuinmaani ihmisten suhtautumiseen.[/quote
Juuri näin. Olisi voinut olla minun kirjoittamani! Suomalaiset eivät ole yhtään sen kateellisempia kuin muutkaan!
Mä haluan, vaikka en ole ikinä missään muualla kuin Suomessa asunutkaan. Enkä edes mitenkään paljo edes matkustanut.
Kuulun ihanaan ryhmään Faebookissa, missä eri puolilla maailmaa asuvat ihmiset kertovat kokemuksiaan eri maista. On todella mielenkiintoista saada tietoa eri tavoista toimia.
Ja ryhmä on siitä mukava, että kaikki aina vastailevat kysymyksiin ja ryhmässä on vilkas keskustelu
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan, vaikka en ole ikinä missään muualla kuin Suomessa asunutkaan. Enkä edes mitenkään paljo edes matkustanut.
Kuulun ihanaan ryhmään Faebookissa, missä eri puolilla maailmaa asuvat ihmiset kertovat kokemuksiaan eri maista. On todella mielenkiintoista saada tietoa eri tavoista toimia.
Ja ryhmä on siitä mukava, että kaikki aina vastailevat kysymyksiin ja ryhmässä on vilkas keskustelu
Ja siis haluan kuulla ja tietää elämästä eri maissa, olisi pitänyt ehkä olla tuossa eka lauseessa
Sain ihan veemäistä kohtelua monilta kunnes lakkasin paljastamasta missä arvostetussa paikassa olen asunut vuosia. Aikaisemminkaan en leuhkinut asialla, arvostan varsinkin Suomen luontoa niin paljon että valitsen Suomen vapaaehtoisesti.
Myös minun kokemusteni valossa on ihan aiheellista miettiä miksi täällä on asettauduttava samaan muottiin muiden kanssa, mieluiten vielä niin että varpaat ja kuono osoittavat samaan suuntaan.
Eri
En ole huomannut samaa, olen asunut 30 vuotta ulkomailla ja kyllä Suomessa aika moni kyselee kiinnostuneena silloin kun nähdään. En kyllä tuputa enkä esittele mitään slideshowta aiheesta, vaan vastaan kysymyksiin tai sopivassa tilanteessa kerron jonkun puheenaiheeseen liittyvän anekdootin.
Mutta esim ei mun mummoa kiinnosta ollenkaan ulkomaat, sitä kiinnostaa mun lapset ja se mitä me halutaan syödä hänen luonaan ja niinpä me puhutaan sellaisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Miksi aina vedetään tämä kateus-kortti esiin? En ymmärrä.
Koska se on totta!
Kortin piilottaminen ei poista totuutta. - Voit piilottaa luottokorttisi käytettyäsi sitä ylivarojesi, muttta se ei muuta sitä asiaa, että olet käytellyt korttia ylivarojesi.
Samaan aikaan suomalaisia miehiä metsästävät kullankaivajat haluavat tulla Suomeen. Odota, kunnes Brasilialaiset kullankaivajat hyökkäävät Suomeen, jotka eivät kykene sopeutumaan suomalaiseen elämäntapaan.
Minua ei kyllä kiinnosta katsella työkavereiden mökkikuvia tai ulkomaan huviloiden kuvia. Kumpaankaan ei ole kummempaa sanottavaa kuin "ihan kiva".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mihinpä väitteesi perstuu?
Sutuun? (Susta tuntuu).Ihan omiin kokemuksiini täällä Suomessa. Olen nyt asunut täällä joitakin vuosia, vaikka varsinainen kotini onkin muualla. Ap
Ap, kiinnostaako sinua sitten kovasti jonkun toisen videot vaikka kesämökiltä tai joltain kotimaanreissulta? Ja kenellä nyt tulee edes mieleen alkaa näytellä jotain videoita jos ei erikseen kysytä? Ehkäpä sinä ajattelet että olet jotain aivan ihmeellistä kun asut ulkomailla, että pitää oikein videoita esitellä. Se on nääs pikkuisen outoa.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut samaa, olen asunut 30 vuotta ulkomailla ja kyllä Suomessa aika moni kyselee kiinnostuneena silloin kun nähdään. En kyllä tuputa enkä esittele mitään slideshowta aiheesta, vaan vastaan kysymyksiin tai sopivassa tilanteessa kerron jonkun puheenaiheeseen liittyvän anekdootin.
Mutta esim ei mun mummoa kiinnosta ollenkaan ulkomaat, sitä kiinnostaa mun lapset ja se mitä me halutaan syödä hänen luonaan ja niinpä me puhutaan sellaisista asioista.
Sama kokemus. Itse en jaksa edes kertoa oikein mitään, enkä edes osaa. Ulkomaan ihmeet ovat muuttuneet arjeksi ja erilaiset käytöstavat normaaleiksi. Toisaalta, sitä Suomeakaan ei ole, josta lähdin, joten vertaielminen vaatisi uuden kotoutumisen, jotta erot huomaa.
Se on omien Suomeen palanneiden tuttujenikin kokemus, että reaktio voi olla outo jos kertoo jotakin siihen ulkomailla asumiseen viittaavaa. Osalla kai kateus (omat täyttymättä jääneet haaveet ja toiveet) ja jotkut ressukat ikään kuin loukkaantuvat "niin meillä ei ole täällä mittään" (alemmuuskompleksi oman maan puolesta) tai "luulee olevansa jotain parempaa" -ajatuksella, vaikka todellakin kyse on vain oman elämän rapotoinnista vailla vertailua. Moni on oppinut vaikenemaan kaikesta joidenkin ihmisten kanssa (mikä tietysti heikentää ihmissuhdetta, kun kerran toisen elämää ja kokemusta ei hyväksytä).
Mitään diaesityksiä tai muita kertomuksia en ole pitänyt. En itsekään halua katsella kenenkään dioja.
Eri asia, jos joku puhuu esim asunnotaan ja näyttää sitten kuvan selittääksee jotakin asiaa.
Tuo on vähän sama kuin joku isoäiti tuputtaisi kuvia lapsenlapsistaan. Yhtä kiinnostavaa. Kuulostat rasittavalta tyypiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole huomannut moista. Olisiko niin, että jankutat asiasta koko ajan ja ihmiset ovat ns. Fed up? Tämä aloituskin on melko outo.
Fed Up?
Haistappa passkka!
Anglismien käyttö on niin noloa.
Myötähäpeä viimeisimmästä kommentista.
Kyllähän tätä on tutkittukin. Itse olen asunut lapsuuteni ulkomailla ja kärsinyt lapsena ja nuorena muiden kateudesta asian suhteen. Opin olemaan mainostamatta asiaa, enkä nykyäänkään siitä juurikaan puhu. Suomalaiset ovat kateellinen kansa, helpommin hyväksytään joukkoon kun on "tavis" (vaikka siis mielestäni olen ihan itsekin vaikkakin asunut useassa eri maassa lapsena).
Vierailija kirjoitti:
No voi saattana sentään, kylläpä nyt on omaa napaa niin kierretty ettei muuta ole nähty vaikka ihan on ulkomailla asuttu.
Haluatko sinä nähdä kavereittesi kaikki kuvat ja videot? Kukaan jaksa.
Se ulkomailla asuminen on niiiiin tavallinen juttu, että ketäån ei oman elämänsä keskellä kiinnosta sun kätysiä videoitas tuijotella. Eihän heillä ole niihin samaistumispintaa.
Sama juttu kun joku haluaa esitellä lomakuvansa. Joo, ei kiinnosta, pari voi katsoa mutta se riittää.
Opettele edes äidinkielesi! Vain surkimus tarvitsee muutaman rivin raapustamiseen voimasanoja, vaan pystyy esittämään asian normaalia kieltä käyttäen.
Koville nyt kuitenkin näytti sinullakin ottavan, että jotkut ovat asuneet ulkomailla. Se lienee pääsyy tuohon raivoamiseen kirosanojen voimalla.
Ja sitä en kans ymmärrä että miksi tällaisissa keskusteluissa aina aletaan puhua "kateuskortin" esiin vetämisestä ivalliseen sävyyn, kun niin moni oikeasti on kateellinen toiselle jostakin. Miten paljon toisten ihmisten vähättely, kiusaaminen ja kaltoin kohtelu johtuukaan oikeasti ihan puhtaasti kateudesta. Ja siis myös itse olen välillä kateellinen jollekin jostakin. Usein se on vieläpä matkusteluun liittyvää ja tiedän monella muulla olevan saman, kun asiasta on keskusteltu avoimesti.
Ehkä ongelma monilla suomalaisilla on se, että ei myönnetä avoimesti, että on kateellinen, tai ei edes ymmärretä asiaa, mutta silti siitä seuraa sellaista passiivisagressiivista toimintaa. T. 37
Eniten on ulkomaan asumisistani kyselty työhaastatteluissa.
Ei minuakaan kyllä kiinnosta mökkikuvat, ellei sitten olla suunnittelemassa yhteistä mökkijuhannusta.
Ihmisiä nyt kiinnostaa keskimäärin eniten just se oma elämä.
Tai no, Vietnamissa paikallisen oppaan kanssa oli varsin mielenkiintoinen keskustelu siitä, miten lunta aurataan Suomessa maanteiltä talvisin.
Olen täysin samaa mieltä.
Kaiken lisäksi puhuvat paikallisista ihmisistä etunimillä, aivan kuin ketään kiinnostaisi: Jane sanoi sitä ja Peter sanoi tota evvk.
Olen asunut ulkomailla ja kertonut asioita, jos joku on kysynyt.