Brunssi-ideoita / vehnätön
Vieraita tulossa, ja ajatuksena oli järjestää ruokailu brunssin hengessä.
Normaalisti itsellä on tuohon kuulunut croisantit, vohvelit, wrapit, toastit... Mutta nyt yksi vieraista on nimenomaan vehnätön. Ideoita, mitä tarjota?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Jos laittais herkut muille ja tämä yksi söisi vaikka heinää?
Loistoidea, kiitos!
Ap
Tuorepuuroa kaurasta tai vehnättömästä myslistä, kaurasämpylöitä, vehnättömiä ruisnappeja savulohimoussella
Mun mielestä brunssi ei välttämättä kaipaa leipää ollenkaan. Jos haluaa jotain makeaa niin pohjaton juustokakku tai eaton mess on hyvää, macaronseissakaan ei ole vehnää
Jos kyse on ainoastaan vehnästä, niin kaurallahan pystyy leipomaan (ja puhtaasti kauratuotteita on myytävänä). Esimerkiksi vohvelit onnistuvat hyvin ilman vehnääkin, muita jauhoja käyttäen.
Paahtoleipää saa vehnättömänä (jos ostaa gluteenitonta, niin kannattaa katsoa, ettei sitä ole siellä epäpuhtautena)
Suolaisena voisi olla myös esimerkiksi pekonikuppeja (muffinssivuokiin tai pieniin uunivuokiin:vuoraa vuoka pekonilla, riko muodostuneeseen kuppiin kananmuna, lisää mausteita ja jotain vihannesta (paprika, parsakaali, halkaistuja kirsikkatomaatteja) ja vähän juustoa.
Suolainen piirakka vehnättömällä pohjalla, löytyy valmistaikinoita pakasteena.
Kroisanteista en ole ihan varma, löytyykö niitä vehnättöminä (löytyy: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-voicroissant-2kpl140g-gton-p… )
Jos teet itse, niin muista, ettet vahingossa käytä samoja mittoja vehnäjauhoissa ja sitten niissä vehnättömissä (minä joutuisin ostamaan uudet jauhot, koska olen samoilla mitoilla ottanut vehnäjauhoja ja esimerkiksi hirssijauhoja sekaisin). Samoin paistaessa uusi puhdas leivinpaperi, ja leivänpaahdin pitäisi olla putsattu hyvin (tai paahda leivät uunissa!), kuten myös vohvelirauta, voileipägrilli jne.
Kananmunia, paistettuna, kokkelina tms, vaikka munakasrullana, oli tosi hyvää muuten kun tein brunssille paistijauheliha-kavistäytteellä. Pekonia. Hedelmäsalaatti, siis kunnon itse tehty, ei purkista. Vehnätöntä leipää. Tee rukiisia karjalanpiirakoita etukäteen, tai tilaa pitopalvelusta. Leikkeleitä, esim. savuporoa. Juustoja. Hilloja. Mysliä. Jukurttia. Vastapuristettua tuoremehua.
luonnonjogurttia, kauramysliä, marjoja, hunajaa tms. tarjolle ja jokainen kokoaa oman sotkunsa.
Ja voihan niitä croisantteja olla ja niiden rinnalla esim. kauraleipää, niitä on nykyään niinpaljon erilaisia tarjolla. Molemmat voi täyttää valmiiksi esim. juusto-salaatti-tomaatti-kurkku tai vuohenjuusto-salaatti-paholaisenhilloa.
Nam, paljon herkullisen kuuloisia ideoita! Näin sitä huomaa, kuinka helposti (tässäkin asiassa) sitä kangistuu tiettyyn kaavaan ja ei osaa ajatella tutun ja turvallisen ulkopuolelle. Näistä tuli jo paljon uusia ajatuksia.
Kiitos!
Ap
Tortilla Espanola, eli Espanjalainrn munakas tai Shakshuka
Jos laittais herkut muille ja tämä yksi söisi vaikka heinää?