Onko luokan vanhempien whatsapp ryhmään 'pakko' liittyä?
Jääkö oikeasti jostain olennaisesta ulkopuolelle jos ei liity? Onko lastenne luokan vanhempien ryhmissä kaikki vanhemmat vai onko niitä jotka eivät ole liittyneet?
Kommentit (82)
Hetken olin ryhmässä mutta totesin sen olevan vanhempien=äitien juoruilu ja kitinäkerho joten en ole enää mukana. Ja hyvin olen oikeasti tärkeistä jutuista suoraan koulusta wilmassa tietoa saanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän lapsen luokkalaisten vanhemmilla (kai) edes ole mitään wa-ryhmää. Ja hyvä niin. Suurinta osaa heistä en ole koskaan tavannut ja tuskin tulen tapaamaankaan. Niiden vanhempien, joiden lasten kanssa omani kaveeraavat enemmän, numerot minulla on. Se riittää minulle.
Aika sairas olisi se maailma, jossa en olisi tavannut lasten kaikkia luokkakavereita ja edes yhtä aikuista.
Koulut kysyvät alkupäivinä kaikkien numeroita listaan, niin voivat sitten jaella vanhemmille. Luonnollisesti vapaaehtoinen, mutta kaikkien numerot on aina saatu. Kun ei ole opettajien tehtävä iltaisin välitellä uuden tuttavuuden numeroa, jos vaikka lapsi oliskin siellä..
Whatsup ryhmiä ei olla perustettu. Sähköposti kyllä, mutta sitä kautta kulkee vain luokkatoimikunnan viestit.
Viiden äiti
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei ole älypuhelinta eikä tietokonetta? Kumpikaan ei tietääkseni ole Suomessa pakollisia.
Silloin ei tarvi miettiä haluaako liittyä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä koen wa-ryhmän hyödylliseksi. Onko käynyt hyvä tuuri vai mitä, kun viestejä ei pukkaa kuin tarpeen mukaan. Ehkä pari kertaa kuussa. Ilmoitukset olen laittanut pois päältä, niin voin katsoa viestit sitten kun olen muutenkin puhelimella.
Jos kaikki kyselevät yksitellen opettajalta läksyjen perään, niin se vie kyllä mielestäni turhan paljon työaikaa opettajalta. En koe vaikeaksi ottaa kuvaa aapisesta ja laittaa sitä ryhmään.
Ryhmän kautta on hoitunut myös esim. opettajan lahjakeräys. Eikä ollut pakko osallistua. Myös reppuihin eksyneet väärät pipot tai muut löytää ryhmän kautta omistajan.
Varmasti olisin eri mieltä jos siellä setvittäisiin harva se päivä jotain turhia asioita. Järkiporukkaa tuntuu olevan kaikki. Ja kiireistä. Ei ole ylimääräistä aikaa roikkua pommittamassa muita hölynpölyllä.
Vähän ohi aiheen mutta voisihan se opettaja laittaa läksyt kerralla wilmaan kaikkien nähtäväksi niin ei kenenkään tarvitsisi kysellä eikä open kirjoittaa samaa moneen kertaan.
Täällä painotetaan oppilaiden vastuuta läksyistä ja se on mielestäni hyvä. Läksyt siis merkitään taululle ja siitä oppilaat merkkaavat ne itselleen (moni ottaa kuvan). Tämä onnistuu hienosti 3-luokkalaisilta. Nuo läksyjen kysymiset tapahtuu ainoastaan silloin, kun joku on ollut poissa tai unohtanut kirjan. Ei siis kovin usein, ei edes viikoittain.
Kuulostaa omituiselle ryhmälle. Mihin sitä tarvitaan? Wilman kautta tulee kouluun liittyvä viestintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän lapsen luokkalaisten vanhemmilla (kai) edes ole mitään wa-ryhmää. Ja hyvä niin. Suurinta osaa heistä en ole koskaan tavannut ja tuskin tulen tapaamaankaan. Niiden vanhempien, joiden lasten kanssa omani kaveeraavat enemmän, numerot minulla on. Se riittää minulle.
Aika sairas olisi se maailma, jossa en olisi tavannut lasten kaikkia luokkakavereita ja edes yhtä aikuista.
Koulut kysyvät alkupäivinä kaikkien numeroita listaan, niin voivat sitten jaella vanhemmille. Luonnollisesti vapaaehtoinen, mutta kaikkien numerot on aina saatu. Kun ei ole opettajien tehtävä iltaisin välitellä uuden tuttavuuden numeroa, jos vaikka lapsi oliskin siellä..
Whatsup ryhmiä ei olla perustettu. Sähköposti kyllä, mutta sitä kautta kulkee vain luokkatoimikunnan viestit.
Viiden äiti
Ei meillä kyllä kysytty vanhempien numeroita ja jaettu niitä listana eteenpäin. Mikä on luokkatoimikunta? Missä olet tavannut lapsesi kaikki luokkakaverit? Tai mitä luokkakavereilla tarkoitat? Koko luokkaa?
Ainakin täällä pienemmällä paikkakunnalla luokat vielä järjestävät luokkaretkiä, leirikouluja ja yhteisiä tapahtumia kuten kouludiskoja, joilla retket rahoitetaan.
Jos kaikki luokan vanhemmat olisivat jääneet "kuinka olla piittaamatta p*skaakaan" -porukkaan, ei tulisi näitä yhteisiä juttuja. Opettajahan ei saa luokan rahaa käsitellä.
Meillä on toiminut hyvin viestintä vanhempien kesken: opettaja teki wilma-ketjun, jossa vanhemmat pääsevät keskustelemaan retkijärjestelyistä. Luokkaretkitoimikuntaa varten perustimme vielä wa-ryhmän yksityiskohtien sopimiseen ja rahankeruun tarkempaan organisointiin. Toimikuntaan saatiin onneksi riittävästi kiinnostuneita vanhempia ja muutkin osallistuvat luokan myyntitempauksiin riittävästi.
Ihmetyttää negatiivisuus kommenteissa. Kai nyt vanhemmat yleensä haluavat lapselle hyvän tulevaisuuden ja kivan kouluajan ja osallistuvat yhteisöllisyyden tukemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiden äiti
Ei meillä kyllä kysytty vanhempien numeroita ja jaettu niitä listana eteenpäin. Mikä on luokkatoimikunta? Missä olet tavannut lapsesi kaikki luokkakaverit? Tai mitä luokkakavereilla tarkoitat? Koko luokkaa?
Eri vastaaja tässä.
Meillä on ollut tapana järjestää syksyllä joku vapaa-ajan retki, johon osallistuu kaikki halukkaat oppilaat ja heidän perheensä. Nämä on ollut tosi kivoja juttuja ja rentoja tapaamisia. Tämä siis Helsingissä.
Meillä on ala-asteikäisen luokalla w-ryhmä, en todellakaan tiedä ovatko kaikki vanhemmat mukana vai ei. Kaikki halukkaat tietysti liitetään ryhmään.
Mistä keskustellaan: joskus joku kysyy läksyistä, retkestä tms. On päätetty rahan keräämisestä ja leirikoulusta. Sovittu yhteisestä lahjasta opettajalle. Keskusteltu lyhyesti, kun luokalle on tullut uusi opettaja.
Mistään oppilaiden välisestä kiistasta ei ole koskaan ollut viestejä. Ne luonnollisesti hoidetaan asianomaisten kesken, yleensä koulun välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä pienemmällä paikkakunnalla luokat vielä järjestävät luokkaretkiä, leirikouluja ja yhteisiä tapahtumia kuten kouludiskoja, joilla retket rahoitetaan.
Jos kaikki luokan vanhemmat olisivat jääneet "kuinka olla piittaamatta p*skaakaan" -porukkaan, ei tulisi näitä yhteisiä juttuja. Opettajahan ei saa luokan rahaa käsitellä.
Meillä on toiminut hyvin viestintä vanhempien kesken: opettaja teki wilma-ketjun, jossa vanhemmat pääsevät keskustelemaan retkijärjestelyistä. Luokkaretkitoimikuntaa varten perustimme vielä wa-ryhmän yksityiskohtien sopimiseen ja rahankeruun tarkempaan organisointiin. Toimikuntaan saatiin onneksi riittävästi kiinnostuneita vanhempia ja muutkin osallistuvat luokan myyntitempauksiin riittävästi.
Ihmetyttää negatiivisuus kommenteissa. Kai nyt vanhemmat yleensä haluavat lapselle hyvän tulevaisuuden ja kivan kouluajan ja osallistuvat yhteisöllisyyden tukemiseen?
Monet perheet noudattavat tarkasti sitä periaatetta, että pitää päästä mukaan vaikka euroakaan ei keräisi (koska maksuton perusopetus). Muutkin ovat sitten kyllästyneet tähän rahoittamiseen, eli mitään keräyksiä ei ole, eikä retkiä ja leirikouluja järjestetä. Näitä vanhempien ryhmiäkään ei useimmiten tarvita, koska ihmiset eivät halua tuntea toisiaan, eivätkä anna yhteystietoja. Eli käytännössä turhia ovat, eikä tarvitse liittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap jostain pikkukylästä, kun tällaisia kyselee?
Täh, mitä tämä asuinpaikkaan liittyy?
Pikkukylissä yleensä enemmän painetta olla mukana yhteisissä jutuissa, koska kaikki tuntee kaikki. Isoissa kaupungeissa et näe useimpia lapsen koulukavereiden vanhempia ikinä. Tuntemattomien kanssa ei ole painetta olla missään ryhmissä. Isoissa kaupungeissa yleensä myös kiinnostaa vähemmän ne muiden perheiden asiat kuin pikkukylillä.
Ai jaa, olen ikäni asunut n. 8000 asukkaan "kaupungissa" enkä tunne kuin murto-osan kaupunkilaisista, hyvin pienen osan, en myöskään tunne lasteni koulun vanhempia, heidän luokkaikaisten vanhemmista osan, toki vanh.illoissa näen mutta eipä jää nimet mieleen. Kenenkään asiat ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän taitaa olla. Jäät muuten ihan tietämättömäksi kaikesta.
Mistähän ihan oikeasti tärkeästä muka jää tietämättömäksi?
Muun muassa siitä, että Jessica-Julianna sanoi tänään Pettiina-Sofiannalle, että tykkää enemmän Yohanna-Caritasta kuin Petskusta. Ja, että Veeti-Eemilillä on taas käsineet hukassa jne.
Sinä olet ääliö, vain ja ainoastaan ääliö!
Mitäs sitä nyt olisi tietoinen oman lapsen tärkeimmän porukan tekemisistä? Sekin aika on pois av-palstailusta, kun niitä viestejä lukee...
Meillä tuo oli käytössä lähinnä luokan ulkomaanmatkan suunnittelussa sekä matkan aikana. Siihen oli kyllä varsin oivallinen väline.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitä nyt olisi tietoinen oman lapsen tärkeimmän porukan tekemisistä? Sekin aika on pois av-palstailusta, kun niitä viestejä lukee...
Wilma viesteillä opettaja viestii kaiken tarpeellisen. Mitä ihmettä WA viesteillä tiedotetaan? En haluaisi puhelimen piippaavan tiedotteita milloin mistäkin, harrastusryhmän WA oli ihan riittävän häiritsevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä koen wa-ryhmän hyödylliseksi. Onko käynyt hyvä tuuri vai mitä, kun viestejä ei pukkaa kuin tarpeen mukaan. Ehkä pari kertaa kuussa. Ilmoitukset olen laittanut pois päältä, niin voin katsoa viestit sitten kun olen muutenkin puhelimella.
Jos kaikki kyselevät yksitellen opettajalta läksyjen perään, niin se vie kyllä mielestäni turhan paljon työaikaa opettajalta. En koe vaikeaksi ottaa kuvaa aapisesta ja laittaa sitä ryhmään.
Ryhmän kautta on hoitunut myös esim. opettajan lahjakeräys. Eikä ollut pakko osallistua. Myös reppuihin eksyneet väärät pipot tai muut löytää ryhmän kautta omistajan.
Varmasti olisin eri mieltä jos siellä setvittäisiin harva se päivä jotain turhia asioita. Järkiporukkaa tuntuu olevan kaikki. Ja kiireistä. Ei ole ylimääräistä aikaa roikkua pommittamassa muita hölynpölyllä.
Vähän ohi aiheen mutta voisihan se opettaja laittaa läksyt kerralla wilmaan kaikkien nähtäväksi niin ei kenenkään tarvitsisi kysellä eikä open kirjoittaa samaa moneen kertaan.
Espoossa alakoululuaisilla ei ole wilma-tilejä ollenkaan eli siinä mielessä läksyjen vieminen wilmaan ei paljon elämää auta.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei ole älypuhelinta eikä tietokonetta? Kumpikaan ei tietääkseni ole Suomessa pakollisia.
Eikö vuonna 2021 koululaiset jo jollakin tavalla tarvitse tai vähintäänkin hyötyisi siitä, että kotona on tietokone?